![]() |
Tenasüp (Uygunluk) Sanatı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tenasüp (Uygunluk) SanatıTenasüp (Uygunluk) Sanatı Anlamca birbiri ile ilgili sözcükleri birarada kul-lanmaktır ![]() Müraat-ı nazir” adıyla da bilinen tenasüp, anlamca birbiriyle ilgili sözcükleri bir arada kullanma sanatıdır ![]() Tenasüp sanatında, anlamca ilgili sözcükler okuyucunun zihninde bir çağrışım, bir imge yaratırlar ![]() Tenasüp olması için anlamca ilgili sözcükler arasında karşıtlık ilgisinin bulunmaması gerekir ![]() ![]() Sen yoksun, hiçbir şey yok Güneşin rengi Ağustos yıldızlarının sıcaklığı Karanfilin, kokusu Beşikteki, bebenin gülüşü Bu şiirde güneş-yıldızlar, karanfil-koku, beşik-bebek sözcükleri anlamca birbirleriyle ilgilidir ![]() Suya versün bâğban gülzârı zahmet çekmesün Bir gül açılmaz yüzün tek verse bin gülzâre su ![]() (Fuzuli) Şair, peygamberimizi övmek için yazdığı bu dizelerde şöyle diyor: “Bahçıvan gül bahçesini suya (sele) versin, boşuna zahmet çekmesin; çünkü bir değil, bin gül bahçesine su verse (emek harcasa), senin yüzün gibi güzel bir tek gül açılmaz ![]() ![]() ![]() ![]() * Mest olupdur çeşm ü ebrunun hayâlinde imâm Okumaz mihrâbda bir harf-i Kur’ân’/ dürüst (Ahmet Paşa) Şair; “İmam sevgilinin kaşı (ebru) ve gözünün (çeşm) güzelliğiyle kendinden geçmiş; namaz kıldırdığı yerde Kuran’ın bir harfini bile hatasız okumuyor ![]() ![]() ![]() ![]() Yanağın âteş-/ Musa dudağın mu’ciz-i Isâ Kemâl-i hüsne Yûsuf’sun Muhammed’den dutar- sın hû (Şeyhi) Dizelerde Musa, Isa, Yusuf ve Muhammed peygamberin adları tenasüplü kullanılıyor ve onlarla ilgili mucizeler çağrıştırılmıştır ![]() |
![]() |
![]() |
|