| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| anlatım, bozuklukları, cümlenin, kuruluşunda, yapılan | 
|  | Cümlenin Kuruluşunda Yapılan Anlatım Bozuklukları |  | 
|  08-25-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Cümlenin Kuruluşunda Yapılan Anlatım BozukluklarıCümlenin Kuruluşunda Yapılan Anlatım Bozuklukları Dilde sesler bir araya gelerek sözcükleri  sözcükler bir araya gelerek cümleleri oluşturur  Sözcükleri doğru seçmek kadar  onları cümlede yerli yerinde kullanmak da anlatımı etkiler  3  2  1  Cümlenin Öğeleriyle İlgili Anlatım Bozuklukları Cümleler duygu  düşünce ve isteklerimizi en kolay ve en kısa anlatma araçlarıdır  Kurduğumuz cümleler her zaman açık ve anlaşılır olmalıdır  Cümleyi oluşturan öğeler anlatılmak istenen amaca göre belirli bir düzen içinde sıralanır  Öğelerin dizilişi amaca uygun olmazsa ya da cümle içinde bir sözcük eksik olursa cümle istediğini anlatamaz   Aşağıdaki cümleleri inceleyelim  • Burası bu tartışmanın ne yeri ne de zamanı  "Burası bu tartışmanın yeri" olmayabilir ama "burası bu tartışmanın zamanı    " biçiminde bir anlatım doğru değildir  • Okulun onarımı üç ay içinde bitecek ve eğitime başlayacaktır  Bitecek olan "okulun onarımı"dır  Eğitime başlayacak olan ise "okul"dur  İkinci cümlenin öznesi olan "okul" sözcüğü kullanılmadığı için cümlede anlatım bozukluğu vardır  • O seni inandırmak için yalvarıyor  biz de sizi kuşkuyla izliyorduk  İnandırmaya çalışan "o"dur  İzleyen ise "biz"  İki ayrı yargı  iki ayrı özne var- dır  Birinci cümlenin yüklemi yalvarıyordu" olmalıydı  • Senin bu işi yapacağına inanıyor ve bekliyorum  "bekliyorum" yüklemi geçişli bir eylem olduğundan bir nesne ile kullanılması gerekirdi  Bu cümlede bekliyorum yükleminden önce "bunu" sözcüğünün de bulunması gerekirdi  • Gençlerimizi sevmeliyiz  güvenmeliyiz  "gençlerimizi" sözcüğü  "sevmeliyiz" yükleminin nesnesidir  Ancak "gençle- rimiz" sözcüğü "güvenmeliyiz" sözcüğüne nesne olamaz  Çünkü "güvenme- liyiz yüklemi bir dolaylı tümleçle birlikte kullanılmalıdır  Bu cümlede "gü- venmeliyiz" yükleminden önce "onlara" tümlecinin de bulunması gerekirdi  • Dişçi çocuğun dişini çekip eve gönderdi  "Dişçi çocuğun dişini çektikten sonra onu evine gönderdi" olmalıydı  • Evin eşyaları boşaltıldı ve yakıldı  Bu cümlede yakılan nedir? Ev mi yoksa eşyalar mı? Aşağıdaki cümlelerdeki anlatım bozukluklarını gidermeye çalışın  • Buna ancak okurlar karar verir  uygular  • Ayşe'yi çok sever  daima güvenirim  • Bütün kitapların adı listeye yazıldı ve kütüphanedeki raflara yerleştirildi  • Öğretmen sayısı çok olan bölgelerden alıp az olan bölgelere vereceğiz  3  2  2  Olumlu ve Olumsuz Yargıların Birlikte Kullanımından Doğan Anlatım Bozuklukları Olumlu ve olumsuz yargıların birlikte kullanıldığı cümlelerde yargıların birbirine karışmamasına dikkat etmek gerekir  Genellikle virgülle  noktalıvirgülle  (ve  ama  fakat  ancak gibi) bağlaçlarla birbirine bağlanan  düşüncelerin art arda sıralandığı sıralı cümlelerde olumlu ve olumsuz yargıların birbirine karıştırıldığı olur  Aşağıdaki cümleleri inceleyelim  • Düşüncelerinde ısrarlı ama inatçı değildi  "değildi" yüklemi "inatçı" sözüyle birlikte  "ısrarlı" sözcüğünün de yüklemi durumunda  Düşüncelerinde ısrarlıydı ama inatçı değildi  olmalıdır  • Tereyağı tam sağlıklı ve yaşlı olmayan kimselerce yenmelidir  "tam sağlıklı" ve "yaşlı olmayan" sözlerinden "sağlıksız" ve "genç" anlamla- rı çıkıyor  Tereyağı tam sağlıklı ve genç kimselerce yenmelidir  olmalıdır  • Herkesin temiz olmasını ve yere hiçbir şey atılmasını istemiyorum  Herkesin temiz olmasını istiyorum ve yere hiçbir şey atılmasını istemiyo- rum  olmalıdır  Aşağıdaki cümlelerdeki anlatım bozukluklarını gidermeye çalışın  • Çalışkan ama girişken bir öğrenci değildi  • Peyniri az zeytini hiç yemem  3  2  3  Yardımcı Eylem Eksikliğinden Doğan Anlatım Bozuklukları Türkçe'de sık karşılaşılan anlatım bozukluklarından biri de yardımcı eylem eksikliğinden doğan anlatım yanlışlarıdır  Özellikle sıralı ve bağlı cümlelerde yardımcı eylemlerin unutulması cümlede anlatım bozukluğuna yol açmaktadır  Aşağıdaki cümleleri inceleyelim  • Öğretmenlerin içinde bulunduğu koşullar tesbit ve bu koşullar eğitimi olumlu yönde geliştirecek biçimde düzeltilmelidir  "tesbit" sözcüğünden sonra "etmek" yardımcı eyleminin "edilmeli" biçimi getirilmelidir  • Öğrencilerimizi tebrik ve hepinizin adına teşekkür ederim  "tebrik" sözcüğünden sonra "etmek" yardımcı eyleminin "eder" şekli getirilmeli  Ayrıca "adına" sözcüğünden sonra "kendilerine" sözcüğü getirilerek cümledeki dolaylı tümleç eksikliği de giderilmelidir  • Okullardaki eşyayı tahrip ve onlara zarar verenler disiplin kuruluna verilir  "tahrip" sözcüğünden sonra "etmek" yardımcı eyleminin "eden" biçimi getirilmelidir  3  2  4  Sözcük ve Sözcük Öbeklerinin Yerinde Kullanılmamasından Doğan Anlatım Bozuklukları Bir cümle içinde sözcükler  bulunması gereken yerde bulunmazsa anlam karışıklığı  anlatım bozukluğu ortaya çıkar  Cümlenin anlamında belirsizlik olur  Aşağıdaki cümleleri inceleyelim  • Ali'nin sınıf başkanlığı otuza karşı  oniki oyla reddedildi  Bu cümleye göre Ali'nin başkanlığı oniki oyla reddedilmiş oluyor  Oysa anlatılmak istenen otuz oyla reddedildiğidir  • Çırılçıplak gazetecilere yakalanan sanatçı ateş püskürdü  "Çırılçıplak" olan "gazeteciler" mi yoksa "sanatçı" mı? Aşağıdaki cümlelerdeki anlatım bozukluklarını gidermeye çalışın  • Haberlerde tekrar tekrar yıkılan köprüleri izledim  • Bütün gün bomboş evde oturdum  • Su gibi içkiler içiliyor  çılgınca eğleniyordu  •       Dersanesi öğrencileri ücretsiz üniversite sınavına hazırlıyor  • Henüz bu dersin sağladığı yararlar öğrencilerimize tam olarak yansımış değil  • İzinsiz inşaata girilmez  3  2  5  Özne-Yüklem Uyumsuzluğundan Doğan Anlatım Bozuklukları Özne ile yüklemin uyumsuzluğu cümlenin anlatımını bozar  Aşağıdaki cümleleri inceleyelim  • Ayla ile Serap'ın anlatımında hem yanlışlar var hem de kitap diline hiç uygun değil  "hiç uygun değil" yükleminin öznesi "Ayla ile Serap'ın anlatımı" olmalıdır  • Meteor yağmurları her yıl düzenli olarak tekrarlar  "bir şey" tekrarlamaz  tekrar etmez fakat tekrarlanır  tekrar edilir  • Bu gibi olayları saymakla bitmez  "bitmez" eyleminin öznesi "bu gibi olaylar" olmalıdır  • O yıl eğlenceyi seven ne kadar öğrenciler varsa bu derslere ilgi gösterdi  "öğrenci" sözcüğü tekil kullanılmalıdır  • Ellerime uğur böcekleri konuyorlar  Cümledeki özne çoğul hayvan adı veya çoğul bitki adı olursa  cümlenin yüklemi tekil olur  "konuyor" sözcüğü kullanılmalıdır  • Bacakları tutmuyor  gözleri artık görmüyorlardı  Cümledeki özne organ adlarından birini gösteren çoğul bir sözcükse yüklem tekil olur  "görmüyordu" sözcüğü kullanılmalıdır  • İşlerimiz artık çoğaldılar  Cümledeki özne eylem bildiren çoğul bir özneyse yüklem tekil olur  "çoğal- dı" sözcüğü kullanılmalıdır  • Kamyonların gürültüleri bütün sokağı kaplıyorlardı  Özneleri çoğul cansız varlık olan cümlelerin yüklemi tekil olur  "kaplıyor- du" sözcüğü kullanılmalıdır  • Saniyeler geçmek bilmiyorlardı  Saat  dakika  saniye  ay  yıl gibi zaman adlarından birini gösteren çoğul öznelerin yüklemi tekil olur  "bilmiyordu" sözcüğü kullanılmalıdır  Aşağıdaki cümleyi inceleyin  anlatım bozukluğunun nedenini bulmaya çalışın  Haftanın en güzel günlerinden biridir cumartesi  pazar  3  2  6  Düşünme Hatalarından Doğan Anlatım Bozuklukları Türkçenin özellikle sözlü anlatımında düşünme hatalarından doğan anlatım bozuklukları da görülmektedir  Aşağıdaki cümleleri inceleyelim  • Otomobilin bagajından bir kamyon dolusu silah çıktı  (Otomobilin bagajına bir kamyon dolusu silah sığmaz  ) • Aşağıya indiğimizde arabamızı çalınmış olarak bulduk  (Araba ya vardır ya da yoktur  Çalınmış olarak bulunamaz  ) • Bir koltukta ölü olarak uyanmak istemiyorum  (Öldükten sonra uyanmak mümkün değildir  ) • Bu yılki salgın hastalıkta hayvan ölümü sayısı 275 olarak gerçekleşti  (275 sayısı  hayvan ölümü sayısı değil  ölen hayvan sayısıdır  ) • Bütün bildiklerimi ve bilmediklerimi oğluma öğretmek istiyorum  (Bildiklerimizi öğretebiliriz ama bilmediklerimizi öğretemeyiz  ) • Bugün yapılan antrenmanda iki futbolcu arasında sözlü bir tartışma geçti  (Antrenman sırasında  futbolcular arasında elbette sözlü tartışma yapılacak- tır  O anda yazılı bir tartışma olamaz  ) • İlk kez gerçekleşen gösteriye katılım rekor düzeydeydi  (İlk kez yapılan bir gösteriye gelen izleyici sayısının  rekor düzeyde olup ol- madığı bilinemez  ) • Yangında ihmal var  (İhmal  yangında değildir  Ancak yangının çıkmasına neden olan kişilerin ihmali sözkonusu olabilir  ) Özet Okullarımızdaki anadili eğitiminin temel amacı öğrencilerin okuduklarını  dinlediklerini doğru anlayabilmelerini; duygu  düşünce ve isteklerini doğru anlatabilmelerini sağlamaktır  Ancak özellikle gençlerde görülen  Türkçenin kullanımına yönelik  önemli dil sorunları vardır  Söz dağarcıkları yetersizdir  Çoğu belli sözcüklerle okur  yazar  konuşur  Sözcük kıtlığı yüzünden yazı içinde  konuşma sırasında şaşılacak kadar çok tekrarlar yaparlar  Bilgileri aktarmakta güçlük çektikleri yazılıkağıtlarında da açıkça görülmektedir  Öğrencilerin anlatımlarını düzeltmek ve zenginleştirmek için öncelikle onlara kitap okuma alışkanlığı kazandırmak  okumayı sevdirmek gerekir  Dinlediğini  okuduğunu anlayan  anlatmak istediğini amacına uygun bir biçimde dile getirebilen bireylerin başarısında güzel  doğru  akıcı  zengin bir anlatımın önemi tartışılamaz  Ayrıca dilde; ihmalin  tembelliğin ve kolaya kaçmanın meydana getireceği bozulmalar  kolay kolay düzeltilemez  Bu nedenlerle anlatım bozukluklarının önlenebilmesi için: • Her sözcüğün yazılışıyla birlikte doğru söylenişi de kavranmalıdır  • Sözlük ve yazım kılavuzu kullanma alışkanlığı kazanılmalıdır  • Çoğunlukla yaşayan Türkçedeki sözcükler kullanılmalı; eski  az kullanılan veya tu- tunamamış sözcükler üzerinde ısrar edilmemelidir  • Türkçede tam karşılığı bulunduğu halde dilimize girmiş olan yabancı dillere ait söz- cükler kullanılmamalıdır  • Yazılı ve sözlü anlatımda duru  yalın ve açık cümleler seçilmelidir  Değerlendirme Soruları Aşağıdaki soruların yanıtlarını seçenekler arasından bulunuz  "Eylem adlarının çoğulları özne olduğunda yüklem tekil olur  " 1  Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bu kurala uyulmamıştır? A  Dışarıdan sesler duyuluyordu  B  Yaptığımız çalışmalar boşa gittiler  C  Bütün olumsuzluklara karşılık çalışmalarımız iyi gidiyor  D  Öğrenciler arasında gülüşmeler başladı  E  Kaza yapan araçtan çığlıklar yükseliyordu  2  "Her belirti hastalık demek anlamına gelmez  " Bu cümledeki anlatım bozukluğu aşağıdaki değişikliklerin hangisiyle giderilebilir? A  "demek" sözü atılarak  B  "her belirti" sözü yerine "belirtilerin" sözü getirilerek  C  "hastalık" sözünden sonra "başlamış" sözü getirilerek  D  "gelmez" yerine "getirilemez" sözü getirilerek  E  "belirti" sözünden sonra "her zaman" sözü getirilerek  3  "Korkarım  herhalde bu yasa kamuoyunun da mutlaka desteğini kazanacak  " Yukarıdaki cümlede anlatım bozukluğuna neden olan aşağıdakilerden hangisidir? A  Özne-yüklem uyumsuzluğu vardır  B  Yazımı yanlış olan sözcük vardır  C  Birbiriyle çelişen sözler vardır  D  Cümlenin öğelerini dizilişi yanlıştır  E  Cümlede anlatım bozukluğu yoktur  4  "Gelecek hafta bir başka konuda buluşmak üzere hoşçakalın  " Yukarıdaki cümlede anlatım bozukluğuna neden olan aşağıdakilerden hangisidir? A  Yazım yanlışlığı vardır  B  Nesne noksanlığı vardır  C  Tümleç yanlışlığı vardır  D  Fazla sözcük vardır  E  Düşünce hatası vardır  5  "Size bu güzel şiirden bir dizi okumak istiyorum" cümlesinde anlatım bozukluğuna neden olan hangi sözcüktür? A  size B  güzel C  şiir D  dizi E  okumak Yararlanılan ve Başvurulabilecek Kaynaklar Aksan  Doğan  Her Yönüyle Dil  Türk Dil Kurumu Yayınları: 439  Ankara  1990  Aksoy  Ömer Asım  Dil Yanlışları  Adam Yayınları  İstanbul  1991  Aksoy  Ömer Asım  Yine Dil Yanlışları  Öğretmen Yayınları  Ankara  1985  Altan  Çetin  Gazete Yazıları  | 
|   | 
|  | 
|  |