![]() |
Secdenin Ruhu Nedir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Secdenin Ruhu Nedir?Secdenin Ruhu Nedir? Hakkında Secdenin Ruhu Nedir? Secdeye kapanılır ![]() ![]() ![]() Secde; aşk ve yakınlık makamı, makamların en yücesi… Secde, kişinin en şerefli ve duyularının hepsinin bir arada bulunduğu uzvu olan yüzünü Yüce Allah’ın huzurunda toprağa sürmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() Secde, kişinin ruhsal, zihinsel ve duygusal anlamda Allah’a en çok yaklaştığı, kalbinin yüce mertebelere ulaştığı andır ![]() ![]() ![]() İnsan namazda kıyamda iken dikey, rükûda yatay bir halde bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Secde kalbin tevazuu, ruhun yücelişidir… Rükû ve secde her ne kadar vücudun tevazu göstermesi görünümünde ise de, asıl gaye kalbin tevazuudur ![]() ![]() Secde, gerçek boyun eğişi, mutlak itaati, Allah’a tam teslimiyeti ve yakınlaşmayı, O’nu Rab bilmeyi, tesbihi, tenzihi ve kulluğun bütün görüntülerini bünyesinde toplayan önemli bir eylemdir ![]() ![]() ![]() Rükû ve secde, ahiret âleminde bir cennettir Mevlânâ, rükû ve secdenin Hak kapısına vücudun halkasını vurma anlamı taşıdığını vurgulayarak; rükû ve secdenin ahiret âleminde bir cennet olduğunu ifade etmiştir ![]() ![]() Mevlana’ya göre ancak rükû ve secde Hakk’ı yüceltmek anlamını taşır ![]() ![]() Mihrap önündeki mum, nasıl titrek ışığıyla etrafı aydınlatarak eriyorsa; kıyamda Allah’a hesabını veremeyen kul, pişmanlık içerisinde rükua eğilmelidir ![]() ![]() Yunus Emre, mihrap önündeki bir mum gibi Rabb’in huzurunda eğilen kulun Allah’a olan saf sevgisini şöyle ifade eder: “Zinhar gözünü aça gör, nefis tuzağını seçe gör / Dost menziline geçegör O’ndan yiğrek (daha iyi) durak nedir?” “Sen Hakk’a âşık isen Hak sana kapı açar Kov seni beğenmeyi varlık evini bir yık ![]() Namaz yumurtasından civcivini çıkar Mevlânâ, “Namaz yumurtasından civcivini çıkar ![]() ![]() Sanki Mevlânâ, “Kendini tanıma, hatalarını fark etme ve onları düzeltme süresince sendeki İlâhî ahlâkı yeşertme namına İlâhî isimler ve sıfatlar deryasından kendi esmanı ve sıfatını keşfet ve onu ahlâkında ortaya çıkar ![]() ![]() Rükûda karşılıklı övgü ve saygı iletişimi vasıtasıyla birey, hem kendi özüne, benliğine saygı duyabilecek hem de bütün yaratılmışlara ve insanlara saygı duymayı öğrenebilecektir ![]() Suç ancak göynür özüm kan yaş ile dolar gözüm Yarın Hak katında yüz kar’ olursa nideyin ben Fesad dolu içim, hey Koca bağışla suçum Ki cehennem benim için yer olursa nideyin ben Hatalarından pişmanlık duyma ve hatalarını düzeltme isteği, Yunus Emre ve Mevlânâ’da öylesine zirveye ulaşmıştır ki; onlar her namazlarında Allah’ın huzurunda hesap verecekleri ânı düşünmüşler; bir mumun eriyişi gibi hatalarını eritmişlerdir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|