|
|
Konu Araçları |
bakımonarım, bölümü, imkanları, mezunları, teknisyeni, uçak, yapar |
Uçak Bakım-Onarım Teknisyeni Bölümü Mezunları Ne İş Yapar İş İmkanları |
09-08-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Uçak Bakım-Onarım Teknisyeni Bölümü Mezunları Ne İş Yapar İş İmkanlarıUçak Bakım-Onarım Teknisyeni Bölümü Mezunları Ne İş Yapar İş İmkanları Uçak Bakım-Onarım Teknisyeni Bölümü Mezunları Ne İş Yapar İş İmkanları UÇAK BAKIM Bu faaliyet sonucunda, ulusal ve uluslararası anlaşmaların belirlediği standartlarda Uçak Bakım alanındaki meslekleri tanıyacaksınız A ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ Havacılık sektörü, küresel düzeyde hem sivil hem de askeri alanda sürekli ve dinamik bir gelişim içindedir Bu nedenle havacılık stratejik bir sektör olarak ülkelerin yakın ilgisini çekmektedir Hızla küreselleşmekte olan havacılık sektöründe rekabet büyük yoğunluk kazanmaktadır Sanayileşmiş ülkeler havacılık sektörünün korunması ve rekabet gücünün geliştirilmesi için özel politikalar ve planlar üretip uygulamaktadırlar 1933 yılında kurulan Devlet Hava Yolları 1956 yılında Türk Hava Yolları olmuş ve 1990’lı yıllara kadar tek rma iken günümüzde özel rmalarda kurularak ülkemizde havacılık sektörünün gelişmesi sağlanmıştır Bu şirketler hem yurt içinde hem de yurt dışında hizmet vermektedirler Şirket sayılarının artması ile uçak sayıları da artmıştır Bu uçakların bakımları havacılık sektöründe önemli yer tutmaktadır Dünyada havacılık sektörünün kurallarını belirleyen ABD’de; Federal Aviation Authorities(FAA), Avrupa’da Joint Aviation Authorities (JAA) olmak üzere iki otorite vardır Ülkemiz 4 Nisan 2001 tarihinde Avrupa Sivil Havacılık Otoritesine( Joint Aviation Authorities -JAA) tam üye olmuştur Bu tam üyelikle; Ø Havacılık ile ilgili kuralların ve prosedürlerin standart duruma getirilmesi, Ø Üye ülkeler arasına uçak, uçak parçası ve bakım personeli alışverişinin kolaylaştırılması, Ø Sivil havacılık faaliyetlerinde en yüksek emniyet standartlarının geliştirilmesi sağlanmıştır Havacılık sektöründe “Uçuş Emniyeti” en önemli ilkedir Bu ilke doğrultusunda uçuş ekipleri ve teknik personel, Uluslararası Havacılık Otoriteleri’nin belirlediği kurallara göre organize edilerek bu kurallara göre donatılmış eğitimli elemanlardır Alanla ilgili Uluslararası JAR Havacılık yasaları geçerlidir B ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER Uçak bakımı alanında iki meslek elemanı çalışmaktadır Uçak bakım atölyelerinde çalışan bu elemanların görevleri “Uçuş Emniyeti” açısından çok büyük önem taşımaktadır Bunlar; Ø Uçak gövde-motor Ø Uçak elektroniği UÇAK GÖVDE-MOTOR TEKNİSYENİ Tanımı Uçak gövde-motor teknisyenliği, uçakların ve diğer hava araçlarının yapısı, güç sistemleri, mekanik ve elektrik sistemlerini kapsayan hat bakım işlemlerini yapan, “bakım çıkış sertikası” düzenleyebilen ve ayrıca faal olduğunun kontrolü basit testler gerektiren,“hat bakım sırasında değiştirilebilir birim” kapsamındaki aviyonik birimlerin sökme/takma işlemlerini Sivil Havacılık Yönetmeliklerine uygun olarak yapan meslek elemanıdır Görevleri Ø Uçakların motor kısmını kontrol etmek Ø Uçakların gövde onarım ve bakımını yapmak Ø Uçakların motor onarım ve bakımını yapmak Ø Arızalı parçaların tekrar kullanıma sunmak Ø Arızalı parçaların servis dışı edilmesi işlemlerini yapmak Ø Hat bakımı esnasında basit testler gerektiren aviyonik birimleri sökmek ve takmak Ø Bakım çıkış sertikasını düzenlemek Ø Bakım ve onarım kataloglarını okumak Ø Bakım onarım testlerini yapmak UÇAK ELEKTRONİK TEKNİSYENİ Tanımı Uçak elektronik teknisyenliği, uçakların ve diğer hava araçlarının aviyonik ve elektrik sistemlerinin her türlü bakım onarımı, montaj ve servis işlerinin yapılmasının ardından “bakım çıkış sertikası” düzenleyebilen ve uçak yapısı,güç sistemlerinin hat bakımı sırasında sökme takma işlemlerini Sivil Havacılık Yönetmeliklerine uygun olarak yapabilen meslek elemanıdır Görevleri Ø Uçakların aviyoniks sistemlerini kontrol etmek Ø Uçakların elektrik sistemlerinin onarım ve bakımını yapmak Ø Uçakların aviyonik sistemlerinin onarım ve bakımını yapmak Ø Arızalı parçaları onararak tekrar kullanıma sunmak Ø Arızalı parçaların servis dışı edilmesi işlemlerini yapmak Ø Hat bakımı esnasında basit işlem gerektiren gövde ve motor birimlerini sökmek ve takmak Ø Bakım çıkış sertikasını düzenlemek Ø Bakım ve onarım kataloglarını okumak Ø Bakım onarım testlerini yapmak C MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER Ø Matematiksel yetenek Ø Uzay ilişkilerini görebilme gücüne ve çizim yeteneği Ø Fen bilimlerinde başarılı Ø Mekanik problem çözebilme yeteneği Ø Ellerini ustalıkla kullanabilme Ø Mekanik ve göz el koordinasyonu yeteneği yüksek Ø Görme problemleri olmayan Ø İşitme problemleri olmayan Ø Sabırlı ve dikkatli Ø Yorum ve analiz yeteneği D ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI Uçak bakım alanında çalışacak meslek elemanları; sivil uçak bakım merkezleri, askeri hava ikmal bakım merkezleri ile uçak fabrikalarının hangar ve atölyelerinde çalışırlar Uçak gövde ve motor teknisyeninde çalışma ortamı yağ, yakıt, kimyasal gazlar ve gürültülü, uçak elektronik teknisyeninde ise radyasyonlu ve elektrikli ortamlardırAncak daha önce belirtildiği gibi Avrupa Sivil Havacılık Otoritesi( Joint Aviation Authorities -JAA) tarafından iş kazalarına ve işçi sağlığına karşı çalışma ortamlarında maksimum emniyet için gerekli tedbirler ilgili bakım kuruluşu tarafından alınır Teknisyenler, uçak mühendisleri sorumluluğunda görevlerini yapar İşini yürütürken birinci derecede alet ve makinelerle ilgilidir Uçak motoru üzerinde unutulan bir cıvata onlarca insanın hayatına ve milyonlarca dolarlık uçağın düşmesine sebep olabileceği unutulmamalıdır E İŞ BULMA İMKÂNLARI Uçak bakım alanında çalışacak meslek elemanları; sivil uçak bakım merkezleri, askeri hava ikmal bakım merkezleri, uçak fabrikaları gibi iş piyasasının ihtiyacına göre istihdam edilmektedir Geniş bir iş ve çalışma alanı vardır İstanbul Sabiha Gökçen Havaalanı 2008 yılında uluslararası Havacılık Bakım Onarım Merkezi (HABOM) olması ve sivil havacılıktaki gelişmeler bu alanda istihdam imkânını arttırmaktadır Bununla beraber özel hacılık şirketleri kendi bakım merkezlerini ülkemizin çeşitli şehirlerinde kurmayı planlamaktadırlar Ayrıca bayanlarda bu mesleklerde eğitim alıp teknisyen olarak çalışabilmektedir F EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI Uçak bakım alanı Anadolu Teknik Liselerinde dört yıl süre ile eğitim verilmektedir Bu Eğitim okulda teorik, atölye ortamında ve işletmelerde uygulamalı olarak yapılmaktadır Uçak Bakım alanından mezun olan öğrenciler sayısal puan türüne göre aşağıdaki lisans programlarına devam edebilirler Ø Otomotiv Öğretmenliği Ø Mekatronik Öğretmenliği Ø Uçak Gövde- Motor(Sivil Havacılık Yüksekokulu) Ø Uçak Gövde- Motor Bakım (Sivil Havacılık Yüksekokulu) Ø Elektronik Öğretmenliği Ø Elektronik ve Bilgisayar Öğretmenliği Ø Elektronik ve Haberleşme Öğretmenliği Ø Mekatronik Öğretmenliği Ø Havacılık Elektrik Elektroniği(Sivil Havacılık Yüksekokulu) Ø Uçak Elektrik-Elektronik(Sivil Havacılık Yüksekokulu) Ø Kontrol Öğretmenliği Ø Telekomünikasyon Öğretmenliği Uçak Bakım Alanından mezun olan öğrenciler aşağıdaki meslek yüksek okulu programlarına sınavsız geçiş yapabilirler Ø Makine Ø Otomotiv Ø Tarım Alet ve Makineleri Ø Biyomedikal Cihaz Teknolojisi Ø Elektrik Ø Elektrik-Elektronik Teknikerliği Ø Elektronik Haberleşme Ø Endüstriyel Elektronik Ø Endüstriyel Otomasyon Ø Ev Cihazları Teknolojisi Ø Hidroelektrik Santralları Ø Mekatronik Ø Otomotiv Ø Radyo Televizyon Tekniği Ø Termik Santral Makineleri Ø Termik Santrallerde Enerji Üretimi Ø Raylı Sistemler Elektrik-Elektronik Teknolojisi Ayrıca uçak bakımı alanında mezun olan öğrenciler, Türkiye’de tescil edilmiş sivil uçaklarla, Türk hava sahası içinde bulunan ve Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) üyesi diğer bir devlete ait olan sivil uçak, helikopter ve planörler üzerinde müstakil olarak periyodik bakım, küçük tamir, revizyon ve uçuşa elverişlilik kontrolü yapabilmek için uçak bakım merkezlerinde iki yıl uygulamalı eğitimden sonra 21 yaşını dolduran meslek elemanı sertifika sınavına girmeye hak kazanır Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Dairesi “Uçak Bakım Teknisyeni Lisans Talimatı”na göre; A Kategori Uçak Bakım Teknisyeni lisansları Ulaştırma Bakanlığı’nca, belgeler ise Ulaştırma Bakanlığı’nın yetkili kıldığı müesseselerce verilir Uçak Bakım alanında meslek eğitimini tamamlayarak Uçak Bakımı sektöründe çalışanların kariyerinde yükselmek ve gelişen teknolojiyi takip edebilmek için Avrupa Sivil Havacılık Otoritesine( Joint Aviation Authorities -JAA) göre iki yılda bir güncelleme eğitimleri zorunludur Mesleki Eğitim Merkezleri çıraklık eğitimi uygulama kapsamına alınan illerde ve meslek dallarında aday çırak, çırak, kalfa ve ustalara eğitim vermek ve çeşitli meslek kursları açmak suretiyle sanayinin ihtiyaç duyduğu nitelikli ara insan gücünü yetiştirmek amacıyla açılan eğitim kurumlarıdır Halk Eğitimi Merkezleri yaşam boyu öğrenme perspektifi içerisinde her zaman ve her yerde uygulanabilecek yaygın eğitim programları ile her yaş ve düzeyde bireylere eğitim sunmaktadır Mesleki Eğitim Merkezlerinde, Uçak Bakım alanında eğitim verilmektedir Modüler programlarla meslek liseleri arasında paralellik sağlandığından dolayı yatay ve dikey geçişler olabilecektir ALINTIDIR-MEB'İN UÇAK TEKNİSYENLİĞİ BÖLÜMÜNE GİDECEKLER İÇİN HAZIRLANMIŞTIR |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|