![]() |
Psikolojinin Alanı |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Psikolojinin AlanıPSİKOLOJİNİN ALANI Psikolojinin Tanımı: Psikoloji "Psyche" ve "Logos" kelimelerinin birleşmesiyle meydana gelen "Ruhbilim anlamında Yunanca bir kelimedir ![]() ![]() Psikoloji, insan ve hayvan davranışlarının gözlenebilir ve ölçülebilir olanları ile zihinsel süreçleri inceleyen pozitif bir bilim dalıdır ![]() Psikolojinin konusunu daha iyi anlayabilmek için bilim, davranış ve zihinsel süreç kavramlarının tanımlanmasında yarar vardır ![]() Bilim: Bilim, belli bir alanda bilimsel bir yöntemle elde edilmiş düzenli ve sistemli bilgiler bütünüdür ![]() Psikolojinin de bilim olabilmesi için aşağıdaki koşulları taşıması gerekir: -Objektif olmak -Bilimsel yöntemi kullanmak -Genel-geçer olmak -Eleştirici olmak -Determinizm Davranış: Organizmanınherhangi uyarıcının etkisiyle gösterdiği tepkidir ![]() Uyarıcı: Organizmayı harekete getiren her şeydir ![]() Davranış Çeşitleri: 1 ![]() ![]() Örnek: Yemek yeme, spor yapma, esneme, yazı yazma vb ![]() 2 ![]() ![]() Örnek: Sevilme, üzülme, düşünme, rüya görme vb ![]() 3 ![]() ![]() Örnek: Koşma, uyuma, gülme vb ![]() 4 ![]() ![]() Örnek: Refleks Refleks: Etkiye karşı hemen yapılan irade dışı basit tepkilere denir ![]() ![]() Örnek: Gök gürültüsü duyunca irkilme, ışık karşısında göz bebeğinin küçülmesi vb ![]() Davranışları etkileyen faktörler a) Organizmanın biyolojik özellikleri ![]() ![]() b) Kazanılmış tecrübe (öğrenme) ![]() ![]() c) Organizmanın içinde bulunduğu psikolojik durum ![]() ![]() d) Organizmanın içinde yaşadığı fiziki ve sosyal çevre ![]() ![]() e) Tutum ve beklentiler: Kişinin bir olay veya duruma ilişkin duygu düşünce, bilgi inanç ve değerlendirmeleri ve beklentileri davranışları etkiler ![]() Tüm bu etkenler göz önünde bulundurulduğunda insanın şu veya bu şekilde davranmasını bir nedene bağlı olarak açıklayamayız ![]() Çünkü; a) Bir uyarıcı birden fazla tepkiye sebep olabilir ![]() b) Birden fazla uyarıcı bir tepkiye yol açabilir ![]() c) Birden fazla uyarıcı birden fazla tepkiye sebep olabilir ![]() Zihinsel Süreçler: Organizmanın doğrudan gözlenemeyen ancak dolaylı yollarla gözlenip ölçülebilen davranışlarıdır ![]() Örneğin bir öğrencinin derste öğrendiklerinin ne kadarını hatırladığını gözlemleyemeyiz ![]() ![]() Psikolojinin Konusu Psikoloji bireyle ilgili birçok konuları ele alır, bunlar hakkında düzenli bilgiler ortaya koyar ![]() Psikolojinin belli başlı konuları Organizmanın davranışları, gelişim, organizmanın çevreye uyumu duyum, tutum, algı, akıl ve ruh sağlığı, öğrenme ve öğrenmeyi etkileyen faktörler, zekâ ve zekâ testleri, düşünme, kişilik ve kişilik testleri, sosyal etki ![]() Psikolojinin Amacı Organizmanın duyuş, düşünüş ve davranışlarının bağlı olduğu kanunlara ulaşarak insan davranışları hakkında önceden ön deyide bulunma imkânı sağlamak ![]() a) İnsan davranışlarını tanımlama: Psikoloji, öğrenme nedir, davranış nedir, zekâ nedir, yetenek nedir gibi soruların cevaplandırılmasıdır ![]() Örneğin, Fatma Hanımın ailesi için yemek pişirmesi, Temel’in ödevini yapması ![]() b) İnsan davranışlarını anlama ve açıklama: Davranışları anlamak davranışın ortaya çıkış nedenini bulmak ve neden sonuç ilişkisini kurarak açıklamaktır ![]() c) İnsan davranışlarını önceden kestirebilme: Davranışların nedenlerini ortaya koyduktan sonra benzer durumlarda benze davranışların ortaya çıkacağını önceden tahmin edilebilmesidir ![]() d) İnsan davranışlarını etkileme ve kontrol etme: Davranışın olumlu yönde gelişmesi için ortaya çıkacak olumsuz durumların kontrol edilmesi ve önlenmesi amaçlanır ![]() PSİKOLOJİNİN ALT DALLARI 1 ![]() Toplumun bireylere, bireyin topluma etkisini konu edinir ![]() ![]() ![]() Moda, kamuoyu araştırmaları, propaganda gibi konular üzerinde de inceleme yapar ![]() 2 ![]() Organizmanın döllenmeden ölümüne kadar geçirdiği fizyolojik, psikolojik ve sosyal süreçleri inceler ![]() ![]() Gelişim psikolojisinin bölümleri a) Çocuk psikolojisi: Çocukluk dönemi gelişiminin incelendiği bölümdür ![]() b) Ergenlik psikolojisi: c) Yetişkinlik psikolojisi: Ergenlik dönemi sonrası gelişimin incelendiği bölümdür ![]() d) Yaşlılık psikolojisi: Gelişimin Kanunları: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() Bu faktörler; kalıtım, organizmanın içinde bulunduğu çevre, beslenme, iç salgı bezleri, hareket, uyku, dinlenme, iklim ![]() 7 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Şiddetli davranış bozuklukların incelendiği bölümdür ![]() ![]() 4 ![]() Duyum, algı, bellek, öğrenme, güdü ve duygu ile davranışın fizyolojik temelleri üzerinde durur ![]() Deneysel psikologlar çeşitli psikolojik problemleri çözmek yerine, davranışların temellerini bulma ve anlama gibi konularla ilgilenirler ![]() 5 ![]() Bireylerin karşılaştıkları problemleri çözmek amacıyla onlara yardımcı olan psikolojinin alt dalıdır ![]() ![]() 6 ![]() Davranışların ölçülmesi ve değerlendirilmesi, istatistik yöntemlerinin psikolojiye uygulanması gibi konularla ilgilenen psikoloji dalıdır ![]() Psikolojinin Uygulandığı Alanlar a) Eğitim: Psikolojik verilerin eğitimde uygulanması, öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini keşfetme, öğrencilerin okul ve çevreye uyumunu sağlama, verimlerini artırma amacını güder ![]() Psikolojinin eğitimde uygulanması sonucu "Eğitim psikoloji"si dalı doğmuştur ![]() b) Ordu ve askerlik: Askere alınan bireylerin yeteneklerini belirleme ve sınıflandırma, morali yükseltme disiplini sağlama, savaş anında cesareti artırma amacıyla psikolojiden askerlik alanında yararlanılmıştır ![]() Psikolojinin orduda uygulanması sonucu "Psikometri" dalı doğmuştur ![]() c) Tıp: Bazı fizyolojik hastalıkların psikolojik kökenli olduğunun anlaşılması sonucu tıpta psikolojiden yararlanılmaya başlandı ![]() ![]() Psikolojik kökenli fizyolojik hastalıkların tedavisi için tıpta "Psikiyatri" dalı doğmuştur ![]() d) Hukuk: Psikolojinin hukuk alanında uygulanmasından Adalet (Hukuk) Psikolojisi dalı doğmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() e) Ticaret ve Endüstri: Personel seçiminde, verimin arttırılmasında, kişiler arası ilişkilerin düzenlenmesinde psikolojinin verilerinden endüstri ve ticaret alanında yararlanılmaktadır ![]() Psikolojik verilerin ticaret ve endüstri alanında uygulanmasıyla "Endüstri Psikolojisi" doğmuştur ![]() f) Spor ve Sanat: Sporcunun hazırlanması, etkinliğini sevmesi, kaygıları, çevresi ile ilişkileri, motivasyonu ve spor yaptığı koşullar başarısında önemli etmenlerdir ![]() ![]() PSİKOLOJİDE YAKLAŞIMLAR 1 ![]() Kurucusu Wilhelm Wundt'tur ![]() ![]() ![]() ![]() İçebakış , bireyden ne duyduğunu, ne düşün-düğünü, ne hissettiğini soran metottur ![]() 2 ![]() Temsilcileri William James, John Dewey'dir ![]() ![]() ![]() Bu yaklaşımın amacı şu iki özellikle açıklanabilir ![]() a) İnsan yaşantısını ve davranışlarını açıklamak ![]() b) İnsanın çevreye uyumunu sağlamak ![]() Bu yaklaşım insana yönelik fayda sağlamayı amaç edindiği için "Pragmatizm" (Faydacılık) olarak da adlandırılır ![]() 3 ![]() Bu yaklaşımın kurucusu John B ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan davranışlarını açıklayıcı nitelikte bilimsel ilkeler yalnızca gözlenebilen davranışların incelenmesiyle saptanabilir ![]() 4 ![]() Kurucusu Sigmund Freud'dur ![]() ![]() ![]() ![]() Bilinçaltına itilmiş doyurulamamış güdü ve duygular bireyin ileriki yaşamında önemli ölçüde etkili olurlar ![]() ![]() Freud, insan hayatında en güçlü dürtünün cinsellik olduğunu söyler ![]() ![]() Freud, ruhsal yapıyı birbirleriyle bağlantılı üç kavramla açıklamıştır ![]() ![]() Bilinç: Farkına vardığımız, her türlü malzemeyi içinde barındıran ruhsal alandır ![]() ![]() ![]() Bilinçaltı: Çok rahatsız edici olmayan anılar, bazı isimler, bazı duygular bu alanda yer alır ![]() ![]() Bilinçdışı: Tamamen bastırılan ve hatırlanması ruhsal sağlığı tehdit eden bazı yaşantılar ve gizli duygular ile çocuklukta yaşanılan güçlü çatışmalar bu bölgede yer alır ![]() ![]() Freud ayrıca ruhsal yapıyı id (alt benlik), ego (benlik), süperego (üst benlik) olarak da ele almıştır ![]() İd , ruhumuzun çocuk tarafını ifade eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() Temsilcileri Wertheimer, Köhler, Koffka ![]() ![]() ![]() Bütün için doğru olan parça için de doğrudur ![]() ![]() Bu yaklaşıma göre alfabe öğretimine harflerden değil kelimelerden, cümlelerden başlanmalıdır ![]() 6 ![]() Temsilcisi Jean Piaget'dir ![]() ![]() ![]() Bireyin dünyayı ve kendinin anlamasını sağlayan bireysel birikimleridir ![]() ![]() 7 ![]() Bu yaklaşımın ana fikri, her davranışın temelinde son derece karmaşık sinirsel süreçlerin bulunduğu ve bu süreçleri düzenleyici merkezin de beyin olduğudur ![]() Bu yaklaşım davranışı biyolojik ve nörobiyolojik nedenlerle açıklamaya çalışır ![]() 8 ![]() İnsanı temele alan hümanistik yaklaşım, varoluşçuluk felsefesinden etkilenerek doğmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yaklaşımı benimseyenler insanı merkeze almışlardır ![]() ![]() Yöntem olarak empatiyi kullanırlar ![]() Empati: Kişinin kendisini karşısındakinin yerine koyarak onun ne hissettiğini ne düşündüğünü anlamaya çalışmasıdır ![]() PSİKOLOJİDE YÖNTEM VE ÖLÇME Yöntem : Bilimlerin doğa ve toplumsal olayları anlamak ve açıklamak için izledikleri sistemli ve düzenli yoldur ![]() Psikolojinin Yöntemleri 1 ![]() a) Doğal gözlem: Araştırmacının organizmanın içinde bulunduğu fiziki durumun ve bu durum karşısındaki davranışları, hiçbir şekilde etkide bulunmadan varolanı tespitle yetinmesidir ![]() Gözleme konu olan organizma bunun farkın-da olursa yapay davranışlarda bulunabilir ![]() b) Sistematik (Kontrollü) Gözlem : Şartları ve ortamı araştırmacı tarafında oluşturulan ve değiştirilebilen gözleme denir ![]() 2 ![]() Bir olayın sebebi hakkında yapılan geçici açıklamayı (hipotez) doğrulamak veya yanlışlamak amacıyla yapılan araştırmalardır ![]() Deneyle ilgili kavramlar Deneysel kontrol : Psikolojide çeşitli faktörlerden biri değiştirilir, diğerleri sabit tutulursa buna deneysel kontrol denir ![]() Denek: Üzerinde araştırma yapılan insan veya hayvana denir ![]() Deney grubu : Üzerinde araştırma yapılacak gruba deney grubu denir ![]() Kontrol grubu : Karşılaştırma yapmakta kullanılan gruptur ![]() Bağımsız değişken : Deneyde etkisi incelenen olaya denir ![]() Bağımlı değişken : Üzerinde bağımsız değişkenin etkisi incelenen olaya denir ![]() Örnek : Ücret tarifesinin üretim miktarı ve kalitesi üzerindeki etkisini incelemek için bir fabrikada çalışanlardan, yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi , yapılan iş ve çalışma süresi bakımından birbirine denk iki grup oluşturuluyor ![]() ![]() Bu deneyde parça başına ücret alan grup deney, haftalık ücret alan grup ise kontrol grubudur ![]() ![]() 3 ![]() Teşhis ve tedavi için kişi hakkında bilgi toplanması gerekir ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Kişinin aile durumu, geçirmiş olduğu hastalıklar, okul hayatı, arkadaşları, başından geçen önemli olaylarla ilgili bilgi toplanmasıdır ![]() 5 ![]() Bireyden onu temsil edecek cevaplar almak üzere hazırlanmış, standart sorular sorularak yapılan testtir ![]() 6 ![]() İstatistiksel metot, sayı ile ifade edilebilen verilerin elde edilmesinde, sınıflandırılmasında sunulmasında ve yorumlanmasında kullanılan bir tekniktir ![]() Grafikle Gösterme İstatistiksel verilerin daha somut, daha açık ve kolay anlaşılır olması için grafiklerden yararlanılır ![]() a) Histogram (Sütun Diyagramı) İstatistiksel ölçülerin sütunlar halinde grafikle gösterilmesidir ![]() b) Frekans Poligonu Histogramdaki her basamağın orta noktasına yatay ekseninden o basamak aralığının puan sayısına kadar ki mesafeye bir nokta koymak ve bu noktaları birleştirmek suretiyle elde edilir ![]() 7 ![]() İki değişken veri arasındaki ilişkinin miktarını göstermek için kullanılan tekniktir ![]() İki veri arasındaki ilişki katsayılarla gösterilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 0 + 1 - 1 Artar Artar Azalır Azalır Nötr a)Negatif Korelasyon : Değişkenlerden biri artarken diğerinin azalması şeklindeki korelasyondur ![]() Örnek : Ders çalışma ile başarısızlık arasındaki ilişki gibi ![]() b)Pozitif Korelasyon Değişkenlerden biri artarken diğerinin de artması şeklindeki korelasyondur ![]() Örnek : Çok yemek yeme ile şişmanlık arasındaki ilişki gibi ![]() 8 ![]() Bir araştırmanın sonucuna bağlı olarak yapılan karşılıklı yorum yapma işine denir ![]() ORGANİZMA VE ÇEVRE Organizmanın Çevre ile ilişkileri Herhangi bir organizma sürekli olarak çevre ile ilişki halindedir ![]() ![]() Örneğin bazı anormalliklerle doğan bireyin bu durumunda kalıtımın değil anormal çevre şartlarının etkili olduğu belirlenmiştir ![]() Organizma çevre ile ilişkiyi ancak duyu organları aracılığıyla kurabilir ![]() ![]() Çevre, Fizik ve Toplumsal çevre olarak da ortaya çıkabilmektedir ![]() a)Fizik Çevre : Fizik çevre, ışık, ses, ısı ve basınç gibi uyarıcılardan oluşan doğal çevredir ![]() b)Toplumsal çevre: İnsanlar arası etkileşimden doğan, toplumsal olay ve olgulardan oluşan çevredir ![]() Organizmanın Çevre ile ilişki kurması için gerekli şartlar 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() 4 ![]() a) Alt duyum eşiği : Herhangi bir uyarıcının organizma tarafından alınabildiği en alt sınırdır ![]() b) Üst duyum eşiği : Uyarımların artık alınamadığı en üst sınırdır ![]() Örneğin insan için sesin alınabildiği sınırlar 20-20000 frekansları arası, görüntü için 400-700 mikron arasındaki ışık dalgalarının alınabildiği sınırlardır ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() 7 ![]() ![]() ![]() Alışma, Duyarsızlaşma Çok sürekli uyarımlar sonucunda, duyumların duyarlılığının azalmasıyla meydana gelen alışma olayına denir ![]() Örneğin , odadaki bir saatin tik taklarını belli bir süre duymama, kola yeni takılan bir saatin ağırlığını belli bir zaman sonra hissetmeme ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Psikolojinin Alanı |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Psikolojinin AlanıYetersiz Uyarılma Organizmanın alıştığı ya da ihtiyaç duyduğu uyarımların altında bir uyarımla karşılaşmasıdır ![]() Organizmada oluşturduğu etkiler a) Sıkıntı ve rahatsızlık meydana getirir ![]() b) Zeka düzeyini geriletir ![]() c) Uyumu güçleştirir d) Yaşama gücünü zayıflatır ![]() e) Düşünmeyi zayıflatır ve hallüsinasyonlara neden olur ![]() Aşırı Uyarılma Organizmanın alıştığı yada ihtiyaç duyduğu uyarımların üzerinde bir uyarımla karşılaşmasıdır ![]() Organizmada oluşturduğu etkiler a) Uyumu güçleştirir ![]() b) Direnme gücünü azaltır c) Fizyolojik rahatsızlıklar meydana getirir ![]() d) Gerilime neden olur ![]() Dengelenme (Uyum) Aşırı ve yetersiz uyarılma sonucunda organizmanın bozulan uyumunu yeniden sağlama çabasına denir ![]() Örnek : Vücudun aşırı sıcakta terlemesi, soğukta ise titremesi ![]() Duyum ve Algı Duyum : Çevreden gelen uyarıcıların organizma tarafında duyu organları aracılığıyla alınması sonucu meydana gelen olaya duyum denir ![]() Örneğin , çevreden herhangi bir ses duymamız, ağzımıza koyduğumuz bir maddenin tadını almamız ![]() ![]() Duyumun meydana gelmesi için; -İç ve dış uyarıcılara (ısı, ışık, basınç, açlık, susuzluk vb ![]() -Sağlıklı duyu organlarına (göz, kulak, burun vb ![]() -Sağlıklı bir beyne -Uyarıcıları beyne ulaştıracak duyu sinirlerine -Uyarıcıların organizmaya ulaşmasına (İletici ortam, hava) -Uyarıcıların uyarımı oluşturacak şiddete sahip olmasına (duyum eşiği) ihtiyaç vardır ![]() Duyum Çeşitleri İşitme, Koklama, Görme, Dokunma, Tatma, Soğukluk-Sıcaklık, Denge, Acı-sızı, Organik, Kas Algı : Duyu organları tarafından alınan duyumların beyinde yorumlanması, onların anlamlandırılması sürecidir ![]() Algı çeşitleri 1 ![]() Dikkatimizi bir nesneye veya olaya yönelterek sadece onunla ilgili uyarıcıları algılamamıza algıda seçicilik denir ![]() Örnek : Spor meraklısı bir gencin gazeteyi aldığında ilk önce spor sayfasını okuması Algıda seçiciliği etkileyen faktörler a) Dış faktörler 1 ![]() ![]() Örnek : Bir gazetede büyük puntolarla yazı-lan yazı diğerlerinden önce algılanır ![]() 2 ![]() ![]() Örnek : Kuvvetli bir patlama daha çok dikkati çeker ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() Örnek: Kendi aralarında konuşan kişilerden tartışan kişilerin dikkati çekmesi ![]() b) İç faktörler a ![]() ![]() Örnek : Haberleri izleyen bir öğrencinin üniversite sınavlarıyla ilgili haberleri daha dikkatli bir şekilde dinlemesi ![]() b ![]() ![]() Örnek: Sosyoloğun bireyin toplum içindeki davranışlarına diğer kişilerden daha çok dikkat etmesi ![]() c ![]() ![]() Örnek : Acıkan birisinin caddeden geçerken lokantadaki yemeklere dikkat etmesi ![]() d ![]() ![]() Örnek: Üniversite sınavının sonucunu bekleyen öğrencinin gelen mektuplara herkesten çok önce bakması ![]() e ![]() ![]() Örnek : Belirli markadaki elbiselerden hoşlanan bireylerin o elbiseleri öncelikle algılaması ![]() f ![]() ![]() Örnek : Daha önceleri trafik kazası geçirdiği bölgeden geçen bireyin bu bölgeyi her seferinde algılaması gibi ![]() 2 ![]() Nesneleri çeşitli nitelikleri ile bir kere öğrendikten sonra, onların içinde bulundukları değişik şartlara rağmen aynı olarak görme eğilimidir ![]() a) Büyüklük değişmezliği : Büyüklükleri önceden algılanan bizden uzaklaştıkça küçülüyor olarak görünmelerine rağmen, biz onları aynı büyüklükte algılarız ![]() b) Şekil değişmezliği : Şekli bilinen bir uyarıcı mekana nasıl yerleştirilirse yerleştirilsin, yine bilinen şekli ile algılanır ![]() c) Renk ve parlaklık değişmezliği : Renkleri bilinen bir uyarıcı loş ışıkta ya da farklı renkli ışık altında yine aynı renkte algılanır ![]() d) Yerel değişmezlik : Yerleri sabit olarak algılanan uyarıcılar başın sallanmasıyla gözbebeklerinin hareket etmesiyle uyarıcıların hareketli görünmesine rağmen , insan tarafından sabit olarak algılanır ![]() 3 ![]() Algılanan uyarıcıların bir biçime ya da kalıba sokulmasına algıda örgütleme denir ![]() Örgütlemeyi etkileyen faktörler a) Nesne-fon ilişkisi : Her nesnenin arkasında bir fon vardır ![]() b) Benzerlik : Zihin birbirine benzeyen uyarıcıları gruplayarak algılar ![]() c) Yakınlık : Birbirine yakın olan nesneler gruplanarak algılanır ![]() d) Süreklilik : Hareket halindeki ve sürekli akan nesneler örgütlenerek algılanır ![]() e) Bütünleme : Tam olmayan şekiller zihinde bütünlenerek algılanır ![]() 4 ![]() ![]() Örnek: Elektrik direklerinin aynı boyda olmasına rağmen uzaklaştıkça küçülüyor olarak görmemiz, yolculuk ederken yolun gittikçe daraldığını görmemiz ![]() 5 ![]() a) Uzay (Mekân) Algısı: Nesneleri belli bir uzay içinde yerleştirerek algılamaktır ![]() ![]() b) Zaman Algısı: Olaylar belli zaman dilimlerinde örgütlenir ![]() ![]() ![]() ![]() Örnek: Sabah uyanan insan acıktığını hisseder ve yemek yeme vaktinin geldiğini anlar ![]() Örnek: Aynı süre sınavdaki öğrenci için kısa, sınavdaki çocuğunu bekleyen anne için uzun olarak algılanabilir ![]() Algılamayı etkileyen faktörler 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() Algı Yanılmaları A ![]() Dışımızdaki bir nesnenin yanlış olarak algılanmasıdır ![]() ![]() a) Fiziksel illüzyon : Herhangi bir nesnenin, fiziksel özelliklerinden dolayı yanlış olarak algılanmasıdır ![]() Örnek : Suya batırılan bir çubuğun suya değdiği noktada kırık gibi algılanması, hareket eden bir bulutun arkasındaki ayın hareket ediyor olarak algılanması gibi ![]() b) Psikolojik illüzyon : Bireyin o anki psikolojik durumundan kaynaklanan illüzyondur ![]() Örnek : Alaca karanlıkta yerdeki bir ip parçasını yılan olarak algılama, loş ışıkta, çöp bidonunu şişman bir insan olarak algılama gibi ![]() İllüzyonun nedenleri a) Uyarıcının nitelikleri b) Duyu organlarının özellikleri c) Geçmiş yaşantılar d) Duygular, heyecanlar e) Kuvvetli istekler f) Korku ve kaygı 2 ![]() Bireyin, gerçekte varolmayıp uyarıcı varmış gibi algıladığı yanılmalardır ![]() ![]() Örnek : Gece ormanda yalnız kalan birinin olmadığı halde kurt sesleri duyması, çocuğu ölen bir kadının çocuğunun sesini duyduğunu söylemesi gibi ![]() İllüzyon ile Hallüsinasyon arasındaki farklar 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Güdülenme UYARILMA İHTİYACI VE GÜDÜLENME Uyarılma organizmanın yaşamını sürdürebilmesi için zorunludur ![]() ![]() ![]() ![]() Güdülenme süreci İhtiyaç→Dürtü→Güdü→Güdülenme→ Rahatlama a ![]() Organizmada bir eksiğin ortaya çıkması demektir ![]() ![]() b ![]() İhtiyacı gidermek için organizmada beliren güç dürtüdür ![]() ![]() ![]() c ![]() Organizmanın var olan ihtiyacını gidermek için belli bir yönde etkinlik gösterme eğilimidir ![]() ![]() Dürtü organizmanın ihtiyacını fark etmesidir ![]() ![]() d ![]() Organizmanın ortaya çıkan ihtiyaçlarını karşılamak için harekete geçip ihtiyacını gidermesi ve rahatlaması sürecine güdülenme denir ![]() Örnek: Su organizma için temel bir ihtiyaçtır ![]() ![]() ![]() ![]() e ![]() 1-Fizyolojik Güdüler Doğuştan gelen, organizmanın hayatını sürdürebilmesi için karşılanması zorunlu olan güdülerdir ![]() ![]() ![]() Özellikleri 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 2-Sosyal Güdüler İnsanların toplu halde yaşamasına bağlı olarak, öğrenmeyle ortaya çıkan güdülerdir ![]() Ör: Bağlılık, güvenlik, kendini gösterme, beğenilme, üstün olma, özgürlük, sosyal onay vb ![]() ![]() Özellikleri 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() f ![]() Güdülenmiş bir insan ihtiyacını karşılamak amacıyla çalışma yapar ![]() ![]() -Güdülenme organizmaya enerji verir ![]() ![]() - Güdülenme, davranışa yön verir ![]() -- İçgüdü Doğuştan gelen, organizmanın niçin yaptığı kendisi tarafından bilinmeyen, bir türün bütün fertlerinde aynı şekilde görülen, kalıtıma bağlı davranış şekillerine içgüdü denir ![]() Örnek: İpek böceğinin koza yapması, örümceğin ağ örmesi, bazı kaplumbağaların yumurtlamak için her yıl aynı sahile gitmesi, leyleklerin belli mevsimlerde göç etmesi vb ![]() Özellikleri: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() a ![]() Yaşantı ve tekrar sonucu davranışlarda meydana gelen oldukça kalıcı davranış değişikliklerine öğrenme denir ![]() Buna göre; Davranış değişikliğinin öğrenme sayılabilmesi için; 1- Davranışın kalıcı olması gerekir ![]() 2- Tecrübe ve bilgi yoluyla meydana gelmesi gerekir ![]() Dolayısıyla içgüdü ve refleks davranışları ile olgunlaşmaya bağlı olarak kendiliğinden ortaya çıkan değişmeler öğrenme değildir ![]() b ![]() 1 ![]() İnsan veya hayvanların önceleri tepkide bulunmadıkları bir uyarıcıya belirli şartlar sonucunda tepki bulunmayı öğrenmesine klasik koşullanma denir ![]() ![]() ![]() Klasik koşullanmada iki uyaran söz konusudur ![]() a) Koşullu uyaran : Herhangi bir işlem ya da yöntem sonucu tepkiye yol açan uyarıcıdır ![]() b) Koşulsuz uyaran: Herhangi bir koşula gerek kalmadan doğal olarak tepkiye yol açan uyarandır ![]() Birçok öğrenmeler de koşullanma sonucu olmaktadır ![]() Örneğin; ağlayan bir çocuğa biberonla süt verildiğinde susar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Klasik koşullanma ile ilgili bazı kavramlar: a) Genelleme : Belli bir problem durumu karşısında başvurulan herhangi bir davranış istenilen başarılı sonucu verirse çeşitli benzer durumlarda da tekrarlanır ![]() Örnek: Tüylü bir kediyi gören çocuğun bütün tüylü hayvanlara kedi olarak bakması ![]() b) Ayırt etme: Beli bir durumda kendisine başarıya götüren bir davranışın başka benzer bir durumda başarıya götürmediğini görürse bu ikisi arasında bireyin ayırt etmesi söz konusudur ![]() Örnek : Her tüylü canlının kedi olmadığını öğrenme ![]() c) Deneysel çözülme (Sönme): Öğrenilmiş bir tepki tekrar edildiğinde bir süre pekiştirilmez veya ödüllendirilmezse aynı tepki aynı şartlar altında daha az görülür ve gittikçe sönüp kaybolur ![]() d) Kendiliğinde geri gelme: Deneysel çözülen ile sönen davranış tarzları bir süre sonra yeniden canlanır ![]() 2 ![]() İlk defa Skinner, tepkilerin değil aynı zamanda edimlerinde koşullandırılabileceğini ileri sürmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() Örneğin aç bir fare bir kutu içine bırakıldığı zaman çeşitli edimlerde bulunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Klasik koşullanma ile edimsel koşullanma arasındaki farklar: I) Klasik koşullanmada organizma edilgin olduğu halde edimsel koşullanmada etkindir ![]() II) Edimsel şartlanma uyarıcılar arsında olmayıp organizmanın edimleri ile elde ettiği sonuçlar arasındadır ![]() III) Edimsel koşullanmada olumlu sonuç veren bir edimin tekrarlanma olasılığını artırmak söz konusudur ![]() ![]() ![]() a) Olumlu pekiştirme: Ortama davranışın kazanılmasını sağlayan istenen bir uyarıcının katılmasına denir ![]() b) Olumsuz pekiştirme: Ortamda bulunan sıkıntı veren bir uyarıcının ortamdan kaldırılmasını sağlayan davranışın kazandırılmasına denir ![]() c) Davranışın biçimlendirilmesi: Hayvanların tam istediğimiz davranışları yaptığında pekiştirici verilmesiyle davranışlarının biçimlendirilmesidir ![]() Örnek : Aslana ateş çemberinden atlatmayı öğretme ![]() 3 ![]() Tekrarlara dayalı öğrenmedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Bireyin bir başkasını taklit ederek bazı davranışların kazanılmasıdır ![]() Örneğin ; küçük bir kız çocuğunun annesini taklit ederek kendi oyuncak bebeğini giydirmesi ve uyutması gibi ![]() Model alarak öğrenmeyi etkileyen faktörler a) Modelin benzerliği: Seçilen modelin bireyle olan benzerliği ![]() ![]() b) Modelin önemi: Model alınan bireyin, önemli toplumsal konuma vb ![]() ![]() c) Model alarak öğrenmede pekiştirme süreci : Bir davranış model alınıp öğrenildikten sonra model alınan davranış tekrarlanırsa davranış pekiştirilmiş olur ![]() 5 ![]() Biliş, insanın dünyayı tanıma, anlama ve öğrenmeye yönelik zihinsel etkinlikleri ( bilinç, dikkat ![]() ![]() ![]() ![]() a) Kavrayış Yoluyla Öğrenme: Olaylar ve durumlar arası ilişkinin bir anda görülmesiyle meydana gelen öğrenme biçimidir ![]() ![]() Örnek: Bir öğrencinin matematik problemini aniden çözmesi, polisin cinayeti birden çözmesi, Arşimet’ in suyun kaldırma kuvvetini bulması, vb ![]() ![]() ![]() ![]() b) Sözel Öğrenme: Okumaya, dinlemeye dayalı olarak bir bilginin aktarılmasıyla kazanılır ![]() Örnek: Masa tenisinin nasıl oynanacağını göstermenin yanında sözel olarak da öğretilebilir ![]() c) Yer Öğrenme: Genellikle çevredeki nesnelerin yerleriyle ilgilidir ![]() ![]() Örnek: Almanya, Türkiye’nin batısında, Afrika’nın kuzeyinde gibi d) Motor öğrenme: Bu öğrenme türünde psikomotor davranışların kazandırılması sağlanır ![]() ![]() ![]() ![]() Örnek: Araba kullanma, daktilo kullanma, yüzme, bağlama çalma vb c ![]() 1 ![]() a) Motivasyon: Organizmanın iç ve dış uyarıcıların etkisiyle davranışa hazır hale gelmesi ve davranışta bulunmasıdır ![]() ![]() ![]() b) Yaş ve Olgunlaşma: bedensel ve zihinsel olarak öğrenme seviyesine ulaşma ![]() c) Zeka: Öğrenmeye yardım eden etmenlerin başında zeka gelir ![]() ![]() ![]() Öğrenme Düzeyi Zekâ d-Genel Uyarılmışlık Hali: Yetersiz ya da aşırı uyarılma öğrenmeyi olumsuz yönde etkiler ![]() ![]() ![]() Öğrenme Düzeyi Yüksek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düşük ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yetersiz Orta Aşırı e) Psikolojik Durum: Kişinin öğrenme anındaki kaygı, korku, heyecan, sıkıntı gibi durumu öğrenmeyi etkiler ![]() Örnek: Az ve aşırı heyecan öğrenmeyi olumsuz yönde, normal heyecan ise olumlu yönde etkiler ![]() f) Fiziksel Durum: Organizmanın yeterli fizyolojik özelliklere sahip olup olmaması öğrenmeyi etkiler ![]() Örnek: Kör bir kişiye atıcılığı öğretmeye çalışmak ![]() g-Transfer ( Geçiş ): Eski öğrenilenlerin, yeni öğrenmeleri olumlu ya da olumsuz yönde etkilemesine transfer denir ![]() I- Pozitif Transfer ( Olumlu geçiş ): Önceki öğrenilenlerin sonraki öğrenmeleri olumlu yönde etkilemesidir ![]() Örnek: Bisiklet kullanan kişinin motosiklet kullanmayı hiç bilmeyene göre daha çabuk öğrenmesi ![]() II-Negatif Transfer ( Olumsuz geçiş ): Önceki öğrenilenlerin sonraki öğrenmeleri olumsuz yönde etkilemesidir ![]() Örnek: İki parmak daktilo yazmasını bilen bir kişinin on parmak daktilo yazmasını hiç bilmeyene göre daha geç öğrenmesi ![]() 2 ![]() a) Aralıklı ya da toplu öğrenme: Öğrenmeyi zaman içine yayarak kısa çalışma süreleri ile yapmaya aralıklı öğrenme denir ![]() Bir öğrenmeyi kısa çalışma süresi içinde ara vermeden yapmaya toplu öğrenme denir ![]() Örnek: Son günün gecesi sınava hazırlanma ![]() b) Okuma ya da anlatma: Öğrenmenin okuyarak gerçekleştirilmesinin yanında, okuduktan sonra zihne yerleştirilenleri anlatmak ya da konunun özetini çıkarıp yazmak öğrenmeyi kolaylaştırır ![]() c) Uygulamalara yer verme: Bireyin aktif olarak öğrenmeye katılması halinde öğrenme düzeyi de artmaktadır ![]() Örnek: Öğretmenin sorusuna öğrencinin cevap vermesi ![]() d) Sonucun bilinmesi: Öğrenenin konuyu ne derece öğrendiği veya öğrenme anında yaptığı bir davranışın ne derece isabetli olduğu kendisine bildirilirse veya öğrenen bilirse öğrenmenin derecesi artar ![]() e-Bütün ya da parçalara bölerek öğrenme: Öğrenilen konunun tümünün bütün olarak öğrenilmesine bütün halinde öğrenme, konuyu bölümlere ayırarak, her bölümü tek tek öğrenmeye de parçalara bölerek öğrenme denir ![]() f-Programlı öğrenme: Öğrenilecek konuların çok küçük ünitelere ayrılması öğrenmeyi kolaylaştırır ![]() ![]() I- Öğrenen birey aktif olduğundan dikkatini konu üzerinde yoğunlaştırabilir ![]() II - Öğrenen kişiler kendi öğrenme hızlarına göre öğrenerek, diğer bireylerden bağımsız olarak ilerleyebilirler ![]() III- Öğrenme malzemesi soru ve problemler şeklinde küçük adımlara ayrıldığından, öğrenme adım adım olur ![]() IV- Öğrenen öğrenme sonuçları hakkında geriye dönük bilgi sahibi olabilmektedir ![]() 3 ![]() I- Çağrışımı kolay konular II- Hoşa giden konular III- İhtiyaç hisseden konular IV- Daha önce çalışılmış konular V- Kolayca ayırt edilebilen konular VI- Benzer kavram kategorilerine ait konular VII- Birbirini destekleyici konular ![]() 4 ![]() a-Fiziki ortam: Gürültü, ışık, koku, darlık, sıcaklık gibi özellikler öğrenmeyi etkiler ![]() b-Sosyal ortam: Kalabalık, aile ortamı, arkadaş çevresi, ekonomik şartlar vs ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Psikolojinin Alanı |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Psikolojinin AlanıBellek ve Bellek Süreçleri Bellek (Hafıza) : Yaşam boyunca öğrenilen bilgilerin, davranış kalıplarının, deneyimlerin, anıların depolanıp saklanması ve hatırlanmasıdır ![]() Belleğin İşleyişi Aşamaları: Belleğin işleyişi üç aşamada gerçekleşir ![]() Kodlama : Dış dünyadaki uyarıcıların belleğe kaydedilebilecek biçime dönüştürülmesidir ![]() Depolama : Kodlanan bilginin zihinde saklanmasıdır ![]() Ara bul geriye getir : Depolanan bilginin gerektiği zaman aranıp bulunmasıdır ![]() Bellek Türleri : Bellek ikiye ayrılır : Kısa Süreli Bellek : Bilgileri tutma süresi 30 saniyeden daha kısa olan bellektir ![]() ![]() ![]() ![]() Uzun Süreli Bellek : Uzun süreli belleğe alınan bilgi uzun zaman aralığında hatırda tutulur, unutulmaz ![]() ![]() ![]() Bellek Süreçleri : Tanıma ve Hatırlama : Tanıma : Bir uyarıcının, önceden görülüp görülmediğine karar verilmesidir ![]() Hatırlama : Kişilerin, nesnelerin, olayların, yaşam deneyimlerinin, öğrenilen bilgilerin istenildiğinde bellekte yeniden canlandırılmasıdır ![]() ![]() Unutma : Önceden kazanılan bilgi ve becerilerin bellekteki izlerinin zamanla aşınması ya da silinmesidir ![]() Beyindeki nöronlar arasındaki bağın zamanla silinmesiyle unutma ortaya çıkar (Fizyolojik kuram) ![]() Ödüllendirilmemiş tekrarlar unutmaya yol açar ![]() Kişiye acı veren anılar bilinçten uzaklaştırılarak bilinç altına atılırlar (Psikanaliz) Güdülenme yetersizliği Zihinde anlam kazanmayan bilgiler daha kolay unutulur ![]() İlgi ve gereksinmeleri karşılamayan bilgiler daha kolay unutulur ![]() UYARI : Transferle, ket vurma birbirine karıştırılmaktadır ![]() ![]() Geriye Ket Vurma : Yeni öğrenilen bilgilerin önceki öğrenilenleri unutturmasıdır ![]() ![]() İleriye Ket Vurma : Eski öğrenilen bilgilerin yeni öğrenilenleri unutturmasıdır ![]() ![]() Belleğin Güçlendirilmesi : Öğrenilen konular arasında benzerlik kurma, Zaman ve mekan ilişkilerinden yararlanarak öğrenilen bilgileri göz önünde canlandırma Çalışma süresini parçalara bölme Okuma ve anlatma Tekrar etme Unutmayı en aza indirir ![]() Düşünme Düşünme, olay ve nesneler yerine onların simgelerini (işaretlerini) kullanarak yapılan zihinsel bir işlem ve sorunlara çözüm arama yoludur ![]() ![]() ![]() ![]() Düşünme Süreçleri : İmgeleme : Düşünülen durum ya da olayın imgesinin (hayalinin – görüntüsünün) zihinde canlandırılmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sessiz Konuşma : Düşünme işleminin imgelemede olduğu gibi nesnelerin görüntüleriyle değil, kavramların ve sözcüklerin zihinde canlandırılmasıyla yapılmasıdır ![]() ![]() ![]() Dil : Duygu ve düşünceleri yapay işaretlerle anlatmaya yarayan bir dizgedir (sistemdir) ![]() Dilin özellikleri şunlardır : - Dil insana özgü bir düşünme aracıdır ![]() ![]() - Dil kendi başına değişir ve gelişir ![]() - Dil düşünme için zorunlu koşul değildir; ama dil, düşünmeyi zenginleştirir ![]() - Dildeki sözcüklerin büyük çoğunluğu kavramlardan oluşur ![]() ![]() ![]() Simge : Sözcüğün, aynı varlığa, durum ya da eyleme işaret etmesidir ![]() UYARI : Hayvanlar birbirleriyle kendileri için anlamlı olan sesler ve işaretler aracılığıyla iletişim kursalar da bu dil değildir ![]() ![]() Kavram : Herhangi bir tür nesne ya da belli bir tür olayın ortak özelliklerinin bir ad altında toplanmasıdır ![]() ![]() ![]() Soyutlama : Gerçekte ve günlük yaşantıda nesnelerden ayrılma özelliği olmayan nitelikleri (zihinde) nesneden ayırarak düşünebilmeye soyutlama denir ![]() Genelleme : Birbirine benzeyen varlıkları ortak özellikleriyle düşünmektir ![]() ![]() Sözel Düşünme : Küçük çocuklar sözcükleri kullanmaya başlamadan önce kavramları kullanmaya başlarlar ![]() ![]() ![]() ![]() Problem Çözme : Birçok durumda düşünme, problem çözmeye yöneliktir ![]() ![]() ![]() Problem Çözme Süreçleri Problem Çözme Aşamaları : Kişinin bir durumu problem olarak algılamasından başlayarak problemin çözümüne kadar olan aşamalardır ![]() - Hazırlık : Problemin ne olduğu açık seçik bir dille, ortaya konur ![]() ![]() - Kuluçka : problem üzerinde düşünülür ve çeşitli çözüm yolları aranır ![]() - Kavrayış ya da aydınlanma : Problemin elemanları arasındaki bağ, ansızın kurularak problem çözüme kavuşturulur ![]() - Değerlendirme ve düzeltme : Çözüm yolu defalarca denenerek çözümün geçerliliği test edilir ![]() Çözümü Etkileyen Bireysel Etkenler : Problemin çözüme ulaştırılması, kişisel etkenlere de bağlıdır ![]() - Zeka - Güdülenme - Edinilmiş deneyimler - Alışkanlıklar Akıl Yürütme : Kişiler, geçmiş yaşantıları, gözlemleri ve öğrenmeleri sonucunda oluşturdukları somut ve soyut tasarımlar arasında mantık ilkelerine uygun bağlantılar kurarak yeni yargılara varırlar ![]() ![]() - Tümevarım : Gözlemlerden, tek tek olaylardan ya da nesnelerden yola çıkarak genel yargılara ulaşmaktır ![]() - Tümden gelim : Genel yargılardan özel bir olayın ya da nesnenin bilgisinin çıkartılmasıdır ![]() - Anoloji : İki benzer olay arasında karşılaştırma yaparak sonuca ulaşmaktır ![]() Yaratıcı Problem Çözme : Karşılaşılan sorunlara alışılmışın dışında, orijinal çözüm yollarının bulunmasına yaratıcı düşünme denir ![]() ![]() - Zihinsel Kurgu : Karşılaşılan problemlere hep aynı davranış kalıplarıyla, yöntemlerle çözüm aranması ![]() - İşleve Takılma : Nesneleri belli işlevlerinin dışında kullanmamak ![]() ![]() ![]() ![]() - Duygusal Etken : Kişi, yaratıcı olabileceği bir alanda ya başarısız olursam kaygısıyla başarısız olabilir ![]() ![]() Bilinç : Belirli bir zaman sınırı içinde insanın kendisinden ve çevresinden haberdar olması haline bilinç denir ![]() ![]() ![]() Bilinç Durumları Uyku : Uyku, bütün canlıların hava, su, besin kadar önemli bir gereksinmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() - Dönemlerden biri hızlı göz hareketlerinin olmadığı (Non Rapid Eye Movement) NREM’dir ![]() - Diğer dönem hızlı göze hareketlerinin olduğu (Rapid Eye Movement) REM uykusudur ![]() NREM : Bu dönemde kasların gerginliği azalır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() REM : Bu dönemde boyun kaslarının gerginliği artar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rüya : Uykuda görülen görsel imgelerdir ![]() ![]() - Fizyolojik Kuram : Bu kurama göre, biçimsiz yatmak, koku, dokunma, ses, ışık gibi duyusal uyaranlar rüyaya neden olur ![]() - Psikanaliz : Freud’a göre rüyalar baskı altında kalmış, doyum bulamamış duygular, isimler ve düşüncelerin uyku sırasında bilinç alanına çıkmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() - Gestalt : Bu kuramı benimseyenlere göre günlük yaşamda tamamlanamamış işlerin yarattığı gerilimden kurtulabilmek için harcanan çaba, rüyaya neden olur ![]() Meditasyon : Beden üzerinde ruhsal denetim sağlayarak gerginlikten ve kaygıdan kurtulmaya meditasyon denir ![]() ![]() Hipnoz : Sözle, Bakışla ya da yardımcı nesneler kullanarak telkinle oluşturulan yapay uyku halidir ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|