Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Sanat Tarihi / Arkeoloji

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
heykelcilik

Heykelcilik

Eski 05-08-2009   #1
ysnkrks
icon111

Heykelcilik



Canlıları veya eşyayı, maden, tahta gibi çeşitli malzemeyle temsil etme sanatıdır Heykelcilik, üç boyutlu (yükseklik, genişlik, derinlik) biçim yaratma sanatıdır Bu iş, kesim, biçimleme, kalıplama gibi özel tekniklerle hazırlanan çeşitli malzemeyle yapılır Elde edilen biçimler de değişik tiplerde olur

Kabartmalar, düz bir yüzey üzerinde engebeler meydana getirir: bunlar az veya çok çıkıntı yapmalarına göre, alçak kabartma veya yüksek kabartma diye adlandırılır Bir de tam oyma, yani bir kaidenin üstünde duran heykeller vardır

İlk heykeller Milattan önce 35,000 ve 8,000 yılları arasında ortaya çıkmış, kadınlar ve hayvanlar, yüzeyden ayrılmış biçimde veya ayrılmadan, taşa, fildişine, kemiğe oyulmuş veya kille biçimlendirilmişti

Heykel sanatının en eski örnekleri Akdeniz kıyısındaki ülkelerde bulunmuştur Eski Mısır'da heykeller genellikle dinsel bir nitelik taşıyordu: insanların ka'sını (insanın dayanağı olan hayatî güç) ölümden sonra da barındırsın diye, firavunlarla hizmetkârlarının (yazıcılar, zanaatçılar) heykelleri yapılıyordu, bunlara insanın «kopya»sı anlamında, «suret» denirdi Asurlular alçak kabartmalarda savaş sahnelerini'' tasvir etmiş; hayvan sanatını da geliştirerek bize hayalî bir hayvanlar âlemi (insan başlı boğalar, kartal başlı aslanlar, kanatlı atlar) miras bırakmıştır Persler ise, emaye tuğladan alçak kabartmalar yapmıştır

Eski Yunan heykelciliği, kutsallık anlayışının izlerini taşır: delikanlılarla genç kızları, ayin duruşlarında tasvir eder Klasik dönem heykeltıraşları insan vücudunu en güzel biçimleriyle ve hareket halinde tasvir ettiler MÖ IV yyda, Skopas, Praksiteles ve Lysippos, insanın tutkularını, acılarını ifadeye çalıştılar Bu gerçekçilik eğilimi, Helenistik dönemde daha da önem kazandı

İtalya'da Etrüskler, büyük bir gerçekçilik ifade eden heykellerini, çok renkli pişmiş topraktan veya bronzdan yaptılar Romalılara gelince, işe Yunan sanatını kopya etmekle başlamışlardı, sonra da portrede (pek gerçekçi büstler bıraktılar) ve binalarını kapladıkları, tarihsel veya dinsel kabartmalarda kendilerim gösterdiler

Roman ve Gotik

Batıda kısmen büyük istilâlardan ileri gelen bir gerileme döneminden sonra, heykelcilik Karolenjler zamanında yeniden canlandı Fildişi ve madenler, en çok kullanılan malzemeydi: doğanın ve insan vücudunun biçimlerini yansıtmağa çalışılıyordu XI ve XII yyda, yani roman sanatı döneminde heykelcilik, aslında dinsel olmakla birlikte, mimarlığa bağlanmış alın tablalarıyla, atkı taşlarıyla, sütun başlıklarıyla birleşip kaynaştı

Buna karşılık gotik sanat (XIII yy) mimarlıktan kendini kurtardı O zaman yüzeyden ayrılmış kabartmalar önem kazandı: kilise kapılarını sütun-heykeller süsledi Bu heykeller giderek doğala yaklaşıyor ve insanı ele alıyordu İtalya'da, Pisano ailesi, sonra da Arnolfo di Cambio, bu araştırmanın Pisa'da, Floransa'da ve Perugia'da öncüleri oldular

Hareket ve İfade

Rönesans İtalya'da yeni bir anlayıştan doğdu: insan, dünyanın merkezi haline geldi Artık din dışına çıkan heykelcilik, insan vücudunun güzelliğini gözler önüne serdi Ghiberti, Donatello, Della Robbia, Verrocchio, Michelangelo, bu sanat dalının en ünlü temsilcileridir Fransa'da heykel sanatı, Michel Colombe, Jean Goujon, Germain Pilon ile temsil edilmekteydi Bu akım, bütün Avrupa sanatını etkileyecekti İtalyanlar, özellikle Bernini ve Algardi, XVII yyda, barok sanatın öncüleri oldular ve bu tarz, ertesi yüzyıl rokoko tarzının aşırılıklarına götürdü

Bir yandan klasikçilik, öte yandan barok akım, XVIII yyda Adam, Slodtz ve Lemoyne gibi klasiklerle Bouchardon, Pigalle, Falconet ve Houdon gibi barokların öncülüğünde çatıştı Öteki Avrupa ülkeleriyle İtalya ve Fransa'nın etkisinde kaldı XVIII yy sonu ve XIX yy başlangıcı, neoklasikçiliğin bütün Avrupa'ya yayılmasına sahne oldu En ünlü temsilcileri İtalyan Canova ile Danimarkalı Thorvaldsen'di

Hayal Gücünün Bütün Kaynakları

Romantikler de, natüralistler de, neoklasikçiliğin soğukluğuna karşı bir tür hayata dönüş ile tepki gösterdiler; artık duyguların açığa vurulmasından korkulmuyordu Rude, Barye, Daumier, Carpeaux, sonra da Rodin ve Maillol, bu yeni akımın öncüleridir

XX yy yetenekler yönünden pek zengindir ve çok yönlü araştırmalara sahne olmuştur Archipenko, Duchamp-Villon, Lipchitz, Zadkine, natüralizmi reddederek eşyayı çözümlediler ve hacimler halinde yeniden kurdular (kübizm) Fütüristler (Boccioni), dinamizmi dile getirdiler

Figüratif heykelcilik (Brancusi, Richier, Giacometti) soyut sanatla (Pevsner, Gabo, Arp) birlikte yaşarken, kimi zaman belirli sınırların dışına çıktı (Moore) Artık hacimi tasvir etmek yetmiyor Eserler, hava hareketleri (Calder) veya motorlar (Gabo, Schöffer) sayesinde, hareket kazanıyor Işık saçıyor, ses çıkartıyor

Modern sanayinin kaynaklarından yararlanan teknikler de (Cesar'ın Sıkıştırmaları; elektronik akımlar), malzeme de giderek çeşitlilik kazanıyor: sanatçılar (Picasso, Oldenburg), günümüzde, geleneksel veya modern malzeme kadar, sanayi artıkları veya günlük eşyayı da kullanmışlardır

Biçimleme ve Kalıplama

Biçimleme, heykelciliğin alfabesidir: balmumu veya ıslak toprakla elde bir biçim yapılıp küçük malalar veya taslak kalemleriyle düzeltilir Kalıp, bir eseri çoğaltmaya olanak verir: bir cismin izini veya negatifini almaktan ibarettir, sonradan kalıp ödevi görecek ve içine alçı veya eritilmiş maden dökülecektir

Bütün Dünyanın Malı Olan Sanat

Afrika sanatı, özellikle Benin yöresinde, ilgi çekici bronz heykeller vermiştir; Okyanusya, tahtadan, pişmiş topraktan veya bitki liflerinden maskeler yaratmıştır Amerika Kıtası'nda Aztekler ve Mayalar taştan ve pişmiş topraktan dev heykeller yapmışlardır; Mohikanlar ve İnkalar özellikle çömlekçilik ve kuyumculuk sanatında ileriydiler

Çin'de Çang Hanedanı zamanında, bronzdan ve pişmiş topraktan heykeller yapıldı Han Hanedanı'nda ise, kilden yapılmış günlük kullanma eşyası, seramik veya bronz vazoların yanı sıra, kilden, günlük kullanıma yarayan eşyalar yapıldı Guptalar döneminde (IV-VI yy) doruğuna erişen Hint sanatı, Khmer ülkesini, Angkor'u, hattâ Cava 'yi etkiledi

Malzeme

Heykelcinin elinde çeşitli malzeme vardır Taş (kireçtaşı, mermer), tahta, fildişi, kemik, yontulmağa elverişlidir Kil, balmumu, alçı, yalancı mermer (mermertozu katılmış alçı), alçıyla telden oluşan staff, çimento, kaba mukavva (kartonpat), biçimlenmeğe veya kalıplanmağa elverişlidir Madenler eritilir, dökülür, dövülür, kaynatılır, üzerlerine bir kazı kalemiyle motifler kazılır veya kaplanır



(Solda) Binici Rampin'in başı (MÖ IV yy) Mısır sanatından etkilenen ilk Yunan heykelleri çoğu zaman fazla ciddî ve sert ifadelidir; sadece hafif gülümseme, V yüzyılda doruğuna varacak gelişmenin ilk işareti sayılabilir

(Sağda) Taş kabartma: kraliçe Maya, geleceğin Buda'sını doğuruyor (IX yy Nepal) Eski Buda heykelciliğinin bu örneği çizgi inceliği, eğimlerin zarafeti ve kalça hareketinin belirginliğiyle dikkati çekiyor



(Solda) Persepolis'te (İran) bir merdiveni süsleyen kabartma (MÖ 520-370) Bu ince yontmalar, Akamanış sanatçılarının biçimler ve süsleme konularında varmış oldukları ustalığı gösterir

(Sağda) Meryemana Mihrabı'nın bir bölümü, Polonyalı Wit Stwosz'un (1440'a doğru-1533) elinden çıkmış bir kabartma Stwosz, gotik heykelciliğin büyük ustalarındandı Bamberg Katedrali, Almanya



Bir mermer şaheseri: Michelangelo'nun ünlü «Pieta»sı Soğuk ve sert malzemeden, sanatçı, çekiç ve kalem kullanmadaki ustalığını kanıtlayan şefkat dolu, duy Bulandırıcı bir bütün yaratmıştır Biçim ve yüz ifadesi olarak insana bakışı, Rönesans anlayışına tam anlamıyla uygundur San Pietro Kilisesi, Roma



(Solda) Aile Toplantısı» (bronz), İngiliz Henry Moore'un (doğ 1898) eseri Bu sanatçının, içi boşaltılmış, kaya görünümünde ve anıtsal insan heykelleri, figüratif ve soyut sanat akımları arasında yer alır Phillips koleksiyonu, Washington

(Sağda) Nicolas Schöffer'in cilâlı çelikten «uzaysal-dinamik» kurgusu (1954) Matematik olarak hesaplanmış hareket, ışık ve ses oyunları, ses düzeni çağdaş heykelciliğin ufuk genişliğini gösterir

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.