Mani Ve Mani Çeşitleri |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Mani Ve Mani ÇeşitleriMANİ VE MANİ ÇEŞİTLERİ Türk halk edebiyatında yaratıcısı adsız halk sanatçıları olan dörtlük biçimindeki şiir türü Mani atmak ya da mani düzmek ya da yakmak,bir mani meydana getirerek özel ezgisiyle okumak Çoğunlukla yedi heceli ve dört dizeli tek kıtadan oluşur Birinci,ikinci ve dördüncü dizeler birbiriyle uyaklı,üçüncü dize bağımsızdır Buna göre uyak düzeni şöyledir:a a x a Tek dörtlükten oluşan maniler dışında 5,6,7,8,10,14 dizeli maniler olduğu gibi uyak düzeni a x a x biçiminde olan maniler de vardır Mani terimi az çok değişik biçimlerde Anadolu’da,Rumeli’de,Kırım’da,Azerbaycan’da kullanılır Doğu Anadolu’da bayatı sözcüğüde yaygındır Urfa’da,Kerkük’te hoyrat denir 11 heceli olan en tipik manilere Eğin’de alagözlü de denir Manilerin ilk iki dizesi,uyağı doldurmak ya da temel düşünceye bir giriş yapmak için söylenir İlk iki dize ile son iki dize arasında anlam bakımından bağlantı yoktur Asıl anlatılmak istenen duygu ve düşünceler son iki dizede söylenir İlk iki dizede genellikle doğa ile ilgili görüntüler,köyün günlük yaşamından gözlemler vb anlatılır Sonra asıl amaca geçilir;hiç umulmadık bir sürprizle karşılaşma,dinleyicileri etkiler![]() Dörtlüğün anlam yükünü üçüncü ve dördüncü dizeler taşıdığı için mani söyleyen bütün ustalığını son iki dizede göstermek zorundadır Hemen her yörede maniler,kadınlar tarafından söylenir Karşılıklı söylemelerde,atışmalarda kadınlarla birlikte erkekler de mani söylerler Karşılıklı mani söyleme Anadolu’da özellikle Doğu Karadeniz,Kars yörelerinde yaygındır İki kişinin karşılıklı söylediği manilere deyiş adı verilir Bu tür deyişler söyleme (deyişme) kızlar arasında,delikanlı ile kız,ana ile kız,ana ile oğul vb arasında olur Aşıkların karşılaşmalarında manilerle deyiştikleri görülür Kimi tekke şairleri de mani söylemişlerdir Bu tür manilerin birinci dizesinde,şairin adı ya da mahlası geçer Konularına göre;niyet,atışma,askerlik,iş,bekçi ve davulcu manileri;İstanbul’da sokak satıcılarının söylediği maniler;semai kahvelerinde cinaslı maniler;aşık hikayecilerin söylediği maniler;mektup ve düğün manileri;ayrılık ve gurbet manileri gibi türlere ayrılabilir Hıdrellez eğlencelerinde,bayramlarda,gezme yerlerinde vb karşılıklı mani söyleme geleneği vardır Geleneksel halk edebiyatında manicilerin piri olarak Ferhat ile Şirin kabul edilir Maniler öteki anonim şiirlerinin çoğu gibi,kendilerine özgü bir ezgiyle bestelenerek okunur Günümüzde mani söylemenin en canlı biçimde sürdüğü bölgeler Kerkük,Doğu ve Güneydoğu Anadolu ile Kars yöresidir
|
|
Mani Ve Mani Çeşitleri |
|
|
#2 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Mani Ve Mani ÇeşitleriManilerin Edebiyatımızdaki Yeri: Maniler,Anonim Halk Edebiyatı’nın en tanınmış folklorik ürünlerinden birisidir Kafiye sırasına göre dağılımı (aaba) bakımından halk şiirleri içinde görülmeyen tek türdür![]() Maniler her türlü hayati olayları (Aşk,gurbet,hasret,kıskançlık,kırgınlık ve tabiat vb ) işleyen bir türdür Mani,halk şiirinin nazım şekli bakımından en küçük olanıdır Maniler,Halk edebiyatının bilinmeyen şairleri tarafından söylenmiş,halka mal olmuş kıymetli gönül yadigarlarıdır Türk insanının mani söyleme geleneği,terkedilmeyen bir gelenektir Evlerde,toplantılarda,köylerde karşılıklı mani söyleme yarışları yapılır ve böylece hayatlarını renklendirmeyi başarırlar Türk insanının bu geniş tabaksının,duygularını manilerle dile getirmesi,çeşitli gönül ürperişlerinin böyle kısa öz ve kesin ifadeyle dile getirilişi;onun sevgi,aşk gibi konulardaki hassasiyetini ve fıtri zekasınınişlekliğini gösterir ![]() Manilerdeki aşk,sevgi,kıskançlık,hasret vb konularının en ince noktalarını bulmak mümkündür Mesela,sevgilisinin asaletini dile getiren şuörnek: İncili,fesli yarim Bülbül kafesli yarim Aceb benim olur mu Padişah nesli yarim Yine hasret duygusunun incelikleri: Gergefte sırma mısın Bağdat’ta hurma mısın Ben burada ah ederim Sen orada duyma(z)mısın Yine,Türk kızının gelin olurken gösterdiği naz ve utangaçlık duygusunu dile getiren mısralar: Ay doğar ayazlanır Gün doğar beyazlanır O yar beni gördükçe hem güler hem nazlanır Örnekler çoğaldığında görülür ki,Türk şiirinin en eski sanatkar söyleyişi,onun ince,kıvrak zekasındaki san’at anlayışından ileri gelmektedir Yine bunu ispatlayan şu mizahi mani bunun örneği sayılabilir![]() Bahçede iğde midir Dalları yerde midir Her gördüğün seversin Sendeki mide midir Manilerin ilk iki mısrasının serbest olması ve manaya önem verilmemesi irticalen söylenmesine bağlı olabilir Asıl hazırlık safhası denilebilen ve esas konuya hazırlık için söylenen bu bölümden sonra,anlatılmak istenen son iki mısra söylenmiş olur Manilerdeki bu iki mısralık hazırlık bölümü,eski destanlarımızın başlarında geçen ‘’bre,’’hey’’,’’aman’’,’’oy’’ gibi ünlem ifade eden kelimeler,sözlü edebiyatımızın ilk nümuleridir Bundanda anlaşıyor ki,maniler destan türünün şekil bakımından daha gelişmiş vezinli, ölçülü, özlüve en kısa şeklidir,dememiz mümkün olur İşte bu iki mısralık hazırlık bölümünde her çeşit motifi kullanmak mümkündür Çünkü bu bölüm,hem tedai (çağrışım) vasıtasıdır;hem de maniciye manisini en güzel şekilde söyleme fırsatını verecek bir düşünce,dinleme safhasıdır Böylece manici ilk mısra da dış alemin bütün motiflerini kullanma fırsatını elde edip,iç alemin duygu,düşünce ve espirilerini ortaya çıkarmış olur Bu kaide,tuyug,rübai,ağıt,semai ve manzum halk hikayelerinde hemen hemen aynıdır denilebilir![]() Bazı örneklere göz attığımızda,daha yakından tanımış oluruz ![]() Mesela Karagöz’de geçen şu türküde olduğu gibi Erzincan’dan Kemah’dan Yar gelir oynamahdan Dizde derman kalmadı Zil çalıp oynamahdan Hoy dağlar hoy dağlar Hoy dağlar karlı dağlar Sılada yarim ağlar Halk hikayelerinden Ferhat ile Şirin hikayesinde,Ferhat aşkını sazıyla şöyle dillendirir: Gözlerim yolda imiş Baktıkça Şirin dermiş Ben Şirin’i gözlerken Ferhat murada ermiş Şirin gülümseyip,şöyle karşılık verir: Ben bir yare kul olmuşum Ona yanmış,kül olmuşum Kuş dilini bilmez iken Vallah(i) bülbül olmuşum Yine Halk Hikayelerinden Kerem ile Aslı’nın birleşmeyen aşkını mizahi ve dini görüşle sembolize eden şu mani örneğinde en geniş şeklini alır ![]() Bahçelerde mormeni Verem ettin sen beni Ya sen İslam ol ahçik Ya ben olam Ermeni Mani türü,o kadar Türk’ün benliğine işlemiş ki,halk tasavvuf şiirlerine kadar tesir etmiştir Mesela,İbrahim Gülşeni’nin (1426-1533) dörtlüklerindeahenkli ve rakseder üslubu görmek mümkündür: Ben gönlüm alan dilber Ne sevdadur diyünüz bana Gider derler gider derler İşidüp kalmanuz tana Beni tek o Leyli mecnun Gönül benden kaçup ana Eder derler,eder derler Gider derler,gider derler Maniler,bazan da divan şairlerinin aşıkane beyitleri içine sıkıştırılmıştır ![]() Buna örnek olarak Nahifi’nin (1643-1778) şu beyiti verebilir: Göz gördü gönül sevdi seni ey yüzü mahım Kurbanın olam var mı benim bunda günahım Manide de: Saçımda siyahım var Bülbül gibi ahım var Göz gördü gönül sevdi Benim ne günahım var Bu hususta ilave edebileceğimiz söz,Ziya Gökalp’ın Türk dili sevgisini anlatan şu mısraları,mani tarzının şekil geleneğinin bir devamı sayılabilir ![]() Uydurma söz yapmayız Turan’ın bir ili var Yapma yola sapmayız Ve yalnız bir dili var Türkçeleşmiş Türkçe’dir Başka dil var diyenin Eski köke tapmayız Başka bir emeli var Görüldüğü gibi,bütün bu mısralar en sade ve pürüzsüz söyleyişin en güzel ifadeleridir ![]() Manilerin Şekil Hususiyetleri: Maniler,genel olarak 7 hecelidir Kafiye düzeni aaba’dır Bazan da aaab olur Dört mısradan meydana gelir ve hece ölçüsüyle yazılır Genelde dört mısradan az olan mani olmamakla beraber Prof Şükrü Elçin,bu tür manilerin,mani atışmalarında ve ‘’karşıberi’’ adı verilen türkülerde veKuzey Bulgaristan’la Romanya’da yaşayan Gagavuz Türkleri’nin eserlerinde görüldüğünü söyler ![]() Anadolu halk ağızlarında çok az bir değişiklikle söylenen mani kelimesi,Kars’ta ‘’meni’’,Aydın’da ‘’mana’’,Denizli’de ‘’mana’’,Urfa’da ‘’meani’’,Kırım’da ‘’mane’’,Azerbaycan’da ‘’mahni’’,Doğu Anadolu’da ‘’baytı’’ adını alır ![]() Manileri yapı bakımından incelerken,1 mısralarındaki hece sayısının eksik olması;mısra sayısının değişik olması ve kafiyelerin cinaslı olmasına göre değişik adlar aldığını görürüz Bu yüzden manileri:a-Düz veya Tam Mani ![]() b-Yedekli veya Artık Mani ![]() c-Cinaslı veya Kesik Mani ![]() d-Karşılıklı Mani(Deyiş) ![]() e-Katar Mani’ler olmak üzere ayırabiliriz ![]() a-Düz veya Tam Mani Bu mani kafiyesine göre aaba,hece sayısını bütün mısralarda 7 ve 3 /4 veya 4/3 duraklı,dört mısradan meydana gelen kafiyeli,cinassız olan manilerdir Bu maninin (abab) söylenişleri kolay olduğu için değersiz sayılır Cinaslı olanları azdır Bu düz manide çoğu zaman ilk iki mısra konu ve nükteyle ilgisiz ve doldurma laflardır Bu kusur kabul edilen bir özürdür Manideki 3 mısra,nüktenin sürprizini,dördüncü mısraın kafiyesiyle birleşerek bir bütünlük sağlar Esasında,düz maninin güzelliği dört mısrada aynı düşünceyi oluşturması bakımından daha uygun düşer ve tercih edilir Böylece manicinin ustalığı veya acemiliği bu bütünlük ile ölçülür Bu türün örnekleri oldukça fazladır:A benim bahtiyarim Bahçelerde baz olur Gönülde tahtı yarim Gül açılır yaz olur Yüzünde göz izi var Ben sana gülüm demem Sana kim bahtı yarim Gülün ömrü az olur (baz:doğan) b-Yedekli veya Artık Mani: Dört mısralık Düz mani sonuna,aynı kafiyede anlamı tamamlıyan başka mısralar eklenerek (eserde 6 mısralık) yapılan manilere Yedekli veya Artık mani denir Bunları dörtten fazla olan,Kesik veya Cinaslı manilerle karıştırmamalıdır Bu tür manilere bilhassa cinaslı kafiye olmadığı için I Mısraları da anlamlıdır![]() Örnekler: Bülbülün yuvasına Derdim var beller gibi Gül girer rü’yasına Söylemem eller gibi Bülbül güle aşıktır Kalbimin hüsnü var Mecnun da Leyla’sına Yıkılmış iller gibi Mecnun Leyla der iken Gözlerimden yaş akar Erişti Mevla’sına Coşmuş seller gibi c-Cinaslı veya Kesik Mani: 1 mısraın hece sayısı yediden az olan (3,4,5,6 heceli) manilerdir Mısra sayısı en az dörtten başlayıp 6,7-14 arası olabilir Mısraları cinaslı kafiyelerle kurulur ve bu kafiyeler tam,yarım olabilir![]() Cinaslı manilerde,1 mısra cinaslı ayağı oluşturan kelimedir Bu kelime veya kelime gurubu anlamlı olsa veya olmasa,düşünceye bir giriş ve kafiyeye başlangıç teşkil ettiğinden maninin yapısında ve anlamında bir değişikliğe yol açmaz![]() Bu mani çeşidinde mana birimi beyittir Yani her beyitin anlamca,öteki beyitlerle bir ilgisi yoktur Aradan bir beyit çıkarılmasıyla maninin yapısında ve anlamında bir bozukluk meydana gelmez![]() Fuad Köprülü,bu tür cinaslı manilere ‘’Tuyug’’ adını verir ![]() Ayrıca bu Kesik Maniler içinde,1 mısraı yedi heceli olanlarda vardır ki,bunlara ‘’Doldurmalı Kesik Mani veya Ayaklı Mani’’de denir ve 4 veya 5 mısra olabilir![]() Cinaslı Mani Örnekleri: Budala Bağ bana Bülbül konar bu dala Bahçe sana bağ bana Ne kadar aklım olsa Değme zincir kar itmez Yine derler budala Zülfün teli bağ bana Kara tavuk bensiz Yüz güzel Güzel ölemem sensiz Elli güzel yüz güzel Koynuna yılan girsin Nice sevmem o yari Nice yatarsın bensiz Gerdan beyaz yüz güzel Sürüne Her gün ah Koyun kuzu sürü ne Her gün aman her gün ah Çünkü çoban değilsin Sana gönül vereli Arkandaki sürü ne Etmedeyim her gün ah Ben bir körpe kuzuyum Her günah bizde imiş Al kat beni sürüne Ben sanırdım bir günah Beni böyle yandıran Elbette seni tutar Yüz üstüne sürüne Eyler isem bir gün ah d-Karşılıklı Mani(Deyiş): Bu tür maniler karşılıklı iki kişinin söyledikleri manilerdir Bu manilerde maniyi kimin söylediği ve cevaplıyanın kim olduğu belirtilir![]() Ağa-Adilem sen na-çarsın Adile-Ağam derim na-çarım La’l ü gevher saçarsın İnci mercan saçarım Ben Azrail olunca Sen Azrail olunca Kuzum nere kaçarsın Ben cennete kaçarım Yine bazı saz ve tekke şairlerinin söylediği mahlaslı maniler vardır ki,bunlarda şair,maninin I mısraında mahlasını söyler Mesela Hatayi’nin (1486-1524) şu manisi örnektir:Hatayim hal çağında Hak gönül alçağında Bin Kabe’den yegrektir Bir gönül al çağında e-Katar Mani: Bir konu bütünlüğü içinde birbiri ardı sıra gelen manilere Katar Mani denir ![]() Bu mani çeşitlerinden başka,Karşılıklı Katar Manileri,Düğün Manileri,Saya Manileri,Şehir Manileri,Ramazan Manileri,Çağatay Manileri,Gagavuz Manileri,Müstezat Gagavuz Manileri ve Kerkük Manileri olmak üzere çeşitleri vardır
|
|
Mani Ve Mani Çeşitleri |
|
|
#3 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Mani Ve Mani ÇeşitleriMANİLER :Muş yöresi manilerinde mahalli ağız özellikleri hakimdir Mahalli dilde söylenmiş manilerde sevdalar,ayrılıklar dile getirilir Muşun tabii özellikleri manilerde geniş ölçüde işlenmiştirMen babamın kızıdım Sandıktaki bezidim Ele kaldırdı attı Sanki elin kızıdım Yanan men yanan men Uluşmadım yanan men Mezarın derin yaptır Gelem girem yanan men Tandırımı yandıram Sevdiğimi kandıram Elin elimde olsun Dediğin yerde duram Kaleli Kantareli Sen dertli men yarali Gittim tabip yanına Tabip menden yareli Defe vuram zımlesin Aşık olan dinlesin Sevdoğunu almıyen Hiç evlendim demesin Yağmur yağdı petare Kalkın gidah sıtare Men garip eşim garip Hu da bize kurtare Kaleden indim ancak Göğsünde sarı sancak Ne kız oldum ne gelin Toprağa girdim ancak |
|
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
| Görünüm Modları | |
|
|