![]() |
Resimlerde Çocuk Ne Anlatır |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Resimlerde Çocuk Ne Anlatır1- Karalama dönemi (1-4) yaş arası Çocuklar bu yaşlar arasında gelişi güzel çizimler yaparlar ![]() ![]() ![]() 2- Şema öncesi dönem (4-7) yaş arası Üç yaş çocuğu tipik yuvarlak kafa çizebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Şematik dönem (7-9) yaşlar arası Resimler daha belirgin ve ayrıntılıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4- Gerçeklik dönemi (9-12) yaşlar arası Bu dönemde resimlerde daha ayrıntılı çizimler ve gerçekçi bir yaklaşım görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5- Doğalcılık dönemi (12-14) yaşlar arası Nesneler orantılıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Ev figürlerinin yorumlanması Ev çocuğun duygusal yaşamının oluştuğu merkezdir ![]() ![]() Evlerdeki bacalardan yükselen kalın dumanlar aile için de yaşanılan kavgaları, çatışmaları, sürtüşmeleri gösterir ![]() Yüksek binalar ve gökdelenler çocuktaki özlem ve komplekslerin, gerginliğin yansımasıdır ![]() ![]() Evlerden çıkan yollar rehberliğe, yol gösterilmeye duyulan ihtiyaçtır ![]() Resimlerde, insan resimlerinin azlığı veya yokluğu sosyal ilişkilerde kopukluğu belirtir ![]() ![]() Çizilen kuş resimleri özgürlüğe duyulan ihtiyaç, hasrettir Çizilen ağaçlarda meyve olması verimli olma isteği yeşil yapraklı ağaçlar canlılığı, solmuş yapraklı ağaçlar ve yaprak dökümü ölüm isteğini, ağaç köklerinin olması içgüdüye önem vermesi ve bağımlılık duygularını yansıtır ![]() Resimlerde çok bulut veya koyu renkli bulutların olması çözülemeyen problemleri ifade etmektedir ![]() Dikkat edilmesi gereken hususlar Çocuğun bize kendisini yansıtması ve olaylar hakkında duygu ve düşüncelerini ifade etmesinde, yalın bir anlatım aracı olan resmim önemi büyüktür ![]() ![]() Çocuk her açıdan değerlendirilmelidir Çocuk resimlerini yorumlarken dikkat etmemiz gereken bazı önemli noktalar bulunmaktadır ![]() Tek resimden yola çıkarak yapacağımız bir değerlendirme bize hatalı sonuç verebilir ![]() ![]() Psikolojik sosyo-kültürel ve ekonomik durum, arkadaşlarıyla kardeşleriyle ilişkileri, okul ve aile içi ilişkileri, çocuğun yaşı, cinsiyeti, ailede kaçıncı çocuk olduğu, varsa uyum ve davranış sorununun türü, ailesinin genel özellikleri, okul başarısı, çocuk hakkındaki genel izlenim ve görünüm, diğer önemli özellikleri de göz önünde bulundurulmalıdır ![]() Kimden öğrendiği de önemlidir Resim, aynı zamanda öğrenilen bir davranıştır ![]() ![]() ![]() Serbest konu verilmelidir Konu seçimi yapmadan 'Hadi bakalım bize bir resim çiz' dediğimizde, çocuk ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda içinde yaşadığı psikolojik duruma ve hayal gücünün de etkisiyle resim çizebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Resimlerdeki figür ve ayrıntılar -Büyük veya çok küçük kafanın çizilmesi zihinsel aktivite de problemlerin olduğunu, zihinsel geriliği ifade eder ![]() -Vücudun organlarının çizilmemesi veya eksik bırakılması endişe duyulan, rahatsızlık hissedilen kısımları yansıtır ![]() -Kolların abartılı çizimi aile içi ve çocuğa yönelik şiddeti ![]() -Ağzın büyük veya küçük çizimi dil ve konuşma problemi ![]() ![]() ![]() ![]() -Gözlerin büyük çizimi merakı, boş ve anlamsız bakan gözlerin olması görme problemini ve görmeye bağlı öğrenme problemlerini ![]() ![]() ![]() -Burunun abartılı çizimi astım, bronşit vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -Kulakların normalinden farklı, büyük veya küçük çizimi işitmeye bağlı problemlerin olduğunu ![]() ![]() ![]() -Ellerin çok büyük çizilmesi dayağı, şiddeti, çalma eylemlerini, çok küçük çizilmesi ise güvensizliği, çevreye uyum güçlüğünü… -Ayakların abartılı çizimi kendine olan güveni, küçük çizilmesi ise güvensizliği ve yardımsızlığı, -Cinsel organların çizimi saldırganlığı, aşırı endişeyi ve anne babayı çıplak görmüş olmayı temsil etmektedir ![]() Zihinsel yetersizliği olan çocukların resimleri Resimlerde belirgin herhangi bir konu yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuk, resim ve psikoloji Okul fobisi: Resimlerde aile bireyleri ağırlıklı olarak çizilir ![]() ![]() ![]() ![]() Güvensizliği yansıtan resimler: Kağıdın tamamı kullanılmaz, boşluklar fazladır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hiperaktif çocukların resimleri: Taşkın ve çok renkli resim çizerler ![]() ![]() ![]() Cinsel kimlik karmaşası: Anne ve babaya aşırı yaklaşılması, zıt cinsel kimlikte çizimlerde yoğunlaşma, ev resimlerinde yatak odasının çizimi, etek giyen, çocuk emziren baba, ava giden sakal bırakan anne figürlerinin çizilmiş olması bize bazı ipuçları vermektedir ![]() Ailedeki sorunlar ve resim: Ailede iletişim kopukluğu, aileyi konu alan resimlerde açıkça görülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Anne babanın çok büyük, çocuğun çok küçük veya anne babadan birinin büyük diğerinin küçük çizilmiş olması ailede baskıyı aile fertleri arasında problemin olduğunu, baskıcı ve otoriter tutumu, anne babanın çok abartılı çizimi onlara duyulan hayranlığı da temsil edebilir ![]() Resimde küçük kardeşin anne babanın elinden tutuyor olması ve diğer çocuğun çok uzaklarda çizilmesi veya hiç çizilmemiş olması, sevgi yoksunluğunu, kardeş kıskançlığını, kendisini yok saydığını, iç çatışmaların bir göstergesi olabileceği düşünebiliriz ![]() Üstün yetenekli çocukların resimleri Üstün kabiliyetli çocuk, diğer insanlardan farklı düşünebilme davranabilme kabiliyetine sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() Renklerin anlamları (4-7) yaş arası Dört beş yaşlarındaki çocuklar genelde renk ayrımı yapmadan resmi boyarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uzm ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|