|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
çalışmaya, ders, edebilirsiniz, kendinizi, konsantre |
![]() |
Kendinizi Ders Çalışmaya Nasıl Konsantre Edebilirsiniz? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kendinizi Ders Çalışmaya Nasıl Konsantre Edebilirsiniz?Kendinizi Ders Çalışmaya Nasıl Konsantre Edebilirsiniz? DERS ÇALIŞMAYA BAŞLARKEN: Günümüzde, başarıya giden yolda “çok çalışmak” yerini “etkili çalışma”ya bırakmıştır ![]() ![]() ![]() Ders çalışmaya başlamanızı engelleyecek veya geciktirecek bahaneleriniz varsa, bunlardan uzaklaşmalısınız ![]() Verimli, etkili çalışabilmek için kendinize ait bir sebebiniz muhakkak olmalı, aksi taktirde çalışmaya başlamanız güçleşir ![]() Siz de aşağıdaki durumları sıkça yaşayan nice öğrenciden biriyseniz eminiz sizin de ders çalışma planlarınız sürekli bozulmaktadır ![]() > Amaçlarınız net değildir ![]() > Bilgi eksikleriniz devam ediyordur ![]() > Özel durumlarınızla uğraşmak daha fazla vaktinizi alıyordur ![]() > Düzenli ve disiplinli ders çalışma alışkanlığınız yoktur ![]() > Çalışmaya karşı isteğiniz yoktur ve çalışmaya başlamayı sürekli erteliyorsunuzdur ![]() •Bu noktada, amacını açık ve net bir şekilde tanımlayan öğrenci buna inanmalı, buna uygun programları düzenleyebilmelidir ![]() •Derse başlamak ve bitirmek için belirli bir zaman yoktur; çalışma plânınızı, o günün derslerine, koşullarına ve ihtiyaçlarınıza göre arttırabilir veya azaltabilirsiniz ![]() •Çalışma sürelerinin uzunluğu derslerin özelliklerine göre düzenlenmeli, aradaki dinlenmeler, ne çok uzun ne de çok kısa olmalıdır ![]() •Plan, ani olarak ortaya çıkabilecek durumlarda, çalışmanın değişik saatlere kaydırılmasına olanak verebilecek şekilde yapılmalıdır ![]() •Hangi dersin hangi konusunda nasıl bir çalışma yöntemi izleyeceğinizi açıkça belirleyin, öğrenmek için konu çalışmaya mı, konudaki bilgilerinizi hatırlamak için tekrar yapmaya mı ya da pekiştirmek ve hız kazanmak için test çözmeye mi ihtiyacınız var? Bunu önceden planlayarak çalışma masanızın başına geçin ![]() BAŞARIYA GİDEN YOLDA! Öğrencinin çalışmak için kendisine ait bir sebebi yoksa verimli çalışması, dolayısıyla başarılı olması mümkün değildir ![]() Başarılı olabilmek için amaçlarınızı net bir şekilde belirleyip tanımlayın ![]() Amaçlar; motivasyon için temel oluşturur ve davranışı belirler ![]() Ancak birinci derecede önemli birden fazla amacı bir arada gerçekleştirmek mümkün değildir, bu yüzden amaçların önem sırasına konması önemlidir ![]() Amacını belirleyin kişi, buna ulaşacağına inanarak çalışmalıdır ![]() ![]() Başarılı kişilerin önlerinde hedefleri, amaçları vardır, bu yüzdendir ki; bu kişiler, hayıflanmak veya koşullardan şikâyet etmek yerine, önlerindeki problemi nasıl çözebilecekleri üzerinde yoğunlaşırlar ![]() Amaçlarınızı önem sırasına göre ayırmakta zorluk çekiyorsanız, gerçekleştirme zamanına göre üçe ayırabilirsiniz ![]() ![]() Çalışma amacınızı belirledikten ve bunun için karar verdikten sonra, önemli olacak diğer bir etken ders çalışırken konu üzerinde “DİKKATİ TOPLAYABİLMEKTİR” ![]() * Konsantrasyon olmadan öğrenme sağlanamaz ![]() * Konsantrasyonun sağlanabilmesi, zihinsel bir çaba gerektirir ![]() Öğrencinin dikkatini konu üzerinde toplamadan ders çalışmada direnmesi, boşuna zaman yitirmekten başka birşey değildir ![]() ![]() Dikkatinizi toplayabilmek için: * Çalışma amacınızı saptayın, * Çalışma için karar verin, * Çalışacağınız konuyu merak duyabileceğiniz ilginizi çekebilecek bir forma dönüştürün, * Fiziksel çevreyi düzenleyin, * Planlı ve sistemli ders çalışın, * Çalışmada çeşitlilik sağlayın, * Kendinize güvenin ve olumlu düşünün ![]() Dikkati toplayabilmek için unutulmaması gereken bir başka noktada, çalışmaya geçmeden önce vücut ve zihnin yeterince dinlenmiş olması gerektiğidir ![]() KENDİNİZİ DERS ÇALIŞMAYA NASIL KONSANTRE EDEBİLİRSİNİZ? Kendisini motive etmekte güçlük çeken öğrenciler, genellikle ders dinlemeye, derse katılmaya ve ders çalışmaya konsantre olmakta da güçlük çekerler ![]() ![]() ![]() Temel ve üst düzey ihtiyaçlar gözden geçirilmeli ve motivasyon eksikliğinin bu temel ihtiyaçlarla bir ilişkisinin olup olmadığı ortaya çıkarılmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İhtiyaçlardan sonra üzerinde durulması gereken diğer bir nokta öğrencinin öğrenmeye karşı tutumudur ![]() Bazen öğrenciler yeterli motivasyonları olmakla birlikte derslere konsantre olamadıklarını söylerler ![]() ![]() Konsantrasyon bozukluğuna çeşitli içsel ve dışsal etkenler yol açabilir ![]() ![]() ![]() Neden ne olursa olsun konsantrasyon bozukluğu ya da eksikliği konusunda alınabilecek önlemler vardır ![]() ![]() ![]() KONSANTRASYONU ARTTIRMAK İÇİN ÖNERİLER : * Ders çalışmaya başlamadan önce kısa bir süre dinlenin ![]() * Ders çalışırken kısa süreli aralar verin ![]() göre) ders çalıştıktan sonra çalışmaya devam etmeniz gerekiyorsa 10 – 15 dakika ara verin ve ders dışında birşeyler yapın ![]() * Dikkat toplama egzersizleri yapın ![]() ayağa kalkıp birkaç adım odanın içinde yürüyün, odanızın camını açıp odanızı havalandırın, gerinin ve birkaç derin nefes alın ![]() ![]() * Çalışmanızda çeşitliliğe yer verin ![]() yerine, bu zamanı bloklar halinde değişik derslere ve konulara ayırın ![]() * Varsa derse karşı olumsuz tutumun nedenlerini araştırın ve bu tutumu değiştirin ![]() * Önce kısa bir süre içinde bitirilebilecek olan aaaaleri bitirmeye gayret edin ![]() * Çalıştığınız konu ile ilgili ilginç ve değişik örnekler bularak konuyu ilginizi çekecek bir forma dönüştürün ![]() * İyi bir çalışma ortamı oluşturun ![]() çalışırken göremeyeceğiniz bir bölüme alın ![]() Her çalışma öncesi bir konuyu bitirmeyi hedefleyin ve o hedefe ulaşmaya çalışın ![]() AKTİF OKUMA BECERİLERİNİ NASIL KAZANABİLİRSİNİZ? Birçok öğrenci, bir metni birkaç defa okuduğu halde anlamadığından şikayet eder ![]() ![]() ![]() Anlamlı okuma, zihnin sürekli ve aktif olarak bu sürece katılmasını gerektirir ![]() ![]() Hem okuma hem de dinleme sürecinde zihin daima aktif olmak zorundadır ![]() ![]() Yazılı sembollere anlam verebilmek için bazı önkoşullar bulunmaktadır ![]() Bunlardan ilki, metinde geçen sözcüklerin anlamlarını bilmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer bir yol ise, kelimenin yapısal analizini yapmaktır ![]() Dilimizde aynı kökten türetilmiş bir çok kelime vardır ![]() ![]() Yazılı sembollere anlam verirken dikkate alınması gereken diğer bir yol ise, bir çok faktörden etkilenen anlama sürecidir ![]() ![]() Gerçekte okuma süreci şöyle işler: Yazılı bir metindeki sembolleri gözlerimiz aracılığıyla algılarız ![]() Bu semboller doğrudan beynimize gider ![]() ![]() ![]() ![]() Yeni öğrenilenlerin daha önce öğrenilen bilgilerle benzer ve farklı olan yönleri tartışılabilir ![]() ![]() ÖĞRENDİKLERİNİZİ BEYNİNİZDE NASIL SAKLAYABİLİRSİNİZ? Çalıştığınız bilgilerin, uzun süreli hafızanıza kaydedilmesi için mutlaka tekrar yapmanız gerekir ![]() Sistemli tekrarın en önemli özelliği öğrenme, düşünme ve hatırlama konusundaki birikim sağlayıcı etkisidir ![]() Sistemli tekrar yapmak öğrenmenin düşmanı olan unutmayı azaltır ![]() Zamandan kazanmak için her şeyin tekrarlanması yerine konunun gerekli olan kısımları tekrarlanmalıdır ![]() Bunun için dershanede derslerinize düzenli olarak devam edip, öğretmenlerinizin üzerinde çokça durdukları konuları sistemli olarak tekrar ediniz ![]() Bu öğrendiklerinizin kalıcı olabilmesi açısından önemli olacaktır ![]() ![]() ![]() Planınızı o günkü veya ertesi günkü derslerinize veya sınavlarınıza özellikle ölçme ve ÖSS deneme sınavlarınıza göre ayarlayabilirsiniz ![]() Konuları tekrar ederken bilgilerin arasında anlamlı bağlar kurabilir, konunun ilginç yönlerini araştırabilir, konu üzerinden semboller çıkartarak kodlayabilir veya gözünüzde canlandırabilirsiniz ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|