![]() |
1982 Anayasası'nın Başlıca Özellikleri |
![]() |
![]() |
#1 |
yesimciwciw
|
![]() 1982 Anayasası'nın Başlıca Özellikleri1982 Anayasasının Başlıca Özellikleri -82 anayasası 61’e göre daha kazuistik bir yöntemle hazırlanmıştır: Genel nitelikte değil daha ayrıntılı hazırlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Sadece genel ilkeleri ortaya koyup bunların uygulanmasını kanunlara bırakma amacını güden anayasa tipine “çerçeve anayasa “ denir ![]() Her iki anayasa da çerçeve anayasa tipini benimsemeyip birçok muhtemel durumları düzenleme isteyen kazuistik yönteme yer vermiştir ![]() ![]() ![]() -1982 Anayasası 1961 anayasasına göre daha “katı” bir niteliktedir ![]() 82 anayasasından değiştirilmesi talep bile edilemeyecek hükümlerinin kapsamı artmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -1982 Anayasası bir geçiş süreci öngörmüştür ![]() Bütün anayasalarda olduğu gibi 82 anayasasında da geçici hükümler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -1982 anayasası Otorite –hürriyet dengesinde otoritenin ağırlığını arttırmıştır ![]() 61’e tepki olarak otoriteyi arttırmak için kişi özgürlükleri alabildiğine artırılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -1982 anayasası devlet yapısı içinde yürütme organını güçlendirmiştir ![]() Yürütmede C ![]() ![]() ![]() ![]() -1982 anayasası karar alma mekanizmalarındaki tıkanıklıkları giderici hükümler getirmiştir ![]() Karar alma sürecinde ortaya çıkabilecek tıkanma ve kilitlenmeyi önleyebilecek ve karar alma sürecine sürat kazandıracak hükümler içerir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 82-116 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1961 anayasasına göre C ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Meclis başkanlarının seçimlerini düzenleyen maddelerde C ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlara ek olarak partilerin grup kurma sayılarını düzenleyen maddeler de değişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gene 61 anayasasına göre Anayasa mahkemesine millet meclisince 3 cumhuriyet senatosunca 2 üyenin seçilmesi gerektiği halde bu seçimlerde aranan üye tamsayısının salt çoğunluğu şartı her zaman bulunamaması nedeniyle seçimler mümkün olamamış ya da uzun sürmüştür ![]() ![]() 82 anayasası yasama sürecini uzatıcı ve kanunların yapılmasını güçleştirici nitelik taşıyan iki meclis sistemine son vererek cumhuriyet senatosunu kaldırmış böylece yasama süreci süratlenmiş ve basitleşmişti ![]() Parlamenter sisteme işlerlik kazandırma gereksiz tıkanma ve bunalımları önleme amacını güden bu tür kurum ve kurallara literatürde “rasyonelleştirilmiş parlamentarizm” denir ![]() ![]() -1982 Anayasası 1961 Anayasasına Oranla Daha Az katılmacı bir demokrasi modelini benimsemiştir ![]() Çok partili hayata geçişten sonra klasik liberal demokrasi bağlamı içinde başlıca iki demokrasi anlayışı etkili olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1961 anayasası bu ikinci görüşe 1982 anayasası ise birinci görüşe uygun düşer ![]() ![]() ![]() a)Siyasi Partilerin teşkilatlanması üzerine yasaklar b)Siyasi partilerin tüzel kişilerle olan ilişkileri üzerine yasaklar ![]() c)Siyasi amaçlı direnişler üzerine yasaklar ![]() d)Dernekler üzerine yasaklar ![]() e)Dernek gösteri yürüyüş ve toplantıları üzerine yasaklar f)Kamu kurumları üzerine yasaklar e)Son olarak da TBMM seçim dönemi 5 yıla çıkmış ve en fazla bir ara seçim yapılabileceği esası konmuştur ![]() Sivil toplum kuruluşlarının siyasi partilerle işbirliğinde bulunmalarını ve siyasi faaliyete girmelerini yasaklayan bu hükümlerin hemen tümü 1995’teki anayasa değişikliği ile kaldırılmıştır ![]() Hukuka Uygunluk Denetimi: Kendinden önceki normlara uygun olup olmadığının denetimi Yerindelik Denetimi: Normu yürürlüğe koyan organın takdir yetkisinin denetlenmesi
__________________
|
![]() |
![]() |
|