|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
biçimleri, divan, düzyazı, edebiyatında, nesir |
![]() |
Divan Edebiyatında Düzyazı (Nesir) Biçimleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Divan Edebiyatında Düzyazı (Nesir) BiçimleriDivan Edebiyatı'nda, şiir ağırlıklı olmakla birlikte, nesre (düzyazıyla) de yer verilir ![]() ![]() ![]() Divan Nesri'nin Genel Özellikleri a) Dil, konu ve tür yönünden Arap ve İran edebiyatlarının etkisindedir ![]() b) Konu ve düşünceden çok, söyleyiş güzelliğine önem verilir ![]() c) Dili yabancı sözcük ve tamlamalarla yüklüdür ![]() ![]() ![]() ![]() d)Cümlelere yerleştirilen secilerle (uyaklı sözlerle) şiirdekine benzer bir ahenk yaratılmaya çalışılır ![]() e)Noktalama işareti kullanılmaz ![]() f)Düzyazıda dini-ahlaki konular ağırlıklı olarak işlenir ![]() ![]() Divan Nesri'nin Bölümleri Divan edebiyatı daha çok, şiir alanında geliştiğinden, düzyazı alanında şiir kadar yapıt ortaya konmamıştır ![]() ![]() 1) Sade Nesir Halkı bilgilendirmek için, yalın, sanatsız bir dille yazılan yapıtlardan oluşur ![]() ![]() ![]() Sade nesir örnekleri olarak aşağıdaki eserlerden söz edilebilir:[*]Seydi Ali Reis'in Mir'atü'l-Memalik adlı gezi yazısı ve Kitabü'l Muhit adlı coğrafya kitabı (16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günlük konuşma dilinden ayrılmış, zaman zaman süslü nesrin niteliklerini taşımakla beraber; anlatılmak isteneni, anlaşılır bir şekilde ortaya koyan nesirdir ![]() ![]() 3) Süslü (Sanatlı) Nesir Hüner ve marifet göstermek amacıyla yazılmış, Arapça, Farsça sözcük ve tamlamalarla yüklü, "seci"lerin kullanıldığı, söz ve anlam sanatlarıyla dolu, bağlaçlarla uzayıp giden cümlelerle örülmüş, güç anlaşılır bir nesirdir ![]() ![]() ![]() Fuzuli'nin (16 ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|