Gemi İnşaa Mühendisliği (Endaze-1) |
10-09-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Gemi İnşaa Mühendisliği (Endaze-1)Gemi Tanımı Gemi: suyun kaldırma kuvvetinden faydalanarak su üzerinde yüzebilen, hareket ve manevra kabiliyeti olan; yükü, yolcuyu ve personeli mümkün olduğu kadar emniyetli, hızlı ve ekonomik şekilde taşımak amacıyla yapılmış, tonajı ve işlevi denizcilik kural ve tüzüklerine uygun olarak belirlenmiş deniz aracıdır Gemi Çeşitleri Gemiler; yapıldıkları malzemeye göre, yürütme gereçlerine göre ve kullanım amaçlarına göre çeşitli şekillerde sınıflandırılabilirler İnşaatlarında Kullanılan Malzemeye Göre Gemiler • Ahşap Gemiler • Çelik Gemiler • Beton Gemiler • Plastik Kompozit Malzemeden İnşa Edilen Gemiler • Alüminyum Alaşımlı Gemiler • Sevk Şekillerine Göre Gemiler • Kürekli Gemiler • Yelkenli Gemiler • Buharlı Gemiler (Pistonlu Buhar Makineleri) • Makineli (Dizel ) • Elektrikli Gemiler • Nükleer Gemiler • Türbinli (Buhar Ve Gaz) • Kullanım amaçlarına göre gemiler • Ticaret Gemileri • Servis Gemileri • Endüstriyel Gemiler • Savaş Gemileri • Sportif Amaçlı Gemiler • Çalıştıkları denizlere göre gemiler • Açık Deniz Gemileri • Kapalı Deniz Gemileri • Açık ve Kapalı Deniz Gemileri • Göl ve Nehir Gemileri • Ticaret Gemileri • Servis Gemileri • Endüstriyel Gemiler • Savaş Gemileri • Sportif Amaçlı Gemiler • Çalıştıkları denizlere göre gemiler • Açık Deniz Gemileri • Kapalı Deniz Gemileri • Açık ve Kapalı Deniz Gemileri • Göl ve Nehir Gemileri Gemi Elemanlarının Tanıtımı Geminin genel görünümü Gemi ana elemanları Gemi İle İlgili Terimler • Ana Güverte: Geminin veya teknenin üzerinde yürünen en üstteki güvertesidir • Güverte: Geminin süreklilik gösteren yatay yüzeylerine denir • Karina: Geminin su altında kalan dış yüzeyidir • Sintine: Geminin iç dip kısmıdır • Borda: Geminin dış yan yüzeyidir • Alabanda: Geminin iç yan yüzeyidir • Baş: Geminin ön ve ileri kısmıdır • Baş Bodoslama: Geminin şiyer eğrisinin baş tarafta bittiği nokta ile omurga hattının baş tarafta bittiği noktayı birleştiren (geminin baş tarafta profil resmini tamamlayan) eğriye denir • Double-bottom: Geminin dip kaplama sacı ile ambar dip kaplama sacından oluşan ortak yapı elemanlarına denir • Dümen: Gemiyi istenilen yöne çevirmek (steering) için saç veya tahtadan yapılan, genellikle kıçta pervane arkasına tarafa monte edilen yelpaze şeklindeki parçaya denir • Kasara: Geminin baş, orta ve kıç kısımlarında ana güverte üzerinde yapılan tek güverteli üst binalara denir • Kıç: Geminin geri tarafıdır • Kıç Bodoslama: Teknenin şiyer eğrisinin kıç tarafta bittiği nokta ile omurga hattının kıç tarafta bittiği noktayı birleştiren (geminin kıç tarafta profil resmini tamamlayan) eğriye denir • Baş Kasara: Gemi güvertesinin baş kısmında inşaa edilen tek güverteli üst binadır • Omurga: Geminin postalarının üzerine oturtulup bağlandığı ve baştan kıça kadar devam ettiği ağaç veya çelik levha şeklindeki parçalardır • İskele: Geminin sol yarısı, sol tarafıdır • Sancak: Geminin sağ yarısı, sağ tarafıdır • Omuzluk: Gemi paralel gövdesinin kıçta ve başta daralarak devam ettiği kısımlara denir • Rota: Geminin üzerinde gittiği çizgidir Gemi Geometrisi Gemi Ana Boyutları Baş Dikey - Fore Peak(FP) :Gemi baş bodoslaması ile dizayn su hattının kesiştikleri noktadan dizayn su hattına dik olarak geçen düşey doğru Kıç Dikey - After Peak (AP): Dümen rodu ekseni ile dizayn su hattının kesiştiği noktadan dizayn su hattına dik olarak geçen düşey doğru Tam Boy - Lenght Overall (LOA) : Ortogonal koordinat sisteminde XOZ düzleminde (geminin profil resmi üzerinde) geminin baş ve kıç bodoslamalarının en uç noktaları arasındaki en büyük yatay uzunluktur Su Hattı Boyu - Lenght of Waterline (LWL): Geminin yüzdüğü sakin su hattı düzleminin baş ve kıç bodoslamaları kestiği noktalar arasındaki uzunluktur Dikeyer Arası Boy - Lenght Between Perpendiculars (LBP): Yüklü su hattının (dizayn su hattı) baş bodoslamayı kestiği noktadan geçen dikey (baş dikey) ile kıçta dümen rotu ekseninden (dümen şaft ekseni) geçen dikey (kıç dikey) arasındaki uzunluktur ]Genişlik - Breadth (B): Gemi ortasında alınan enine kesitin (orta kesit) veya en geniş kesitin bordadan bordaya uzunluğudur Yükseklik (Derinlik) Depht (D): Profil resminde mastoride, geminin en alt noktası ile (kaide veya omurga hattı) en üst noktası arasında kalan düşey uzunluktur Draft (su çekimi) Draught (T): Geminin kaide hattı ile yüzdüğü su hattı düzlemi arasındaki düşey uzaklıktır Fribord Freeboard (f): Profil resminde, orta kesit üzerinde yüklü su hattı ile güverte şiyer hattına ait nokta arasında kalan düşey uzunluktur Bu değer su üstü geometrisini karakterize eden bir değerdir f = D - T dir Mastori Midships (O): Baş ve kıç dikeyler arası uzaklığın ortası Orta Simetri Düzlemi Centreplane (CL) Gemiyi boyuna yönde sancak ve iskele olarak iki simetrik parçaya bölen düzlem Temel Hattı -Kaide Hattı Baseline (BL): Gemi boyunca dip kaplaması ile simetri düzleminin kesiştiği hat Bu genellikle yatay bir doğru olmakla birlikte balıkçı gemisi veya römorkör gibi kıçta büyük bir pervane yuvasına sahip olması gereken gemi tiplerinde kıça eğimli olabilir Orta Kesit Midship Section: Gemi boyunca en büyük alana sahip kesittir Genellikle bu kesit gemi ortasında yani mastoride yer alır ancak bazı hallerde daha kıça veya çok daha nadir olarak başa kaymış olabilir Paralel Gövde - Boyu Paralel Body (Lp): Geminin en kesitlerinin sürekli olarak, değişmeyen ve sabit kalan bölümüne paralel gemi gövdesi denilmektedir Bu kısımdaki her kesit, birbirinin geometrik bakımdan eş değeridir Şiyer Hattı - Sheer Line :Gemi ana güverte profilinin orta simetri düzlemi üzerindeki izdüşümüdür Şiyerin en düşük noktası genellikle mastoridedir ve özellikle başa doğru şiyer profili artarModern gemilerde şiyer hattı daha nadir olarak Güverte Sehimi - Deck Camber :Gemi ana güvertesi üzerinde bordadan orta simetri düzlemine doğru ölçülen yükseklik farkıdır Standard bir değer olarak gemi genişliğinin 1/50’si alınabilir Gemi Deplasman Hacmi Deplasman hacmi : Geminin yüzdüğü su hattı altında kalan hacmine deplasman hacmi (m3) denir Deplasman Hacmi= Blok Katsayısı Su Hattı Boyu Genişlik Draft =CB LWL B T Deplasman (Δ): Deplasman, gemi gövdesinin su içinde işgal ettiği hacimdeki su ağırlığına eşittir Deplasman= Deniz Suyu Özgül Ağırlığı Deplasman Hacmi Yani: Δ = γ dir Burada: γ suyun özgül ağırlığıdır Deniz Suyu Özgül Ağırlıkları Denizler γ (t/m3 ) Karadeniz 1014 Marmara 1020 Akdeniz 1030 |
Gemi İnşaa Mühendisliği (Endaze-1) |
10-09-2012 | #2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Gemi İnşaa Mühendisliği (Endaze-1)Geminin Form Katsayıları Bir geminin inşa ve işletim maliyetleri, taşıma kapasitesi, yerleşim özellikleri, sevk karakteristikleri, hız, stabilite, enine ve boyuna mukavemet ve yapısal dizayn özellikleri gibi temel tekno-ekonomik performans karakteristiklerini etkileyen en önemli elemanı tekne boyutları ve formudur Blok Katsayısı (Block Coefficient CB ): Geminin su altı geometrisine ait hacim olsun Bu hacime dıştan teğet ve boyutları LWL, B, T olan dikdörtgen prizmayı düşünelim Bu iki hacim arasındaki orana, blok katsayısı denir Blok Katsayısı = Deplasman Hacmi / Su Hattı Boyu Genişlik CB=Deplasman hacmi / LWL B Gemi Çeşitleri --- Blok Katsayısı Tankerler --- 075–080 Yük gemileri --- 072–078 Konteyner gemileri --- 070–074 Koster --- 062–070 Yolcu gemileri --- 055–060 Balıkçı gemileri --- 050–055 Gemi blok katsayısı Orta Kesit Katsayısı (CM ): Gemi orta kesitinin su hattı altındaki kesit alanı (AM) ile,kesit alanı BT olan dikdörtgen alanı arasındaki orana orta kesit narinlik katsayısı denir ORTA KESİT KATSAYISI = SU HATTI ALTINDAKİ KESİT ALANI / GENİŞLİK DRAFT Prizmatik Katsayı (Cp ): Gemi su hattı hacminin, tabanı A (orta kesit alanı) yüksekliği LWL, genişliği B olan prizmanın hacmine oranına prizmatik katsayı denir Prizmatik katsayı, gemi deplasman hacminin, gemi boyunda ve kesiti geminin orta kesit alanına sahip olan prizmatik bir cismin hacmine oranıdır Cp =Deplasman hacimi /BT= LWL B T CB / LWL B T CM CP= CB / CM Not: CM ≤ 1 olduğundan Cp > CM Gemi su altı hacmi Su Hattı Narinlik Katsayısı (CW): Su hattı alanı AWL nin, alanı LWL B olan dikdörtgen alanın oranına su hattı narinlik katsayısı denir Gemi su hattı kesiti alanı |
Gemi İnşaa Mühendisliği (Endaze-1) |
10-09-2012 | #3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Gemi İnşaa Mühendisliği (Endaze-1)Endaze Endaze; gemi en kesitlerinin (postalarının), profil ve su hatları görüntüsünün teknik resim kuralları dışında ek kabullerle çizim kağıdı üzerinde gemi formunun ifadesidir Endaze Teorisi Bir geminin boy simetri eksenine dik, yatay ve paralel düzlemler ile ara kesitlerini göz önüne alalım Şimdi bu kesitler oldukça sık olarak seçilirse kıçtan başa kadar gemi formunun nasıl değiştiği açıkça görülür Aynı işlemi su hattına paralel olarak birbirine paralel birçok düzlemlerle keserek de yapabiliriz Böylece aşağıdan yukarıya doğru gemi kesitlerinin nasıl değiştiği görülür Boy simetri eksenine dik enine düşey düzlemler ile gemi ara kesitlerini veren düzlemlere posta düzlemleri, yatay düzlemler ile gemi ara kesitlerini veren düzlemlere su hattı düzlemleri, boy simetri eksenine paralel ve düşey düzlemler ile gemi ara kesitlerini veren düzlemlere ise batok düzlemleri denir Eğer bu üç tip düzlemlerle geminin ara kesitlerini sistematik olarak çizip bir düzen dâhilinde sıralarsak geminin endaze planını çizilmiş olur Gemiye ait diğer herhangi bir kesit elde edilmek istendiğinde endaze planındaki verilerden hareket edilerek çizilebilir Posta kesitleri görünüşünü içine alan plana gövde planı veya en kesitleri planı denir Su hattı düzlemlerinin kesitlerini gösteren plana su hatları planı veya resmi denir Batok düzlemleriyle ara kesitleri gösteren plana ise profil veya batok eğrileri planı (profil resmi) denir Endaze Resmi TanımıGemi resmi, inşaatı düşünülen bir geminin formunu kağıt üzerinde tanımlamaktır Gemi formunu tanımlayan bu çizime form planı veya endaze resmi adı verilir Endazeyi oluşturan temel hatlar ve düzlemler Ofset Tablosu Oluşturmak Gemi en kesitlerinin değişik su hatlarındaki yarı genişlik değerlerinin belirtildiği tabloya ofset tablosu denir Endazeyi çizebilmek için ofset tablosunun bilinmesi gerekir Endazenin çizimi sırasında bazı eğrilerin zaman zaman düzeltilmesi (tashihi) gerekebilir Bu durumda düzeltilen şekle göre ofset tablosundaki ilgili değerlerin değiştirilmesi gerekir ÖRNEK: Koster gemisinin ofset tablosunu oluşturmak • Dikeyler Arası Boy : LBP = 70 m LBP / B = 5,5 (bu değer gemi tipi ve boyuna göre değişir) • Genişlik: B = LBP / 5,5 = 70 / 5,5 = 12,72 m B / T = 2,15 (bu değer gemi tipi ve boyuna göre değişir) • Draft : T = B / 2,15 = 5,91 m f = T 0,25 (bu değer gemi tipi ve boyuna göre değişir) • Fribord: f = T 0,25 = 5,91 0,25 = 1,47 m D = T 1,25 (bu değer gemi tipi ve boyuna göre değişir) • Derinlik: D = T 1,25 = 5,91 1,25 = 7,38 m LWL = LBP1,03 (bu değer DAWSON koster serileri için verilmiştir) • Su Hattı Boyu : LWL = LBP1,03 = 70 1,03 = 72,1 m LOA = LBP1,06 (bu değer DAWSON koster serileri için verilmiştir) • Tam Boy : LOA = LBP1,06 = 70 1,06 = 74,2 m Δ =CB LWL B T γ formülünden • Deniz Suyu Yoğunluğu: γ = 1,020 t/m3 (tablo 12dan) • Blok Katsayısı: CB = 0,65 (tablo 13dan) • Deplasman Tonajı: Δ =CB LWL B T γ = 0,6572,112,725,911,020 = 3593, 55 ton NOT: Kabaca kosterlerde deplasman tonajının % 70‘i yük taşıma kapasitesini verir(Yük Taşıma Kapasitesi = Δ 0,70 ) • Postalar arası mesafe = LBP / 10 = 70 /10 = 7 m (on posta sistemine göre) • Su Hatları arası Mesafe = T / 6 = 5,91 / 6 = 0,98 m |
Gemi İnşaa Mühendisliği (Endaze-1) |
10-10-2012 | #4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Gemi İnşaa Mühendisliği (Endaze-1)Gemi TonajlarıDünyada ilk tonaj tanımı 1423 yılında Britanya hükümetinin ticaret gemilerinin taşıdıkları yükten vergi almak için çıkardığı yasa ile gündeme gelmiştir Bu tarihten itibaren denizci devletlerin hepsi kendi kontrollerindeki gemi ve limanlarda uygulanmak üzere tonaj tanımlarını çıkarmışlar ve gemi sahipleri (ve dolayısıyla dizaynerler) ise tonajı düşük tutabilmek için tanımların verdiği esneklikleri kullanmışlardır Bir geminin taşıyacağı yükü,ödeyeceği vergiyi ve gereksinimi olan personel sayısı ve niteliğini tayin etmek üzere bazı kapasite ölçümlerine ve bunların uluslararası kabul edilmiş resmi anlamlarına ihtiyaç vardır Bu ölçümlerin genel ifadesi tonaj(tonnage) terimi ile belirtilir Gros Tonaj (GT) (Gross Tonage)Geminin hacimsel kapasitesinin bir ölçüsü olup tekne, üst yapı ve tüm kapalı alanların hacimlerinin toplamından oluşur Bu tonaj havuzlama, pilot hizmetleri ve sörvey işlemlerinde esas alınır Net tonaj (NT) (Net Register Tonnage) Bir geminin gross tonajından yaşama ve seyir yerleri; portuç, safra ve tatlı su tankları,tankerlerde pompa dairesi, donkey ve kazan daireleri, yürütücü yerler ve yelken mağazası gibi hacimler çıkartıldıktan sonra elde edilen tonaj değeridir Başka bir deyimle geminin kazanç sağlamakta kullanılan kapalı yerlerinin hacmidirLiman ve kargo vergilerinde bu tonaj esas alınır Detveyt Tonaj (DWT) (Deadweight Tonnage) Kısaca DWT olarak yazılan bu ağırlık ölçüsü bir geminin taşıyabileceği toplam ağırlığı gösterir Bu ton, geminin yaz yükleme hattında, tuzlu suda yükleyebileceği yük,yakıt, su, kumanya, istif gereçleri, gemi gereçlerinin toplam ağırlığını, 2240 libre (1016 Kg) l ton olmak üzere ifade eder Detweyt ton bir geminin taşıyabileceği yükün ağırlığınıgöstermesi bakımından gemi kiralama işlerinde önemlidir Yük gemilerinin kapasitelerini tanımlamak için detweyt ton kullanılır Geminin yapacağı sefere, yol üzerinde varsa yakıt, su alma olanaklarına göre taşıyacağı yükün miktarı da değişir Su yerine yük taşımak esasolduğuna göre yeterli yakıt ve su aldıktan sonra istif gereçleri de dikkate alınarak geminin ağırlık olarak yükleyebileceği yük miktarı DWT saptanır ve sözleşmeye yazılır Deplasman Tonaj (DT) (Displacement Tonnage) Bir geminin belirli bir durumda yüzerken taşırmış olduğu suyun miktarıdır Bu değer ton olarak veya metre küp olarak ifade edilir Ton olarak geminin ve içindekilerin ağırlığıdırMetre küp olarak ise geminin su hattının aşağısında kalan bölümünün hacmini ifade eder ŞİYER EĞRİSİ (SHEER LİNE) Şiyer Eğrisinin Tanımı ve Önemi Gemi güvertesi ile bordasının kesiştiği noktalardan oluşan ve gemi profil resmini üstten tamamlayan eğriye şiyer eğrisi denirŞiyer, geminin baş ve kıç vurma hareketinde güvertenin yeterli bir kurululukta kalmasını ve geminin denizciliğini olumlu yönde etkiler Şiyer Eğrisi Çizimi *Tablo 21’tekiformüllerdeki LBP (dikeyler arası boy) birimi metre olarak alınacaktır Görüldüğü gibi şiyer eğrisi, baş tarafta kıç tarafa göre daha yüksektir |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|