Çocuklarinizla Etkili İletisim Kurun |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuklarinizla Etkili İletisim Kurun Bölgede yasayanlar için kendilerine fiziksel ve sosyal destek veren çevrenin neredeyse tümüyle zarar görmesi, durumu daha da güçlestirir Evimizi, yakin akraba ve arkadaslarimizi kaybetmis olmanin acisi büyüktür Bu kayiplarin üstüne, yasam kosullarindaki degismeler de eklendiginde yasadigimiz stres artar Örnegin, kötü hava kosullari, barinma kosullarinin istedigimiz gibi olmamasi, çocuklarin okul durumu, artçi depremlerin sürme olasiligi gibi pek çok faktör yasanan stresi arttirir Ayrica üzüntü, pismanlik, öfke gibi yasamakta oldugumuz tüm duygular çocuklarimizla olan iliskilerimizi daha da güçlestirebilir Ne var ki çocuklar da bu dogal felaketten ayni bizim gibi etkilenmislerdir Arastirmalar dogal felaketlerden en çok yara alan gruplarin çocuklar, gençler ve yaslilar oldugunu göstermektedir Ancak anne ve babalarindan, arkadaslarindan, ögretmenlerinden ve diger aile üyelerinden yakin ilgi ve destek gören çocuklarin dogal afetin sonuçlarindan daha az etkilendiklerini ve daha kolay ve çabuk basa çiktiklarini iyi biliyoruz![]() Çocuklariniza yardimci olabilmeniz için sizin yardima muhtaç durumda olmamaniz gerekir Eger kendinizi çocuklarinizla asagida önerildigi sekilde ilgilenecek kadar iyi hissetmiyorsaniz psikolojik yardim almaktan çekinmeyin Kendinizi iyi hissetseniz, önerilere uysaniz bile deprem sonrasindaki bu iyilesme sürecinin zaman alacagini, bazi olaylarin ve yasantilarin zaman zaman durumu geriye götürecegini bilin Iyilesme sürecinde, en çok yarar gördügünüz önerilere agirlik verin, gelecege yönelin ve genellikle olumlu bir tutum içinde olmaya çalisin Elinizdeki brosür bu konuda size yardimci olmak üzere hazirlanmistir Bu brosürün disinda ihtiyaciniz olan her türlü destegi alabileceginiz herkese ve her kuruma bas vurmaktan çekinmeyin![]() ÇOCUKLAR IÇIN DEPREMIN ANLAMI NEDIR? Çocuklar da yetiskinler gibi deprem felaketinden korkarlar Ne var ki depremi, biz yetiskinler gibi kontrolümüz disinda olan dogal bir olay olarak anlamakta güçlük çekerler Üstelik çocuklar, kendilerini koruyan ve tamamen güven duyduklari yetiskinlerin bu olay karsisinda çaresiz kalmasindan endise duyarlar
Çocuklarin deprem felaketi karsisindaki tepkileri birbirinden farkli olabilir Bazilari depremin hemen ardindan birtakim davranis degisiklikleri gösterirken, bazilari günler ve haftalar, hatta aylarca hiçbirsey olmamis gibi davranip daha sonra problemli davranislar sergileyebilirler Bu yüzden önümüzdeki aylar içinde elinizdeki brosürü zaman zaman alip okuyun Böylece depremin normal psikolojik etkileri konusunda hem daha iyi bilgilenecek hem de önerileri unutmamis olacaksiniz![]() Çocuklarin depremden etkilenme derecesini bir takim faktörler belirlemektedir Bunlar:
![]()
Depremden sonra çocugunuz,
Bebekler depremden dogrudan etkilenmezler; ancak, annenin asiri kaygi, korku ve güvensizlik duygulari içinde olmasi bebegine verecegi bakimi ve onunla iletisimini olumsuz yönde etkileyebilir Bebek, alti kirlendiginde, aciktiginda, kendini huzursuz hissettiginde farkli türden aglamalar gösterir Annenin bunlara duyarsiz kalmasi ve ihtiyaçlari geciktirmesi ya da çok mekanik bir sekilde, bebekle konusmadan onunla duygusal bir iletisime geçmeden bu ihtiyaçlari karsilamasi bebegin gelisimine zarar verebilir Bebekler stres ve güvensizlik kosullarinda yogun bir aglama tutturabilirler,yatistirilmalari, yeniden huzur ve güven duymalari güçlesebilir Bu türden bir bakimin çok uzun sürmesi durumunda ise bebek ileride içine kapanabilir OKUL ÖNCESI: Okul öncesi dönemindeki çocuklar (2-5 yas) depremin neden oldugu kayiplar ve yasam sartlarinda meydana gelen degisiklerle basa çikmada oldukça zorlanirlar Çünkü yasamda bu tür deneyimleri az oldugu için basa çikma yetenekleri de tam olarak gelismemistir Bu nedenle de anne babanin, yakin akrabalarinin ve ögretmenlerinin destegine ihtiyaç duyarlar![]() Bu dönemdeki çocuklar genellikle felaketten etkilendiklerini sözel olarak ifade edememelerine ragmen, kaygili ve üzgün olduklarini davranislariyla belli ederler 2-6 yaslari arasindaki çocuklarda görülebilecek bazi degisiklikler sunlardir:
Bu yas grubundaki çocuklarda bebeksi davranislar oldukça yaygin biçimde görülebilir Çocuk ya tam olarak içe kapanir ya da daha saldirganlasir Depremde özellikle oyuncaklarinin, kendisine armagan olarak verilmis olan esyalarin ve besledigi ev hayvanlarinin kaybindan çok etkilenirler![]() 6-11 yaslari arasindaki bir çocuk,
Bu yas grubunda akran iliskileri çok önemlidir Ergenler arkadaslarindan yakin ilgi ve kabul görmek; korkulariyla ve diger tüm duygulariyla olduklari gibi kabul edilmek isterler Kaygi ve gerginliklerini, saldirganlikla, isyankarlikla, içe kapanma ya da dikkat çekmeye çalisarak ortaya koyarlar Bu yas grubundaki gençler, pek çok kisi ölmüs iken kendilerinin kurtulmus olmalarinin verdigi bir suçluluk duygusu içinde olabilirler Akranlari tarafindan kabul görmeyen ergenler içlerine kapanabilir ve bu ergenlerde depresyon gözlenebilir Depremin yaralarinin sarilmasiyla ilgili toplumsal çabalarda kendilerine yetiskinler kadar sorumluluk taninmadigi için kendilerini engellenmis hissedebilirler Ergenlik dönemi, yetiskinlige uzun bir geçis dönemidir Bu dönemin basinda ve sonunda gençlerde gözlenebilecek tepkiler de degisebilir Bu nedenle burada ergenlik dönemine ait tepkiler 11-14 ve 14-18 yas gruplari olarak ayri ayri ele alinmistir 11-14 yaslarindaki ergenlerde gözlenebilecek tepkiler:
Ergenler bu dayanilmasi güç görüntüler karsisindaki duygularini çogu kez nasil ifade edeceklerini bilemezler ve bazi ergenler engellenme, öfke ve suçluluk duygulariyla suç davranislarina yönelebilirler Deprem sonrasi kurtarma ve yardim çalismalarina etkin bir sekilde katilmis olan ergenlerde ayrica asagidaki tepkiler görülebilir:
Yukarida sayilan tepkiler çocuk ve gençlerin deprem gibi bir felaketi takip eden zamanda göstermeleri beklenen dogal tepkilerdir Çocuk ya da genç, depremden önce fiziksel siddete maruz kalmis, ciddi bir hastalik geçirmis, ya da birtakim sorunlari ve problemleri olmus ise depremin psikolojik etkilerini daha yogun yasayabilir Özellikle deprem öncesinde bunlarin üstesinden gelememis iken bir de depremi yasadiysa bu felaketle basa çikmada çok zorlanabilir Yukarida sayilan olagan tepkilerin uzun süre devam ettigi ve çocugun günlük yasamini sürdürmesini engelledigi durumlarda tepkilerine özel bir ilgi gösterilmelidir Böyle durumlarda çocuk ya da gencin uzman bir kisi tarafindan degerlendirilip desteklenmesi gerekebilir Bu durumlar söyle siralanabilir:
Çocuklari bilgilendirmek, onlara duygusal destek vermek, felaketle basa çikmadaki çabalariniza onlari da katmak ailenizi bir araya getirmede yardimci olacaktir Deprem gibi büyük bir felaket karsisinda ailenin birbirine kenetlenmesi, aile iliskilerini depremden sonra da devam edecek sekilde güçlendirir
Size ne kadar zor gelirse gelsin gerçekleri saklamadan olan biteni çocugunuza anlatin Eger çocuk üzülecek diye gerçekler saklanirsa, o zaman neler oldugunu kendisi anlamaya ve yorumlamaya çalisacaktir Böyle bir durumda kendisinin fikir yürütmesi daha fazla endiselenmesine ve korkmasina neden olur Çocuga, gerçekleri saklamadan anlasilir bir dilde anlatmak onun size güven duymasini saglar Ergenlerin ise bu konuyu akranlari ve diger yetiskinlerle konusmasina, tartismasina izin verin Ergenler de deprem ve alinacak önlemler konusunda ne kadar bilgilenirlerse yasamlarini da o kadar kontrol altina alabilir; gelecekleriyle ilgili planlar yapip çalisabilirler
Çocugunuzun duygularini ifade edebilmesi için gerekirse mutlu, üzgün, kizgin, korkmus gibi duygu bildiren kelimeleri kullanarak siz kendi duygularinizdan söz edin![]()
Birey bazen kendinde asiri stres yaratan durumlari kabul etmekte zorlanir Bu durumda yasanan stresi inkar etmek faydali olabilir Ayni sekilde aglamak, asiri uyumak ya da hayaller kurarak bu travmatik durumdan geçici olarak uzaklasmak çocuklari ve özellikle ergenleri rahatlatabilir![]()
Ona anlayabilecegi bir dilde depremin ne oldugunu, neden oldugunu ve depremin kendi davranislari ya da sözleri için bir ceza olmadigini açikça anlatin Örnegin, “deprem ayni yagmurun yagmasi, rüzgarin esmesi gibi bizim kontrolümüzde olmayan bir olay, yani sen aksam yemegini yemedigin, kardesine küfür ettigin, arkadasini dövdügün, anneni üzdügün için olmadi” gibi ifadeler kullanin
Çocugunuzu onu üzen, tekrar depremi hatirlatan durumlardan, olaylardan ve yerlerden korumaya çalisin
Çocuklar için düzenli bir günlük program uygulayin Örnegin, her sabah kalkip birlikte kahvalti etmek, ortaligi toplamak, birlikte oyun oynamak, ögle yemeginden sonra birlikle bir süre kitap okumak, uyumak gibi Farkli birseyler yapmaniz gereken günlerde çocugunuza bunu önceden anlatin
Dokunma, oksama, sarilma özellikle küçük çocuklar için çok önemlidir Felaket döneminde, bir süre için çocugun istediklerini yapmanin bir sakincasi yoktur, aksine böyle olaganüstü bir dönemde az da olsa gerekebilir Bu dönemde çocugunuzun simaracagindan korkmayin![]()
Geceleri istiyorsa isigi açik birakin, biraz fazla uyumasina ya da çok korkuyorsa yaninizda yatmasina göz yumun
Eger çocugunuz hiçbir kurali dinlemiyorsa, onunla yapmasi ve yapmamasi gereken davranislari ve o davranislari neden yapmasi ya da yapmamasi gerektigi konusunda konusun Istediginiz davranislari sergilediginde "aferin ne kadar güzel" gibi sözlerle onu ödüllendirin Çok zorda kalsaniz bile ona vurmayin ve herhangi bir fiziksel ceza uygulamayin
Ayrica akrabalariniz ya da komsulariniz sizi merak edip, telefonla aradiklarinda çocugunuzla bunu paylasin Bunlar çocuga baskalari tarafindan da düsünülüp sevildigi duygusunu verecektir Sosyal destek için akrabalarinizla ve yakin aile çevrenizle iliskilerinizi en kisa sürede yeniden kurun ve sürdürün
ile), resimler yapmasi veya bu konuda yasadiklarini, hissettiklerini yazmasi için destekleyin Böylece çocuk sözel olarak ifade edemedigi duygularini ortaya koyma olanagi bulacaktir Yaptigi resimleri ya da yazdiklarini eve asabilir ya da yakin akrabalariniza gönderebilirsiniz![]()
Hayatimizin kontrolümüz altinda oldugunu hissetmek bizim güvenlik duygumuz için ne denli önemli ise; çocuklar için de o kadar önemlidir Bu nedenle günlük yapilan isleri planlayin ve planlamaya çocugunuzun da katilmasini saglayin Ayrica çocugunuza mümkün oldugunca çok ufak ta olsa kararlar alabilmesi için seçenekler sunmaya çalisin Örnegin, birkaç giysiyi, yiyecegi ya da oyuncagi gösterip kendisinin karar vermesini saglayin
Çocugunuzun güvenini tekrar kazanmak için, ona verdiginiz sözleri mutlaka tutun ya da yerine getiremeyeceginizi düsündügünüz seyler için söz vermeyin
Örnegin, haftaya okul kaydini yenileyelim, anneannenlere gidelim gibi Böyle deneyimler çocugun gelecekle ilgili belirsizlikten kurtulmasini ve tekrar gelecekten birseyler beklemesini saglar
Bu özlemini, sizin bakiminizi protesto ederek ifade edebilir Bu konuda duyarli ve toleransli olun![]()
Bu nedenle çocugunuzun dengeli beslenmesine, yeterince dinlenmesine, temiz yerlerde bulunmasina ve kisisel temizligine dikkat edin![]()
Örnegin, bir sabah daha geç uyanmasi ya da günlük isler yerine arkadaslari ile birtakim faaliyetler yapmasi için firsat taniyin Size ve aileye yardim etmek için yaptiklari konusunda kendisini takdir ettiginizi ve onunla gurur duydugunuzu sik sik dile getirin![]()
Gençlerin deprem felaketini atlatabilmelerinde, arkadas baglarini tekrar kurmalari önemlidir Bu baglarin kurulmasi için yetiskinlerin gençleri desteklemesi gerekebilir Sosyal etkinliklere katilmalari için onlari cesaretlendirin; spor yapabilmeleri için gönüllü kuruluslardan yardim isteyin, gereken kosullari olusturun Hiçbir sey yapamiyorsa yürüyüsler yapmasini saglayin Ayrica normale dönme çalismalarinda gençlerin de katkisini almak onlarin kendine olan güvenlerini artirabilir, gençlerin el ele vererek birlikte çalismasi ise birliktelik duygusunun gelismesi için önemlidir Baskalarina yardim etmek pek çok gencin kendini daha güçlü hissetmesini saglayacaktir Bu amaçla gerektiginde bulundugunuz bölgede gönüllü kuruluslarin sagladigi rehabilitasyon olanaklarindan yararlanin
“Herhalde çok kötü bir rüya gördün” diyerek onun gördüklerini anlatmasini saglayin ve kesmeden dinleyin Sakin “korkacak bir sey yok “ demeyin “Anladim çok korkmussun, tüm bunlar sana gerçekmis gibi geldi” diyerek korkusunu anladiginizi belirtin ama bunun gerçek olmadigi konusunda onu ikna etmeye çalisin Yaninda duracaginizi, simdi güvende oldugunu söyleyin ve mümkünse tekrar uykuya dalana kadar yaninda durun Uyku sorunu olan çocuklarin gündüz oyun ve diger etkinliklerle yorulmalarini saglayin Gece uykusundan önce mümkünse ilik bir banyo aldirin Tüm bunlar çocugun kaygisini azaltacak ve kendini güvende hissetmesini saglayacaktir
Ailenin de güvensizlik nedeniyle çocugu okula göndermedeki isteksizligi bu durumu daha da körükleyebilir Eger çocugunuz okulda basarili bir çocuksa okula geç baslatmayin ya da okula gidemedigi günlerin sayisini olabildigince az tutun Bu çocuklar, okulda bazi seyleri kaçirdiklari ve arkadaslarina yetisemeyecekleri düsüncesiyle de okula gitmek istemeyecekleri için basarilari düsecektir Basarisi düsük olan çocuklar ise deprem sonrasindaki bu karmasiklik ve belirsiz yasam kosullarinda okula ve ev ödevlerine konsantre olmakta güçlük çekecekler ve okul basarilari daha da düsecektir Bu nedenle günlük yasaminizi mümkün oldugunca düzene sokun ve çocugunuzun bu sebeple bir endise yasamamasini saglayin Ögretmeniyle iletisimini koruyun; hatta deprem öncesine göre daha yogun bir iletisime geçin Çünkü çocugunuz sizin problemlerinize duyarlidir ve bunlara bir yenisini katmamak için size sorunlarindan söz etmeyebilir Bunun yerine yakin buldugu ögretmeniyle derdini paylasabilir ya da bu sorunu okul ortaminda gösterebilir![]()
Bu sorularin altindaki önemli kaygilardan biri anne ya da babasini kaybedecegi korkusudur Bazen kendi ölüm korkunuzdan dolayi, bazen de kendi yasinizi yasadiginiz için çocugun bu konudaki soru ve endiseleriyle çok fazla ilgilenemeyebilirsiniz Anne babalar bazen de çocuklarinin üzülmemeleri ve onlari acidan korumak için ölüm hakkinda konusmak istemeyebilirler Ancak çocuklarla ile duygulari paylasmak, onlarla anlayabilecekleri düzeyde konusmak ve kullandigimiz kelimelere dikkat ederek açiklamalarda bulunmak yararlidir Çünkü çocuklar bilmedikleri konularda fanteziler üretmeye ve kendi kendilerine bazi açiklamalar getirmeye çalisacaklardir Genellikle de bu açiklamalar çocuklar için gerçek olandan daha korkutucudur Anne ya da babasindan birini kaybeden ve digerinin de öleceginden korkan bir çocuga yaninda oldugunuzu onu hiç birakmayacaginizi ve yeniden eskiden yaptigi pek çok seyi yapabilecegini söyleyerek gelecekle ilgili endiselerini gidermeye çalisin Ölen anne ya da babasi kendisini birakip gittigi için öfkeli olan bir çocugun da öfkesini bosaltmasini saglayin Kum, su ve oyun hamuru gibi malzemelerle oynama, spor yapma çocuga bu konuda yardimci olacaktir Ayrica yakini ölen herkesin onun yasadigi duygularin aynisini yasadigini hatirlatin Anne ya da babasinin ölümünden kendini sorumlu tutan ve bu yüzden yogun suçluluk duygusu yasayan çocuklar ise genellikle onu üzdükleri, ya da kizdiklari bir zamanda onun ölmesini istedikleri için bunun gerçeklestigini sanirlar Bu çocuklara, yasamda bazi olaylarin (ölüm ve dogal afetler gibi) bizim kontrol edemeyecegimiz olaylar oldugunu ve bu ölümün de kesinlikle kendi hatasindan kaynaklanmadigini anlamasini saglayin Ergenlerin yasi yasamak istemelerini ve bazen yalniz kalmak istemelerini anlayisla karsilayin, onlara destek olun ve ölen kisi hakkinda konusmak istediklerinde mutlaka konusun ve giderek olumlu anilari ön plana çikarin![]() BU OLAYLA AILENIZLE BIRLIKTE BASEDIN! Deprem gibi dogal bir afette ortaya çikan bu çok normal ama geçici tepkilerle her birinizin tek tek basetmesi elbette önemlidir Ancak aile olarak yaralarinizin daha kisa sürede sarilmasi ve normal günlük yasama dönebilmeniz için asagidaki noktalara dikkat etmeniz önemlidir![]()
Turk Psikologlar Dernegi |
|
|
|