![]() |
Osmanli'da Ahşap Sanati |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanli'da Ahşap SanatiHem mimari öğelerde hem de dekoratif amaçlı eşyalarda görülen ahşap sanatı, teknik ve üslup açısından en güzel örneklerini Osmanlı döneminde vermiştir ![]() Ahşap işçiliği, İslam sanatında diğer sanat kollarına paralel bir gelişme gösteren ve çeşitli dönemlerde birçok bölgesel etkileri de içine alarak zenginleşen bir çeşitlilik gösterir ![]() Bazen mimaride sütun ve sütun başlığı, kiriş gibi taşıyıcı bir öğe; bazen kapı ve pencere kanatları, mihrap, minber, tavan göbeği, balkon korkuluğu gibi dekoratif amaçlı yapı elemanları ya da rahle, Kur’an ve cüz mahfazası, çekmece, kavukluk, çeyiz sandığı, sehpa gibi mobilya ve aksesuvar olarak karşımıza çıkar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanli'da Ahşap Sanati |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanli'da Ahşap SanatiZENGİN SENTEZ Ahşap ustaları zanaatkar zümresi altında ‘neccar’ olarak adlandırılırdı ![]() ![]() Ahşap ustalarının ağaç türlerini iyi tanıdıkları, kullandıkları yer ve tekniklere en uygun malzemeyi seçtikleri, ahşabın dayanıksız bir malzeme olmasına karşın günümüze gelebilen eserlerden anlaşılmaktadır ![]() ![]() İslam sanatının ilk evresi olan Emevi ve Abbasi döneminde (7-10 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Selçuklu ahşap işçiliğinde, geometrik desenlerden oluşan bezeme de önemli bir yer tutar ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanli'da Ahşap Sanati |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanli'da Ahşap SanatiOSMANLI’NIN SANAT ÜSLUPLARI 14 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yapı faaliyetlerini yürütmek ve denetlemekle görevli Hassa Mimarlar Ocağı’nda yetişen Mimar Sinan’ın mimarlıktan önce marangozluk, Mehmed Ağa’nın ve Dalgıç Ahmed Çavuş’un sedefkârlık öğrendiği düşünülürse Osmanlı sanatında ahşap işçiliğine verilen önem daha iyi anlaşılır ![]() Ahşap işçiliğinin üslup ve teknik açıdan en güzel ve görkemli örneklerini 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine bu dönemde daha geniş yüzeylere uygulanan kündekâri tekniğinin yanında küçük ölçekli ahşap eşyada kakma tekniği kullanılmaya başlanır ![]() ‘Tarsi’ olarak da adlandırılan bu teknikte, ahşabın üzerine ince bir kalemle çizilen desene göre açılan yuvalara, yine desene uygun hazırlanıp kesilen sedef, fildişi, bağa, abanoz veya gümüş teller gömülür veya yapıştırılır ![]() Bu resım kucultulmustur ![]() ![]() This image has been resized ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanli'da Ahşap Sanati |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanli'da Ahşap SanatiZARİF VE RENKLİ BİR TEKNİK: EDİRNEKÂRİ 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() Küçük el sanatı ürünlerinde klasik Osmanlı bezeme motifleri yerini, vazo içinde natüralist çalışılmış çiçek buketlerine, akantus yapraklarına, C ve S kıvrımlı dallara, fiyonk ve kurdelalara bırakır ![]() Doğaya karşı zayıf düşen ahşap eserlerin çoğu ne yazık ki günümüze kadar gelememiştir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|