Skoda Favorit |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Skoda FavoritOtomobil Modeli Skoda Favorit Üretici marka: Skoda Model Adı: Favorit Üretim yılı: 1988 - 1995 Karoseri: Hatchback Motor tipi: 4 zamanlı, 4 silindir, 8 valve, 1289 cc Skoda Favorit, Çekoslavakyalı binek otomobil üreticisi Skoda'nın 1988 - 1995 yılları arasında üretmiş olduğu bir küçük aile otomobili serisidir İlk defa 1987 yılında Brno Mühendislik Fuarı'nda tanıtılmıştır Tasarımı Bertone tarafından yapılmıştır Skoda, Favorit modelinde Avrupa'da 20 yüzyılın otomobil konsepti olan hafif, az enerji üreten ve tüketen, önden çekişli otomobil anlayışına geçiş yapmıştır Favorit Skoda'nın üretmiş olduğu önden çekişli ve önden yanal motorlu ilk otomobildir Favorit modeli Skoda için bir dönüm noktası olmuştur Çünkü bu model fiyatlarının ekonomikliği ve üretiminin kolaylığı sayesinde insanların yoğun ilgisi sonucunda üretimini hızla arttırmıştır Toplam 783 167 adet Favorit, 219 254 adet Forman ve 60 744 adet Pick-up üretilmiştir 1991 yılında Skoda'nın işletme kontrolünü Volkswagen almıştır Volkswagen Skoda'yı zayıf pazarlar için ucuz arabalar imal eden bir şirket durumundan akıllı ve rahat araçlar üreten bir marka haline getirmek için uğraşmıştır Volkswagen birleşmeden önce üretilen Favorit'in eksikliği olduğunu düşündüğü kısımlarını baştan dizayn ederek yeniden farklı modellerde piyasaya sürmüştür Ve 1995 yılında Volkswagen Favorit modelinin üretimini tamamen durdurmuş onun yerine Favorit ile aynı motora sahip olan Felicia'nın üretimine başlamıştır Favorit günümüzdeki otomobillerde bulunan konfor ve güvenlik özelliklerine yeterince sahip olmasa da piyasada fiyatlarının ucuzluğu, yakıt ekonomisi ve yedek parçasının bolluğu sayesinde hala geniş bir kullanıcı kitlesine hitab etmektedir![]() Skoda Favorit'te kapıları, bagajı ve direksiyon emniyeti tek anahtar sayesinde manuel olarak açılmaktadır Pencereler de pencere kolundan manuel olarak açılmaktadır Arka kapıların kilit mekanizmalarının yanında çocuk emniyet kilidi bulunmaktadır, emniyet kilidi açılarak içeriden kapının açılması önlenebilmektedir Favorit'in gösterge panosunda 180 km/h kadar hız kadranı, 8000 rpm kadar devir saati, hararet ve benzin göstergeleri ve ayrıca çeşitli uyarı lambaları ile kilometre sayacı vardır Motorun çalışması için ideal hararet 85-115 C'dir ve hararet kadranında beyaz dolu kısım ile uygun çalışma sıcaklığı gösterilmiştir Otomobilin hararetine sürekli dikkat edilmeli hararet çok arttığında motor dinlendirilmelidir![]() Otomobilin direksiyonun solundaki kolda sinyal, klakson ve selektör gibi uyarı işaretleri, sağındaki kolda ise cam sileceği ve su püskürtme özellikleri yer almaktadır Otomobilde torpido üzerinde çeşitli hava kanalları ve kalorifer sıcaklık ile hava yönü ayarı yer almaktadır Otomobilin tavanında ayrıca dahili aydınlatma ampulü vardır, ayarlandığı zaman kapılardan birisi açıldığında otomatik olarak yanabilmektedir Favorit'te yan aynalar katlanabilir özellikte olup ayarı içeriden manuel olarak bir kol sayesinde yapılabilmektedir Ayrıca Favorit'te katlanabilen ön koltuklar arkaya yaslanarak yatak pozisyonuna gelebilmekte, öne katlanan arka koltuklar ise bagaj hacmini büyütmektedir Favorit'in tüm koltuklarında emniyet kemeri bulunmaktadır Otomobilin tavanı yük taşıyabilecek yapıda olup uygun techizatlarla 50 kg'a kadar yükler taşınabilmektedir![]() Skoda Favorit'te bulunan özelliklere ek olarak Türkiye koşullarında içeriden radyatör fanını manuel olarak çalıştırmaya yarayan bir düğme eklemekte ve termostatın derecesini küçültüp fanın daha önce çalışmasını sağlamakta otomobile yüksek hararetin verebileceği zararı önlemek için fayda sağlayacaktır ![]() Skoda Favorit'in motoru süper veya kurşunsuz benzini kullanabilecek şekilde tasarlanmıştır Benzin fiyatlarının yüksekliği, süper benzinin yasaklanması vs gibi sebepler yüzünden çoğu Favorit kullanıcısı otomobiline LPG sistemleri monte ettirmişlerdir LPG ayarları eksoz emilsiyonuna göre doğru olarak yapılmalıdır Favorit için uygun rolanti devri benzin ile 750 - 800 rpm, LPG ile 800 - 900 rpm'dir LPG ve benzin birbirine geçişlerde Favorit'te problem yaratabilmektedir Devamlı LPG ile kullanmak yerine yaklaşık 1000 km veya ayda bir benzinde kullanmak motor sağlığı için daha faydalı olacak benzin pompası gibi sistemlerin tamamen kuruyup bozulmasını önleyecektir![]() Skoda Favorit kullanıcısı otomobil hakkında yeterli bilgiye ve pratiğe sahip olduğu sürece yolda kalacak bir otomobil değildir Genel olarak benimsenmiş kronik arızaları bulunmamaktadır Fakat belli bir yaşa gelmiş otomobiller olduklarından en beklenmedik bir anda çeşitli sorunlar çıkartabilmektedir Bu yüzden Skoda Favorit kullanıcısı otomobili hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmalıdır Otomobilde seyahat halinde iken otomobilin stepnesi, bijon anahtarı ve krikosu dışında otomobilde ufak bir takım sandığı bulundurmakta fayda vardır Otomobilin bağajında bunlara ek olarak 5 kg'lık su dolu bidon ve 1lt'lik motor yağı taşımakta yolda karşılaşılabilecek olası hortum yarılması, yağ sızdırma gibi sorunlarda yardımcı olacaktır Otomobilin motor bölümünde üstübü gibi malzemeler kesinlikle bırakılmamalıdır çünkü zamanla benzin, yağ vs bulaşıklarını üzerinde toplamakta ve motorun sıcaklığıyla yangına sebep olabilmektedir Otomobilde olası bir yangın anında sürücü koltuğundan birkaç saniyede ulaşılabilecek mesafede yangın söndürme cihazı kesinlikle bulundurulmalıdır Bagaja bırakılmış bir yangın söndürme cihazının olası bir yangında panik yapıp otomobilden uzaklaşılacağından hiçbir faydası olmayacaktır![]() Yedek parçası en uzuz otomobil markalarından biriside Skoda Favorit'tir Otomobilde yedek parça olarak başka otomobil markalarının benzerlerini uydurmak yerine orijinal Skoda Favorit parçalarını kullanmak uzun vadede daha yararlıdır![]() Skoda Favorit'in boş ağırlığı yaklaşık 850 kg civarındadır Dolayısıyla yola tutunması ağır otomobillerden daha az olmaktadır Bu yüzden lastik seçimi önemlidir Özellikle kışlık kullanımlarda oldukça yumuşak lastikler tercih edilmelidir Lastik alırken dikkat edilmesi gereken en önemli noktalardan biriside lastiğin üretiliş tarihinin yeni olmasıdır Çünkü lastikler hiç kullanılmasalar bile üretilmesinden sonra 5 yıl gibi bir sürede ömrünü tamamlamaktadır Lastik değişimlerinde mümkünse 4 lastik birlikte yenisi ile değiştirilmelidir Eğer 4 lastiği birden değiştirebilecek güç olmayıp sadece 2 tanesinin değiştirilmesi gerekiyorsa her zaman yeni olan 2 tanesi arkaya takılmalı, arkadan çıkan lastikler öne takılmalıdır Çünkü önemli olan otomobilin kalkışlarda patinaj yapıp yapmaması değil, sert dönüşlerde arka kısmının merkez kaç kuvveti ile savrulmamasıdır Direksiyon ani bir şekilde döndürüldüğünde merkez kaç kuvveti otomobilin arka kısmını dönülen yönün tersi yönde kaydırmaya çalışacaktır Kayarak savrulmaların büyük çoğunluğu arka tekerleklerin kaymasından kaynaklanmaktadır![]() Kaynak : Wikipedia |
|
|
|