Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Genel Bilgiler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
birşeydir, moda

Moda Nedir - Moda Ne Demek - Moda Neden Var - Moda Nasıl Birşeydir?

Eski 09-11-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Moda Nedir - Moda Ne Demek - Moda Neden Var - Moda Nasıl Birşeydir?



Moda Nedir - Moda Ne demek - Moda Neden Var - Moda Nasıl Birşeydir?
Moda Nedir - Moda Ne demek - Moda Neden Var - Moda Nasıl Birşeydir?
Moda Nedir? Modayı takip eden veya etmeyen herkes moda kelimesinin sadece bir toplumda öne çıkan giyim tarzlarını mı ifade ettiğini merak eder İşte "Moda Nedir" sorusunun cevabı Moda, moda, moda Nedir bu moda dediğimiz? Erkeler de, bayanlar da -ki günümüzde bayanların vazgeçilmezlerindendir- moda ile ilgilenir Her ne kadar bayanlara göre erkeler daha az ilgileniyor gibi görünse de aslında erkeklerde moda ile ilgilidir Ama günümüzde moda deyince aklımıza ilk gelen bayan olur Çünkü etrafımızdaki tüm giysi mağazaları nerdeyse sadece bayanlara çalışıyor gibidir Bugün hangi çarşıya giderseniz gidin, hangi mağazaya girerseniz girin kadınlar için üretilen ürünlerin erkeklerinkinden daha fazla olduğunu görebilirsiniz

Tahmin ediyoruz ki birçok insan moda kelimesini kullanırken içten içe bu kelimenin anlamca kullandığından faklı kullanımları olduğunu düşünmüştür Evet! Moda bilinen anlamıyla sadece, "dönemin popüler giyim tercihleri" anlamına gelmez Akıllardaki bu belirsizliği gidermek, meraklısına modayı tanımlamak ve internetteki moda kavramını yeterli derecede anlatan bir kavramın olmayışının yerini doldurmak amacıyla size modayı anlatmak, modadan bahsetmek ve modayı tanımlamak istedik

Moda genel kullanımıyla insanların, içinde bulunan belirli bir zaman periyodundaki, daha çok giyim ile ilgili tercihlerine referans eden popülaritesi yükselen genel giyim tarzına verilen isimdir Moda genel olarak popüler giyim tarzına işaret etse de, günümüzde bazı bölgelerde, sosyetenin veya ünlülerin kıyafet tercihlerini işaret ediyor gibi görünmektedir Aslen, moda birçok alandaki değişen, yükselen tercih eğilimlerine referans eder Moda kelimesinin anlamca popüler giyim tarzını karşılıyor olmasının bugünkü nedeni giyim endüstrisinin bu alandaki her türlü yatırımından kaynaklanmaktadır Bu kullanım özelliği sadece ülkemizde yaygın olmayıp, aynı zamanda birçok kültürde de moda toplumdaki giyim tercihleri anlamıyla kullanılmaktadır

Popüler giyim tarzını, ya da endüstriyel giysi üretimlerinin kullanımından başka moda, sanat tiyatro, müzik edebiyat, yemek ve mimarlık gibi birçok alanı içine alır

İsterseniz moda'nın sözlük anlamına bir bakalım:
Moda: "Bir toplumda bir zaman dilimi içerisinde öne çıkan giyim tarzlarını ifade etmekle birlikte, sadece giyim değil genel davranışlar, sanat, mimari, edebiyat ve yemek gibi birçok konuyu da içine alan ve bir süre etkin olan toplumsal bir beğeniyi de anlatmak için kullanılmaktadır
"
Moda kelimesi TDK'nın sözlüklerinde bir kaç şekilde ifade edilmektedir Bunlardan biri şu şekildedir: “Değişiklik gereksinimi veya süslenme özentisiyle toplum yaşamına giren geçici yenilik ” Diğer bir tanım ise şu şekildedir: "Belirli bir süre etkin olan toplumsal beğeni, bir şeye karşı gösterilen aşırı düşkünlük" Son olarak, moda kelimesinin üçüncü sözlük anlamı "Geçici olarak yeniliğe ve toplumsal beğeniye uygun olan" şeklindedir

Bazı diğer kaynaklar ise "Moda"yı, "Giysi, etiket, davetler ve diğerlerinin günlük alışkanlık veya stili" ve "Giyimin, davranışların vb özellikle seçkin veya seçkin olmak için yapılanan bir toplum tarafından geleneksel kullanımı" şeklinde tanımlamaktadır

Moda kelimesinin ne anlama geldiğini kısaca özetlemek gerekirse şu şekilde toparlanabilir: Moda, bir toplumun tüketim trendlerinin genel ifadesi, belirli bir periyod içinde etkin olan toplumsal beğenidir

Yani moda sadece popüler giyim sektörünün tasarımları demek değildir Bir çok şey moda olabilir Örneğin bir toplumun eğlence anlayışının değişmesiyle gelen TV programları moda olabilir Veya kitapları popüler olan bir yazarın bir topluma edebi roman okuma beğenisi kazandırması, belli bir zaman periyodunda o toplumun edebi romanları okuması bahsi edilen toplumun edebi romanlara karşı beğenisinin artması anlamına, dolayısıyla da o toplumda edebi roman okumak moda olmuş anlamına gelebilmektedir

"Moda Nedir?" sorusuyla başlayan mini serüvenimizin ilk ayağı olan modanın tanımı üzerine konuştuklarımız sanırım bu kadarı ile yeterli olacaktır Tüm bu tanımlardan da anlaşılacağı üzere moda birçoğumuzun bildiği gibi sadece giysi anlamına gelmemektedir Tabi ki de moda, tanımından daha öte bir kavramdır Moda sanattan endüstriye, bilimden ilime birçok şeyin bir algılanış biçimidir Dahası bir canlının duyularını uyaran her şey modanın içindedir Ama moda tarihte farklı bir yerde durmuştur Tarih kitaplarını okurken birçoğunuz rasgelmişsinizdir; belirli bir çağa ait olan giyim stilleri o çağın modası olarak ifade edilir Belirli bir tarihteki giyim alışkanlığı o dönemin giyim eğilimleriydi Ancak bu eğilimler halk tarafından beğeni kazanıldığı için mi gerçekleşmişti, yoksa dönemin hükümdarlar, imparatorları ya da kraliçelerinin dönemin eğilimlerini kendi istedikleri kalıplara sokmak istediğinden mi kaynaklanıyordu? Tarihte büyük isim yapmış sanatçılar dönemin eğilimlerini yaratmaktaydılar Tarihin bu önemli isimleriyle beraber dönemin elit kesimi de modayı etkileyen, eğilimin şeklini belirleyen bir başka faktör olmuştur

Moda kitlelerin eğilimleri idiyse ve toplumun öne gelenleri eğilimin şeklini belirleyebiliyorduysa o zaman moda çok önemli bir kavramdı Evet, moda tarihteki duruşu itibariyle aslında çok güçlü bir kelime Bir ülkenin kraliçesi ve kralının giyim tarzı o ülkenin halkına örnek oluyordu Büyük ressamların resimlerinden tutun da, mucitlerin buluşlarına kadar yapılanların ve kişilerin modayı saptamakta büyük bir etkisi vardı Ama moda, günümüzde anlamca çok farklı kullanılmakta Ama işlevsel olarak moda işini o günlerde yaptığı gibi hala yapıyor Yani, bugünde moda toplumların eğilimlerini saptıyor

Yazının başlarında anlamca moda kelimesinin bir toplumun tüketim trendlerinin genel ifadesi olarak kullandık Yani toplumun eğilimini gösteriyor Ama bir üstteki paragraftan da modanın saptandığını çıkardık Yani eğilimlerin şekillendirebildiğini söylemiş olduk Evet, moda bir eğilimi ifade ederken, aynı zamanda bir eğilimi de şekillendirebiliyor veya bir trend yaratabiliyor Tarihte modayı üst tabaka insanlar belirlerken, bugün giyim sanayisi günümüz modasını şekillendiren en etkili etkenlerdendir ve bu giyim sanayisinin önde gelen markaları her yıl sundukları koleksiyonlarla modayı şekillendiriyorlar Ancak insanların bu konuda tutumları değişiyor Büyük tarz belirleyici markaların ancak kendileri beğendikleri zaman kitle pazarlama teknikleriyle satışa sunarak toplumun giyimine etkilediği dönem kısmen sona eriyor denebilir Geçmişe göre bugün tasarımcılardan, aracılara ve moda basınına kadar bir çok itici güç karşılarında farklı bir tablo bulmuş durumda Kitle pazarlama tekniklerinin gücü modayı geride bırakıyor Artık insanlar yünlü kazakların moda olmasından, siyah ruganın moda olmasındansa ekonomik durumlarını öne almış durumdalar Yani insanların değerleri ve öncelikleri değişmiş durumda Ülkemizin ekonomik şartları moda kelimesini arka sıralara itiyor İnsanlar geçmişte olduğu gibi bugünde kıyafetlerine çok özen gösterirken, alışverişlerinde tercihlerini deri ayakkabıların moda olması etkenini göz önünde bulundurmak yerine şık, giyilmesi rahat, uygun fiyata kaliteli ürün seçmeye çalışıyor Aslına bakarsanız bu da eğilimin değil midir? Evet, bu da toplumun değişen bir eğilimidir

İnsanlar ne istediklerinin artık daha çok farkındalar Modayı bir yarış haline getirmektense şık görünmenin bir aracı olarak kullanmak istiyorlar Aslına bakarsanız insanların şık giyinme arzuları da bir öncelik olmaktan çıkmış durumda Tabi ki bunun birden çok sebebi var: en başta ekonomi en temel sebeplerden biri Modaya bir sanat gözüyle baktığınız zaman elbette ekonomi ile çok fazla ilişki kurmak mümkün değil Ama aynı zamanda bir tekstil ürünü olan giysiler, fiyatlarıyla, kalitesiyle ve birçok faktörle beraber günlük hayatımızın öneli bir parçası Bu bağlamda ekonomi ile moda çok bağlantılıdır

Değişen bu değerler günümüzde modacıların da moda dünyasına farklı bir yaklaşım getirmelerini ve daha farklı düşünmelerini gerektirdi Ancak moda tasarımcıları bu duruma çözüm üretmekte geç kalmadı Günümüz moda anlayışı insanlara yeni ürünleri dayatmak yerine, onlar için tercih etmek isteyecekleri imajlar yaratmak üzerine kurulmakta Modayı parça parça sunmak, yeni dayatmak, değişen ekonomi ve benzeri birçok neden insanlarda bir gerilim duygusu oluşturunca modacılar imaj kavramını geliştirdi Moda dünyasında bir yenilik oluşturan imaj kavramı insanları sokak sokak gezmekten kurtarmış durumumda denebilir Artık moda da konu yeni ürün değil, yeni imaj Koleksiyonlara ve defilelere dikkat ettiyseniz hepsi genelde bir tema üzerine kuruluyor Bu doğadan alınmış bir görüntü, bir hayvanın sosyal hayatı, çiçeklerin dünyası, okyanusun derinlikleri, vahşi batı vs gibi herhangi bir tema olabiliyor Tasarımları yeni giyişi, yeni ayakkabı, yeni şapka veya yeni moda diyerek satmak yerine insanlara sevebilecekleri imajlar sunuyorlar Bu da hem insanlarda güven duygusu oluşturuyor, hem de satışları arttırıyor

Olaya daha geniş bir perspektiften bakmak gerekirse, moda tasarımcılarının, ve markalarının çok bilinçli adımlar attığını görmek mümkün Onlar size artık sadece ürün sunmuyor, tamamıyla içine girebileceğiniz bir dünya sunuyorlar Beatles grubunu bilmeyeniniz sanırım yoktur Beatles ve müzik temasını ele aldığını varsaydığımız bir modacı veya bir marka tasarımlarını oluştururken sadece kıyafetlerle kalmıyor, aksesuardan çevre koşullarına kadar ele aldıkları yaşatacak tüm unsurları yaratıyor ve insanlara bu şekilde sunuyorlar Eğer Beatles'ı seviyorsanız sadece bu temadaki Beatles tasarımlı kıyafetleri almakla kalmıyor, nerdeyse onlar gibi yaşarcasına Beatles eşyaları alıyor onlar gibi aksesuarlar kullanıyor ve hatta Beatles grubunun üyeleri gibi kestiriyorsunuz saçınızı

Modada imaj kavramının zorunluluktan mı çıktı, yoksa bir yenilik için miydi bilemiyoruz Tahminlerimiz bir değişiklik gerektiğinden çıktığı yönünde Ama şu bir gerçek ki, moda sektöründeki bu küçük formül ve değişiklik sektörü yeniden diriltti ve hatta onu büyük bir dev yaptı

Moda artık insanların ihtiyaçlarına cevap verecek üretimler sunmaya başladı Bunu yaparken de giysilerdeki rahatlık, şıklık, fiyat uygunluğu arayışımızı ve hatta imaj oluşturma arzumuzu dahi düşünerek hareket ediyor Moda tasarımcılarının veya markalarının önde gelen isimlerinin üretimlerine dikkat ederseniz nasıl stratejik bir yaklaşım içinde olduklarını görebilirsiniz Kişinin kendisini rahat hissedebileceği bir imaja uygun olmak istediklerini bilen tasarımcılar yeni koleksiyonlarını buna göre hazırlıyorlar Bu yeni strateji insanların modaya uygun olmasını garanti etmenin onların sadece modayı takip etmesi ile değil, seçtikleri giysilerde rahatlık duygusunu hissetmeleri ve kendilerine ait bir imaja sahip olduklarını hissetmeleriyle olacağını biliyor

İmaj oluşturmak diyoruz Peki, bu iş sadece bir temayı seçmekle oluyor mu? Elbette hayır Kıyafetler için imaj oluşturmak -ki asıl hedefiniz nu imajda insanların kendisini bulması -meşakkatli bir iş Adeta bir ordunun çalıştığını söyleyebiliriz Düşününki, makyözlerden, kuaförlere, promosyon ekibinden, pazar araştırmasına, fotoğrafçılardan sanat yönetmenlerine kadar bir çok meslek grubundan profesyoneller imaj çalışmasına katkıda bulunuyor Uman bir kadronun oluşturduğu imajlar insanların gereksinimlerinden taleplerine birçok etkenden göz önüne alınarak tasarlanıyor İşte tüm ummalı çalışma insanların ilgisini çekmek, başka bir deyişle insanları baştan çıkarmak içindir

Alıntı Yaparak Cevapla

Moda Nedir - Moda Ne Demek - Moda Neden Var - Moda Nasıl Birşeydir?

Eski 09-11-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Moda Nedir - Moda Ne Demek - Moda Neden Var - Moda Nasıl Birşeydir?



Moda Nedir?

Moda yalnızca giysi anlamına gelmez Sanat, müzik, tiyatro, edebiyat, yemek, iç mimarlık, mimari, bahçe bakımı gibi duyuları uyaran herşeyi içine alır
Artık işler değişti Her şeye tüketici karar veriyor Uygun veya pratik olmayan şeyleri onlara empoze etmek mümkün değil
Kitle iletişim araçları sayesinde moda herkese, her kesime ulaşabiliyor Yeterince paranız varsa istediğiniz herşeye sahip olabilirsiniz İnternet moda haberlerinin evrensel iletişimini, moda dünyasının bütün kapılarını dünyaya açtı Kimin, ne giydiğini merak ediyorsanız internete girin

Random House Sözlüğüne göre Moda

1 Giysi, etiket, davetler ve diğerlerinin günlük alışkanlık veya stili
2 Giyimin, davranışların vb özellikle seçkin veya seçkin olmak için yapılanan bir toplum tarafından geleneksel kullanımı
3 Tarz, yol
4 Herhangi bir şeyin yapısı, formu

Bu tanımlar modanın zaman içinde gerçek anlamından uzaklaştığını kanıtlıyor Bugün çoğumuz için moda, yalnızca giysi anlamına geliyor Oysa bu kadar basit değil Moda; sanat, müzik, tiyatro, edebiyat, yemek, iç mimarlık, mimari, bahçe bakımı gibi konuları, daha doğrusu duyuları uyaran herşeyi içine alır Gene de, bu değişimin mantığı anlaşılabilir
Tarihte, belirli bir çağa ait olan giyim stili kayıtlara 'moda' diye geçiyor Giyim alışkanlığı; yaşanan anın havası ile eşanlamlı olarak kullanılıyordu
Fikir önderleri tarafından daha çok tarihsel önemi kavranan sanatlar, o devrin modasından sorumlu olan insanlara da bağlıydı Kraliçe Elizabeth dönemini düşünün Shakespeare'in edebiyatını dobra dobra, siyasi anlamda dizginsiz ve güzeldi diye tanımlarken o dönemin giysileri için de aynı kelimeleri kullanabiliriz Dönemin sanat halkalarını incelemeye devam edecek olursanız, benzerlikler yakalayacaksınız
Tüm bunlar, toplumun elit kesiminin modayı bir kalıp içine koymak istediğini gösteriyor Peki ne tür etkiler yarattı? Tarihe bakmak yeterli
Şimdilerde modanın anlamı çok farklı Kitle iletişim araçları sayesinde moda herkese, her kesime ulaşabiliyor Birçok ülkedeki asil sınıf neredeyse yok oldu Mevcut olan yerlerde de kişinin giysisinden asil veya basit biri olup olmadığını anlamak neredeyse imkansız Kısaca, artık yeterince zenginseniz herşeye sahip olabilirsiniz Moda hükmedilemeyen hayati bir güç olarak kaldı
Hergün giyinmek zorunda olduğumuz gerçeğiyle yüzleşirsek, giysi seçimimiz ne giydiğimizi umursamamıza bağlı Kıyafetlerimiz bizimle ilgili birçok şey söyler Kendimize olan güvenimizi ve başkalarının bize bakışını etkiler Özünde doğru olmasa da, bu böyle algılanıyor
Tüm bunların ardından, gerçek şu ki moda üzerine çok konuşuluyor, para harcanıyor, yatırılıyor Doğal bir talebin oluşmasıyla doğal olarak yeni bir iş alanı açılıyor Eğer başarı sağlanırsa, moda sektörü kesinlikle getirisi en büyük olan iş kolu
Yeni milenyum yaklaşırken, moda her yıl bir öncekinden daha farklı WWD ve VOGUE gibi tarz belirleyicileri tarafından beğenildiği zaman satışa sokulan giysilerin yaratıldığı günler çok geride kaldı Modanın itici güçleri olan tasarımcılar, perakendeciler, aracılar ve moda basını, bugün çok daha büyük bir güçle yer değiştirdi
Kitle pazarlaması, modayı ele geçirdi Etek boylarının kısalması veya uzaması gibi kaprislerle ilgilenilmiyor artık İnsanlar ne istediklerinin farkında 'daha fazla' olmaya başladılar ve moda yarışı içinde olmak istemiyorlar Şık giyinme arzusu yerini rahat giyime bıraktı Değerler değişti ve artık insanlar giyimi hayatlarında bir öncelik olarak görmüyorlar Daha ötesi insanların yalnızca eğlenmek için alışverişe harcayabilecekleri kadar zamanları yok
Neyse ki, modacılar zeki ve tasarımcılar yavaş yavaş daha değişik düşünmeye başladılar En yeni modayı dayatmak yerine, imaj oluşturmak üzerine yoğunlaştılar İmaj, bugün modayla eşanlamlı düşündüğümüz bir kelime Sezonun geçici heveslerinden yorgun düşen insanlar bu yeni düşünce akımını hoş karşılıyorlar Her sezon sokakları adım adım gezmek yerine, kendi imajlarıyla özdeşleştirebilecekleri bir mağazayı tercih ediyorlar Bu nedenle belirsizlikle geçen bir dönem yerini güvenilir bir kaynağa bıraktı Eğer Ralph Lauren hayattaki tutkularınıza hitap ediyorsa, kıyafetlerini yalnızca gece ve gündüz giymez ayrıca iç çamaşırlarını, ev eşyalarını kullanabilir, duvarlarınızı onun tonlarıyla boyayabilir, parfümünü sürebilir, ayakkabılarını giyebilir, çantalarını taşıyabilir ve Ralph Lauren'in sizin için yarattığı dünyada yaşayabilirsiniz
İmaj modadır Bir düşünün, Calvin Klein-minimal; Ralph Lauren-yöresel İngiliz tarzı, rahat, lüks; Prada-keskin çizgiler, global; Gucci-sofistike ve herşeyden önemlisi seksi Eğer bunların imajlarıyla özdeşleşebiliyorsanız satın alırsınız
Bu çok basit formül milyarlarca dolarlık bir sektör yarattı Stratejik düşünenler, tasarımcı ve terzilerin her sezon yarattıklarının yalnızca modaya göre değil kişinin kendini rahat hissedebileceği bir imaja uygun olmasını isterler Bu nedenle, bir tüketicinin modaya uymasını garanti etmek yalnızca modaya uyması ile değil, kendi stili ve rahatının sağlanmasıyla da olur Rahatlık, moda dünyası için yeni bir kavram
İmaj yaratılması bir uzman ordusunun dahil olduğu bir 'dolar basma' makinasıdır Pazar araştırması, tanıtım, 'in' modeller, makyaj uzmanları, fotoğrafçılar, kuaförler, art direktörler, stilistler, promosyon, reklam, ünlü kişilerin giydiği kıyafetler ve tabii ki satın aldığınız yerin havası Her biri tüketiciyi baştan çıkarmada rol oynuyor
İmaj yaratmak bir elbisenin basit bir taslağından çok daha karmaşık Moda pazarlaması, büyük paraların döndüğü bir pazar ve tasarımcılar başarı için yalnızca yeteneklerine güvenmiyorlar Bu yüzden yetenekleri, dizaynırlığın yanında tüketicinin ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde çok yönlü olmalı Bu büyük miktarda nakit para gerektiriyor Geçen yüzyılda müşteri desteği ön plandaydı Günümüzde markanın evrenselleşmesi için finansal destek gerekiyor ve bu alanda birçok yatırımcı var LVMH'den Bernard Arnault, yeteneği zenginliğe çevirmeyi bilen işadamına iyi bir örnek
Sırada internet var Moda haberlerinin evrensel iletişimi, moda dünyasının bütün kapılarını dünyaya açtı Başlangıçta değişken ve gizli dünyalarına ne derece girilebileceğinden korkan modacılar, sonunda internetin işlerini öldürmekten çok, milyon dolarlık olanaklar sunduğunu fark ettiler ve siber dünyaya adım attılar
Bugün, kimin ne giydiğini merak ediyorsanız internete girin Hepsi karşınıza çıkacak Vogue, Elle, Bazaar gibi modanın önemli dergileri, daha ışıltılı ve ayrıntılı olan web sitelerini tamamladılar
Artık işler değişti Yaratıcılık tek başına yeterli değil; gerçekçilik, esneklik artı bu çok değişken ve rekabetçi dünyada ayakta kalabilmeyi sağlayacak yeterli kaynaklara sahip olmak, bugün modanın ne olduğunu bize anlatıyor


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »
Konu Araçları Bu Konuda Ara
Bu Konuda Ara:

Gelişmiş Arama
Görünüm Modları


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.