| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| avrupalıların, bilimi, düşünceleri, hakkındaki, islâm | 
|  | Avrupalıların İslam Bilimi Hakkındaki Düşünceleri |  | 
|  04-19-2009 | #1 | 
| 
KRDNZ   |   Avrupalıların İslam Bilimi Hakkındaki DüşünceleriAvrupalı Fernard Grenard 1939’da basılan Grandeur et Decodence de L’Asie,L’Arenement de L’Europe adlı eserinde şöyle demektedir: 13  yüzyılda Paris ve Venedik sayılmazsa,batıdaki hiçbir kentin nüfusu 100  000’i aşmıyordu  en önemli kentlerden çoğunun,örneğin Cenova,Milano,Floransa,Gand,Bruge’ün nüsufları 50  000 civarındaydı  Buna karşılık büyük Müslüman kentlerinin,örenğin Bağdat,kahire,Şam,Antakya,Kurtuba ve İskenderiye’nin nüsfuları yizbinlerle dile getiriliyor,kimilerinin nüfusu ise yarım milyonu buluyordu  Harun reşid’in 380 milyon franklık bir geliri vardı  1300’lere doğru Cengiz’in yerine geçen iran hanı yılda 700 milyonu kasasına koyuyordu  10  yüzyılda Kurtuba’daki halife yılda 8 milyon altın para topluyor,hazinesindeki servet 250 milyonu geçiyordu  Şidi,Fransa kralının 15  yüzyılın ortalarında 12 milyon franktan biraz fazla olan gelirini Harun Reşid’in ondan beş yüzyıl önceki geliriyle karşılaştırınız  Harun Reşid’in karısı Mekke’de yapılacak su kemeri için kendi kesesinden 23 milyon veriyor;Charles Quint ise,hanedan üyesi erkek çocukların varlığını 120 bin frank olarak belirliyordu  Aynı Charles Quint  900 ciltlik kütüphanesiyle övünür;oysa daha dört yüz yıl önce İspanya’daki halifenin kütüphanesinde 400 bin kitap vardı  Bu sayısal karşılaştırmalar,o dönemde hristiyan dünyası ile müslüman dünyası arasındaki inanılmaz fark hakkında olduça doğru bir fikir vermeye yarımcı olacaktır  Hrisityan Avrupa,düşmanları olan müslümanlara karşı kalkınma öabaları içindeyken kesinlikle kör bir kinin tutsağı olmamıştır  Tersine, Müslümanların apaçık üstünlüğüne saygı duyarak onlarla sıkı ve etkin siyasi ve ticari ilişkilerin içine girmiş,düşünsel alışverişte bulunmuştur  Bugünkü Modern Avrupa’yı oluşturan şey,İslam karşısında birbirine kökten aykırı iki eğilimin birleşimidir:Bir yandan İslam’a karşı çıkarken,bir yandan da onu taklit etmek…Sonradan 2  Sylvester olarak papalık tahtına çıkan Gerbert,İspanya’da Arap ulemasının gözetiminde üç yıl öğrenim görmüştür  Avrupa’da rahipler bile yapıtlarını Kurtuba halifesine ithaf ediyorlardı  Almanta,İtalya ve Fransa’daki rahip adaylarının İspanya’daki Müslüman okullarına akın etmesi Pierre le Venerable’yi kaygıya düşünüydu  Arap dili ve edebiyatını öğrenen,Latinec bilmeyen hristiyan İspanyollar,Kurtuba sarayında uzun süre iyi gelir getiren görevler aldılar  Pirene’lerin ötesine geçen bir çok Fransız beyi Arap şatafatları içinde,Arap dansözleriyle,Araplarınkine öykünen bir yaşam sürüyorlardı  Hristiyan prens ve soyluları,hasta olduklarında tedavi için Kurtubalı Müslüman doktorlara gidiyorlardı  Narbonne,İspanyol Yahudilerine salt Müslüman biliminin okutulduğu ünlü bir okul kurdurtmuştu  Bu arada,Asya ile Avrupa arasında kültürel aracı konumunda olan Yahudilerin ortaçağda olsun,rönesansta olsun,düşünsel ve iktisadi açıdan Avrupa uygarlığının oluşumunda oynadıkları rolü de belirtelim  Yahudiler bu konuda tarih kitaplarında özel bir bölüm kazanmaya hak kazanmışlardır  9  yüzyılda İtalya’daki Amalfi kenti,Sicilyalı Müslümanlarla bağdaşıktı  İmparator 2  Louis,Napoli’yi Palermo denli Müslüman olduğu için övüyordu  1114’te Piza’da bir Müslüman mahallesi olduğu biliniyordu  Sicilyalı Norman prensleri Müslüman yönetim örgütünün önemli bir bölümünü korumuşlardı  Bu yönetim biçimi Avrupa’da beğeni uyandırıyor ve bir kerteye kadar örnek alınıyordu  13  yüzyılın ortalarına dek Hohenstaufenler’den 2  Frederic,Arapça konuşuyor ve Palermo’daki sarayına sayısız Müslüman doktorları girip çıkıyordu  Fakat yaşam ve düşünce artık Bizans’ta değildi  Gerçekte,batı ortaçağı Bizans’ın değil Müslümanların öğrencisiydi  Avrupa,geleneğinin verimli tohumlarını Bizans’tan değil,Müslümanlardan aldı  Eski Yunan bilim ve düşüncesini Müslümanlar aracılığıyla ve Müslümanları yaptıkları katkılarla tanıdı,Bizans aracılığıyla değil  Bunda yol göstericiler İspanyollar oldu  9  yüzyıldan başlayarak İspanya’daki hristiyan rahipler,Müslüman tanrıbilimcileri inceliyorlardı  12  yüzyılın ilk üçte birinde Toledo başpiskoposu bir çeviri kurulu hazırlayarak msülüman bilim ve düşünce ustalarının olduğu denli,eski Yunan  yazmalarının Müslüman katkılı Arapça metinlerini de Laticeye çevirtmeye başladı  Abelard ve Büyük Albert,Plotin ve Porphre’in neoplatonizmini Aristo ile uyuşturmaya çalışan Farabi ve İbni Sina’yı okumuştu  Hrisityan tanrıbilimcileri müslüman tanrıbilimcilerin izinden yürüyordu  Ünlü “klüiiyat sorunu”,Paris’ten yüz yıl önce Şam’da tarışılmıştı  Aristo Avrupa’da Bizans aracılığıyla değil,Müslümanlar aracılığıyla tanındı  Bizim “Avrroes” dite tanıdğımız Kurtubalı İbni Rüşt,Aristo’nun bütün yapıtlarını Avrupa’ya aktardı  Thomas d’Aquin,anıtsal yazınının bütün yapı taşlarını ondan almış,Kurtubalı haham Musa bin Me’mun’u okuyarak eksikliklerini gidermişti  Robert Guiscard tarafından kurulan ya da yeniden örgütlenen ünlü Salerno Tıbbiyesi doğrudan Arapça öğretim yapıyordu  İdrisi,Sicilya’daki 2  Roger’in sarayında Batlamyus’tan çok daha doğru olarak coğrafya öğretti  Batı biraz topallayarak olsa da Müslümanların eserlerini izledi  Bu MüslümanBilginler matematik,cebir,trigonometri,astronomi,optik,kimya  ,tıp,cerrahi,eczaclık alanlarında Yunan öncüllerini inanılmaz biçimde genişletmiş ve derinleştirmişlerdi  İslam uygarlığı,barbar Avrupa’nın eğitiminde en egemen rolü oynamıştır  Fransa’nın Marsilya,Montpellier,Narbonne,Barselona limanlarını olduğu gibi Batı İtalya limanlarını da canlandıran oldu Müslümanların yaptığı ticaret olmuştur  Arap parası dinar,uzun süre Avrupa’nın başlıca parasıydı  Gerçekten de ilginç bir şekilde; 757-796 yılları arasında Anglosakson kralı olan Offa,bastırdığı altın paraya “Muhammedun Resululah” ibaresini koydurtmuştur  Avrupa pamuklu kadife,halı ve nakışlı diba dokuma yöntemini müslümanlardan öğrendi  İpek dokumacılığı Palermo yoluyla geldi  Güney Fransa ve İtalya,Sicilya ve İspanya’daki müslümanlardan şeker üretimi öğrendi  Venedik,Antakya’nın cam işlerini taklit ediyordu  Şövalyeler,Müslüman miğferleri ve örme zırhları giydi,Şam’ın ve Toledo’nun Müslüman yapımı kılıçlarını kuşandı  Ayin sırasında rahiplerin giydikleri kaftanların üzerinde işlemeli ayetler görülmeye başladı  Kadınlar müslüman  modasını takip ettiler  Doğu kokularının güzelliğini tattılar,doğu kumaşları,Trablus krep,müslin ve tütü,Şam canfesi ve atlası onlara yeni güzellikler getirdi  Avrupa’nın maddi ve manevi iktidarının temelini oluşturan bilgi ve buluşların kimilerini müslümanlardan aldığı noktasında toplamamız gerekir  Bu yönden son keretede büyük sonuçlar doğuran iki bilimi,matematik ve kimyayı Müslümanlar öğretmiş,korumuş ve geliştirmişti  Avrupa’ya barutu ve topu veren,en iyi çelik üretimini öğreten,pusulayı,pamuktan ucuz kağıt yapımını ve ilkel matbaacılığı öğreten Müslümanlardır  Asya böylece Avrupa’yı kendisine karşı silahlandırdı,yazgının kendisine karşı dönüşünü kendi elleriyle hazırladı;ama bunun sonuçlarını duyması için aradan yüzyıllar geçmesi gerekti   | 
|   | 
|  | 
|  |