| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| 1940, dönemleri, edebiyatının, sonrası, türk | 
|  | Türk Edebiyatının Dönemleri (1940 Sonrası) |  | 
|  05-21-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Türk Edebiyatının Dönemleri (1940 Sonrası)Türk Edebiyatının Dönemleri (1940 Sonrası) İkinci Dünya Savaşı sonrasında “insan”, “yaşam” ve “dünya” arasında güvenilir olmayı gerektirir; yeni ortaya çıkan dünya görüşleri; sanat anlayışımızda köklü değişikliklere yol açar1940’tan Sonraki Türk Edebiyatında Roman ve Hikayede Sosyal  (toplumsal)Gerçekçiler:  Hikaye, roman ve tiyatro eserlerinde “yurt” ve “köy” sorunlarına yönelim  başladı  1940 yılında Orhan Veli Kanık, Melik Cevdet Anday, Oktay Rıfat Horozcu, “Garip” adlı bir şiir kitabı yayınlayarak yeni bir hareketi başlattılar  Buna “I  YENİ ŞİİR HAREKETİ” adı verildi  Amaçları, şiirde iç ahengi yakalamtır  Dış ahenk ögesi olan ölçü ve uyağa önem vermezler  Söz sanatların şiir için zararlı bulmuşlar ve şiirin kaynağının bilinçaltı olması gerektiğini savunmuşlardır  “Şiir halka seslenmelidir” anlayışıyla günlük hayatta olan her şeyi şiire konu olarak  almışlardır  Daha sonraları ortaya çıkan ve “İKİNCİ YENİLER” adı verilen şairler ise “şiir için sanat ” anlayışına dayanan, sürrealizmden daha aşırı bir soyutlama anlayışını sürdürmüşlerdir  Bu sanatçılardan bazıları şunlardır: İlhan Berk, Turgut Uyar, Edip Cansever, Cemal Süreya, Ece Ayhan  Bu akım ; bir meseleyi, bir derdi ortaya koyarak, topluma faydalı olmak istiyordu  İlk ürünleri, Anadolu köy  romancılığıdır  Konuları: işçi-ırgat hayatı,sınıf  çatışmaları, grev-lokavt gibi durumlar, toprak-su kavgaları… Önemli Temsilcileri: Kemal Tahir: Konularını cezaevi yaşantılarından , Kurtuluş Savaşı’ndan, eşkıya menkıbelerinden aldı  Gerçek bir Anadolu romanı oluşturdu  Eserleri: Roman:Yorgun Savaşçı,Devlet Ana … Orhan Kemal: Hayatına girmiş yüzlerce kişinin kader ve direnişlerini yazdı  Sürükleyicilik,tabiilik, gerçeklik  eserlerinin özelliğidir  Eserleri: Roman: Murtaza, Hanımın Çiftliği…Tiyatro:72  Koğuş… Yaşar Kemal: Genellikle Çukurova insanının hayat savaşlarını şiirli bir dille yazdı  Tezli romanı savunur  Folklor unsurları ve güçlü doğa  tasvirleri görülür  Eserleri: Roman:İnce Memet, Yer Demir Gök Bakır, Teneke… Fakir Baykurt: İçinde doğup yetiştiği köylülerin hayatını yazmıştır  Eserleri: Roman: Yılanların Öcü, Tırpan, Kara Ahmet Destanı…Hikaye: Can Parası  Bağımsız Yazarlar: Halikarnas Balıkçısı(Cevdet Şakir Kabaağaçlı): Konularını daima Ege ve Akdeniz kıyılarından çıkardı  ; balıkçıları, sünger avcilarını…işledi  Eserleri: Hikaye: Merhaba Akdeniz…Roman :Deniz Gurbetçileri   Haldun Taner: Gücünü gözlem, mizah ve yergiden alan hikayeleriyle tanındı  Epik tiyatro türünde eserler verdi  Eserleri: Hikaye: Şişhane’ye Yağmur yağıyordu, On İkiye Bir Var…Tiyatro:Keşanlı Ali Destanı, Sersem Kocanın Kurnaz Kocası… Tarık Buğra: Tek adamın dengesiz, bazen alaycı, bazen acılı tedirginliğini ele alır  Eserleri: Roman:Küçük Ağa , İbişin Rüyası… Diğer Bağımsız Yazarlar: Samet Ağaoğlu, Oktay Akbal, Selim İleri , Cengiz Dağcı, Füruzan, Orhan Pamuk  Tiyatro: Vedat Nedim Tör (kör), Turgut Özakman (duvarların ötesi, Sarı Pınar), Güngör Dilmen (Midas’ın Kulakları ) , Sermet Çağan (Ayak Bacak Fabrikası) , Cevat Fehmi Başkut (Paydos, Buzlar Çözülmeden, Harputta Bir Amerikalı) Deneme ve eleştiri: Nurullah Ataç: Deneme, eleştiri yazdı  Çeviriler yaptı  Türkçe’nin özleşmesi için yılmadan savaştı  Yeni bir  dil ve anlatım biçimi yarattı  Eserleri: Günlerin Getirdiği, Okuruma Mektuplar… Suut Kemal Yetkin: Edebiyatın çeşitli konularında özlü ve açık bir anlatımla yazdı  Eserleri: Denemeler, Edebiyat Konuşmaları… 
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  |