Etkili İletişim Nedir? |
09-11-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Etkili İletişim Nedir?Etkili İletişim Nedir? Etkili İletişim Nedir? Kör adam, güneşli ve güzel bir bahar gününde, parkta her zamanki yerinde, dileniyordu Üzerinde eski elbiseleriyle insanlardan yardım istiyor, yerdeki şapkasının dolmasını ümit ediyordu Fakat ne kadar beklediyse de, parkın büyüleyiciliğine ve havanın güzelliğine kendini kaptıran insanlar, onu farketmiyorlardı bile Dilenci ümidini kaybetmeye başlamışken, oradan geçen bir adam onu fark etti Bir müddet onu izledi ve kimsenin onu fark etmediğini gördü Bunun üzerine etraftan bir kağıt ve kalem bularak, kağıda bir şeyler yazdı Yazdığı kağıdı kör adamın önüne koydu ve izlemeye başladı Yazıyı gören insanlar boş geçmiyor ve şapkaya para atıp gidiyorlardı Boş geçen insan çok azdı Şapka dolarken sevincini saklayamayan kör adamı uzaktan izleyen adam, büyük bir iç huzuruyla oradan ayrıldı Kağıtta şunlar yazıyordu: “ Hava ne kadar da güzeldir! Ama ben bu güzelliği göremiyorum!!” Yaptığımız ya da yapmadığımız her şey karşı tarafa muhakkak bir mesaj verir Yardımcınıza bir direktif vermeniz, patronunuzdan yeni bir proje için ek fon istemeniz, rapor sunacağınız bir toplantıya giderken en güzel elbiselerinizi giymeniz, gelen bir misafiri tebessümle karşılamanız bu kısıtlı mesajlara örnek olarak verilebilir İletişim bir süreçtir ve bu sanatın ustaları bu süreci iyi takip edebilen ve tepkilerini bu verilere göre yönlendirebilen kimselerdir Bireyler birbirinin farkına vardıkları anda iletişim başlamış demektir İki insan birbirine sırtını dönük dahi olsalar yinede birbirlerine mesaj göndermektedirler İletişim içinde, “alıcı”, “verici”, “mesaj” , “ortam” “iletişim kanalları” gibi iletişim unsurları bulunur İki kişi arasındaki iletişim şunları içerir: • Vericinin alıcıya yönelik konuşması (mesajı) • Vericinin konuşurken alıcının tepkilerini ve anlama düzeyini ölçmek için onun yüz ifadesini, duruşunu ve başka işaretlerini yorumlaması • Alıcının vericiyi dinlemesi ve mesajın bütününü anlamak için onun yüz ifadesine, duruşuna ve başka işaretlere dikkat etmesi • Alıcının mesajı anladığını vericiye gösterme süreci • Vericinin mesaja daha fazla açıklık getirmesi ya da alıcının tepkilerine bakarak konuşmayı yeni bir yöne yönlendirmesi Bütün bunlar bir süreç dahilinde meydana gelir Bu nedenle iletişimde bulunmak, karmaşık ve zaman alan bir iştir Ama iletişim sürecini daha iyi anlamak, böylece onu daha etkili bir şekilde kullanmak mümkündür Bunun için atılacak en önemli adımlardan biri, iletişimin etkili olmasını engelleyen etkenlerin farkında olmak ve bunların üstesinden gelmenin yollarını bulmaktır Etkili İletişim İçin On Temel Kural 1) Neyi İstediğiniz Konusunda Açık Olun Gerçekten ne istediğinizi önceden düşünün Bu, mesajın anlamlı olmasını sağlayacağı gibi etkili bir şekilde karşı tarafa ulaşmasını da kolaylaştıracaktır 2) Açık İfade Edin 3) Soğukkanlı ve Akılcı Olun Bir kez öfkelendiniz mi, mesajın izini kaybetmek kolaylaşır Düşünerek konuşun ve iletişim sürecini iyi takip edin İletişim esnasında muhatabın beden dilini ve mimiklerini takip etmek etkili iletişim açısından çok önemlidir 4) Anlaşılır Olun 5) Sınırlarınızı ve Seçeneklerinizi Ortaya Koyun 6) Hissettiklerinizi Açığa Vurun Eğer ifade, rica ya da yanıt sizi rahatsız eder ya da mutlu ederse bunu söyleyin Ama bunu açıkça söyleyin, ifade edin ardından tekrar konunuza dönün 7) Yan Yollara Sapmayın Mesajınızı Net ve Açık İletin 8) Yer ve Zamanınızı Seçin Mümkün olduğunca iletişim için en uygun yeri ve diğer kişinin dinleyebileceği zamanı seçin Eğer bütün dikkatinizi veremeyeceğiniz bir zamanda yakalanırsanız bunu belirtin ve uygun zamana erteleyin ( birkaç saniye için bile olsa) 9) Özürler Değil, Nedenler Sunun 10) Uzlaşmaya Hazır Olun Ya da “İhtiyacınız”dan Vazgeçin Turgay Şirin 2003 - Ocak, Sayı: 203, Sayfa: 051 |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|