Prof. Dr. Sinsi
|
Düalizm
Düalizm herhangi bir alanda birbirlerine indirgenemeyen iki karşıt ilkenin varlığını ileri sürme  Bircilik ve çokçuluk terimleri karşılığıdır Düalizm terimi, felsefe ve Felsefe, varlık, anlam ve öz sorunlarının eleştirel bir yaklaşımla araştırılmasına ve varılan sonuçların sistemli bir biçimde ortaya konmasına yönelik düşünsel etkinlik Yokluğa karşıt olarak var olan şey Oluşa karşıt bir şey olarak, değişmeden aynı kalan gerçeklik Boşluğa karşıt bir şey olarak, mekanda bir yer işgal eden kalıcı gerçeklik
teoloji başta olmak üzere farklı konularda çeşitli doktrinlerden bahsetmek ve bunları tanımlamak için kullanılabilir Bu doktrinlerin hepsinde iki temel maddenin (çoğunlukla zıt) var olduğu kavramı vardır Bu zıtlıklar, özellikle de zıt güçler veya zıt Teoloji sözcük anlamı olarak tanrıbilim demektir (Yunanca θεος, theos, "Tanrı", + λογος, logos, "bilim"), ilahiyat Dine ilişkin olgu ve fenomenleri konu alan ve dinle ilgili olarak geniş kapsamlı bir senteze ulaşmayı amaçlayan disiplin Tanrıyı ve insan yaşamının anlamını, vahyin verilerine dayanarak inceleyen disiplin
ontolojik veya epistemik kategoriler olabilir
Felsefe alanında ilk dualist, antikçağ Yunan düşünürü Ontoloji Varlık bilimi [[Felsefe]]de, metafiziğin en temel kollarından biridir Ontoloji varlık veya varoluş ile bunların temel kategorilerinin araştırılmasıdır Varlık, var olduğu söylenebilen herhangi bir şeydir Var olmanın birden fazla yolu olduğundan var olmak fiili muğlaktır
Anaksagorastır Anaksagoras, Yunan Filozof MÖ 462 de yurdu olan Anadolu'dan Atina'ya göçtü Anaksagoras tam anlamıyla bir akılcıydı Ona göre yeryüzünü oluşturan süreç neyse,diğer gök cisimlerini oluşturan da oydu Bu nedenle yeryüzü ile gökteki diğer cisimler aynı maddeden yapılmıştı
özdekle Agent, body, substance
ruhu kesin olarak birbirinden ayırıyor ve sonsuza kadar da birbirlerinden ayrı kalacaklarını söylüyordu Anaksagorasın nus adını verdiği bir ruh özdeksel yapıdadır ama yaratan olmak bakımından yaratanın karşısında bulunmakla, beraber birbirine indirgenemeyen temelli bir ikilik meydana getirir
Teolojide düalizm, tüm varoluşu ruh-madde, yaratan-yaratılanlar, öteki dünya-bu dünya gibi karşıt unsurlarla açıklayan bir bakış açısı olarak karşımıza çıkar Arkaik inanışlarda ise, tüm oluşumları açıklamakta kullanılan yine birbirine indirgenemeyen iki karşıt unsur vardır Genel anlamda iyillik-kötülük, dişil-erkek ya da aydınlık-karanlık olan bu ikilik, Çin düşüncesinde Yin-Yang, Hint düşüncesinde Tamus-Satva, İran düşüncesinde Ahura mazda-Angra mainyu olarak karşımıza çıkar
Felsefede ise tüm varoluşlar ve oluşlar, yine birbirine indirgenemeyen karşıt iki unsurla tanımlanır
Fransız düşünür Ruh İnsanda, aklın erdiği bilgileri anlayan, his (duygu) organlarından beyne gelen duyguları alan, bedendeki bütün kuvvetleri, hareketleri idare eden, kullanan ve kendisi parçalanmayan bir cevher, varlık İnsanların duygu organları ve hareket sinirleri, kalp ismindeki bir kuvvetin emrindedir Bedenin dört yapı maddesi olan toprak maddeleri, su, hava ve ateş (hararet) ile yine insanda var olan nefis ve kalp kuvvetlerini bir arada tutan, çalıştıran kuvvet de, ruhtur Kalbi (yürek başkadır),
Descartes de evrendeki bütün gerçeklikleri birbirine indirgenemeyen ruh ve özdek ikiliğinde toplar Dualizm, temelde tanrılık yer (öte dünya) ile insanlık yer (dünya) ayrımını ileri süren dinsel ikicilikten yansımıştır ve evrenin özdeksel birbirini yadsıyan gerici bir görüştür Dualistlerin tümü idealisttir, çünkü özdensel yapının karşısında bir de ruhsal yapı olduğunu kabul ederler René Descartes, 1591-1650 yılları arasın*da yaşamış, modern felsefenin kurucusu olarak ün kazanmış Fransız filozof Temel eserleri: Regulae ad Directionem Ingenii [Aklın İdaresi İçin Kurallar], Principia Phi*losophiae [Felsefenin İlkeleri], Discours de le Mathade [Yöntem Üzerine Konuşma], Maditations Mataphysiques [Metafizik Dü*şünceler]
|