Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim > Tarih / Coğrafya

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
avuç, destanı, tayyarecinin

Bir Avuç Tayyarecinin Destanı

Eski 10-10-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Bir Avuç Tayyarecinin Destanı



Türk Hava Kuvvetleri’nin gece koşullarında yüzde yüz isabet oranıyla PKK kamplarına yaptığı harekát dünyada hayranlık uyandırdı Türk pilotlarının hangi koşullar ve süreçten geçip bu noktaya geldiğini hiç düşündünüz mü? İşte size film gibi gerçek bir öykü

7 Haziran 1920

İstanbul-Maltepe Tren Garı

Saat: 0130

Yolcularını bırakan tren gardan ayrıldı

Trenden inen birkaç yolcu alelacele gecenin karanlığında kayboldu

İstasyon tenhalaştı Sadece iki yolcu gardan ayrılmadı

Nemden ve heyecandan sırılsıklam terlemiş Pilot Vecihi ve Pilot Rıdvan, istasyonun loş kısmına geçtiler Beklemeye başladılar Sabırsızdılar

Kısa bir süre sonra Başmakinist Eşref göründü; telaşla, “Şakir ve eşi Müzeyyen az ileride bekliyor Ancak Şakir bir buhran içinde, uçamayacak gibi görünüyor” dedi Canları sıkıldı Üstelik eşini de getirmişti!

Bu arada diğer pilot arkadaşları göründü: Pilot İsmail Zeki, Pilot Kazım, Pilot Bezmi

Ekip bir iki eksikle tamamlandı Diğer arkadaşlarını bekleyecek zamanları yoktu Harekete geçtiler

Osmanlı’nın bu genç pilotları, İngiliz işgali altındaki İstanbul’dan, Anadolu’daki Mustafa Kemal taraftarlarına tayyare kaçıracaklardı

Son durumu gözden geçirdiler Uçabilecek halde sağlam üç tayyare vardı

İsmail Zeki, Fokker’i; Kazım Albatros’u; Vecihi yanına alacağı Müzeyyen Hanım ve Eşref ile birlikte keşif tayyaresi kullanacaktı

Üçü de Birinci Dünya Savaşı’na pilot olarak katılmıştı

Bezmi, Şakir ve Rıdvan‘ın kullanacağı tayyareler uçacak gibi değildi Onlar, Maltepe’deki diğer uçuş görevlileriyle buluşup karayoluyla gideceklerdi Anadolu’ya

Tam o sırada, uzaktan çoğunluğu Hintli olan İngiliz kuvvetleri göründü

Pilotlar kararlıydı; tayyareleri kaçıracaklardı

100 TAYYARE

7 ay önce…

8 Kasım 1919

İngilizler, İstanbul-Yeşilköy’deki tayyare istasyonu ve hangarlarının müttefikler tarafından kullanılacağını söyleyerek üç gün içinde boşaltılmasını istedi

Birinci Dünya Savaşı sonunda Osmanlı’nın envanterinde sadece 100 tayyare vardı ve bunun 60′ı Yeşilköy’deydi

İngilizler 45′ini Maltepe’de bir araziye yapılan portatif hangarlara götürdü Taşıma sırasında da hepsini harap ettiler Kalan 15′i ise zaten kırık döküktü

1920 yılına girerken Anadolu’da İstiklal Savaşı’nın başlamak üzere olduğunu İstanbul’daki pilotlar, makinistler de duymuştu Mondros Antlaşması sonucunda bunların bir kısmının Osmanlı hava kuvvetleriyle ilişkisi kesilmişti

Anadolu’da ulusal güçlere katılmak istiyorlardı Ama Anadolu’ya giderken boş gitmek de olmazdı hani!

Tayyare kaçıracaklardı…

İngilizler ise Türklerin tayyare kaçıracaklarını hiç hesap etmemişti Maltepe’deki hangarlara doğru dürüst nöbetçi koymaya bile gerek duymamışlardı Görevli birkaç kişi ise zaten Türk’tü Ve gece yapılacak operasyondan haberleri vardı

FUTBOL OYUNU

Türk pilotlar gruplara bölünerek hangarlara dağıldı Çok ihtiyatlı davranıyorlardı

Motorları çalıştırdılar Gecenin sessizliğini motor sesleri yırttı

Geriye zorlu bir aşama kalmıştı Bu meydandan tayyareleri uçurmak zordu; pist çok kısaydı

Yine de planları gereği on gün önce; çukurlar ve tümseklerle dolu pisti onarmak için kurnazca plan yapmışlardı: Makinist Şakir, tayyare futbol takımı kurmuş, idmanlara başlamış, “Burada futbol oynamak çor zor” diye pistin çukur ve tümseklerini onarmışlardı

Plan eksiksiz uygulanıyordu

Başaracaklardı, başka çareleri yoktu

Yakalandıklarında biliyorlardı ki, sonları hiç iyi olmayacaktı İlk havalanan 24 yaşındaki Pilot Kazım oldu Gecenin karanlığında kaybolup gitti Başarmıştı

Sırada 25 yaşındaki Pilot İsmail Zeki vardı

Pistin sonuna geldi; yükseldi; ama bu irtifa ona yetmedi Tepeyi aşamadı Çakıldı Uçağı parçalandı Arkadaşları tereddüt etti; yardıma gitmeli mi yoksa harekete devam mı etmeliydiler? O sırada…

Bir mucize oldu Paramparça olmuş tayyareden İsmail Zeki ayağa kalkıp onlara doğru yürümeye başladı

Rahatladılar

Sıra 24 yaşındaki Pilot Vecihi‘deydi

Birinci Dünya Savaşı’nda 7 Tayyare Bölüğü’nün pilotlarından biriydi Bir Rus uçağını düşürmüştü İçlerinde en deneyimli oydu Tayyarenin geniş kanatları fazla ağırlığa rağmen kolayca yerden havalandı Tam dar ve küçük meydandan ayrılmışlardı ki motordan kesik homurtular geldi

Tayyaresini havada tutabilmek için var gücüyle mücadele verdi

Olmadı, başaramadı Tümseğe çarptı Tayyare ateş aldı

Pilot Vecihi ve Müzeyyen Hanım hafif, makinist Eşref ağır yaralı olarak kurtuldu

Yardımlarına Bezmi yetişti İstasyondan aldığı arabaya Eşref‘i koydu ve hızla kayboldu

O sırada İngiliz askerler istasyona doluştu

Pilot Vecihi, İngiliz askerlere görünmeden tren garına koşup trene atladı ve gecenin karanlığına karıştı

İngilizlerin, “Buradan ancak sinek havalanır” dediği pistten üç tayyare havalanmış, ancak biri Maltepe’den uzaklaşabilmişti

MAHKÛM KIYAFETİYLE KAÇIŞ

İngilizler tüm aramalarına rağmen Türk pilotların izini bulamadı

Pilotlar hakkında bilgi getirenlere para ödülü verileceğini bile açıkladı

Türk pilotlar her yerde aranırken onlar yeni bir kaçış planı yaptı

Bu arada tayyare kaçırmak isteyen bir başka grubun daha varlığını öğrendiler Güç birliği yaptılar

Pilot Fazıl, Pilot Emin Nihat, Pilot Muhsin, Pilot Hayri, Pilot İhya ekibe katıldı

Artık İngilizler tayyarelerin kaçırılmaması için sıkı önlemler almıştı İstanbul’dan tayyare kaçırmak güçtü

Bir nefer olarak ulusal güçlere katılmaya karar verdiler; Anadolu’daki hurda tayyareleri onararak savaşmak için sabırsızlanıyorlardı

15 Haziran 1920

İngilizler, “tehlikeli” Türk tutukluları genellikle Selimiye Kışlası’nda tutuyordu

Pilotlar tebdili kıyafet giyerek, tutuklular ve onların başındaki Osmanlı askerleri gibi Harem’den küçük bir istimbota doluşup Marmara’ya açıldılar

Sağ salim Mudanya’ya geldiler Bursa, Eskişehir üzerinden hava istasyonu bulunan Konya’ya ulaştılar

Türk pilotların kaçtıklarını öğrenen İngilizler, 24 Haziran’da Maltepe’deki tüm uçakları yaktı Osmanlı hava kuvvetlerini lağvetti

Türk pilotlar, İngilizleri çıldırtmıştı

İLK ŞEHİT PİLOT

Çeşitli yerlerden kaçıp binbir güçlükle Anadolu’ya gelen pilotlar, Konya’da buluştu Burası Birinci Dünya Savaşı’nda transit merkeziydi Askeri depolarda Filistin Cephesi’nden kaçırılan hurda 17 tayyare vardı Tayyareler uçamayacak kadar kötüydü

Bir avuçtular Yılmadılar; gece gündüz sürecek zorlu çalışmaya giriştiler

Yedek parça sıkıntısı tayyarelerin faal duruma getirilmelerini son derece güçleştiriyordu Örneğin, o dönemde bez kaplı uçakların dış etkenlerden muhafazasını sağlayan emaye elde yoktu Patates, paça, yumurta akı gibi jelatinli maddeler kaynatıldı ve bu garip terkiple tayyarelerin bezleri gerdirilmeye çalışıldı Ancak yağmurda bezler sarktı ve uçuşta hep parçalandı

Tayyareleri uçuracak benzin ise Rusya’dan, İtalya’dan kaçırılarak at, eşek sırtında getiriliyordu

Pilotlar aralıksız büyük bir azimle çalışırken, Konya’da bir gerici ayaklanmayla karşı karşıya gelindi İngilizler ve Saray’la işbirliği içinde olan Zeynelabidin ve kardeşleri, Konya’daki Delibaş Mehmet ve 500 adamını ulusal güçlere karşı kışkırttı

Ulusal savaşta ilk şehit pilot, Konya’daki bu gerici ayaklanma sırasında verildi Birinci Dünya Savaşı’nda bir kurşun yarası bile almayan Pilot Üsteğmen İbrahim Ethem, Konya istasyonunu savunurken 3 Ekim 1920′de gericiler tarafından şehit edildi

Pilotlar gericilere karşı tayyarelerini korurken ellerinde silahları bile yoktu

Zorlu mücadele sadece ülkeyi işgal eden düşmana karşı değil, yerli işbirlikçileri gericilere karşı da veriliyordu

Tüm bunlara rağmen pilotlar, makinistler bazı tayyareleri çalışır hale getirdi Ulusal güçlerin elinde çalışabilir halde sadece 8 tayyare vardı

Yunanistan ise 75 uçağa sahipti

İLK UÇUŞ, İLK ZAFER

15 Ağustos 1920

İstiklal Savaşı’nda ilk uçuş yapıldı

23 Tümen Komutanı İzzettin (Çalışlar), Kula ve Alaşehir civarının havadan keşfini istedi

Pilot Astsubay Vecihi, sabah 0800′de havalandı

Havalandı havalanmasına ama tayyare pek itimat vermiyordu Motor arızalı, kanatları hurdaydı Zaman geçtikçe tayyarenin bir parçası yerinden fırlamaya başladı Radyatörler su damlatıyordu

Pilot Vecihi yine de kararlıydı Dönmeyecekti Görevini kusursuz yerine getirecekti

Keşif için havalanmıştı ama Alaşehir tren garında Yunan kuvvetlerini görünce irtifasını/yüksekliğini 600 metreye kadar indirdi Yunan askerleri, Türklerin çalışır tayyaresi olduğuna ihtimal vermiyordu Bu nedenle Türk uçağını kendilerinden sandılar

Yanıldılar

Pilot Vecihi bu fırsatı kaçırmadı Ardı ardına iki bomba attı Yunanlılar bozguna uğradı Pilot Vecihi uçağı 50 metreye kadar indirdi ve makineli silahla Yunan askerlerini taramaya başladı; mermisi bitene kadar…

Sonra geldiği gibi döndü

Yunanlılar, Türk pilotun bu ucube tayyareyle nasıl uçtuğuna hiç akıl erdiremedi

Alaşehir hava saldırısı, Türk hava kuvvetlerinin Kurtuluş Savaşı’ndaki ilk zaferi oldu

Bunu diğerleri takip etti

Pilot Rıdvan ve Pilot İhya

Pilot Rıdvan (1897-1930) ve Pilot İhya (1896-1934), Kurtuluş Savaşı’nda pilot olarak görev yaptılar Savaştan sonra Avrupa’da sivil havacılıkta çalıştılar Pilot Rıdvan, 1930 yılında İtalyan Areo Espresso havayolunda çalışırken yakalandığı bir fırtınadan kurtulamadı, denize düştü Cesedi bulunamadı Pilot İhya ise Avrupa’da çeşitli firmalarda pilotluk yaptı 1934 yılında Bulgaristan’da bir dağa çarparak vefat etti

İlk özel hava şirketini kurdu

Pilot Vecihi (1896-1969) Kurtuluş Savaşı’nın ilk ve son uçuşunu o yaptı; İzmir hava sahasına inen ilk pilot oldu Sadece Türk havacılığı değil Türkiye tarihinin en müstesna isimlerinden biriydi İlk sivil havacılık okulunu açtı İlk özel havayolu şirketi “Hürkuş“u kurdu 16 Temmuz 1969′da Gülhane Askeri Akademisi’nde hayata gözlerini yumdu

İstiklal Savaşı’nın kahraman pilotları

Yunan uçaklarıyla savaşmak için, arızalı olduğunu bile bile tayyaresine binen Pilot Üsteğmen Yemenli Fehmi, kalkışta uçağının düşmesi sonucu 24 Mart 1921′de şehit oldu Pilot eğitimini Almanya’da almıştı Ne ilginçtir; 1974 yılında Kıbrıs’ta şehit düşen pilotun adı da Fehmi (Ercan) idi Lefkoşa’daki Ercan Havaalanı bu şehidin adını taşımaktadır

13 Ağustos 1921′de Sakarya Savaşı öncesinde keşif yaparken tayyarelerinin havada ateş alması sonucu iki pilotumuz Behçet ve Pilot Üsteğmen Süleyman Sırrı şehit oldu Süleyman Sırrı hava fotoğrafçılığında çok muvaffak olmuş değerli bir gözlemciydi; Foto Şube Müdürü’ydü

İlk Yunan uçağı, 1 Eylül 1921′de Pilot Üsteğmen Hasan Basri ve Astsubay Vecihi tarafından düşürüldü Çok iyi bir atıcı olan Hasan Basri‘nin bu düşürdüğü ikinci uçaktı Birinci Dünya Savaşı’nda Irak’ta bir İngiliz uçağı daha düşürmüştü

27 Haziran 1922′de Afyon-Seyitgazi bölgesinde keşif yaparken tayyarelerinin arızalanması sonucu mecburi iniş yapan Türk pilotları Küçük Fehmi ve İhsan, uçak Yunanlıların eline geçmesin diye tayyarelerini yakarken yakalanıp esir düştüler Küçük Fehmi, 1928 yılında İstanbul’da uçağının düşmesi sonucu hayatını kaybetti

25 Temmuz 1922′de Afyon üzerinde keşif yapan Türk pilotlar Teğmen Cemal ve Ahmet Bahaaddin idaresindeki tayyare Yunanlılar tarafından düşürüldü, pilotlarımız şehit oldu Astsubay Cemal, Birinci Dünya Savaşı’nda Irak cephesinde bir İngiliz uçağını düşürmüştü

20 Ağustos 1922′de 4 Yunan keşif uçağı düşürüldü

Uçağa İsmet İnönü‘nün adını verdiler

Pilotlar Sıtkı, Kenan, Muhsin, Vecihi ve Behçet, İnönü Savaşı’nda gösterdikleri kahramanlıklardan ötürü mükáfat aldılar Onlar için en büyük ödül Garp Cephesi Kumandanı Mirliva İsmet Bey‘in şahıslarına gönderdiği şu telgraftı: “İnönü Meydan Muharebesi muzafferiyetinin amillerine, topçularla tayyarecilerime hassaten selam ve teşekkür ederim” Birkaç ay sonra pilotlar da komutanları İsmet Bey‘e bir jest yaptı Yunanlılardan ele geçirilen keşif tayyaresine “İsmet” adını verdiler!

Motorları havadayken durdu

27 Ocak 1923 günü Türk Hava Kuvvetleri, en değerli pilotunu kaybetti Pilot Binbaşı Fazıl ve deniz astsubayı Emin, eğitim uçuşuna çıktılar Uçağın motoru havada durdu Mecburi inişe geçtiklerinde yere çakıldılar Kurtuluş Savaşı’nın kahraman pilotu Fazıl, Türk pilotlarının idealiydi 1918′de İstanbul semalarında 5İngiliz uçağını; 1921′de 7 Yunan tayyaresini tek başına püskürtmeyi başarmıştı

Kaynak: Soner YALÇIN (Hürriyet)

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.