|  | Kapalı / Uzun Heceler |  | 
|  10-09-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Kapalı / Uzun HecelerKapalı / uzun heceler: Tam ses değeri taşıyan hecelerdir  1  Ünsüzlerle ve dilimize Arapça ve Farsça'dan geçmiş uzun ünlüler (â, î, û )'le biten hecelerdir  2  Bu heceler aruz incelemesinde (-) işaretiyle gösterilir  3  Kapalı- uzun hecelerin ses değeri "tam"dır  Not 1: Arapça ve gelme Farsça'dan gelme uzun ünlülerle kurulan ( âb, ûl  ) gibi  iki sesli hecelerle; ( rûy, rûy, cûy  ) gibi üç sesliler yerine göre,  aruzda bir buçuk hece değerinde tutulur ve (-  ) işaretiyle gösterilir  Yine bu dillerden gelen iki ünsüz bitişik düzende olan (aşk, ahd  ) gibi heceler de, yerine göre bir buçuk hece değerinde kabul edilir  Not 2: dize sonundaki bütün heceler uzun - kapalı ( - ) hece kabul edilir  Yani  dize sonundaki ses ister uzun ister kısa olsun, mutlaka uzundur  1- Aruz ölçüsünde heceler açık (kısa), kapalı (uzun) ve medli (uzatılmış) hece olmak üzere üçe ayrılır  2- Başlıca tef'ileler şunlardır: Fa' (-) Fe ul (  -) Fa' lün (- -) Fe i lün (    -) Fâ i lün (-  -) Fe û lün (  - -) Mef û lü (- -  ) Fe i lâ tün (    - -) Fâ i lâ tün (-  - -) Fâ i lâ tü (-  -  ) Me fâ i lün (  -  -) Me fâ î lün (  - - -) Me fâ î lü (  - -  ) Müf te i lün (-    -) Müs tef i lün (- -  -) Mü te fâ i lün (    -  -)   Burada tef'ilelerle parantez içindeki hecelerinin değerlerinin aynı olduğuna dikkat ediniz  Bu temel parçaların birleşmesinden 8 ana kalıp ortaya çıkmıştır: 1  fa'ûlün (fe'ûlün) (  _ _) 2  fâ'ilün, fâ'ilât (_  _) 3  mefâ'ilün (  _  _) 4  fâ'ilâtün (_  _ _) 5  müstef'ilün (_ _  _) 6  mef'ûlâtü (_ _ _  ) 7  müfâ'aletün (  _   _) 8  mütefâ'ilün (   _  _) Her beyitte en az dördü bulunan bu parçalara tef'il, tef'ile ya da cüz adı verilir  3- Aruz vezninde tef'ileler heceleri bölebilir  Hece ölçüsündeki gibi okuyuşta tef'ilelerde durgu yapılmaz  4- Aruz vezninde hecelerin kısalığı ve uzunluğu esas olduğu için bazı Türkçe kelimeler kısa olduğu halde vezin gereği uzun okunur; buna imale denir  İmale kısa heceyi uzun yapar  Arapça ve Farsça kelimelerdeki bazı uzun seslerin vezin gereği kısa okunmasına da zihaf  denir  Zihaf ise imalenin tersine uzun heceyi kısa yapmayı sağlar  Hece  ölçüsünde böyle bir mesele yoktur  Türk edebiyatında imale çok sayıda  bulunmakla beraber zihaf kusuru hoş karşılanmadığı için çok az  yapılmıştır  5- Farsça tamlama eki olan "-i" ile "ve" anlamındaki "ü, vü" bağlacı vezin gereği uzun da kısa da olabilir  6- Medli heceler hafif bir "i, ı" sesi varmış gibi okunur  Bahâr kelimesi  bahâr[ı], eşkden kelimesi ise eşk[i]den şeklinde söylenmelidir  7- Feilâtün / Feilâtün / Feilâtün / Feilün kalıbıyla yazılan şiirlerde ilk tef'ile bazı mısralarda Fâilâtün, son tef'ile ise Fa'lün olabilir  Bu  sadece bu kalıba özgü bir durumdur  Bu kalıpla yazılan şiirlerde başta  imale yapmaya gerek yoktur  Farklı tef'ile parantez içinde hemen altında  gösterilir  8- Türkçe kelimelerle aruz veznindeki başarı Muallim Naci ile başlamış olup Türk aruzu Tevfik Fikret, Yahya Kemal Beyatlı ve Mehmet Âkif Ersoy tarafından gerçekleştirilmiştir  Hatta Mehmet Âkif o kadar başarılı  olmuştur ki bir çok kişi İstiklâl Marşı'nın hece ölçüsüyle yazıldığını  zanneder  Oysa bu marş aruzun "Fe i lâ tün / Fe i lâ tün /Fe i lâ tün  /Fe i lün" kalıbıyla yazılmıştır  9- Aruzla yazılan bir şiirin hece sayısı bazan eşit olabilir  Mısralardaki  açık kapalı dizilişinin aynı olması o şiirin aruzla yazıldığın gösterir  Cânı cânânı bütün vârımı alsın da Hüdâ (15 hece) Etmesin tek vatanımdan beni dünyada cüdâ (15 hece) 10- Sessiz bir harfle biten kelime vezin gereği açık olması gerekirse, kendinden sonra sesli ile başlayan bir hece varsa birinci kelimenin sonundaki harf, ikinci kelimenin ilk hecesine ulanır  Buna ulama denir  Ulama kapalı heceyi açık yapar  Ulama genellikle yapılır; fakat her zaman yapılmak mecburiyetinde değildir  11- Servet-i Fünun edebiyatçıları bir şiirde değişik aruz kalıpları kullanmak suretiyle serbest vezne zemin hazırlamışlardır  Cenap Şahabetin'in  "Elhân-ı Şita" adlı şiiri bu şekilde yazılmıştır  Bu şiirdeki bazı  mısralar Feilâtün / Mefâilün / Feilün, bazı mısralar ise Mef'ûlü /  Mefâîlü / Mefâîlü / Feûlün kalıbıyla yazılmıştır  12- Bir şiirin vezni en az iki mısradan hareket ederek bulunabilir  Tek mısraa bakarak vezin bulunmaz  13- Bir şiirin vezni bulunurken şu işlemler yapılır: a) Veznini bulacağımız mısraların hecelerindeki uzun seslilere dikkat ederek yazmalıyız  b) Önce mısralardaki hecelerin açık mı kapalı mı oldukları tesbit edilir  c) Medli hece olup olmayacağı özellikle kontrol edilmelidir  Bu ihmal edilirse  bir mısradaki hece değeri eksik çıkar  Mısralardaki heceler sayılarak  medli hece olup olmadığı konusunda bir ipucu yakalayabiliriz  d) Hecelerin açık kapalı değerleri karşılıklı kontrol edilir  Önce imkân  varsa ulama, yoksa imale yapılır  Zihaf çok az bulunduğu için en sonra o  ihtimal düşünülür  e) Hecelerin karşılaştırılması yapıldıktan sonra açık kapalı değerleri çizgi ve nokta şeklinde ayrı bir yere geçilir  Mısra sayısına göre  tef'ile sayısı tahmin edilmeye başlanır  İlk tef'ile en az heceden  oluşur  Genelde az heceli Fa', Fe i lün, Fâ i lün gibi tef'ileler sonda  bulunur  f) Yazılan aruz kalıbı ile işaretler arasında uyum olmasına dikkat etmelidir   | 
|   | 
|  | 
|  |