![]() |
Duygular..... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Duygular.....Küllî irade ve cüz’i irade ne demektir? Küllî irade , sonsuz işleri birlikte dileyebilen ilâhî iradedir ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- Kur'an' da; "İnsan zayıf yaratıldı" buyurulmaktadır ![]() Bu zayıflık, daha dünyaya gelir gelmez kendini göstermeye başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- Ra`d Sûresi 28 ![]() ![]() ![]() Kalbin Rabbi, onun ancak zikirle tatmin olacağını bildiriyor bize ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- İnsan hürriyetini sınırlandırmak, insana bir sıkıntı ve azap değil midir? Bir balık, deniz içinde dilediği yöne gidebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- Dünya sevgisi hakkında farklı değerlendirmeler yapılıyor ![]() ![]() Dünyanın üç yüzü vardır: “İlahî isimlere âyine olma”, “cennete tarla olma” ve “ehl-i hevesatın oyuncak yeri olma” yüzleri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- İnsanın, kendi nefsine zulmetmesi ne demektir? Zulüm, “haddi tecavüz” demektir; başkasının mülkünde onun rızası olmaksızın tasarruf etme mânâsına gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- “Havf ve reca (korku ve ümit) arasında olmak” ne demektir? Havf:, “korku, korkutmak”, reca ise “emel, ümit, yalvarmak, dilek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- Bazıları insan iradesini hiçe sayıyor ve insanın, yaptığı isyanlardan sorumlu olmadığını iddia ediyorlar ![]() Her insan vicdanen bilir ki, kendisinde iki ayrı hareket, iki ayrı fiil söz konusudur ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- “Benlik” duygusu insana niçin verilmiştir? Benlik, insanın kendi varlığından ve sıfatlarından haberdar olması, nefsini ve malını kendine nispet edebilmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- İnsana irade sıfatı niçin verilmiştir ve bu sıfat nasıl kullanılmalıdır? İrade insan için büyük bir lütuf ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- Teveccüh-ü nâs (insanlardan tebrik, taktir ve alkış bekleme) hastalığından nasıl kurtulabiliriz? Teveccüh-ü nâs, kulların sevgisine, alkışına, takdirine kapılıp, dünyaya geliş gayesinden sapma hastalığı, kendisi gibi zavallı bir başka insandan medet bekleme gafletidir ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- Nefsin tezkiyesi, temizlenmesi nasıl olur? Nefsin tezkiyesi iki ayrı mânâya geliyor: Birincisi nefsini temize çıkarmak, ona toz kondurmamak, kusurlarını örtmek, hatta elinden gelirse bunları faziletmiş gibi göstermektir ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- “Nefis” ile “Nefs-i emmare” ne demektir, aynı şeyler mi, yoksa farkları var mı? Nefis derken çoğu zaman nefs-i emmareyi kastederiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- Bütün varlık âlemi beş duyu ile algılanabilir mi? Duyularla algılayamadığımız varlıkları inkâr edilebilir mi? Şurası bir gerçektir ki; varlık âlemi sadece beş duyu ile hissedilebilenlerden ibaret değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- Zevk nedir? Niçin verilmiştir? Diyorlar ki: Dünyaya bir kere gelinir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- Çevremizde, az da olsa, “görmediğime inanman” diyen kişilerle karşılaşıyoruz ![]() Şurası bir gerçektir ki; varlık âlemi sadece beş duyu ile hissedilebilenlerden ibaret değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- Hadiseleri, varlıkları yüzeysel olarak değerlendirmek onları yanlış algılamaya sebep olabilir mi? Kâinattaki görülen mükemmel faaliyet nasıl değerlendirmelidir? Gaflet olarak tanımladığımız durum karşısında insan, bu âlemi baştan başa saran ince nizamı, mükemmel intizamı, harika ahengi, göz kamaştıran güzelliği göremez ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- Allah’ın ahlakıyla ahlaklanmak ne demektir? İnsan kendisine İlâhî bir ihsan olan irade sıfatıyla güzel şeyler irade ederse, kudret sıfatını iyi ve faydalı işleri görmede sarf ederse, ilim sıfatıyla faydalı ilim öğrenirse, merhamet duygusunu yerinde kullanır Allah’ın kullarına ve diğer mahlukatına merhametle muamele ederse kısacası kendisinde yaratılan bu sıfatlar ve hisler âlemini Allah’ın razı olduğu istikamette kullanırsa İlâhî ahlakla ahlaklanmış olur ![]() -------------------------------------------------------------------------------- Haset nedir, zararları nelerdir? Haset hastalığının temelinde, haset edilen kimseyi ve onun elindeki dünya nimetlerini ebedî zannetme gafleti yatar ![]() ![]() -------------------------------------------------------------------------------- Dini hükümlerde, aklın fonksiyonu nedir? Allah’ın isim ve sıfatları, insanın yaratılış gayesi, İlâhî emir ve yasaklar, hangi ibadetin ne zaman ve ne şekilde yapılacağı, melekler, cinler, kabir ve ahiret âlemleri gibi konularda akla düşen vazife nakle tâbi olmaktır ![]() |
![]() |
![]() |
|