06-13-2009
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Kahraman Akhilleus
ÖLÜMSÜZ KAHRAMAN AKHİLLEUS
Yarı tanrı yarı insan, Peleus’in ve deniz tanrıçası Thetis’in oğlu, Troia Savaşı’nda Yunanlıların en büyük kahramanı Akhilleus (Aşil)’in mezarını Çanakkale ve Çorum’da olduğu iddialarına henüz kanıt bulamadık ama mızrağının Antalya’da olduğu ileri sürülüyor…Mızrağın antik Phaselis kentindeki Athena tapınağında olduğu iddia ediliyor Mitolojik kahraman
İnsan doğasının karmaşıklığını, sevgiyi ve nefreti aynı anda barındırma gücünü en iyi sembolize eden mitolojik kahramanlardan biri de Akhilleus’dir Ölümsüzlüğü de tanımladığı insan doğasından kaynaklanır Bu yüzden az sayıda ozan onun kahramanlıklarını betimlemek konusunda eşsiz ‘İlyada’yla rekabete girişmeye cesaret edebilmiştir İlginçtir ki, hem Romalı Statius’un ‘Akhilleis’in, hem de Goethe’nin, kahramanı kaçınılmaz olarak kendisini bekleyen sonun büyüsü altında gösteren aynı adlı destanı(1799) tamamlanamamıştır
Polyxena’ya olan aşık, düğün sırasında başına geleni unutturur Zerafeti ve Amazon’un Akhilleus’e duyduğu, her ikisine de ölüm getiren vahşi sevgi ve nefret patlamaları arasındaki rahatsız edici tezatlarıyla Kleist’ın şiirsel draması ‘Penthesilea’ (1808) Goethe tarafından şiddetle reddedilmiştir ve nadiren sahneye koyulur Vazo resmi olarak xeias’ın Achill Aias’la zar oyunu oynarken ve ‘Achill Penthesileia’yı öldürürken’ adlı Selinus’tan gelme bir metot ünlüdür Aynı sahne Vulci’de bulunan Aik bir kasede bulunmaktadır Amazon kraliçesi Akhillleus’un önünde diz çökmüş, güven ve sevgiyle ona bakmakta; ancak o kılıcını göğsüne saplamaktadır
Akhilleus karakteri neyi simgeler?
Akhilleus’un dramı insanoğlunun dramıdır O yüzden de binlerce yıldır bu kahraman ölümsüzleşmiştir İnsanın acı çekerek özgürlüğe ulaşmasını, acıyı yaşadıktan sonra er veya geç ulaşılan uyumu anlatır Kendisinin tam nerede olduğunu anlamayı güç kılan bir karmaşıklık vardır diyalektiğinde…Düşünce düzenleri son derece dinamik ve çelişkilidir Devinim içinde olan birini durdurup, ondan kesin bir ‘evet’ , ya da ‘hayır’ yanıtı istemek çok zordur Bu zorluk atom altı parçacık düzeyinde, kuantum fiziğinde de vardır O yüzden kuantum fiziği METAFOR yaratır Bildiğimiz tüm düzenli sistemleri alt üst eden kaotik, bizim şimdilik anlayamadığımız bir düzene sahiptir, bunun içinde yenidir ve yeniyi anlatır Tıpkı Akhillues’un dramı, aynı zamanda da sevinci ve ölümsüzlüğü gibi… Bu karakter, insanın uyuma seçim özgürlüğüyle erişmesi gerektiğini sık sık vurgular İnsan kötüye özgür olarak üstün gelecektir; zorlama uyumun değeri olmadığı gibi tanrısal varlıklar soyunun saygınlığına da yakışmaz bu İnsanın sonuna kadar acı çekmekten korkmayacağı bir yoldan yürümesi gerekir…
Ünlü yazar Dostoyevski, Ecinniler’deki Kirilov’un kişiliğinde de aynı temayı vurgular “Yeni insan mutlu ve gururlu olacak Yaşayıp yaşamamak onun için bir sorun olmayacak artık Kötüye, acıya üstün gelecek Acıyı ve korkuyu yenecek insan, Tanrı’ya dönüşecek Yaşam yeni, insanlar yeni, her şey yeni… Tüm dünya değişecek, nesneler, düşünceler, duygular, her şey…Her kim kendini öldürmeye yüreği varsa, ol kişi Tanrı olur ” diyor Dostoyevski Kirilov kişiliğinin özünde
İlgilenenlerin Dostoyevski’nin eserlerine bir göz atmaları, orada da Akhilleus karakterini bulmalarını sağlayacaktır Bu karakterin sık sık gündeme gelmesinde astrolojik açıdan da gizemciler açısından da bazı gizli değerleri vardır elbette…
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|