Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
Ãdouard, çalışmaları, hayatı, manet

Ã?Douard Manet Hayatı Ve Çalışmaları

Eski 08-20-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Ã?Douard Manet Hayatı Ve Çalışmaları




Hayatı ve çalışmaları
Gençlik yılları




Edgar Degas'nın Manet portresi


Ã?douard Manet, 23 Ocak 1832'de Paris'te varlıklı ve birbirine bağlı bir ailenin üyesi olarak doğdu Annesi, Eugenie-Desiree Fournier, İsveç Prensi Charles Bernadotte'nin torunuydu Babası, Auguste Manet ise Fransız bir yargıçtı ve oğlunun da tıpkı kendisi gibi hukuk alanında kariyer yapmasını istiyordu Dayısı, Charles Fournier, yeğenini resim yapması konusunda teşvik etti ve sık sık Louvre'a götürdü 1845 yılında, dayısının tavsiyesiyle, Manet çizim konusunda özel ders almaya başladı Bu dersler sırasında ileride Güzel Sanatlar Bakanlığı yapacak olan Antonin Proust ile tanıştı Proust-Manet dostluğu yaşamlarının sonuna kadar sürdü
1848 yılında, babası isteği üzerine bir eğitim gemisiyle Rio de Janeiro'ya doğru yola çıktı Deniz Kuvvetleri sınavına iki kere girip başarısız olduktan sonra babası sanat eğitimi almasına izin verdi Manet, 1850'den 1856'ya kadar, geniş tarihi tabloları ile tanınan Thomas Couture isimli akademik bir ressamla birlikte çalıştı Boş zamanlarında ise Louvre'daki büyük başyapıtları kopyalıyordu
1853 ile 1856 arasında Almanya, İtalya ve Hollanda'yı ziyaret etti Bu ziyaretler sırasında Frans Hals, Diego Velazquez ve Francisco Goya'nın eserlerini inceleme fırsatı buldu Bu üç ressamdan çok etkilendi ve daha sonraki çalışmalarında onların eserlerinden esinlendi
1856 yılında kendi atölyesini açtı Bu dönemdeki tarzı fırça darbelerini serbest bırakan, detayları basitleştiren ve geçiş tonlarını yok eden olarak tanımlanabilir Bu stilini Gustave Courbet tarafından başlatılan gerçekçilik akımına adapte eden Manet, Absent İçicisi (1858-59) isimli tablosunu çizdi Onun dışında ise şarkıcılar, çingeneler, kafelerdeki insanlar, boğa güreşleri, dilenciler gibi çağdaş konularla ilgilendi Gençlik yıllarında eğilmeyi tercih ettiği dini, tarihi ya da mitolojik resimleri daha sonraki yıllarda çok az konu edindi
Tuileries'de Müzik

Tuileries'de Müzik





Tuileries'de Müzik, 1862


Tuileries'de Müzik, Manet'nin ilk dönem çalışmalarından biridir ve o dönemdeki tarzını yansıtır Tabloda, Frans Hals ve Diego Velazquez'den esinler görülür Ayrıca, ressamın hayatının sonuna kadar ilgileneceği "boş zaman" konusunun da habercisidir Resim, bazıları tarafından tamamlanmamış olarak tanımladı Tabloda, o dönemde Tuileries Bahçeleri'nin müzik ve sohbetle dolu atmosferi izlenebilir
Bu resimde, Manet, arkadaşlarını, ressamları, yazarları ve müzisyenleri anlattı Bütün bu karakterlerin arasına kendi otoportresini de ekledi
Kırda Öğle Yemeği

Kırda Öğle Yemeği





Kırda Öğle Yemeği (Le dejeuner sur l'herbe), 1863


Sanatçının en önemli erken dönem çalışmalarından biri de Kırda Öğle Yemeği idi 1863 yılında Paris Salonu'nun yıllık sergisi tarafından reddedilen Manet, bir sonraki sene resmi Reddedilenler Salonu'nda sergiledi 3 Napolyon Reddedilenler Salonu'nu, 1863 yılında, Paris Salonu'nun 3000'den fazla eseri reddetmesinden sonra kurmuştu
Tabloda giyinik bir erkekle tamamen çıplak bir kadının yan yana oturmasının zıtlığı ilgi çekti Ayrıca eskize benzeyen basitleşmiş çizim de Manet'yi Courbet'ten ayıran bir gelişmeydi Aynı zamanda, Manet'nin kompozisyonunda onun eski başyapıtlar üzerine yaptığı çalışma da fark ediliyordu Ana karakterlerin oturma düzeni Marcantonio Raimondi'nin 1515 yılında çizdiği Paris'in Yargısı isimli tablosunu anımsatıyordu
Uzmanlar ayrıca, Manet'nin bu çalışmasının iki büyük rönesans resmi olan Giorgione ve Titian'ın Pastoral Uyum, ile Fırtına'sını de anımsattığını söylediler Fırtına Venedik'teki Gallerie dell'Accademia'dadır Bu gizemli resimde de giyinik bir adamla çıplak bir kadın kırsal bir mekandadırlar Adam solda ayaktadır ve kadın, çimenlerin üzerinde bebeğini beslemektedir Uzaktaki karanlık bulutlar gelecek olan bir fırtınanın belirtisi gibidir Resimdeki iki karakterin birbirleri ile olan ilişkileri ise belirsizdir Pastoral Uyum ise Louvre'un koleksiyonundadır Bu resimde giyinik iki adam kırda oturmuş birbirine bakmaktadırlar Sol taraftaki adam bir ud çalmaktadır, sağdaki ise dikkatle ona bakıp dinlemektedir Ön tarafta ise iki çıplak kadın, erkeklere eşlik etmektedir Kadınların birinin elinde flüt vardır, diğeri ise sürahi taşımaktadır Arka planda ise uzakta bir ev, bazı ağaçlar ve bir çoban görünmektedir
Olympia




Olympia, 1863



Olympia (tablo)

Tıpkı Kırda Öğle Yemeği'nde olduğu gibi bu tablosunda da Manet Rönesans ressamlarını anmaktadır Resimdeki çıplak kadının pozu Titian'ın Urbino Venüsü'nü (1538) ve Francisco Goya'nın Çıplak Maya'sını (1800) anımsatmaktadır
Resmin tartışılmasının sebeplerinden biri de çıplak modelin tam olarak çıplak olmamasıdır Saçlarındaki orkide, boynundaki kurdela, bilezik ve terlikler onun çıplaklığını ve ****apelini daha çok vurgulamakta ve zenginlerle düşüp kalkan rahat bir yaşama sahip hayat kadını imajını güçlendirmektedir Orkide, tepede toplanmış saçlar, siyah kedi ve bir buket çiçek de o dönemlerde cinselliğin simgeleriydi Bu modern Venüs vücudu standartlara göre incedir Buradan da resimdeki idealize etme eksikliği fark edilebilir Arkada duran tamamen giyinik hizmetçinin kıyafetleri ve bir fahişeye hizmet ediyor olması ortamdaki cinsel gerilimi arttıran bir faktördür
Manet, Olympia'nın durgunluğunda Japon sanatından etkilendi Bu durgunluk onu daha insani ve daha az şehvetli gösterir Bazı yorumlara göre hizmetçisinin ona sunduğu çiçekleri gönderen müşterisine bakmaktadır
Olympia sergilendikten sonra pek çok tepkiyle karşılaştı Karikatürlerde, resimlerde, eskizlerde sık sık Manet'nin çıplağına göndermeler yapıldı Pablo Picasso, Paul Gauguin, Gustave Courbet, Paul Cezanne ve Claude Monet resmin önemini takdir eden ressamlar arasındaydı
Sanatındaki ve hayatındaki gelişmeler




Berthe Morisot, 1872


Eserlerindeki bitmemişlik duygusu ve fotoğraf benzeri ışıklandırma, bu çalışmaların modern olarak görünmesine sebep oluyordu ve Manet'nin kopyaladığı ya da kaynak olarak kullandığı rönesans eserleri ile tezat oluşturuyordu Resimlerinin "erken dönem modern" olarak tanımlanmasının bir sebebi de şekillerin arka planı olarak siyah renk kullanmasıydı Böylece resme bakanın dikkati şekillerde yoğunlaşıyordu
Manet, izlenimcilik akımının öncüleri olan Edgar Degas, Claude Monet, Pierre-Auguste Renoir, Alfred Sisley, Paul Cezanne ve Camille Pissarro gibi ressamlarla arkadaştı Yine bu grubun içinde yer alan Berthe Morisot, sanatçıyı kendi aktivitelerinin içine çekiyordu Berthe, ressam Jean-Honore Fragonard'ın torunuydu ve ilk defa 1864 yılında Paris Salonu'na kabul edildi Bu tarihten sonra 10 sene daha eserlerini orada sergilemeye devam etti
Manet ve Berthe Morisot 1868'de tanıştılar Morisot, Manet'yi kendisiyle birlikte açık havada resim yapmaya ikna etti Berthe'yi bu şekilde bir çalışmaya arkadaşı Camille Corot alıştırmıştı Manet ve Morisot birbirinden çok şey öğrendi Manet, Berthe'nin bazı tekniklerini kimi resimlerinde kullandı 1874 yılında, Berthe, Manet'nin erkek kardeşi Eugene ile evlenerek aileye de girdi




Otoportresi 1879


İzlenimcilerin çekirdek grubunun aksine, Manet eserlerini bağımsız sergiler yerine Paris Salonu'nda sergilemeyi tercih etti Fakat, 1867 yılında Paris Salonu'na kabul edilmeyince kendi sergisini açtı Bu sergideki eserleri önemli eleştirmenlerden kötü yorumlar aldı Yine bu dönemde Degas gibi izlenimci ressamlarla ilk defa ilişki kurdu
Her ne kadar izlenimcilik akımına çalışmaları ile esin kaynağı olmuş ve desteklemişse de izlenimci sergilere katılmakta direnç gösterdi Bunun sebebi hem bu grubun bir üyesi olarak görünmek istememesi hem de Paris Salonu'nda eserlerini sergilemeyi tercih etmesiydi Öğrenci de kabul etmeyen Manet'nin tek istisnası Eva Gonzales oldu
Manet, besteci Emmanuel Chabrier ile çok yakın dosttu Onun iki tane portresini de yaptı Müzisyen, ressamın 14 adet tablosuna sahipti ve bestesi Impromptu'yu Manet'nin eşine adadı
Ressamın yaşamı boyunca, eleştirmenlerle arası iyi olmadı Buna rağmen Ã?mile Zola onu kamuoyunda her zaman savundu ve destekledi Stephane Mallarme ve Charles Baudelaire ile de arkadaştı ve ikisinin de portrelerini çizdi
Kafe manzaraları




Kafe, 1878


Manet'nin kafe manzaraları içeren resimlerin ondokuzuncu yüzyılda Paris'teki sosyal yaşam hakkında gözlem yapılmasına yardımcı olur Ressam, insanları müzik dinlerken, bira içerken, flört ederken, bir şeyler okurken ya da beklerken çizdi Çoğunlukla Rochechourt Bulvarı'ndaki Brasserie Reichshoffen'i ziyaret etti Örneğin 1878'de çizdiği Kafede isimli tablosu orayı anlatmaktadır Bu eserde, pek çok insan barda durmaktadır Bir kadın resmi izleyenin önünde dururken diğerleri kendilerine servis yapılmasını beklemektedir Bu resimlerin havası Frans Hals ve Velazquez'in çalışmalarını anımsatmaktadır Bohem hayattan, kent yaşamından, çalışan insanlardan ve burjuvaziden anlık görüntüler gibidirler
Kafe Köşesi isimli tabloda ise bir adam sigara içerken arkasındaki garson kadın içkileri servis etmektedir Bira İçenler'de ise bir kadın ve arkadaşı birlikte bira içmektedirler Manet, ayrıca sık sık Pere Lathuille's isimli Avenue de Clichy üzerindeki restoranda da vakit geçirdi Örneğin Pere Lathuille's'de isimli tablosunu orada çizdi
Le Bon Bock'da ise şişman, neşeli ve sakallı bir erkek bir elinde bira diğer elinde pipo ile oturmaktayken, resimdeki diğer erkek direkt izleyicinin gözlerine bakmaktadır
Sosyal aktivitelerin resimleri




Longchamp'de Yarış, 1864


Manet, yüksek sınıfın eğlencelerini ve sosyal aktivitelerini de resimlerine konu etti Örneğin, Operadaki Maskeli Balo isimli tablosunda, ressam canlı kalabalığın bir partide eğlenmesini anlattı Eserde, melon şapkalı, uzun siyah smokinli erkekler maskeli ve parti kostümü giymiş kadınlarla sohbet ederler Manet, bu çalışmasına, arkadaşlarının portrelerini de ekledi
Ressam, dönemin popüler diğer aktivitelerine de resimlerinde değindi Mesela, Longchamp'de Yarış isimli eserinde, at yarışı esnasında jokerlerin heyecanını ve enerjisini izleyene yansıttı Patenle Kayış'da ise iyi giyimli bir kadın ön plandadır ve diğerleri bu kadının arkasında paten kaymaktadırlar Ressam, çoğunlukla eserinde öznesinin arkasında bir kent yaşamını anlattı ve esere bakıldığında bu yaşamın çerçeveden taşarak devam ettiği düşündürttü
Uluslararası Sergiden Görüntü isimli tabloda ise askerler ayakta ya da oturarak dinlenmektedirler ve konuşmaktadırlar Bir bahçıvan, köpekli bir çocuk, at sırtında bir kadın da resimdedirler Kısaca, Paris'teki farklı sınıflardan ve yaşlardan insan manzarasıdır
Savaş




İmparator Maximilian'ın İnfazı 1867 Boston Güzel Sanatlar Müzesi


Manet'in çalışmalarında eğildiği modern yaşam temasına savaş da dahildi Ressamın savaşı konu alan resimleri "tarih resimciliği"nin modern ve güncellenmiş yorumları olarak düşünülebilir Bu şekildeki ilk çalışması 1864 yılında yaptığı Kearsarge ve Alabama Muharebesi isimli çalışmadır Bu çalışmada, Amerikan İç Savaşı'ndaki bir deniz çatışması konu edildi
Manet'nin bir diğer ilgisi de Fransa'nın Meksika'ya olan müdahalesi oldu 1867'den 1869'a kadar Manet, İmparator Maximilian'ın İnfazı tablosunun üç ayrı versiyonunu yaptı İnfazın değişik versiyonları ressamın yaptığı en büyük resimlerdi Bundan da Manet'nin en önemsediği tema olduğu çıkarımı yapılabilir Konusu 3 Napolyon'un emrindeki bir manganın Meksikalı bir imparatoru infaz etmesi olan bu tabloların Fransa'da sergilenmesine izin verilmedi Ayrıca, bu resimlerin Goya'nın çalışmalarını anımsattığı ve Picasso'nun Guernica isimli tablosuna esin kaynağı olduğu söylendi
Ocak 1871'de, Manet, Pireneler'deki Oloron-Sainte-Marie'yi ziyaret etti Yokluğunda arkadaşları adını Paris Komünü'nün Ressamlar Federasyonu'na yazdırdılar Manet Paris'ten büyük ihtimalle semaine sanglante (kanlı pazar) sonrası uzak kaldı Berthe Morisot'a 10 Haziran 1871'de yazdığı bir mektupta "Paris'e birkaç gün önce döndük" diye yazdı (Kanlı Pazar 28 Mayıs sona ermişti)
Budapeşte'deki Güzel Sanatlar Müzesi Barikat isimli suluboya tablosuna sahiptir Barikat'ın bir diğer versiyonu da özel bir koleksiyoncudadır
Paris




Demiryolu, 1872


Manet, çalışmalarının çoğunda Paris'in sokaklarından manzaralara yer verdi Örneğin, Rue Monsnier Decked with Flags'de kırmızı, beyaz ve mavi flamalar, sokağın iki tarafındaki binaları kaplamaktadır Aynı isimli bir diğer çalışmasında ise tek bacaklı bir adam koltuk değnekleri ile yürümektedir Rue Monsnier with Pavers isimli tablosunda ise aynı sokak farklı bir konuyla karşımıza çıkar Bu resimde insanlar ve atlar yoldan geçerken bazı adamlar yolu onarmaktadırlar
Ressam, Demiryolu daha bilinen ismiyle Saint-Lazare Garı isimli tablosunu 1873'te çizdi Bu resimde ondokuzuncu yüzyılın sonlarına ait bir Paris manzarasını konu edindi Çalışmasında favori modellerinden olan ressam Victorine Meurent'i kullandı Meurent aynı zamanda Olympia ve Kırda Öğle Yemeği'nde de modellik yapmıştı Bu resimde kollarında uyuyan bir köpek yavrusu tuttu ve kucağında açık bir kitap vardı Hemen yanında küçük bir kız çocuğu duruyordu Çocuk geçmekte olan treni izliyordu
Manet, bu resimde, geleneksel bir doğa manzarasını arka plan olarak seçmedi Trenin orada olduğuna dair tek kanıt buharın oluşturduğu beyaz buluttu Uzaklarda, modern apartmanlar görülebiliyordu Geleneksel bir kural olan derin boşluk ihmal edilmişti Resim, 1874'te Paris Salonu'nda ilk gösterildiğinde eleştirmenler ve ziyaretçiler resmin konusunu şaşırtıcı, kompozisyonunu tutarsız ve çizimini eskiz gibi buldular Karikatüristler eserle dalga geçtiler Sadece birkaç kişi resmin modernliğin sembolü olduğunu anlayabildi Demiryolu, şu anda Washington'daki Ulusal Sanat Galerisi'nde sergilenmektedir
Geç dönem çalışmaları




Folies-Bergere'de Bir Bar, 1882


Ressam, son başyapıtı olan Folies-Bergere'de Bir Bar'ı (Le Bar aux Folies-Bergere) 1882 yılında tamamladı Bu resim aynı yıl Paris Salonu'nda sergilendi
1875 yılında ise Edgar Allan Poe'nun Kuzgun'unun Fransızca versiyonu için taşbaskılar yaptı Eserin çevirisi ise Mallarme tarafından yapıldı[10] 1881 yılında, arkadaşı Antonin Proust'un da baskılarını Fransız Devleti Manet'ye şeref madalyası verdi
Özel hayatı




Manet'nin Passy Mezarlığı'ndaki Mezarı


Manet, 1863 yılında Almanya doğumlu Suzanne Leenhoff ile evlendi Leenhoff ile Manet aynı yaşlardaydılar ve yaklaşık on senedir beraberdiler Leenhoff ilk olarak Manet ve erkek kardeşine piyano çalmayı öğretmek için Manet'nin babası Auguste tarafından işe alınmıştı Ayrıca, Auguste'un metresi olduğuna dair dedikodular da vardı Suzanne'in 1852 yılında ise Leon Koella Leenhoff ismini verdiği evlilik dışı bir çocuğu olmuştu Bu çocuğun babasının Manet olduğu kabul edilir
Manet, babasının 1862 yılında ölmesinden sonra Suzanne ile evlendi Leon o günlerde 11 yaşındaydı Leon, Manet'ye pek çok resminde poz verdi Bu resimler arasında en meşhuru Kılıç Taşıyan Oğlan (1861) idi Ayrıca Balkon isimli resimde arkada duran çocuk da Leon'du[11]
Ölümü
Manet, kırklı yaşlarında yakalandığı frengi ve romatizma sebebiyle vefat etti Hastalık, ressamın büyük ağrılar yaşamasına ve ölümü yaklaştıkça da kısmi felç geçirmesine sebep oldu
Sol ayağı kangren sebebiyle kesildi 1883 yılında, Paris'te 51 yaşındayken vefat etti ve şehirdeki Cimetiere de Passy'e gömüldü

Kaynak : Wikipedia

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.