Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Genel Bilgiler > Motorlu Taşıtlar

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
bilgiler, hakkında, hidrojen, içten, kullanımı, motorlarda, yanmalı

İçten Yanmalı Motorlarda Hidrojen Kullanımı Hakkında Bilgiler

Eski 10-21-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İçten Yanmalı Motorlarda Hidrojen Kullanımı Hakkında Bilgiler




İçten Yanmalı Motorlarda Hidrojen Kullanımı Hakkında Bilgiler

İçten Yanmalı Motorlarda Hidrojen Kullanımı

Hidrojen içten yanmalı motorlar için çok iyi bir yakıttırHidrojen güçlü içten yanmalı motorlar benzinli motorlara göre %20 daha verimlidir

İçten yanmalı motorlarda ideal termal verim oranı:

Burada;

r = sıkıştırma oranı

k = Spesifik ısılar oranı (Cp/Cv)

Bu denklem termal verimin spesifik ısılar oranı ya da sıkıştırma oranını arttırmakla arttırılabileceğini gösterirHidrojen motorlarında, hidrojenin düşük kendinden ateşleme sıcaklığı ve fakir karışımlarda yanma yeteneği dolayısıyla bu oranlar benzin motorlarına göre daha yüksektir



Hidrojen yakıtının içten yanmalı motorlarda yani otobüs,kamyon,traktör,ile tarım makineleri gibi tüm taşıtlarda kullanılabilmesi,sınırlı rezerve sahip petrol ürünlerinin yerini alması ve çevreye dost bir enerji olması,son yıllarda araç üreten şirketlerin büyük ilgisini çekmiştirBenzin veya mazot yerine motorlarda hidrojen gazı kullanılması motorların yakma sisteminde bir takım değişiklikler gerektirmektedirHidrojen yakıtlı motor tasarımlarında bugüne kadar kullanılan 3 temel yöntem aşağıda verilmiştir

1-Hidrojen-hava karışımı, değişmez bir oranda silindirlerin giriş manifolduna verilmekte olup,motor gücü hidrojen-hava karışım miktarlarını değiştiren bir valf vasıtasıyla ayarlanmaktadırSistemde özellikle yüksek hızlarda düzgün çalışmayı sağlamak için,hidrojen-hava karışımına su buharı ilave edilmesi gerekebilir

2-Hidrojen gazı basınç altında silindirlere enjekte edilirHava ise başka bir giriş manifoldu aracılığı ile ayrı olarak silindirlere geldiği için,hidrojen-hava patlayıcı karışımı silindirlerin dışında oluşmazBu yöntem ilk yönteme göre daha emniyetlidir

3-Bu yöntemde de ikinciye benzer şekilde silindirlere ayrı ayrı hidrojen-hava karışımı verilmesine karşın hidrojen yüksek basınç yerine normal veya orta basınçta tutulur ve motor gücü hidrojen miktarını değiştirmekle ayarlanırBurada silindirlere giden hava tutarı değişmediği için değişim sadece hidrojen-hava karışımında meydana gelirBöyle bir ayarlama hidrojen-hava karışım oranının oldukça geniş bir aralıkta patlama özelliğine sahip olması nedeniyle kolayca gerçekleştirilebilir

İster içten yanmalı,isterse yakıt pilli olsun taşıtlara temel sorun hidrojenin depolanmasıdır Bu konuda yapılan çalışmalarda yine 3 ayrı yöntem geliştirilmiştir

1-Basınçlı hidrojenin, çelik tüpler içine yerleştirerek taşınması, bu güne kadar geliştiren bir çok deneme amaçlı hidrojenle çalışan taşıtta kullanılan yöntem olmuştur Burada görülen en bük sorun çelik tüplerin kendi ağırlıklarıdır Benzin li bir otomobil ortalama olarak 65 litre (47kg) benzin almakta olup, bu da enerji olarak 17 kg hidrojene karşılık gelmektedir

2-Hidrojeni sıvı olarak depolamak ağırlık sorununu çözmekle birlikte, tank hacmi ve maliyeti yükseltmektedir Diğer bir sorun ise, hidrojenin gaz haline geçmesi ile oluşan kayıplar ve yakıt ikmali zorluğudur

3-Metal hidritler hidrojen depolamak için çok uygun bir yöntem olmasına karşın, bunlarında kendi ağırlıkları ciddi sorun olarak ortaya çıkmaktadır

Daha önce belirtilen üç metal hidritten, Magnezyum-Nikel, en fazla hidrojen depolaması ve en ucuz olmasına karşın, yine ağırlık olarak taşıta 500kg gibi bir ek yük getirmektedir Bir diğer sorun da, hidrojen gazını belli basınç da elde edebilmek için, metal hidritin, 250 0C ye ısıtılması gereğidir Bu sıcaklık araç çalışırken egzost çıkışından elde edilen sıcak gazla sağlanabilmekle beraber, motorun ilk başta soğukken çalıştırılması sorun yaratmaktadır Bu sorun, Almanya da otobüslerde denen yeni bir yöntemle çözülmüştür Bu otobüslerde, düşük sıcaklıkta hidrojen sağlayan Demir-Titanyum alaşımı ile Magnezyum-Nikel alaşımı birlikte kullanılmıştır Buna göre, ilk alaşım motor soğukken devreye girmekte daha sonra ikinci alaşım devreye girerek süreklilik sağlanmaktadır Birinci alaşımda depolanan hidrojen, daha sonraki bir ilk çalıştırma için yedekte tutulmaktadır

Bütün bu sorunlara karşın, hidrojenin özellikle, otobüs, kamyon ve traktör gibi ağır taşıtlarda kullanımı gittikçe artmakta ve gelişen teknoloji ile birlikte sorunlar giderek çözülmektedir Petrolün sınırlı ömrü ve artan çevre kirliliği, hidrojen yakıtı kullanımının yaygınlaşmasına yol açmaktadır

Hidrojen yakıtının ilk kullanım alanlarından biri jet uçakları olup, bu konuda ilk olarak 1957 yılında yapılan denemelerden sora yapılan çalışmalar artık ticari uygulama aşamasına gelmiştir Dünya Enerji Ajansı Hidrojen Programı çerçevesinde yürütülen çalışmalarda, Airbus tipi uçakların yakıt olarak hidrojen kullanması 2007 yılında başlayacaktır Sıvı hidrojen doğrudan veya dolaylı olarak motorları ve dış yüzeyi soğutmak için de kullanılabileceği için, yüksek hızı supersonic uçaklar için ideal bir yakıt olarak görülmektedir

Buhar Üretimi

Hidrojen saf oksijen ile yakıldığında sonuç olarak ;

2H2+O2 » 2H2O elde edilir

Üstteki reaksiyon 3000 ºC üzerindeki sıcaklıklarda elde edilir bu yüzden harici bir su buhar sıcaklığı istenen düzeyde kalabilsin diye ilave edilir

Hidrojen buhar jenaratörleri güç santrallerinde buhar üretmek,elektrik üretiminde tepe değerlere ulaşmak ve tıbbi teknoloji ile biyoteknolojide kullanılır

Katalitik Yanma

Hidrojen ve oksijen uygun bir katalizör eşliğinde normal alevli yanmadan daha düşük sıcaklıklarda yanabilirlerBu prensip katalitik yakıcılar ve ısıtıcılarda kullanılır Katalitik yakıcıların kullanılabileceği yerler arasında yemek pişirme,mekan ısıtma gibi evsel uygulamalar yer alabilir

Katalitik Yakıcı

Metal Hidritler

Hidrojenin metal hidritler ile bileşik oluşturabilme özelliği sadece hidrojen depolamasında değil ayrıca farklı enerji dönüşümlerinde de kullanılabilirBunlara örnek olarak aşağıdaki maddeleri verebiliriz

1-Isı Depolama

2-Elektrik Depolama

3-Isıtma ve Soğutma

4-Elektrik Üretimi

5-Pompalama

6-Hidrojen Saflaştırılması

7-Döteryum Ayrıştırılması



Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.