![]() |
.::Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları ::. |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() .::Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları ::.BOĞAZİÇİ KÖPRÜSÜ VE İETT KÖPRÜNÜN İNŞAAT AŞAMALARI VE AÇILIŞI Avrupa’yı Asya’ya bağlayan “1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 20 Şubat 1970: Temel atma töreni (Beylerbeyi) ![]() Mart 1970’de Ortaköy ayaklarının kazısı başladı ![]() ![]() ![]() ![]() 4 Ağustos 1971: Kule montajı ![]() 17 Ağustos 1971: Kule montajı Ortaköy kulesinin inşaatı Mayıs 1971’de Ortaköy çelik kulelerinin montajına başlandı ![]() ![]() ![]() Dikey kulelerin birbirleriyle yatay olarak bağlanması Kuleler tamamlanınca Ortaköy’den Beylerbeyi’ne kadar denizin yüzeyine, birbirine paralel; 2 adet kılavuz halat serildi ve bunlar kulelerden aynı anda çekilerek, ilk birleşim sağlandı (Ocak 1972) ![]() Taşıtıcı çelik halatların çekimi Ardından, tellerin gerilim ve büküm işlemleri 10 Haziran 1972’de başladı ve köprünün açılışına kadar sürdü ![]() İtalya ve İngiltere’de hazırlanan, içi boş kutular şeklindeki 60 adet tabliyeyi oluşturacak olan paneller, demonte vaziyette denizyoluyla getirilerek, Göksu birleştirme şantiyesine bırakıldı ve burada montajları yapılmaya başlandı ![]() ![]() ![]() Tabliyeler; Köprü’nün üzerindeki trafik akışını sağlayacak olan yolu oluşturan, içleri boş ve her iki uçlarındaki dikey taşıyıcı halatlar yardımıyla, kulelerdeki gerili çelik halatlara salıncak gibi asılan ve birbirlerine lego oyuncakları gibi bağlanan, rijitleştirilmiş taşıyıcı bloklardı ![]() 21 Şubat 1972: Kılavuz halatlar çekili Kuleler (henüz tabliyesiz) Kulelerden birinin içi Aralık 1972’de ilk tabliye köprüye gerilen çelik halatlara, salıncak sistemiyle monte edilmeye başlandı ![]() ![]() ![]() Tabliyelerin orta kesimden başlayan montajı Tabliye montajı devam ediyor 26 Mart 1973’de son tabliye de montajlandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 26 Mart 1973: Son Tabliye denizden montaja getirilirken 26 Mart 1973: Son Tabliyenin Montajı tamamlanmak üzere Nisan 1973’de kauçuk alaşımlı çift kat asfaltının dökümüne başlandı ![]() 1 Haziran 1973’de asfalt döküm işlemi tamamlandı ![]() Köprü üzerinde kauçuk menşeili Asflatlama Kulelerin altındaki geçiş noktalarına, köprüdeki genleşmeye uyum sağlaması amacıyla dönen-levhalar (rolling leaf) monte edildi ![]() 23 Temmuz 1973: Rolling leafların montajı Yaklaşım viyadüklerinin inşasına (Ortaköy ve Beylerbeyi üzerinden geçen) Şubat 1973’de başladı ve Mayıs 1973’de bitirildi ![]() Yaklaşım viyadüğü inşaatı Ortaköy Yaklaşım viyadüğü inşaatı (Lido’nun yanı) 20 Temmuz 1973: Yaklaşım viyadüğü inşası 8 Haziran 1973’de ilk defa araçla geçiş tecrübesi yapıldı ![]() Yaklaşım viyadüğü inşaatı Bu arada; 15 Mart 1974’de Çevreyolu’nun önemli geçişlerinden olan; Haliç Köprüsü’nün iki yakası birleştirildi ve yaya olarak geçildi ![]() ![]() (Haliç Köprüsü’nün inşaatı (henüz bitirilmiş ve Çevre yolunun bağlantısı tamamlanmış) 1973 sonları) Tüm çalışmalar tamamlandı ve köprü açılışa hazırlandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Açılış sabahı 30 Ekim 1973-Açılış Günü Hazırlıkları-Mobil Şeref Tribünü Araçları gidiyorlar ![]() Açılış töreni ![]() ![]() ![]() ![]() Köprünün açıldığı gün halk o kadar yoğun bir ilgi gösterdi ki, onbinlerce kişi aynı anda köprünün üzerinde Asya’dan Avrupa yakasına doğru ve bir süre sonra da her iki yakaya doğru karşılıklı yürümeye başladı (Köprüyü ertesi günü çalacaklar (!) ya, onun endişesi herhalde, “Aman köprünün başına bir şey gelmeden, bir an önce ben de üzerinden bir kere geçeyim bari” psikolojisi) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 30 Ekim 1973: Tören Alanı-Yayaların yürüyüşü Başladı ![]() ![]() ![]() ![]() 30 Ekim 1973: Yoğun Yaya Geçişi İlk 24 saat içinde; 28 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Köprünün açıldığı hafta Köprüden yayalara (iki kenardaki yaya yollarından geçmeleri şartıyla) geçiş; 2 Mayıs 1974’de verildi (Geçiş ücreti 1 lira) ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|