|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
cumhuriyet, edebiyatı, genel, özelliklerakımlarşairleryazarlar |
![]() |
Cumhuriyet Edebiyatı Genel Özellikler-Akımlar-Şairler-Yazarlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cumhuriyet Edebiyatı Genel Özellikler-Akımlar-Şairler-YazarlarCumhuriyet Edebiyatı Genel Özellikler-Akımlar-Şairler-Yazarlar * Aruz ölçüsü bırakılmıştır ![]() ![]() * Dilde sadeleşme hareketi başarıya ulaşmış ve İstanbul Türkçesi esas alınmaya başlanmıştır ![]() * Edebiyatımız İstanbul aydınlarının tekelinden kurtulmaya başlanmıştır ![]() ![]() * Romanda ve hikâyede halk gerçekleri tamamen yerleşmiştir ![]() * Uluslar arası düzeyde sanatçı yetişmiştir ![]() * Tiyatro ve deneme alanında büyük gelişmeler gösterilmiştir ![]() * Bu dönemden itibaren farklı edebi topluluklar ortaya çıkmaya başlamıştır ![]() BEŞ HECECİLER * Hecenin beş şairi adıyla da anılan bu sanatçılar milli edebiyat akımından etkilenmiş ve şiirlerinde hece veznini kullanmışlardır ![]() * Şiirde sade ve özentisiz olmayı ve süsten uzak olmayı tercih etmişlerdir ![]() * Beş hececiler şiire birinci dünya savaşı ve milli mücadele döneminde başlamışlardır ![]() * Beş hececiler ilk şiirlerinde aruz veznini kullanmışlar daha sonra heceye geçmişlerdir ![]() * Şiirde memleket sevgisi, yurdun güzellikleri, kahramanlıklar ve yiğitlik gibi temaları işlemişlerdir ![]() * Hece vezni ile serbest müstezat yazmayı da denediler ![]() * Mısra kümelerinde dörtlük esasına bağlı kalmadılar yeni yeni biçimler aradılar ![]() * Nesir cümlesini şiire aktardılar ve düzyazıdaki söz dizimini şiirlerde de görülmesi beş hececiler de çok rastlanan bir özelliktir ![]() * Beş hececiler şu sanatçılardan oluşmuştur: Faruk Nafiz Çamlıbel, Yusuf Ziya Ortaç, Enis Behiç Koryürek, Halit Fahri Ozansoy, Orhan Seyfi Orhon YEDİ MEŞALECİLER * 1928′de kurulmuştur ![]() * Heceyi geliştirmek amacıyla ortaya çıkmıştır ![]() * “Canlılık, samimiyet ve daima yenilik” sloganıyla hareket etmişlerdir ![]() * Varlaine, Mallerma gibi Fransız şairleri örnek almışlardır ![]() * Anadolu’yu yurtseverlik anlayışıyla anlatmayı düşünmüşlerdir; ancak pek başarılı olamamışlardır ![]() * Bunlar: Sabri Esat Siyavuşgil, Ziya Osman Saba, Yaşar Nabi Nayır, Muammer Lütfi, Vasfi Mahir Kocatürk, Cevdet Kudret, Kenan Hulusi Koray ![]() GARİPÇİLER ( I ![]() * Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatının belki de bütün Türk edebiyatının en farklı gurubu olarak edebiyat tarihinde yer almışlardır ![]() * 1940 yılına kadar gelen bütün şiir anlayışına karşı çıkan Orhan Veli, Oktay Rıfat Horozcu, Melih Cevdet Anday ortaklaşa “Garip” dergisini çıkarıp bu akımı başlatmışlardır ![]() * Şiirde ölçü ve kafiye gereksizdir ![]() * Şiir fikirleri aşılamak işin kullanılmamalı ![]() * Şiirde anlam düz verilmeli ![]() * Her konu şiire girebilmeli * Her insan şiirin konusu olabilmeli ![]() * Şiirde söz ustalığı, laf cambazlığına gerek yoktur ![]() * Şiirde önemli olan bütün güzelliğidir ![]() Ayrıca bkz ![]() ![]() MAVİCİLER * Atilla İlhan’ın 1952-1956 yıllarında çıkardığı derginin adı olan “MAVİ” nin etrafında toplanan Orhan Duru, Ferit Edgü gibi sanatçıları oluşturduğu guruptur ![]() ![]() *Daha sonra mavi dergisi Özdemir Nutku’nun yönetimine geçti ve Atilla İlhan’ın savunduğu toplumsal geçekçiliğin (sosyal realizm) sözcüsü oldu ![]() ![]() ![]() * Garip akımına tepki olarak çıkmıştır ![]() * Şiirin basit olamayacağını zengin benzetmeli, içli, derin olması gerektiğini savunmuşlardır ![]() Ayrıca bkz ![]() İKİNCİ YENİCİLER * 1950′lerde “Garip” akımına tepki olarak çıkmıştır ![]() * Şiirin düşürüldüğü basitliğe son vermek amacıyla ortaya çıkmıştır ![]() * Cemal Süreyya, İlhan Berk, Edip Cansever, Turgut Uyar, Ece Ayhan, Ülkü Tamer,Sezai Karakoç bu akımın öncüleridir ![]() * Sözcüklerin anlamı değil söylenişi önemlidir ![]() * Her şey insanla başlar insanla biter ![]() * Şiirin kendine göre bir dili olmalı ![]() * Şiir diğer edebi türlerden kesin çizgilerle ayrılmalı ![]() * Önemli olan kelimelerin anlamları değil, şairin ona yüklediği anlamlardır ![]() |
![]() |
![]() |
|