![]() |
Bir Avuç Tayyarecinin Destanı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bir Avuç Tayyarecinin DestanıTürk Hava Kuvvetleri’nin gece koşullarında yüzde yüz isabet oranıyla PKK kamplarına yaptığı harekát dünyada hayranlık uyandırdı ![]() ![]() 7 Haziran 1920 ![]() İstanbul-Maltepe Tren Garı ![]() Saat: 01 ![]() Yolcularını bırakan tren gardan ayrıldı ![]() Trenden inen birkaç yolcu alelacele gecenin karanlığında kayboldu ![]() İstasyon tenhalaştı ![]() ![]() Nemden ve heyecandan sırılsıklam terlemiş Pilot Vecihi ve Pilot Rıdvan, istasyonun loş kısmına geçtiler ![]() ![]() ![]() Kısa bir süre sonra Başmakinist Eşref göründü; telaşla, “Şakir ve eşi Müzeyyen az ileride bekliyor ![]() ![]() ![]() Bu arada diğer pilot arkadaşları göründü: Pilot İsmail Zeki, Pilot Kazım, Pilot Bezmi ![]() Ekip bir iki eksikle tamamlandı ![]() ![]() ![]() Osmanlı’nın bu genç pilotları, İngiliz işgali altındaki İstanbul’dan, Anadolu’daki Mustafa Kemal taraftarlarına tayyare kaçıracaklardı ![]() Son durumu gözden geçirdiler ![]() ![]() İsmail Zeki, Fokker’i; Kazım Albatros’u; Vecihi yanına alacağı Müzeyyen Hanım ve Eşref ile birlikte keşif tayyaresi kullanacaktı ![]() Üçü de Birinci Dünya Savaşı’na pilot olarak katılmıştı ![]() Bezmi, Şakir ve Rıdvan‘ın kullanacağı tayyareler uçacak gibi değildi ![]() ![]() Tam o sırada, uzaktan çoğunluğu Hintli olan İngiliz kuvvetleri göründü ![]() Pilotlar kararlıydı; tayyareleri kaçıracaklardı ![]() 100 TAYYARE 7 ay önce… 8 Kasım 1919 ![]() İngilizler, İstanbul-Yeşilköy’deki tayyare istasyonu ve hangarlarının müttefikler tarafından kullanılacağını söyleyerek üç gün içinde boşaltılmasını istedi ![]() Birinci Dünya Savaşı sonunda Osmanlı’nın envanterinde sadece 100 tayyare vardı ve bunun 60′ı Yeşilköy’deydi ![]() İngilizler 45′ini Maltepe’de bir araziye yapılan portatif hangarlara götürdü ![]() ![]() ![]() 1920 yılına girerken Anadolu’da İstiklal Savaşı’nın başlamak üzere olduğunu İstanbul’daki pilotlar, makinistler de duymuştu ![]() ![]() Anadolu’da ulusal güçlere katılmak istiyorlardı ![]() Tayyare kaçıracaklardı… İngilizler ise Türklerin tayyare kaçıracaklarını hiç hesap etmemişti ![]() ![]() ![]() ![]() FUTBOL OYUNU Türk pilotlar gruplara bölünerek hangarlara dağıldı ![]() ![]() Motorları çalıştırdılar ![]() ![]() Geriye zorlu bir aşama kalmıştı ![]() ![]() Yine de planları gereği on gün önce; çukurlar ve tümseklerle dolu pisti onarmak için kurnazca plan yapmışlardı: Makinist Şakir, tayyare futbol takımı kurmuş, idmanlara başlamış, “Burada futbol oynamak çor zor” diye pistin çukur ve tümseklerini onarmışlardı ![]() Plan eksiksiz uygulanıyordu ![]() Başaracaklardı, başka çareleri yoktu ![]() Yakalandıklarında biliyorlardı ki, sonları hiç iyi olmayacaktı ![]() ![]() ![]() ![]() Sırada 25 yaşındaki Pilot İsmail Zeki vardı ![]() Pistin sonuna geldi; yükseldi; ama bu irtifa ona yetmedi ![]() ![]() ![]() ![]() Bir mucize oldu ![]() ![]() Rahatladılar ![]() Sıra 24 yaşındaki Pilot Vecihi‘deydi ![]() Birinci Dünya Savaşı’nda 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tayyaresini havada tutabilmek için var gücüyle mücadele verdi ![]() Olmadı, başaramadı ![]() ![]() ![]() Pilot Vecihi ve Müzeyyen Hanım hafif, makinist Eşref ağır yaralı olarak kurtuldu ![]() Yardımlarına Bezmi yetişti ![]() ![]() O sırada İngiliz askerler istasyona doluştu ![]() Pilot Vecihi, İngiliz askerlere görünmeden tren garına koşup trene atladı ve gecenin karanlığına karıştı ![]() İngilizlerin, “Buradan ancak sinek havalanır” dediği pistten üç tayyare havalanmış, ancak biri Maltepe’den uzaklaşabilmişti ![]() MAHKÛM KIYAFETİYLE KAÇIŞ İngilizler tüm aramalarına rağmen Türk pilotların izini bulamadı ![]() Pilotlar hakkında bilgi getirenlere para ödülü verileceğini bile açıkladı ![]() Türk pilotlar her yerde aranırken onlar yeni bir kaçış planı yaptı ![]() Bu arada tayyare kaçırmak isteyen bir başka grubun daha varlığını öğrendiler ![]() ![]() Pilot Fazıl, Pilot Emin Nihat, Pilot Muhsin, Pilot Hayri, Pilot İhya ekibe katıldı ![]() Artık İngilizler tayyarelerin kaçırılmaması için sıkı önlemler almıştı ![]() ![]() Bir nefer olarak ulusal güçlere katılmaya karar verdiler; Anadolu’daki hurda tayyareleri onararak savaşmak için sabırsızlanıyorlardı ![]() 15 Haziran 1920 İngilizler, “tehlikeli” Türk tutukluları genellikle Selimiye Kışlası’nda tutuyordu ![]() Pilotlar tebdili kıyafet giyerek, tutuklular ve onların başındaki Osmanlı askerleri gibi Harem’den küçük bir istimbota doluşup Marmara’ya açıldılar ![]() Sağ salim Mudanya’ya geldiler ![]() ![]() Türk pilotların kaçtıklarını öğrenen İngilizler, 24 Haziran’da Maltepe’deki tüm uçakları yaktı ![]() ![]() Türk pilotlar, İngilizleri çıldırtmıştı ![]() İLK ŞEHİT PİLOT Çeşitli yerlerden kaçıp binbir güçlükle Anadolu’ya gelen pilotlar, Konya’da buluştu ![]() ![]() ![]() ![]() Bir avuçtular ![]() ![]() Yedek parça sıkıntısı tayyarelerin faal duruma getirilmelerini son derece güçleştiriyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Tayyareleri uçuracak benzin ise Rusya’dan, İtalya’dan kaçırılarak at, eşek sırtında getiriliyordu ![]() Pilotlar aralıksız büyük bir azimle çalışırken, Konya’da bir gerici ayaklanmayla karşı karşıya gelindi ![]() ![]() Ulusal savaşta ilk şehit pilot, Konya’daki bu gerici ayaklanma sırasında verildi ![]() ![]() Pilotlar gericilere karşı tayyarelerini korurken ellerinde silahları bile yoktu ![]() Zorlu mücadele sadece ülkeyi işgal eden düşmana karşı değil, yerli işbirlikçileri gericilere karşı da veriliyordu ![]() Tüm bunlara rağmen pilotlar, makinistler bazı tayyareleri çalışır hale getirdi ![]() ![]() Yunanistan ise 75 uçağa sahipti ![]() İLK UÇUŞ, İLK ZAFER 15 Ağustos 1920 ![]() İstiklal Savaşı’nda ilk uçuş yapıldı ![]() 23 ![]() ![]() Pilot Astsubay Vecihi, sabah 08 ![]() ![]() Havalandı havalanmasına ama tayyare pek itimat vermiyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Pilot Vecihi yine de kararlıydı ![]() ![]() ![]() Keşif için havalanmıştı ama Alaşehir tren garında Yunan kuvvetlerini görünce irtifasını/yüksekliğini 600 metreye kadar indirdi ![]() ![]() ![]() Yanıldılar ![]() Pilot Vecihi bu fırsatı kaçırmadı ![]() ![]() ![]() Sonra geldiği gibi döndü ![]() Yunanlılar, Türk pilotun bu ucube tayyareyle nasıl uçtuğuna hiç akıl erdiremedi ![]() Alaşehir hava saldırısı, Türk hava kuvvetlerinin Kurtuluş Savaşı’ndaki ilk zaferi oldu ![]() Bunu diğerleri takip etti ![]() Pilot Rıdvan ve Pilot İhya Pilot Rıdvan (1897-1930) ve Pilot İhya (1896-1934), Kurtuluş Savaşı’nda pilot olarak görev yaptılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk özel hava şirketini kurdu Pilot Vecihi (1896-1969) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstiklal Savaşı’nın kahraman pilotları Yunan uçaklarıyla savaşmak için, arızalı olduğunu bile bile tayyaresine binen Pilot Üsteğmen Yemenli Fehmi, kalkışta uçağının düşmesi sonucu 24 Mart 1921′de şehit oldu ![]() ![]() ![]() ![]() 13 Ağustos 1921′de Sakarya Savaşı öncesinde keşif yaparken tayyarelerinin havada ateş alması sonucu iki pilotumuz Behçet ve Pilot Üsteğmen Süleyman Sırrı şehit oldu ![]() ![]() İlk Yunan uçağı, 1 Eylül 1921′de Pilot Üsteğmen Hasan Basri ve Astsubay Vecihi tarafından düşürüldü ![]() ![]() ![]() 27 Haziran 1922′de Afyon-Seyitgazi bölgesinde keşif yaparken tayyarelerinin arızalanması sonucu mecburi iniş yapan Türk pilotları Küçük Fehmi ve İhsan, uçak Yunanlıların eline geçmesin diye tayyarelerini yakarken yakalanıp esir düştüler ![]() ![]() 25 Temmuz 1922′de Afyon üzerinde keşif yapan Türk pilotlar Teğmen Cemal ve Ahmet Bahaaddin idaresindeki tayyare Yunanlılar tarafından düşürüldü, pilotlarımız şehit oldu ![]() ![]() 20 Ağustos 1922′de 4 Yunan keşif uçağı düşürüldü ![]() Uçağa İsmet İnönü‘nün adını verdiler Pilotlar Sıtkı, Kenan, Muhsin, Vecihi ve Behçet, İnönü Savaşı’nda gösterdikleri kahramanlıklardan ötürü mükáfat aldılar ![]() ![]() ![]() Motorları havadayken durdu 27 Ocak 1923 günü Türk Hava Kuvvetleri, en değerli pilotunu kaybetti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynak: Soner YALÇIN (Hürriyet) |
![]() |
![]() |
|