Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Toplum ve Yaşam > Kişisel Gelişim

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
bozuklukları, gelişim

Gelişim Bozuklukları

Eski 10-15-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Gelişim Bozuklukları




Yaygın Gelişimsel Bozukluk

Yaygın gelişimsel bozukluk kendi başına bir tanı ölçütü taşırken diğer taraftan alt başlıklara ayrılmaktadır Yaygın gelişimsel bozukluğun alt grupları: otistik bozukluk, rett bozukluğu, asperger bozukluğu, atipikotizm ve çocukluğun dezintegratif bozukluğu’dur
Bunların her biri ayrı bir tanı grubudur ve kendi başına değerlendirilir Sınıflama yapılırken DSM 4 tanı kriterlerine göre yaygın gelişimsel bozukluk ana başlığı altında toplanmaktadırlar Yaygın gelişimsel bozukluk grubundaki tanılar ancak çocuk psikiyatrisi ve gelişim nörolojisi servislerinde konulabilir Bu bağlamda tıbbi inceleme yapılmadan bu tanıların konulamayacağını belirtmek gerekir Yaygın gelişimsel bozukluklar: - Otistik bozukluk
- Rett bozukluğu
- Asperger bozukluğu’dur

Otistik Bozukluk
Otizm, bireyin dış dünyanın gerçeklerinden uzaklaşıp kendine özgü iç dünya yaratması durumudur Otistik sendrom değişik edimsel ve gelişimsel nedenlere bağlı olarak üç yaş öncesinde çocuklarda ortaya çıkan sözel ve sözel olmayan iletişim, sembolik etkinlik, oyun ve sosyal ilişki alanlarında bozukluk ve stereotipiler ile karakterize olan bir bozukluktur (Nörolojik Bilimler Dergisi, 1996;13(1-2):61-66; Akt: AAydın, 2003, s18) Başka bir tanıma göre, otizm, yaşamın ilk üç yılı içinde ortaya çıkan ve yaşam boyu devam eden bir özürlülük durumudur Otistiklerde, iletişim ve sosyal etkileşim şiddetli bozukluk gösterir, gelişmede bir uyumsuzluk ortaya çıkar Otizm, bir hastalık olarak değil, gelişimsel bir sendrom olarak tanımlanır Göz temasında yaşanan sorunlar, karşılıklı dikkatin gelişmemesi, göz göze gelindiğinde anlamlı bir iletişim kurulmaması, bebeğin gereksinimlerini ifade etmek için değişik ağlamalar kullanmaması, nesnelerle ilgilenmemesi, kucağa alınınca susmaması, kucağa alınmaya direnmesi şeklinde erken belirtiler saptanabilir

Otizmin nüfus içersinde rastlanma olasılığı, yaygınlığı binde iki oranındadır Otizm erkek çocuklarda kızlara göre 3-4 kat daha fazla görülmektedir Otizmin nedeni açıklanabilmiş değildir Araştırmacılar, genetik, hamilelik dönemi, erken çocukluk dönemi ebeveyn tutumları gibi konular üzerinde çalışmalarını sürdürmektedir Fakat günümüzde nedeni açıklanabilmiş değildir

Otistiklerin her birinin farklı özelliklere sahip olduğunun altını çizmekte yarar görülmektedir Bir otistikte bu davranışların bazıları gözlenirken bazıları gözlenmeyebilir veya daha farklı davranışlar görülebilir Otizmi geniş bir yelpaze olarak düşünebiliriz Her otistik bir diğerinden farklıdır
Otizm ve zeka arasındaki ilişkiye baktığımızda farklılaşma olduğunu görüyoruz Ağır, orta yada hafif düzeyde zihinsel öğrenme yetersizliği olan otistiklerin yanında normal yada normal üstü zihin düzeyinde olan otistiklerde yer almaktadır

Otizm ve konuşma becerisi arasındaki ilişkiye baktığımızda farklılaşma olduğunu gözlemliyoruz Bazı otistikler gecikmiş konuşma bozukluğu yaşıyor, hiç konuşmuyorlar Bazıları kendilerine göre bizlerin anlam veremediği kelimelerden oluşan kendilerine özgü bir dil geliştiriyorlar Başka bir grup tekrarlayıcı, ekolali, konuşma yapıyor Bazılarının da üçüncü tekil şahıstan konuştukları gözlenilmektedir
Otizm ve hareketlilik arasındaki ilişkiye baktığımızda farklılıklar olduğunu gözlüyoruz Bazılarında hipoaktivite dediğimiz hareketsizliğin olduğunu görüyoruz

Görüldüğü üzere otizmle zeka, konuşma, aşırı hareketlilik veya aşırı hareketsizlik arasında anlamlı bir ilişki bulunmamaktadır Başka bir deyişle otistikler bu açılardan birbirlerine göre farklı özellikler göstermektedirler Fiziksel olarak baktığımızda down sendromunda olduğu gibi bedensel özelliklerine göre, boy, kilo vb ortak özellikleri gözlenilmemektedir Her otistiğin birbirinden farklı olduğu ve otizmin geniş bir yelpaze olduğu düşünülebilir Farklılıklara rağmen ortak taraflarının sosyalizasyonla, sosyal gelişmeyle ilişkili olduğu psikososyal gelişimlerinin yaşıtlarına göre beklenilen düzeyde gelişmediği görülmektedir Otizmin sosyalleşme güçlüğüyle yakından ilişkili olduğu düşünülebilir

Asperger Bozukluğu
Asperger bozukluğuna nüfusta rastlanma olasılığı, yaygınlığı, binde bir düzeyindedir
Asperger bozukluğunda sosyal etkileşim ve sınırlı olmakla birlikte derinlemesine ilgi alanları, yineleyici basmakalıp davranış örüntüleri dikkatimizi çekmektedir Dolayısıyla otizmden farklı olarak dil gelişiminde bir bozulma olmadığını görüyoruz Asperger bozukluğu olan bireylerin konuşmalarında bozulma yoktur Yaşıtlarına göre beklenilen düzeyde sözel iletişim becerilerini gösterir Dikkatimizi çeken bir diğer nokta zeka ile ilişkilidir Bu kişiler normal yada normal üstü zihin düzeyindedir, zihinsel öğrenme yetersizliği yaşamazlar Bu duruma bağlı olarak eğitim-öğretimlerini normal sınıflarda sürdüreceklerini belirtmek gerekir Asperger bozukluğu olan bireyler zihinsel öğrenme yetersizliği yaşamadıklarından doğal olarak akranları arasında eğitimlerine devam ederler Normal sınıf ortamı sosyalleşmelerine de uygun bir zemin oluşturmaktadır Fakat sosyalleşmeyle ilgili yapılandırılmış özel eğitim almaları ihtiyaç olarak görülmektedir
Rett Bozukluğu
Rett bozukluğu da yaygın gelişimsel bozukluk grubu içindedir Fakat otizmden farklılıklar taşımaktadır bu nedenle ayrı bir tanı grubu olarak değerlendirilmektedir Rett bozukluğu yalnız kızlarda görülür En önemli belirtisi normal bir doğum ve ilk beş ay normal gelişimi takiben bebeğin başının büyümesinin giderek yavaşlaması ve kafa çapında küçülmelerin görülmesidir
Rett bozukluğunda doğum öncesi ve erken bebeklik dönemi gelişim, yaşıtlarına göre normal olarak gözleniyorken beşinci veya otuzuncu aylar arasında gelişiminde farklılaşma görünmeye başlar Farklılaşma her bireyde beşinci ayda başlamayabilir Bu süre beşinci veya otuzuncu ay arasında bir zamanda olabilir Bireyde zamanla etkileşim, dil ve psikotor becerilerinde performans düşüklüğü ilerler Çevreyle etkileşim kuran, duygu ve düşüncelerini yaşıtlarına göre kısmen de olsa sözel olarak ifade eden, emekleme, ayakta durma veya yürüme becerileri olan birey sürecin ilerlemesiyle birlikte artık etkileşim kurmaz, konuşamaz ve yürüyemez bir duruma gelebilir

Kaynak:
Ordu, F (2005) Farklı Gelişen Çocukların Tanımlanması ve Eğitimi İstanbul: Armoni Yayıncılık


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.