|  | Sözlü Anlatımın Temel Kuralları |  | 
|  04-17-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Sözlü Anlatımın Temel Kuralları1  SÖZLÜ ANLATIMIN TEMEL KURALLARI a  Konuşma, bir kez işitildiğinden dolayı dinleyicilerin ilgi duymaması durumunda önemini hemen yitirir  Metinleri ise, geriye dönmek ve tekrar okumak mümkündür  b  Konuşmacı, dinleyici grubun ve çevredekilerin dikkatini sağlama gereğini her zaman göz önüne almalıdır  Yazar ise, yazdığı sürece okuyucu kitlesinden uzaktır  Her dinleyici kitlesi, her topluluk; bir sorunun belirlenmesi, açıklanması için toplanır  Konuşmacı; dinleyici sayısını, ortalama düzeyini, öğrenim derecesini, özel ilgilerini vb  göz önünde bulundurmalıdır  c  Konuşma üslûbu, yazı üslûbundan faklıdır; konuşma, o anda anlaşılır olmalıdır  Çünkü dinleyenler, o şeyi anlamak için geri dönemez; o cümle üzerinde uzun uzun düşünemez; cümleyi anlaşılır şekle koymak için çalışamaz  Konuşmacının cümleleri; kısa, anlatımı basit ve yazı dilinden daha açık olması şarttır  ç  Sözlü anlatımda  da, yazı türlerinden hiçbirinde önemi olmayan konuşmacının sesi, dikkate  alınması gereken hususlardandır  d  Konuşmacının  anlatımının daha açık ve etkili olabilmesi için beden dili de son derece  önemlidir  2  DİKSİYON Ses, insanın kişiliğini yansıtır  Gözlem yeteneği güçlü bir kimse, her hangi biri ile birkaç dakikalık konuşma sırasında, onun hangi özellikte bir insan olduğu hakkında genel yargıya varabilir   Diksiyonda başarı; kişinin okuduğunu, söylediğini içinde duyabilmesine, içinden geldiği gibi sıcak, içten söyleyebilmesine bağlıdır  Havasına girebilen bir kişi, söylediklerine bir anlam derinliği ve inceliği kazandırır  (S  SARICA - M  GÜNDÜZ, Güzel Konuşma Yazma, s  243) Bazen bir tek kelimenin telâffuzu bile, o kişinin geçmişi, öğrenim derecesi, zihin faaliyeti ve yeteneği hakkında fikir verebilir  Ses; dalgınlık, kayıtsızlık, korkma, utanma, kibirlilik, kendini beğenme, dikkatsizlik, bünyece zayıflık vb  birçok özellikleri ortaya koyabilir  Aynı zamanda o kimsenin uyanık, yetenekli, dengeli, atak, makul, cesur olduğunu da gösterebilir  Kaba, pürüzlü, sert, haşin, genizsil, çok ince sesler; dinleyenler üzerinde iyi bir etki bırakmaz  Sesimizin niteliği hakkında bilgi sahibi olabilmek için kimi basit paragrafları yüksek sesle birçok kez okumak yararlıdır  Böylelikle sesimizin başkaları üzerinde bırakabileceği etkileri ve kusurlarımızı öğrendikten sonra, sıkı bir çalışmayla sesin az çok eğitilebilmesi mümkündür   Bu alanda başarılı olabilmek için aşağıda belirtilen iyi bir konuşma sesinin niteliklerini bilmek gerekir  * Sesin işitilebilir olması * Canlılık * Sesin ayarlanması * Anlatımda değişiklik * Temiz ve doğru söyleyiş "Hitabette galip gelen, kelimeler değil; kelimelerin nasıl söylendiğidir  " Karşılıklı konuşmanın ilk istediği şey açıklık ve bütünlüktür  Sözün ağızdan çıktığı anda anlaşılmasını sağlayacak bir telâffuz yeteneği, topluluk önünde konuşanlar için son derece önemlidir   Dinleyiciler, hatibin sesinin tonundan ya da kalitesinden ötürü, hatip hakkında yanlış intiba edinirlerse büyük bir ihtimalle kabahat hatibindir  Sert, tiz ya da zayıf bir ses, gevşek bir telâffuz, hatibin mesajından çok şey eksiltir  Sözlü anlatım çalışmalarının ilk kısmında sesin yeterli ve uygun olup olmadığı kontrol edilmelidir  Ses doğru çıkaklarında çıkarılmalı ve iyi tınlamalıdır  Bazı sesler, tınısı bakımından kulağa hoş gelir; ama bazıları da ses tonunun iyi ayarlanamamasından ya da çok sert, çok tiz olduklarından kulağı tırmalar  Tınısız ya da donuk bir ses, inandırıcı olamaz ve beklenen etkiyi meydana getiremez  Bunun için çıkarılan ses, iyi ayarlanmış ve ahenkli olmalıdır  Söyleyişte en küçük bir yanlışa bile rastlanmamalıdır; ton değişikliği, duygu ve düşüncelerin bütün özelliklerini en iyi şekilde yansıtmalıdır  Ses perdesinin düzeyi (esneklik); pes, orta ya da tiz olabilir  Esneklik, ses hacminin değişikliğe bağlı olan ses tonunu ya da perde değişikliğini kap-sar  Ses, yükseltildiği zaman hacimce büyür; alçaltıldığı zaman ise küçülür  Konuşmaların tekdüzelikten kurtulması için, ses hacminin ve perdelerinin karışık olarak kullanılması gerekir  Sesin esnek olmasının şu anlamları vardır: Kuvvetli ve yüksek ton: öfke, hoşnutsuzluk Tatlı ve biraz yükselen ton: sevgi, şefkat Hafif sesle orta ton : düşünce ve sükûnet Bir yukarıdakinin daha üstünde ton : ateşlilik ve ciddiyet Kuvvetli bir sesle alçak ton: duygu ve düşüncede dayanıklılık Tatlı bir ses ve alçak ton: ağırlık Fısıltı hâlinde ton: sinsi ve aldatıcı bir durum Sesin ton değişiklikleri, önemli yerleri vurgulamayı ve tekdüzeliği önlemeyi sağlar  Genel olarak konuşmaya orta bir tonla başlanır, ses yavaş yavaş yükseltilir   | 
|   | 
|  | 
|  |