Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Ekonomi / İktisat / İşletme

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
finansal, muhasebe

Finansal Muhasebe

Eski 05-25-2009   #1
yesimciwciw

Finansal Muhasebe



1 FİNANSAL MUHASEBE
11 Finansal Muhasebenin Tanımı
Finansal muhasebenin, işletmenin mali işlemlerinin kayıt ve çözümlemelerinin yapılması, özetlenip sunulması ile ilgilenen muhasebe dalı olarak tanımlanabilir Finansal muhasebe işletmenin türlerine göre tutulan muhasebeler (ihtisas muhasebeleri) biçiminde de olabilir Örneğin; Şirketler ve Kooperatifler Muhasebesi, Enflasyon Muhasebesi, İnşaat Muhasebesi, Turizm Muhasebesi, vb gibi

12 Finansal Muhasebenin Amaçları
Finansal muhasebe, temel olarak işletme ile pazarları arasında gelir ve giderlerin akışlarıyla ilgilidir Başka bir deyişle finansal muhasebe, işletmenin dışa dönük ve resmi karakterli muhasebesidir Finansal muhasebenin ilkeleri ve konusu; yöneticilere, işletme ile ilişkisi bulunan kişi ve kurumlara, işletmenin ekonomik ve finansal yapısı ile ilgili bilgileri verecek ve kamuoyunu aydınlatacak biçimde düzenlenmiştir Bu nitelikleriyle finansal muhasebe, bir anlamda, işletme ile ilgili veri ve bilgileri toplama, toplanan bilgileri değerlendirme gibi işlevleri yüklenmiş durumdadır Bu nedenlerle finansal muhasebe, daha çok geçmiş ve içinde bulunulan dönemle uğraşır, gelecekle ilgilenmez İşletme yöneticileri, işletmelerinde amaçlanan ekonomikliğin gerçekleştirilmesi ve verimliliğin sürdürülmesi konusundaki araştırmalarını ve bununla ilgili analizlerini yapabilmek için finansal muhasebenin kesin rakamlarından yararlanmak durumundadırlar

13 Finansal Muhasebenin İlkeleri

Finansal muhasebenin ilkeleri, muhasebenin temel kavramları ile uyumluluk göstermektedir Bir başka deyişle; finansal muhasebenin ilkeleri, muhasebenin temel kavramlarının finansal muhasebeye uyarlanmış biçimi olarak anlaşılabilir


131 Finansal Muhasebenin Mali Dönemler İlkesi

Finansal muhasebenin işlevleri gözönünde tutulduğunda zaman veya zaman dönemlerinin muhasebe ölçüleri açısından önemli sayılacak etmenler arasında yer aldığı söylenebilir Mali hesap dönemi genellikle 1 yıldır Ancak, faaliyet dönemlerini özel durumları nedeniyle bir yıldan az veya çok saptayan işletmeler de söz konusudur Finansal muhasebenin işlevi, gereksinim duyulduğunda, birim sayılarından da yararlanılarak, dönemsel olarak ve süreklilik gösteren biçimde değişmeler geçiren değerlerin oluşumlarını ve hareketlerini izleyerek giderleri ve gelirleri göstermek ve sonuçta da işletme kazancını belirtmektir Mali dönem kavramının daha açık bir biçimde anlaşılabilmesi için, aşağıdaki soruların yanıtlarının verilmesi gerekir;

1 Hazır durumdaki aktif değerler nelerdir?
2 Hazır durumdaki aktif değerler nasıl finanse edilmişlerdir?
3 Bu dönemde ne kadar gider yapılmıştır?
4 Geçen dönem ne kadar gider yapılmıştır?
5 Satışı yapılan ürünlerin birim sayısı ve satış değeri ne kadardır?
Geçen döneme göre bir gelişme eğilimi görülmekte midir?
6 Alacak ve borç, miktar ve süre yönünden uyum göstermekte midir?
7 Bu dönem ne kadar kar sağlanmıştır?
8 Geçen dönemin karı ne kadardır?

Bu ve buna benzer daha bir çok soruların karşılıkları, zaman dönemi göz önünde tutularak verilebilir Finansal muhasebenin sağladığı veri ve bilgiler, bu bilgi ve verilerin oluştuğu zaman dilimi açısından önem taşımaktadır, yapılacak ölçme ve değerlendirme işlemleri bu zaman dilimi içinde geçerlidir


132 Finansal Muhasebenin Taraf Tutmama ve Doğruluk İlkesi

Finansal muhasebe, kendinden beklenen temel işlevleri yerine getirirken, bir işletmedeki parasal sayılan bütün değer hareketlerini olduğu gibi saptayarak, kaydeder Finansal muhasebe, işletme varlıklarının değerlerini veya işletmenin pazarları ile olan ilişkilerinin net etkilerini ne azaltır, ne de çoğaltır Bu durumda finansal muhasebe, olmayan bir olayı gösteremeyeceği gibi, olanın de niteliğini değiştirerek gösteremez Ayrıca finansal muhasebe, işletme çalışmalarının sonuçlarını, ister olumlu ister olumsuz, hiçbir zaman bunları bilerek yanlış göstermek gibi sakıncalı yolları benimseyemez Finansal muhasebe, akış gösteren parasal değerleri doğrudan etkileyemez Yalnız işletmeden dışarıya ve dışarıdan işletmeye akış gösteren bu değerlerin, hangi dönemler içinde hesaplara aktarılmalarının gerektiğini saptar Türkiye gibi yüksek enflasyon rakamlarının görüldüğü ülkelerde, finansal muhasebenin taraf tutmama ve doğruluk ilkelerinin geçerliliğinin korunması büyük ölçüde enflasyon muhasebesinin uygulanması ile sağlanabilir

133 Finansal Muhasebenin Gelecekle İlgilenmeme İlkesi
Finansal muhasebenin bütün işlemleri geçmişe ve içinde bulunulan döneme ilişkindir Bu durumda genel muhasebenin gelecekle her hangi bir ilişkisi yoktur Bir başka deyişle, finansal muhasebe, ancak, işletmenin geçmişi veya içinde bulunduğu zaman dilimi ile ilgili olarak bilgi ve veri sağlar, fakat bu bilgi ve verilerin gelecekteki gelişme eğilimleri ortaya koyamaz Çünkü, finansal muhasebenin temel işlevleri arasında sayılan işletme ile pazarları arasındaki parasal akışlar, gelir ve giderlerin belirtilmesi, parasal değerlerin ve borçların değerlemesi, çeşitli finansal tabloların düzenlenmesi, ya geçmişle ya da içinde bulunulan zaman dilimi ile ilgilidir Bu durumda, finansal muhasebe zaman zaman gelecekle ilgilense bile, bunlar karşılaştırma amacına dönük ve çok kısıtlı olarak, örneğin; ileri dönemlerde satışların veya gelirlerin hangi düzeyde oluşacağı hakkında basit ve tahmine dayalı ön değerlendirmeler olarak ifade edilebilir

134 Finansal Muhasebenin Tekdüzenlik İlkesi

Tekdüzenlik deyiminden; tüm işletmeler arasında tek tip muhasebe metodunun uygulanmasından çok herhangi bir işletmede meydana gelen parasal olayların muhasebeleştirilmesinde seçilen metodun, gelecek yıllar içinde uygulanmasının zorunlu olduğudur

135 Finansal Muhasebede Hesapların Bölümlere Ayrılması ve Gruplanması İlkesi
Finansal muhasebe işletmenin pazarları ile olan ilişkilerini ve parasal kaynakların akışlarının etkinliğini ölçtüğüne ve raporladığına göre, bu işlevini yerine getirirken türdeş bölümlerden oluşan bir gruplama sistemine dayandırılması gerekir Buna, genelde hesap sistemi denilmektedir

Hesap, işletmenin aynı özellikteki işlemlerini aynı başlık altında toplayan çizelgeler olarak tanımlanabilir Bu durumda, bir işletmede para birimi ile ifade edilebilen değer akışlarının izlenmesine yarayan hesapların kullanılması kaçınılmazdır Bu, hesaplar, konuları ve işlevleri bakımından bir takım bölümlere ayrılırlar Ayrıca, bölümlerde benzer nitelikteki parasal olayları bir araya toplayan gruplamalar yapılabilir

136 Finansal Muhasebeden Alınan Bilgilerin Kıyaslanması İlkesi
İşletme yöneticilerinin alacakları kararlar genellikle geleceğe ilişkindir Yöneticiler, dönemsel olarak yapılan geçmişe ilişkin kıyaslamalarda finansal muhasebe verilerinden yararlanırlar Finansal muhasebe verileri, aşağıda belirtilen kıyaslamalara olanak verecek biçimde düzenlenirler;

1 Benzer nitelikte olmayan parasal değerlerin belli bir zaman diliminde kıyaslanmalarına,

2 Benzer nitelikte olan parasal değerlerin ayrı zaman dilimlerinde kıyaslanmalarına

14 Finansal Muhasebenin Yararları

Finansal muhasebe, işletmenin kaynaklarının nereden sağlandığı ve bu kaynakların hangi amaçlarla nerelere kanalize edildiğini ayrı ayrı izler Bu nedenle verileri özgün kaynaklardan sağlar Finansal muhasebenin yararları aşağıda görüldüğü gibi 6 madde halinde sıralanabilir;

1 İşletme faaliyetlerine ilişkin işlemlerin varlığı, biçimi, dayanağı konusunda gerekli bilgileri verir,

2 İşletme varlıklarının envanterini ve denetimini yapar,

3 Gelir ve gider akışı ile ilgilenir,

4 Öz sermayedeki artış ve azalışları muhasebe hesaplarında izler,

5 Bilanço ve Gelir Tablosuna yansıyacak bilgileri toplar,

6 Vergi ve diğer yasal yükümlülükleri hesaplayarak dönem kar veya zararını saptar

15 Finansal Muhasebenin İşlevleri
İşletmenin dış ilişkilerinden doğan finansal ve ekonomik olayların yürütülmesinde önemli bir rolü olan finansal muhasebenin işlevleri başlıca 4 madde olarak özetlenebilir;

1 Ortaya çıkan parasal olayları titizlikle analiz etmek,

2 Analiz sonucu elde edilen değerleri ilgili yerlere (fişlere, defterlere, çizgilere) kaydetmek,

3 Toplanan bilgileri anlaşılır ve yararlı raporlar durumuna getirerek gruplamak,

4 Bu bilgi ve raporlardan anlam çıkarılmasını kolaylaştırmak

Finansal muhasebenin bu ana işlevleri yanında, muhasebe bilgilerini kullanacak olan yöneticilere bilgi aktararak onların önlem ve karar almalarına yardımcı olması açısından önemli olan 3 işlevinden daha söz edilebilir;

1 Cari işlemlerin planlama ve kontrolde kullanılmaları için dahili raporlama,

2 Özel kararların alınmasında ve uzun süreli planların yapılmasında kullanılmaları için yöneticilere dahili raporlama,

3 Hissedarlara, devlete ve öteki ilgililere harici raporlama

2 YÖNETİM MUHASEBESİ

Finansal muhasebenin temel işlevinin sona erdiği noktada yönetim muhasebesinin işlevleri başlamakta ve bu aşamada, finansal muhasebeden sağlanan veri ve bilgiler, bu veri ve bilgiler ile ilgili bazı karar süreçlerinde yararlanmak üzere işlenmeye çalışılmaktadır

21 Yönetim Muhasebesinin Tanımı
Yönetim muhasebesi, işletmede geçmişte alınan sonuçlar ile gelecekte ortaya çıkması beklenen olayların tarafsız ölçülerini veya verilerini sağlayan bir muhasebe türü olarak tanımlanabilir

Yönetim muhasebesi, işletme ve diğer kuruluşların yönetiminde, muhasebe verilerinin ve diğer finansal verilerin nasıl kullanılabileceğini konu edinen muhasebe dalı olarak da tanımlanabilir

Genel olarak yönetim muhasebesi, işletme yöneticilerine, işletme yönetiminde alacakları kararlarda gereksinim duydukları veri ve bilgileri düzenleyen, yorumlayan, iş programı ve yıllık bütçe uygulamasıyla denetim olanağı sağlayan muhasebe türü olarak tanımlanabilir

22 Yönetim Muhasebesinin Amaçları

Yönetim muhasebesinin temel amacı, işletme yöneticisine karar almada yardımcı olmaktır İşletme yöneticisi, yönetim muhasebesi sayesinde planlama ve karar alma sürecinde atılacak adımları daha kolay belirler

Yönetim muhasebesinin genel amaçları aşağıda görüldüğü gibi başlıca 3 madde olarak sıralanabilir;

1 İşletme faaliyetlerinin planlanmasına yardımcı olmak,

2 İşletme faaliyetlerinin denetlenmesine yardımcı olmak,

3 İşletme yöneticilerinin karar almasına yardımcı olmak

Yönetim muhasebesi, işletme amaçları ile işletmede çalışanların amaçlarını ortak amaçlar doğrultusunda bir araya getirmeyi amaçlar Böylece işletmenin verimliliği daha da artacaktır

Yönetim muhasebesi, yönetimin amaçlarını dikkate almaktadır Bu yönetim amaçları da kimi zaman iş hacmini yükseltmek, kimi zaman maliyetleri azaltmak, kimi zaman da karı yükseltmek biçiminde olabilir İşletmenin başarısı, ekonomik başarıdan çok amaçlara ulaşmada gösterdiği başarıyla ölçülebilir

23 Yönetim Muhasebesinin İlkeleri

231 Yönetim Muhasebesinin Gelecekle İlgili Olma İlkesi
Yönetim muhasebesi, finansal muhasebenin aksine işletmenin geleceği ile ilgilenir Finansal muhasebeden elde edilen veri ve bilgileri yorumlayarak, geleceğe yönelik tahminlerde bulunmaya yardımcı olur Yönetici kararlarının genellikle geleceğe dönük olması yönetim muhasebesini geleceğe dönük hale getirir

232 Yönetim Muhasebesinin Yönetim Kararları İçin Alternatifler
Arasında Seçim Yapma Olanağı Sağlama İlkesi
Karar verme, alternatifler arasından seçim yapmayı gerektiren bir işlemdir Yönetim muhasebesinin amacı da yöneticinin geleceğe dönük kararlar vermesine kolaylık sağlamaktır Yönetim ile ilgili en etkin kararlar alternatifler arasından işletme için en iyi olanının seçilmesi biçimindedir

233 Yönetim Muhasebesinin Bağımsızlık İlkesi
Yönetim muhasebesi, işletmenin gereksinmelerine duyarlıdır ve finansal muhasebeye göre daha bağımsızdır Yönetim muhasebesi, finansal muhasebe dışındaki diğer bilim dallarından ve tekniklerinden de yaralanır

234 Yönetim Muhasebesinin Uyumluluk İlkesi

Yönetim muhasebesi, İşletmenin farklı bölümlerindeki faaliyetleri zamanında ve akılcı bir biçimde değerlendirmeye yardımcı olur ve farklı bölümlerdeki faaliyetlerin birbirleriyle uyumluluk içinde olmalarını sağlar

24 Yönetim Muhasebesinin Yararları

Yönetim muhasebesinin yararları, başlıca 3 madde halinde sıralanabilir;

1 İşletme için sağlanan kaynakların işletme içindeki akışlarını, bu kaynakların sağlandığı zamandan başlayarak başka amaçlar için kullanıldıkları veya elden çıkarıldıkları zamana kadar izlemek

2 İşletmenin gelecek ile ilgili kararlarını almak

3 Yönetim muhasebesi, işletmedeki verimliliği ve karlılığı ölçer,

Sonuç olarak yönetim muhasebesinin geleceğin, muhasebesi olması nedeniyle işletmenin faaliyetinin sürdürülmesi için yararlı ve gerekli olduğu söylenebilir

25 Yönetim Muhasebesinin İşlevleri
Yönetim muhasebesinin genel işlevleri, 2 madde olarak sıralanabilir;

1 İşletmenin planlama faaliyetlerinin yürütülmesi için plan yapanların ya da planı yürütenlerin görev, sorumluluk ve yetkilerinin belirlenmesi,

2 Yönetim işlevleri içinde bulunan yürütme ve denetim faaliyetlerine giren kararların alınması için gerekli bilgilerin doğru ve zamanında sağlanması

3 FİNANSAL MUHASEBE VE YÖNETİM MUHASEBESİ İLİŞKİLERİ
Yönetim muhasebesinde gereksinim duyulan bilgi ve raporlar finansal muhasebeden sağlanır ve bu bilgi ve raporlar analiz edilerek gelecek ile ilgili kararlar alınır

31 Finansal Muhasebe Raporları
Finansal muhasebe raporları, işletmenin belli bir dönem sonucundaki ekonomik ve finansal durumları ile ilerideki ekonomik ve finansal durumlarında meydana gelmesi olası gelişme ve değişmeleri göstermek amacıyla düzenlenen raporlar olarak tanımlanabilir Bu raporlardan elde edilecek bilgiler aşağıda 3 madde halinde özetlenmektedir;

1 İşletmenin kazancının nasıl ve nerelerden sağlandığını belirlemek ve göstermek,

2 İşletme aktiflerinin neler olduğunu ve bunların nasıl finanse edildiğini belirlemek,

3 Planlanan işlemlerin işletmenin karlılığına ve finansal yapısına yapabileceği etkileri ortaya koymak

Finansal muhasebe raporlarının temel işlevlerini yerine getirebilmesi, bu raporların büyük ölçüde ayrıntılı bilgilerle, yalın, açık ve anlaşılır biçimde düzenlenmelerine bağlıdır Muhasebe raporlarının taşıması gereken nitelikler aşağıda görüldüğü gibi 8 madde olarak belirtilebilir;

1 Finansal raporlar kısa ve öz olmalıdır,

2 Finansal raporlar belli bir amaçla değerlendirilmelidir,

3 Finansal raporlar anlaşılır olmalıdır,

4 Finansal raporlar kesin olmalıdır,

5 Finansal raporlar zamanında hazırlanarak ilgililere sunulmalıdır,

6 Finansal raporlar, periyodik aralıklarla düzenlenmelidir,

7 Finansal raporlarda stratejik noktalar ve uygulamada ayrıcalık gösteren ilkeler açıkça belirtilmelidir,

8 Finansal raporlar yorumlu olmalıdır

32 Finansal Muhasebe Raporları Türleri

Finansal muhasebe raporlarını 2’ye ayırarak incelemek mümkündür;

1 Ana finansal muhasebe raporları; bilanço ve gelir toblosu,

2 Yardımcı finansal muhasebe raporları; kar dağıtım tablosu, net işletme sermayesi değişim tablosu, fon akım tablosu, nakit akım tablosu, net işletme sermayesi değişim tablosu, nakit bütçesi, proforma bilanço, proforma gelir tablosu

Ana ve yardımcı nitelikteki finansal raporların her biri yönetim kararlarına veri ve bilgi sağlamak bakımından önem taşımakla birlikte, bunlardan ana finansal raporlar olarak nitelenen bilanço ve gelir tablolarının işletme kararları ile organik bağımlılığı nedeniyle, çalışmada bu raporlar üzerinde durulmakta ve yönetim kararları ile olan ilişkileri incelenmektedir

321 Bilanço
Bilanço, işletme ile ilgili kişi ve kurumlara, bir işletmenin belirli bir andaki ekonomik ve finansal durumunu açıkça ve kolayca göstermek için düzenlenen ve bir tarafında (aktifinde) varlıkların, diğer tarafında (pasifinde) varlıkları sağlandığı kaynakların gösterildiği çift taraflı bir tablo olarak tanımlanabilir Bilanço düzenlemenin amacı, işletmenin belirli bir andaki servetini ve bu servetin kaynağını oluşturan sermayesini belirtmek ve işletmenin bir hesap dönemindeki başarısını bildirmak biçiminde özetlenebilir

Bilanço, esas olarak varlıklar ile kaynaklar eşitliği üzerine kurulmuştur Bilançonun varlıklarını ve kaynaklarını oluşturan bölümler Şekil 1’de gösterilmektedir;

Bilanço


Aktif (Varlıklar) Pasif (Kaynaklar)

1 Dönen Varlıklar
1 Yabancı Kaynaklar
Hazır değerler
Menkul kıymetler
Ticari alacaklar
Diğer alcaklar
Stoklar
Gelecek aylara ait giderler ve
gelir tahakkukları
Diğer dönen varlıklar Kısa vadeli yabancı kaynaklar
– Mali borçlar
– Ticari borçlar
– Diğer borçlar
– Alınanan avanslar
– Ödenecek vergiler ve diğer
yükümlülükler
– Borç ve gider karşılıkları
– Gelecek aylara ait gelirler ve
gider tahakkukları
– Diğer kısa vadeli yabancı
kaynaklar

Uzun vadeli yabancı kaynaklar
– Mali borçlar
– Ticari borçlar
– Diğer borçlar
– Alınan avanslar
– Ödenecek vergiler ve diğer
yükümlülükler
– Borç ve gider karşılıkları
– Gelecek aylara ait gelirler ve
gider tahakkukları
– Diğer uzun vadeli yabancı
kaynaklar

2 Duran Varlıklar
Ticari alacaklar
Diğer alcaklar
Mali duran varlıklar
Maddi duran varlıklar
Maddi olmayan duran varlıklar
Özel tükenmeye tabi varlıklar
Gelecek yıllara ait giderler ve
gelir tahakkukları
Diğer duran varlıklar
2 Öz Kaynaklar
Ödenmiş sermaye
Sermaye yedekleri
Kar yedekleri
Geçmiş yıllar karları
Geçmiş yıllar zararları
Dönem net karı (zararı)

Kaynak: A Ulu, Muhasebe-Temel İlkeler ve Kayıt Düzeni, Aydın: Taşkın Ofset, 1993, 70-75 sayfalarından yararlanılarak hazırlanmıştır

Şekil 1 Bilanço’nun Varlıklarını ve Kaynaklarını Oluşturan Bölümler

Şekil 1’de hem dönen hem de duran varlıklar içinde belirtilen ticari alacaklar, diğer alacaklar, vb gibi kalemler arasındaki ayrım; dönen varlıkların ilke olarak bir yılda ya da işletmenin normal dönemi içinde ve doğal koşullar altında paraya dönüştürülmesi veya tüketilmesi öngörülen varlık unsurları olmasına rağmen, duran varlıkların ilke olarak bir yılda ya da işletmenin normal dönemi içinde ve doğal koşullar altında paraya dönüştürülmesi veya tüketilmesi düşünülmeyen veya yararları bir yılda tükenmeyecek olan uzun vadeleri varlık unsurları olmaları biçiminde ortaya çıkar

Şekil 1’de hem kısa vadeli yabancı kaynaklar hem de uzun vadeli yabancı kaynaklar içinde belirtilen mali borçlar, ticari borçlar, alınan avanslar, vb gibi kalemler arasındaki ayrım; kısa vadeli yabancı kaynaklar arasında belirtilmeyenlerin uzun vadeli yabancı kaynak olarak kabul edildikleri biçimindedir

Kısa veya uzun vadeli yabancı kaynaklar, işletmenin kısa veya uzun dönemde ödemesi gereken borçlardır Öz kaynaklar, işletme sahip veya ortakları tarafından işletme kişiliğine tahsis edilmiş kaynaklar olarak tanımlanabilir

3211 Bilanço Türleri
Bilanço genellikle aşağıda belirtildiği gibi 2 şekilde düzenlenir;

Hesap Şeklinde Bilanço; Bu şekilde düzenlenen bilançolarda aktifler bilançonun sol tarafına, pasifler sağ tarafına birbirine paralel bir biçimde kaydedilir Bu düzenleme biçimi, işletmenin dönen varlıkları ile kısa vadeli borçları, duran (sabit) varlıkları ile uzun vadeli borçları ve öz kaynakları arasında kolaylıkla karşılaştırma yapılmasını sağlar Aşağıda hesap şeklinde düzenlenmiş bir bilanço görülmektedir;

Aktif Pasif

Dönen Varlıklar Kısa Vadeli Borçlar
Kasa ve Bankalar 200000 Banka Kredileri 400000
Alacaklar 600000 Ticari Borçlar 160000
Stoklar 800000 Tahakkuk Etmiş Giderler 140000
———— ————
Dönen Varlıklar Toplamı 1600000 KV Borçlar Toplamı 700000
Uzun Vadeli Borçlar
Duran Varlıklar Tahviller 1000000
İştirakler 200000 Öz Kaynaklar
Maddi Duran Varlıklar 1400000 Ödenmiş Sermaye 1000000
Yedek Akçeler 500000
————
Öz Kaynaklar Toplamı 1500000

Aktif Toplamı 3200000 Pasif Toplamı 3200000

Rapor Şeklinde Bilanço; Bu tip bilançolar düzenlenirken bilançoda yer alan aktif ve pasif hesaplar alt alta sırasıyla yazılırlar Rapor şeklinde bilanço genellikle analiz amacıyla kullanılmaktadır Bu şekildeki düzenleme, birkaç döneme ilişkin bilançonun yanyana gösterilmesini olanaklı kılar Bu bilançolar farklı dönemlere ilişkin bilançolar arasında karşılaştırma yapmayı daha da kolaylaştırır Aşağıda hesap şeklinde düzenlenmiş bir bilanço görülmektedir;

AKTİF 1997 1998
Toplam Toplam
Dönen Varlıklar
Kasa ve Bankalar 300000 900000
Alacaklar 900000 1500000
Stoklar 1200000 1900000
———— ————
Dönen Varlıklar Toplamı 2400000 4300000
Duran Varlıklar
İştirakler 300000 500000
Maddi Duran Varlıklar 2100000 2700000
———— ————
Dönen Varlıklar Toplamı 2400000 3200000
Aktif Toplamı 4800000 7500000


PASİF 1997 1998
Toplam Toplam
Kısa Vadeli Borçlar
Banka Kredileri 600000 1000000
Ticari Borçlar 240000 600000
Tahakkuk Etmiş Giderler 210000 400000
———— ————
KV Borçlar Toplamı 1050000 2000000
Uzun Vadeli Borçlar
Tahviller 1500000 2500000
Öz Kaynaklar
Ödenmiş Sermaye 1500000 2000000
Yedek Akçeler 750000 1000000
———— ————
Öz Kaynaklar Toplamı 2250000 3000000

Pasif Toplamı 4800000 7500000

Dönemler arasında karşılaştırma yaparken enflosyonun neden olduğu değer değişikliklerini hesap ederek analiz yapılması gereklidir
322 Gelir Tablosu
Gelir tablosu, işletmenin belli bir dönemdeki (genellikle 1 yıl) çalışmalarının özetini gösterir Gelir tablosu yöneticilere, işletme çalışmalarını daha yakından kontrol edebilme olanağını sağlar Gelir tablosunda yer alan gelir ve gider kalemleri işletmenin çalışmalarını sürdürdüğü iş kolunun niteliklerine göre değişiklikler gösterebilir Bununla birlikte gelir tablosu, işletme giderlerine ilişkin bilgileri ayrıntılı biçimde gösterebilmelidir Kar ve zarar tablosu olarak da adlandırılan gelir tablosu işletmenin geçmişi ve şimdiki durumunu yansıtan statik bir karşılaştırma ölçüsüdür İşletmenin planlanan amaçlarına ulaşabilmek için yaptığı çalışmaların bir özetini oluşturan gelir tablosu, bu amaçlara hangi ölçüde ulaşılıp ulaşılmadığını göstermesi açısından analizciye önemli bilgiler verir Aşağıda genel nitelikli bir gelir tablosu örneği görülmektedir;


ABC Şirketi Gelir Tablosu
31121998
(000 TL)

Brüt satışlar 47000000
Satış indirimleri ( – ) 500000
——————
Net satışlar 46500000
Satışların maliyeti ( – ) 31000000
——————
Brüt satış karı (zararı) 15500000
Faaliyet giderleri ( – ) 13000000
——————
Esas faaliyet karı (zararı) 2500000
Diğer faaliyet gelirleri 320000
Diğer faaliyet giderleri ( – ) 120000
Finansman giderleri ( – ) 1100000
——————
Dönem karı (zararı) 1600000
Vergi ( % ) 640000
——————
Net dönem karı (zararı) 960000


33 Finansal Muhasebe Raporlarının Yönetim Kararlarında Kullanılması
331 Bilançonun Yönetim Kararlarında Kullanılması
Bilançonun yönetim işlevi açısından iki temel görünüşü vardır;

İşletmenin amaçlarına ulaşabilmesi bakımından girişimin faaliyette bulundurulduğu iş araçlarının değerini yansıtmak,
Girişimin faaliyette bulundurulduğu iş araçlarının hangi kaynaklara dayanılarak sağlamış olduğunu ortaya koymak

Hesap şeklindeki bilançolar, genel olarak kayıt sürecinin doğal bir uzantısı görünümünü taşırlar ve bir anlamda işletmenin dönem sonucunu ve diğer etkinliklerini göstermek amacına dönüktürler

Rapor şeklindeki bilançolar ise; birden fazla hesap dönemini de kapsamalrı itibariyle, karşılaştırmalara da olanak verdikleri için yönetim kararlarındaki etkinlikleri daha fazladır Bu görünümü ile hesap şeklindeki bilanço statik bir karakter taşımakta, yönetim kararları için gerekli bilgi ve verileri tam olarak sağlayamaktadır Oysa, rapor şeklinde düzenlenmiş bilanço incelendiğinde, gerek düzenleniş biçimi ve gerekse kapsadığı zaman süreci içerisindeki ekonomik ve finansal gelişmeleri yansıtması nedeniyle bu şekilde düzenlenmiş bilançonun yönetim kararlarının alınmasını kolaylaştırıcı nitelikler taşıyacağı söylenebilir

Rapor şeklinde düzenlenen bilançoların aktif ve pasif kolonlarının hazırlanmasında zaman zaman farklı ölçütlerden hareket edildiği bilinmekte ve görülmektedir Aktif kolonun düzenlenmesinde hesaplar en çok likit değerden, en az likit değere doğru bir sıra izlenerek; pasif kolonda yer alan hesaplar ise değerlerin işletmeye olan yakınlık derecelerine ve işletmeden geri istenilme sürtelerine göre, kısa ve uzun vadeli borçlardan oluşan yabancı kaynaklar bir grupta, öz kaynaklar diğer grupta yer almaktadır Rapor şeklinde düzenlene bilançolar çalışma sermayesinin saptanması ve çalışma sermayesindeki değişikliklerin izlenmesi bakımından büyük kolaylıklar sağlamaktadır Ayrıca kaynaklar ile kullanımlar arasındaki karşılaştırmalara olanak vermesi ve gerekli yorumların yapılmasının sağlanması bu tür bilançoların en yararlı işlevleri olarak belirtilebilir

332 Gelir Tablosunun Yönetim Kararlarında Kullanılması
Bilanço, işletmenin belli bir tarihteki ekonomik ve finansal durumu ile dönem sonucunu gösrediği halde; gelir tablosu kar ve zarar hesabı aracılığı ile, dönem sonucunun hangi olaylardan meydana geldiğini göstermesi bakımından değer taşır

Bilançoda tek kalem olarak görülen dönem sonucu, gelir tablosunun düzenlenmesi ile çözümlemeye tabi tutulur ve dönem sonucunun, olağan endüstriyel veya ticari işlemler sonucundan mı yoksa olağanüstü olaylardan mı kaynaklandığı ortaya konulmuş olur Bu görünümü ile gelir tablosu; bir anlamda kar ve zarar hesabının modern muhasebe anlayışına göre düzenlenmiş bir görünümü olmaktadır Böylece, döçnem sonucunu meydana getiren olayların çözümlenmesi, yönetim kararlarının alınması bakımından önemli yararlar sağlar

__________________





Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.