|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
bakım, kuruluşları, onaylı, shy145, yönetmeliği |
![]() |
Onaylı Bakım Kuruluşları Yönetmeliği (Shy-145) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Onaylı Bakım Kuruluşları Yönetmeliği (Shy-145)Onaylı Bakım Kuruluşları Yönetmeliği (SHY-145) Resmi Gazete Tarihi: 09/07/2004 Resmi Gazete Sayısı: 25517 Ulaştırma Bakanlığından BİRİNCİ BÖLÜM : Amaç, Kapsam, Tanım ve Kısaltmalar, Hukuki Dayanak Amaç Madde 1 - Bu Yönetmeliğin amacı, ticari hava taşımacılığında kullanılan her türlü hava aracına ve/veya komponente bakım yapmak için kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilere ait işletmelerin bakım kuruluşu olarak yetkilendirilmesi ve faaliyetlerine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir ![]() Kapsam Madde 2 - Bu Yönetmelik, Ulaştırma Bakanlığınca Ticari Hava Taşıma İşletmeleri Yönetmeliği SHY-6A kapsamında ruhsatlandırılmış işletmelerin bünyesinde bulunan her türlü hava aracı ve/veya komponentleri ile yabancı tescilli olup ticari hava taşımacılığında kullanılan her türlü hava aracına ve/veya komponentlerine bakım hizmeti vermek üzere yetkilendirilmiş kuruluşları kapsar ![]() Tanım ve Kısaltmalar Madde 3 - Bu Yönetmelik kapsamında kullanılan; a) "Bakım Kuruluşu" terimi, SHGM tarafından bu Yönetmeliğe uygun olarak bakım kuruluşu sertifikası verilmiş kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilere ait işletmeleri, b) "Bakım" terimi, birlikte veya ayrı yapılmak üzere hava aracı/hava aracı komponentinin muayenesini, revizyonunu, parça değiştirmesini, onarımını, arıza veya hasar giderimini, c) "BKEK" kısaltması, Bakım Kuruluşu El Kitabını, d) "Hat Bakım" terimi, hava aracının/hava aracı parçasının onaylanmış standartlara göre hangar gerektirmeyen bakım, onarım, parça değiştirme ve hasar giderimlerinin yapılmasını, e) "Hava aracı" terimi, havalanabilen ve havada seyredebilme kabiliyetine sahip her türlü aracı, f) "Hizmete sunuş" veya "Bakım Çıkış" terimi, bakımı yapılan hava aracı/hava aracı parçasının bakım kuruluşu tarafından yeniden hizmete verilmesini, g) "ICAO" kısaltması, Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatı'nı, h) "İnsan Faktörü" terimi, havacılıkla ilgili tasarımlarda, sertifikalandırmada, eğitimde, operasyonlarda ve bakımlarda insan performansını doğru bir şekilde göz önünde bulundurarak insan ile diğer sistem bileşenleri arasında güvenli bir arayüz arayan prensipleri, i) "İnsan Performansı" terimi, havacılıkla ilgili işlemlerin emniyeti ve verimliliği üzerinde bir etkiye sahip olan insan kapasitesi ve sınırlamaları, j) "JAA" kısaltması, Avrupa Havacılık Otoriteleri Birliği'ni, k) "JAR-145" kısaltması, JAA tarafından onaylı bakım kuruluşları ile ilgili yayımlanmış olan kuralları, l) "JAR-21" kısaltması, JAA tarafından Hava Aracı ve İlgili Ürün ve Parçaların Sertifikalandırılması ile ilgili yayımlanmış olan kuralları, m) "JAR-66" kısaltması, JAA tarafından bakım onaylayıcı personeli ile ilgili yayımlanmış olan kuralları, n) "JAR-OPS" kısaltması, JAA tarafından ticari hava taşımacılığı ile ilgili yayımlanmış olan kuralları, o) "Kalite politikası" terimi, bakım kuruluşunun kaliteye bakışına dair sorumlu yönetici tarafından onaylanan niyetini ve yönünü, p) "Komponent" terimi, hava aracı motoru ve/veya herhangi bir işlevsel/acil durum ekipmanı da dahil olmak üzere, hava aracında bulunan ya da kullanılan herhangi bir parçayı, r) "Modifikasyon" terimi, hava aracında veya hava aracı komponentinde onaylı bir standarda göre yapılan değişikliği, s) "Muayene" terimi, hava aracının veya hava aracı parçasının onaylanmış standartlar ile uygunluğunun tespit edilmesi için yapılan kontrolleri, t) "Onarım" terimi, hava aracı/hava aracı parçasının onaylanmış standartlara göre restorasyonunu, u) "Onaylanmış Standartlar" terimi, SHGM'ce onaylanmış veya hava aracının veya komponentinin üreticisinin yayımladığı üretim, tasarım, bakım ve kalite standartlarını, v) "Onaylanmış" terimi, bir işlemin SHGM tarafından doğrudan veya kabul edilmiş bir yönteme göre onaylı olduğunu, y) "Restorasyon" terimi, hava aracı/hava aracı parçasını onaylanmış standartlara getirmek için yapılan tüm yenileme işlerini, z) "SHD-T-35" kısaltması, 9/6/1962 tarihli ve 11124 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Dairesi Uçak Bakım Teknisyeni Lisans Talimatı'nı, aa) "SHGM" kısaltması, T ![]() ![]() bb) "SHY-6A" kısaltması, 16/6/1984 tarihli ve 18433 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Ticari Hava Taşıma İşletmeleri Yönetmeliği'ni, cc) "Sorumlu Yönetici" terimi, müşteri tarafından talep edilen tüm bakımların bu Yönetmeliğe uygun olarak yapılmasını hiyerarşik ve finansal açılardan temin edecek olan yetkili kişiyi, dd) "TSE" kısaltması, Türk Standartları Enstitüsü'nü, ee) "Uçuş Öncesi Kontrol" terimi, hava aracının uçuş için elverişli olduğundan emin olmak için uçuş öncesinde yapılan ve arıza giderimini kapsamayan kontrolü, ff) "Uçuşa Elverişlilik Direktifi" terimi, hava aracı imalatçısı ve/veya tescil ülkesi Sivil Havacılık Teşkilatı tarafından yayımlanmış olan ve hava aracının uçuşa elverişli kalmasını sağlamak için yapılması gereken işlemleri kapsayan direktifleri, gg) "Üs Bakımı" terimi, hava aracının hangar ve atölye mekanlarında onaylanmış standartlara göre yenileştirme, onarım, parça değiştirme veya hasar giderimlerinin birlikte veya ayrı yapılmasını, hh) "Yenileştirme" terimi, hava aracı/hava aracı parçasının işlevsel ömrünü arttırmak için, onaylanmış standartlara uygun olarak tetkik edilmesi ve parça değiştirmesi ile restorasyonunu, ii) "Yetkilendirme Belgesi" terimi, bakım kuruluşunun bakım çıkış sertifikasını imzalayacak olan onaylayıcı personel için düzenleyeceği ve personelin hangi hava araçlarına/komponentlerine hangi bakımları yapma konusunda yetkilendirildiğini gösterir belgeyi, ifade eder ![]() Hukuki Dayanak Madde 4 - Bu Yönetmelik, 3348 sayılı Ulaştırma Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 12 nci ve 35 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır İKİNCİ BÖLÜM : Uygulama Esasları Yetki Belgesi Zorunluluğu Madde 5 - SHY-6A kapsamındaki hiçbir hava aracı, bu hava aracı ve üzerindeki komponentleri için bu Yönetmelik kapsamında ve ilgili hava aracı veya komponenti üzerine SHGM tarafından yetkilendirilmiş veya eşdeğerliği kabul edilmiş bir bakım kuruluşunun düzenlediği bakım çıkış sertifikası bulunmadan uçuş yapamaz ![]() ![]() ![]() İlk Başvuru Madde 6 - Bu Yönetmelik kapsamında yetkilendirilmek için başvuran kuruluşlar Ek-1'de bir örneği bulunan JAA Form 2'yi, Ek-2'de bir örneği bulunan JAA Form 4'leri ve Ek-3'te içeriği verilen BKEK'i SHGM'ye sunmak zorundadır ![]() ![]() ![]() Denetleme Madde 7 - SHGM, bakım kuruluşunu bu Yönetmelik ve ilgili talimatlarda belirtilen esaslara göre denetler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yetkilendirme Madde 8 - SHGM, yaptığı denetlemeler sonrasında kuruluşun bu Yönetmelik esaslarına uygun olduğuna kanaat getirirse, kuruluşa yetki belgesi olarak Ek-5'te bir örneği bulunan JAA Form 3 düzenler ![]() ![]() Onay Kapsamı Değişikliği veya Yetki Belgesi Yenilemesi Madde 9 - Bakım kuruluşu, onay kapsamında gerçekleştirmek istediği bir değişiklik için veya yetki belgesinin yenilenmesi amacıyla SHGM'ye Ek-1'de bir örneği bulunan JAA Form 2 ve gerekiyorsa BKEK'in ilgili sayfalarının revizyonları ile birlikte yazılı olarak başvurmak zorundadır ![]() ![]() ![]() Yetkinin Geçerliliği Madde 10 - Bakım kuruluşuna verilen yetki belgesi, geçerlilik süresinin dolmadığı, SHGM tarafından feshedilmediği veya askıya alınmadığı durumlarda; a) Bakım kuruluşunun bu Yönetmelik şartlarını yerine getirmesi, b) Bakım kuruluşunun SHGM denetçilerine ve/veya madde 7'de anılan diğer denetçilere denetim yapmaları amacıyla bakım kuruluşuna girmelerine imkan vermesi, c) Belirlenmesi durumunda denetleme ücretinin ödenmesi, şartlarını sağladığı sürece geçerlidir ![]() Yetkinin Feshi, Askıya Alınması, Sınırlandırılması, Yenilenmesinin Reddi Madde 11 - SHGM, çeşitli sebeplerden ötürü bakım kuruluşuna verilen yetkinin feshine, askıya alınmasına, sınırlandırılmasına veya bakım kuruluşu tarafından yapılan yenilenme başvurusunun reddine aşağıdaki hükümlere uygun olarak karar verebilir: a) Bu maddenin (b) bendinde anılan durumlar haricinde SHGM, bakım kuruluşuna verilen yetkinin feshine, askıya alınmasına, sınırlandırılmasına veya bakım kuruluşu tarafından yapılan yenilenme başvurusunun reddine karar verirse, bu hususu bakım kuruluşuna bildirir ve 28 günlük süre verir ![]() ![]() ![]() ![]() b) SHGM, uçuşa elverişsiz bir durum olabileceği kanaatine varırsa, yetkinin tümünü veya bir kısmını bakım kuruluşunu önceden uyarmaksızın bu maddenin (a) bendinde anılan işlemler tamamlanıncaya kadar askıya alabilir ![]() ÜÇÜNCÜ BÖLÜM : Bakım Kuruluşunun Yapısı Tesisler Madde 12 - Tesisler ile ilgili aşağıdaki koşulların sağlanması zorunludur: a) Tesisler her türlü planlı çalışmaya olanak verecek, özellikle hava koşullarına ve toza karşı koruma sağlayacak biçimde olmalıdır ![]() ![]() ![]() b) Bakım ve kalite yönetimleri, planlama ve teknik kayıtlar için uygun bir ofis yerleşimi sağlanmalıdır ![]() c) Çalışma ortamı, havalandırma, topraklama, aydınlatma, sıcaklık, nem ve gürültü yönlerinden yapılan işe uygun ve personelin verimli çalışmasını sağlayacak şekilde olmalıdır ![]() d) Depolama koşulları, faal ve gayri faal hava aracı komponentlerinin, malzemelerinin, alet ve ekipmanlarının ayrı yerlerde tutulmasını sağlamalı ve bunların bozulmasını ve zarar görmesini engelleyecek şekilde, imalatçı talimatlarına uygun ve güvenli olmalıdır ![]() ![]() Personel Madde 13 - Personel ile ilgili aşağıdaki koşulların sağlanması zorunludur: a) Bakım kuruluşunun bu Yönetmelik esaslarına göre işletilmesinden sorumlu olan ve SHGM'ce uygun görülen yönetici veya yöneticiler atanmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Sorumlu yönetici, bu Yönetmeliğin hükümlerini yerine getirmek için gerekli mali yapıyı oluşturmaktan ve madde 21'in (a) bendinde belirtilen emniyet ve kalite politikasını kurmaktan ve geliştirmekten sorumludur ![]() c) Sorumlu yönetici, kaliteden sorumlu bir yöneticiyi madde 21'de anılan kalite sistemini izlemek ve ilgili geri beslemeyi yapmak üzere görevlendirmelidir ![]() ![]() d) Bakım kuruluşu, bakımı planlayacak, uygulayacak, kontrol ve muayene edecek, nezaret edecek ve kalite izlemesini yapacak yeterli personele sahip olduğunu gösteren bir adam-saat planına sahip olmalıdır ![]() ![]() e) Bakım, yönetim ve kalite denetimlerinde görev alan personelin yeterliliği, SHGM'ce uygun görülen bir prosedürle bakım kuruluşunca belirlenmeli ve kontrol edilmelidir ![]() ![]() f) Hava aracı ve/veya komponentleri üzerinde tahribatsız muayene işlemi yapacak personel, TSE TS EN 4179 standardına uygun niteliklere sahip olmalıdır ![]() g) Azami kalkış ağırlığı 5700 kilogram üzerindeki hava araçlarına bakım yapan bakım kuruluşu madde 14'e göre nitelikli ve SHD-T-35 kapsamında düzenlenmiş II ![]() ![]() h) Onaylı bakım kuruluşu; 1) Tekrar eden bir uçuşa elverişlilik direktifinde, bu direktifi uçuş ekibinin uygulayabileceği açıkça belirtilmişse, hava aracının kaptanının ve/veya uçuş mühendisinin bu uçuşa elverişlilik direktifinin gereklerini yerine getirmesi için yeterli derecede uygulama eğitimi almış olduğunu sağlaması şartıyla hava aracının kaptanına ve/veya uçuş mühendisine sadece söz konusu direktifin ilgili bölümü için yetkilendirme belgesi düzenleyebilir ![]() 2) Bir JAA tam üyesi ülke tarafından yetkilendirilmiş JAR-145 onaylı bir bakım kuruluşu bulunmayan bir yerde beklenmedik bir şekilde yerde kalan hava araçları için, söz konusu hava aracına bakım desteği vermek üzere anlaşması var ise, en az 5 yıllık bakım tecrübesi bulunan ve söz konusu hava aracı tipini kapsayan geçerli bir ICAO teknisyen lisansına sahip bir kişiye bir defa geçerli olmak üzere yetkilendirme belgesi düzenleyebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Onaylayıcı Personel Madde 14 - Onaylayıcı personel ile ilgili aşağıdaki koşulların sağlanması zorunludur: a) Bakım kuruluşu, onaylayıcı personele yetkilendirme belgesi düzenlemeden önce bu personelin SHGM tarafından verilmiş teknisyen lisansının geçerli olduğunu, yetkilendirme belgesinde yer alan hava aracı ve/veya komponentleri ve kuruluş prosedürleri üzerinde yeterli bilgi ve tecrübeye sahip olmasını sağlamalıdır ![]() b) Bakım kuruluşu, bütün onaylayıcı personelin son iki yıl içinde en az 6 (altı) ay süresince, onaylayıcı personel olarak bakım çıkış belgelerini imzalamış olmalarını veya bu personelin yetkilendirme belgesinde yer alan hava aracı/komponentlerinden en az biri üzerinde bakım yapmış olmalarını sağlamalıdır ![]() c) Bakım kuruluşu, onaylayıcı personelin SHY/JAR-145, ilgili teknoloji, kuruluş prosedürleri ve insan faktörü konularında güncel bilgilere sahip olmalarını sağlamak amacıyla bütün onaylayıcı personelin bu konularda en geç 2 (iki) yılda bir sürekli eğitim almalarını sağlamalıdır ![]() d) Bakım kuruluşu, sürekli eğitim için bir program ve onaylayıcı personele verilecek yetkilendirme belgesine esas olmak üzere bu maddede belirtilen koşulları sağlamak için bir prosedür oluşturmalıdır ![]() e) Bakım kuruluşu, yetkilendirme belgelerinin verilmesi ve/veya yenilenmesi öncesinde, tüm onaylayıcı personel adaylarını kendilerinden beklenen görevler kapsamında yeterlilikleri, nitelikleri ve kabiliyetleri bakımından SHGM'ce uygun görülen bir prosedürle değerlendirmelidir ![]() f) Bakım kuruluşu, bu maddenin (a), (b), (c) ve (e) bentlerinde belirtilen koşulları sağlayan ve bakım kuruluşu adına yetkilendirilecek personele yetkinin kapsamını ve sınırlarını açıkça belirten yetkilendirme belgesi düzenler ![]() ![]() g) Kalite sisteminden sorumlu olan yönetici personel, yetkilendirme belgesini bakım kuruluşu adına yayımlamaktan sorumludur ![]() ![]() ![]() h) Bakım kuruluşu, tüm onaylayıcı personelin tamamlanmış bütün eğitimlerinin, yetkilerinin ve her türlü lisanslarının ayrıntılarını içeren kayıtları muhafaza etmelidir ![]() ![]() i) Yetkilendirme belgesinin bir kopyası onaylayıcı personele verilmelidir ![]() ![]() j) Onaylayıcı personel, yetkilendirme belgesini yetkili kişilere 24 saat içinde gösterebilmelidir ![]() Alet, Ekipman ve Malzeme Madde 15 - Alet, ekipman ve malzeme ile ilgili aşağıdaki koşulların sağlanması zorunludur: a) Bakım kuruluşu, bu Yönetmelik kapsamındaki yetkisi dahilinde bulunan bakımları yapmak için gerekli alet, ekipman ve malzemeyi temin etmekle yükümlüdür ![]() b) Bakım kuruluşu, kontrole veya kalibrasyona ihtiyaç duyan aletleri ve ekipmanı faal tutmak için bu aletleri ve ekipmanı gerekli sürelerde ve SHGM'nin kabul edeceği standartlara göre kontrol ve/veya kalibre etmeli veya ettirmeli ve bu kalibrasyonların ve kullanılan standartların kayıtlarını saklamalıdır ![]() Bakım Verileri Madde 16 - Bakım verileri ile ilgili aşağıdaki koşulların sağlanması zorunludur: a) Bakım kuruluşu, bu Yönetmelik kapsamındaki yetkisi dahilinde bulunan her türlü bakım, tamir ve modifikasyon işleri için güncel ve geçerli bakım verilerini temin etmeli ve kullanmalıdır ![]() b) Bu Yönetmelik kapsamında anılan bakım verileri terimi aşağıdakileri kapsar: 1) JAA veya JAA tam üyesi otorite tarafından yayımlanan ilgili her türlü gereklilik, prosedür, uçuşa elverişlilik direktifi, işletme direktifi veya bilgi, 2) Hava aracı veya komponentinin tip sertifikasını onaylayan otoritenin JAA tam üyesi otorite olmadığı durumlarda bu otoritenin yayımladığı ilgili her türlü uçuşa elverişlilik direktifi, 3) Hava aracı veya komponentinin tip sertifikasının veya ilave tip sertifikasının sahibi kuruluşların yayımladığı ve JAA tam üyesi bir otoritenin onayladığı ilgili her türlü doküman ile JAA tam üyesi bir otoritenin uygun şekilde yetkilendirdiği bir kuruluşun yayımladığı bakım ve tamir kitapları gibi ilgili her türlü doküman, 4) Hava aracı veya komponentinin tip sertifikasını yayımlayan otoritenin JAA tam üyesi otorite olmadığı durumlarda bu otoritenin yetkilendirdiği bir kuruluşun yayımladığı bakım ve tamir kitapları gibi ilgili her türlü doküman, 5) JAA tam üyesi bir otorite veya herhangi bir otorite, kurum veya kuruluş tarafından yararlı bakım standardı olarak tanınan her türlü ilgili doküman, 6) Bu maddenin (d) bendine uygun olarak yayımlanan ilgili veriler ![]() c) Bakım kuruluşu, bakım verilerinde rastlanabilecek hatalı, eksik veya anlaşılmaz prosedürleri, uygulamaları, bilgileri veya talimatları bakım verisinin yayımcısına göndermek için bir prosedür oluşturmalıdır ![]() d) Bakım kuruluşu bakım verilerini, sadece değiştirilmiş talimatların denk ya da daha yüksek bir standart getirdiğini ve tip sertifikası sahibinin SHGM'ce uygun görülen bir prosedüre göre bilgilendirilmesini sağladıktan sonra değiştirebilir ![]() ![]() e) Bakım kuruluşu, tamirleri küçük ve büyük olarak sınıflandırmak ve küçük tamir tasarım verilerini onamak için JAR-21 Subpart M kapsamında yetkilendirilmiş olmalıdır ![]() ![]() ![]() f) Bakım kuruluşu, kuruluşun ilgili bölümlerinde kullanılmak üzere bir iş kartı sistemi oluşturmalı ve bakım verilerini bu iş kartlarına uygun şekilde aktarmalı ya da iş kartlarında ilgili bakım verilerini açık olarak referans vermelidir ![]() ![]() g) Bakım kuruluşu, gerekli bütün bakım verilerinin gerektiği zaman bakım personelinin kullanımı için hazır bulundurulmasını sağlamalıdır ![]() h) Bakım kuruluşu, bünyesindeki tüm bakım verilerinin güncel olmasını sağlamalıdır ![]() ![]() Üretim Planlama Madde 17 - Üretim planlama ile ilgili aşağıdaki koşulların sağlanması zorunludur: a) Bakım kuruluşu bakımın emniyetli bir şekilde tamamlanmasını sağlamak amacıyla, gerekli bütün personel, alet, ekipman, malzeme, bakım verisi ve tesisin kullanılmasını planlamak için işin hacmine ve karmaşıklığına uygun bir sisteme sahip olmalıdır ![]() b) Bakım işlerinin ve vardiyaların planlanması insan performansı sınırlarını dikkate alacak şekilde yapılmalıdır ![]() c) Bakım kuruluşu, vardiya ya da personel değişimlerinde gerekli bilgilerin gelen ve giden personel arasında aktarımını SHGM'ce uygun görülen bir prosedürle sağlamalıdır ![]() Bakımın Sertifikalandırılması Madde 18 - Bakımın sertifikalandırılması ile ilgili aşağıdaki koşulların sağlanması zorunludur: a) Bir bakım çıkış sertifikası, hava aracı veya komponenti üzerinde işletici tarafından talep edilen tüm bakımların madde 21'de anılan BKEK prosedürlerine ve madde 16'da anılan bakım verilerine uygun olarak tamamlandığından emin olduktan sonra, bakım kuruluşu adına yetkilendirilmiş onaylayıcı personel tarafından imzalanmalıdır ![]() ![]() b) Bir bakım çıkış sertifikası, yapılan bakımın temel ayrıntılarını, bakımın tamamlandığı tarihi, bakım kuruluşunun onay numarasını ve sertifikayı düzenleyen onaylayıcı personelin adı veya onay numarası ile imzasını içermelidir ![]() c) Bakım kuruluşu, işletici tarafından talep edilen bütün bakım işlemlerini tamamlayamadığı durumlarda bu hususu bakım çıkış sertifikasında belirtmelidir ![]() d) Bakım kuruluşunca bilinen uçuş emniyetini tehlikeye atacak durumlarda bakım çıkış sertifikası düzenlenmemelidir ![]() Bakım Kayıtları Madde 19 - Bakım kayıtları ile ilgili aşağıdaki koşulların sağlanması zorunludur: a) Bakım kuruluşu, yapılan bakımın tüm ayrıntılarını SHGM'ce uygun görülen bir forma işlemelidir ![]() b) Bakım kuruluşu, her bir bakım çıkış sertifikasının ve özel bir tamir veya modifikasyon yapıldıysa, bunlarla ilgili onaylı verilerin bir kopyasını işleticiye vermelidir ![]() c) Bakım kuruluşu, bütün ayrıntılı bakım kayıtlarını ve bunlarla ilgili bakım verilerinin kopyalarını bakımın tamamlandığı tarihten itibaren iki yıl süreyle yangına, doğal afetlere ve çalınmaya karşı önlem alınmış bir şekilde muhafaza etmelidir ![]() Olay Bildirimi Madde 20 - Olay bildirimi ile ilgili aşağıdaki koşulların sağlanması zorunludur: a) Bakım kuruluşu, hava aracı veya komponentinin uçuş emniyetini tehlikeye atan veya atabilecek olay olarak tanımlanmış durumlarla karşılaştığında bu hususu SHGM'ye ve hava aracının veya komponentinin üreticisine bildirmelidir ![]() b) Bakım kuruluşu, olaylara ilişkin raporların toplanmasını, değerlendirilmesini ve (a) bendi kapsamında bildirilecek olayların belirlenmesini sağlayan ve SHGM'ce uygun görülen bir iç olay raporlama sistemi kurmalıdır ![]() ![]() c) Bildirimler SHGM'ce uygun görülen bir şekilde olmalı ve olayla ilgili tüm bilgiler ile değerlendirme sonuçlarını içermelidir ![]() d) Bakım kuruluşu bir işleticinin anlaşmalı bakım kuruluşuysa, (a) bendinde anılan durumları işleticiye de bildirilmelidir ![]() ![]() e) Bildirimler olayla karşılaşıldıktan itibaren en fazla 72 saat içinde yapılmalıdır ![]() Bakım Prosedürleri ve Kalite Sistemi Madde 21 - Bakım prosedürleri ve kalite sistemi ile ilgili aşağıdaki koşulların sağlanması zorunludur: a) Bakım kuruluşu, BKEK'de yer alacak bir emniyet ve kalite politikası belirlemelidir ![]() b) Bakım kuruluşu, bu Yönetmelikte belirtilen koşulları sağlamak ve hava aracını veya komponentini bu koşullara uygun olarak sertifikalandırmak için çalışma düzenini ve uygulamaları belirten prosedürler oluşturmalıdır ![]() ![]() c) Bakım kuruluşu, 1) Hava aracı veya komponentlerinin gerekli standartlarda olup olmadığını ve prosedürlerin uçuşa elverişli olan hava aracı veya komponentlerinin sertifikalandırılması için yeterli olup olmadığını gözlemlemek için bağımsız iç denetimler yapılmasını sağlayan bir sistem kurmalıdır ![]() 2) Bu bendin (1) no'lu alt bendinde anılan denetimleri ve bu denetimler sonucunda yapılan düzeltici işlemleri madde 13'de belirtilen yönetici personele ve sorumlu yöneticiye bildiren bir geri besleme sistemini kurmalıdır ![]() ![]() Bakım Kuruluşu El Kitabı Madde 22 - Bakım kuruluşu el kitabı ile ilgili aşağıdaki koşulların sağlanması zorunludur: a) Bakım kuruluşu, aşağıdaki bilgileri içeren BKEK'i hazırlamalıdır: 1) BKEK'in ve BKEK'de referans verilen tüm prosedürlerin bu Yönetmeliğe uygun olduğunu ve her zaman uygun olacağını belirten ve sorumlu yönetici tarafından imzalanan taahhütname, (Sorumlu yöneticinin bakım kuruluşunun genel müdüründen farklı bir kişi olduğu durumlarda, söz konusu taahhütname, genel müdür ve sorumlu yönetici tarafından müştereken imzalanmalıdır ![]() 2) Bakım kuruluşunun madde 21'de anılan emniyet ve kalite politikası, 3) Madde 13'te anılan ve SHGM'ce uygun görülmüş yönetici personelin adları ve ünvanları, 4) Yönetici personelin, SHGM ile hangi konularda doğrudan irtibat kurabileceklerini içeren görev ve sorumlulukları, 5) Bakım kuruluşunun organizasyon şeması, 6) Onaylayıcı personel listesi, 7) İnsan gücü kaynaklarının genel tarifi, 8) Bakım kuruluşunun onay sertifikasında belirtilen her bir adreste bulunan tesislerin genel tarifi, 9) Bakım kuruluşunun onay sertifikasında yer alan iş kapsamının ayrıntılı tanımı, 10) Madde 25'te anılan değişiklikleri bildirim prosedürü 11) BKEK değişiklik prosedürü, 12) Madde 10, madde 12 ilâ madde 25 tarafından gerekli kılınan prosedürler ve kalite sistemi, 13) Bakım kuruluşunun bakım hizmeti verdiği işleticilerin listesi, 14) Madde 23'ün (b) bendinde anılan kuruluşların listesi, 15) Madde 23'ün (d) bendinde anılan hat istasyonlarının listesi, 16) Bu Yönetmelik kapsamında yetkilendirilmiş anlaşmalı bakım kuruluşlarının listesi ![]() b) Bu maddenin (a) bendinin (6, 12, 13, 14, 15 ve 16) no'lu alt bentlerinde belirtilen bilgiler BKEK'de açık referans verilmek şartıyla başka dokümanlarda bulunabilir ![]() c) BKEK ve BKEK'de yapılacak değişiklikler SHGM'nin onayı olmadan uygulamaya konamaz ![]() Bakım Kuruluşunun Yetkileri Madde 23 - Bakım kuruluşu, BKEK'e uygun olarak sadece aşağıdakileri yapmaya yetkilidir: a) Yetkili olduğu hava araçlarına veya komponentlerine yetki belgesinde ve BKEK'de tanımlanan adreslerdeki tesislerde bakım yapmak, b) Bakım kuruluşunun kalite sistemi altında çalışan bir kuruluşa veya bu Yönetmelik kapsamında yetkilendirilmiş başka bir kuruluşa, işin bütün bir üs bakımı olmaması şartıyla iş vermek, c) Yetkili olduğu hava araçlarına ve komponentlerine, hava aracının gayri faal olduğu durumlarda SHGM'ce uygun görülen bir prosedürle herhangi bir yerde bakım yapmak, d) BKEK'de yer alan hat bakım istasyonlarında hat bakımı yapmak, e) Yukarıdaki fıkralarda anılan bakımların bitiminde madde 18'e uygun olarak bakım çıkış sertifikası düzenlemek ![]() Bakım Kuruluşunun Sınırlamaları Madde 24 - Bakım kuruluşu, ancak gerekli tesis, alet, ekipman, malzeme, bakım verileri ve onaylayıcı personelin mevcut olduğu durumlarda yetkili olduğu hava aracı veya komponentine bakım yapabilir ![]() Bakım Kuruluşuna İlişkin Değişiklikler Madde 25 - Bakım kuruluşuna ilişkin değişiklikler ile ilgili aşağıdaki koşulların sağlanması zorunludur: a) Bakım kuruluşu aşağıdaki hususlarda gerçekleşecek değişiklikleri, SHGM'nin yetki belgesinin devamı veya değiştirilmesi yönünde karar vermesine imkan tanımak için bu değişiklikler gerçekleşmeden önce SHGM'ye bildirmelidir: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() ![]() b) SHGM, yukarıdaki değişiklikler sonrasında yetkinin askıya alınmasına karar vermediyse, bu değişiklikler sırasında bakım kuruluşunun çalışma şartlarını yeniden belirleyebilir ![]() DÖRDÜNCÜ BÖLÜM : Diğer Hükümler Talimatlar Madde 26 - SHGM, bu Yönetmelikte yer alan hükümlerin ayrıntılarını açıklamak üzere talimatlar yayımlayabilir ![]() Yürürlükten Kaldırılan Hükümler Madde 27 - 24/4/2001 tarihli ve SHT-145 Revizyon 2 numaralı Havacılık Talimatı yürürlükten kaldırılmıştır ![]() Geçici Madde 1 - SHGM tarafından SHT-145 ve/veya JAR-145 kapsamında yetkilendirilmiş mevcut bakım kuruluşları, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden itibaren 1 (bir) yıl içinde bu Yönetmelik hükümlerine uyum sağlamak zorundadır ![]() Geçici Madde 2 - Onaylayıcı Bakım Personeli Yönetmeliği SHY-66'nın yürürlüğe girdiği tarihten sonra SHY-66 B1 kategori B1 lisansına sahip olan personel sıvı penetrant muayenesini yapabilir ve kontrol edebilir ![]() Geçici Madde 3 - Azami kalkış ağırlığı 5700 kilogram üzerindeki hava araçlarına bakım yapan bakım kuruluşu Onaylayıcı Bakım Personeli Yönetmeliği SHY-66'nın yürürlüğe girdiği tarihten sonra, 1) Hava aracı hat bakımı için madde 14'e ve SHY-66 kategori B1 ve B2 lisansına sahip olan ve bakım yapılacak hava aracı üzerine tip eğitimi almış onaylayıcı personele sahip olmalıdır ![]() ![]() 2) Hava aracı üs bakımı için madde 14'e ve SHY-66 kategori B1, B2 ve C lisansına sahip olan ve bakım yapılacak hava aracı üzerine tip eğitimi almış onaylayıcı personele sahip olmalıdır ![]() Yürürlük Madde 28 - Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer ![]() Yürütme Madde 29 - Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma Bakanı yürütür ![]() |
![]() |
![]() |
|