|  | Masal,Türleri Ve Özellikleri Nelerdir? |  | 
|  08-25-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Masal,Türleri Ve Özellikleri Nelerdir?Masal  Türleri ve Özellikleri Nelerdir? MASAL NEDİR? Genellikle halkın yarattığı  ağızdan ağıza  kuşaktan kuşağa  anlatılarak sürüp gelen  çoğunlukla olağanüstü durum ve olayları yine  olağanüstü kahramanlara bağlayarak anlatan yaşanmamış halk hikayelerine  masal denir  Sözlü gelenekle ilişkisi olmayan edebi yönü ağır basan bazı eserler de bu türün içinde yer alır  MASAL TÜRLERİ Halk masalları 4 temel grupta toplanır: Hayvan masalları  olağanüstü  ve gerçekçi masallar  güldürücü öyküler  zincirlemeli masallar  1- Hayvan masalları genellikle kısa masallardır  La Fontaine masalları  bu türün en güzel örnekleridir  Şeyhi’nin Har-name adlı eseri de Divan  edebiyatındaki hayvan masalları türüne örnek gösterilebilir  2- Olağanüstü masallarda  olağan varlıkların yanı sıra cin  peri  dev  ejderha gibi olağanüstü varlıklara da yer verilir  Gerçekçi masalların  başlıca kahramanları ise padişahlar  vezirler  prens ve prensesler  zenginler  hırsızlar ya da haydutlar gibi gerçek hayattaki kişilerdir  3- Güldürme amacı taşıyan masallar okuyan ve dinleyeni eğlendirmeyi amaçlayan masallardır  4- Zincirleme masallarda sıkı bir mantık bağıyla birbirine bağlanan  küçük ve önemsiz bir dizi olay art arda sıralanır  MASALIN ÖZELLİKLERİ ***Olağanüstü konular vardır  ***Kahramanlar olağanüstü özelliklere sahip olabilir  ***Yer ve zaman belirsizdir  ***Masallarda bir öğüt () çıkarılabilir  ***Masallar  kalıplaşmış bir tekerleme ile başlar  ***Masallarda olağanüstü varlıklar (cin  peri  melek) bulunabilir  ***Masallarda milli ve dini motiflere hemen hiç yer verilmez  ***Masallar didaktik ( öğretici) türler olmalarına rağmen  genellikle eğitim amacı saklıdır  ***Anlatım kısa ve yoğundur  ***Anlatımda genellikle öğrenilen geçmiş zaman kipi ( -mişli geçmiş ) veya geniş zaman kipi (-r ) kullanılır  ***Masallar kalıplaşmış tekerlemelerle biter  ÜLKEMİZDE MASAL DERLEMELERİ ve İNCELEMELERİNDEN; Bugün Türkiye’nin çeşitli bölgelerinde anlatılan masalların mazisi  Türk kültürünün çok eski çağlarına kadar uzanmaktadır  Elimizde Türk  masallarını ihtiva eden (içeren)* basılı eserler az olmasına rağmen  masallarımız hâlâ halkın dilinde tazeliğini ve canlılığını korumaktadır  Bunun yanında daha nice masallarımızın unutulduğu da bilinen bir  gerçektir  Her bölgenin ve köyün zevkle dinlediği ve usta olarak kabul ettiği bir masalcısı vardır  Bu usta masal anlatıcıları  erkek olduğu gibi kadın da  olabilmektedir  Bu masalcılara gereken ilgi gösterilmediği için  bu  dünyadan göçerken  bildiklerini de  çok az bir iz bırakarak  beraberlerinde götürmüşlerdir  Pertev Naili Boratav  Az Gittik Uz Gittik  Adam Yayınları  İstanbul  1997  318 s  Folklor ve edebiyat (2 Cilt)  Halk Hikâyeleri ve Halk Hikâyeciği;  Köroğlu Destanı; Zaman Zaman İçinde (Tekerlemeler  Masallar) adlı  bulunan Pertev Naili Boratav’ın Az Gittik Uz Gittik adlı eseri ilk  baskısını 1969’da yapmıştır  Bu baskıdan sonra eser tıpkı basım olarak  iki baskı daha yapmıştır  1997 tarihli olan bu son baskı ile ilgili kısa  bilgi verecek olursak: Kitap  eserin içeriği hakkında kısa bilgiler  veren ve Pertev Naili Boratav’ın 1968 tarihinde kaleme aldığı bir ön  sözle başlamaktadır  Bundan sonra bir tekerleme yer almaktadır  Daha  sonra 48 masal  altı alt bölümde verilmiştir  Yedinci bölümde ise  “Karatepeli Hikâyeleri” başlığı altında 19 hikâye yer almaktadır  Türk duygusunun  düşünüşünün kısaca Türk kültürünün bir aynası olan bu masallardan bazıları şöyledir: 1  Ayağına Diken Batan Karga 2  Dev-Baba 3  Dünya-Güzeli 4  Benli-Bahri 5  Kral-Padişahının Kızı 6  Kara-tavuk Umay Günay  Elazığ Masalları’ nda derleyerek incelediği ürünleri 1973 yılında yayımlamıştır  Türk folklorcularından Hamit Zübeyr Koşay  1929 yılında Dokuz Ötkünç adlı eserini neşretmiştir  Yusuf Ziya Demircioğlu  derlemiş olduğu masalları Yürükler ve Köylülerde  Hikayeler-Masallar adlı eserinde 1934 yılında bir araya getirmiştir  Naki Tezel  1936 yılında Keloğlan Masalları adlı eserini neşretmiştir  Ziya Gökalp  çıkarmakta olduğu Küçük Mecmua’da halk masalları yayımlamıştır  Bunlar dışında  Ahmet Caferoğlu  Ahmet Bican Ercilasun  Turgut Günay  Turgut Acar  derlemiş oldukları metinlerde masal ve fıkralara da yer  vermişlerdir  TÜRK MASALLARIYLA İLGİLİ DÜNYADA YAPILAN ÇALIŞMALARDAN; Türk maslarını içine alan en eski derleme Fransa Kıralı 14  Lui’nin  mütercim ve sekreteri olan M  Digeon’un eseridir  1781 tarihini taşıyan  bu eserde üç Türk masalı olmak üzere beş masal vardır  Macar Türkolog Ignas Kunoş  Yurdumuzun çeşitli bölgelerinden derlemeler  yapan bir bilim adamıdır  masallarımızı ayrı ayrı ciltlerde toplamıştır  Masalları bölgeden derleyen  tercüme eden ve onları neşre hazırlayan  Ignas Kunoş’un bizzat kendisidir  ***Binbir Gece Masalları  Orta Çağ’da kaleme alınmış Orta Doğu  kökenli edebi eserdir  Şehrazat’ın hükümdar kocasına anlattığı  hikâyelerden oluşur  Konusu; Hikâyeye göre Fars kralı Şehriyar “Hindistan ile Çin” arasındaki bir adada hüküm sürer (eserin daha sonraki biçimlerinde  Şehriyar’ın Hint ve  Çin’de egemenlik sürdüğü yazar)  Şehriyar  karısının kendisini  aldattığını öğrenir ve öfkelenir  tüm kadınların sadakatsiz  nankör  olduğuna inanmaya başlar  Önce karısını öldürtür  sonra da vezirine her  gece kendisine yeni bir hanım bulmasını emreder  Her gece yeni bir gelin  alan Şehriyar  geceyi geçirdikten sonra tan vakti kadınları idam  ettirir  Bir süre bu böyle devam eder  daha sonra vezirin akıllı kızı  Şehrazad bu kötü gidişata son vermek için bir plan kurar ve Şehriyar’ın  bir sonraki eşi olmaya aday olur  Evlendikleri geceden başlayarak  kardeşi Dünyazad’ın da yardımıyla her gece Şehriyar’a çok güzel ve  heyecanlı hikâyeler anlatır  Tam şafak vakti geldiğinde  hikâyenin en  heyecanlı yerinde anlatmayı keser  Hikâyenin sonunu merak eden Şehriyar  ertesi gece devam edebilmesi için  o gecelik Şehrazad’ın idamını  erteler  Kitabın sonuna kadar  Şehrazad’ın Şehriyar’a anlattığı  hikayeler yer alır  Sona gelindiğinde  Şehrazad üç erkek çocuk  doğurmuştur ve evlenmelerinin üzerinden uzunca bir süre geçmiştir  Kralın kadınlara olan öfkesi ve kötü düşünceleri dinmiş  Şehrazad’ın  sadakatine inanmıştır  Böylece önceki emrini de kaldırır   | 
|   | 
|  | 
|  |