Pipelining Tanımı |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Pipelining TanımıTanımı Pipelining,işlenecek yönergenin(instruction) geçtiği işlemleri aşamalara ayıran bir tekniktir Bu sayede işlemci farklı yönergelerin farklı evreleri üzerinde aynı anda çalışabiliyor ve az zamanda daha çok iş yapılabiliyor![]() Pipelining'in ne olduğunu daha iyi anlatmak için çamaşırhane örneğini vererek başlayabiliriz Diyelim ki çamaşırhanede tek bir çamaşır makinesi, tek bir kurutma makinesi ve katlama yapılabilecek tek bir yer var ve yıkama işlemi 30 dk , kurutma 40 dk, katlama da 20 dk sürüyor Sırada 4 kişi bekliyor ve birinin işi tamamen bitmeden diğeri işlerini yapmaya başlamıyor Öğleden sonra 6'da başladığımızı ve bir müşteriden diğerine geçerken süre kaybetmediğimizi farz edersek ancak gece yarısında 4 müşterinin de işi bitmiş olacaktı ve tabiki bu pipelined bir sistem olmuyor![]() Dosya:Laundry1 gifAncak birinci müşterinin çamaşır makinesiyle işi bittip kurutma makinesini kullanmaya başladığında, 2 müşterinin daha fazla beklemesine ihtiyaç yok ve çamaşır makinesini kullanmaya artık başlayabilir çünkü yıkama, kurulama ve katlama işlemleri de birbirinden bağımsız işlemler Bu şekilde 4 kişinin işi saat akşam 9 30 civarı bitecektir Bu şekilde bir sistem ise pipelined bir sistem oluyor![]() Dosya:Laundry2 gifVerdiğimiz örnekteki müşteriler yönergeleri, yıkama evreleri de bir yönergenin geçtiği evreleri temsil ediyordu Tahmin edeceğiniz üzere işlemci pipeline ları da benzer şekilde çalışıyor ve evreleri aşağıdaki gibi adlandırılıyor:Fetch: Bu evrede yönerge(instruction) hafızadan program sayacı(PC) kullanılarak okunur Yönergeden yönerge kodu(icode) ve yönerge fonksiyonu çekilir(ifun)![]() Decode: Register dosyasından hesaplanacak değerler çekilir ![]() Execute:Hesaplama işlemi yapılır(icode ve ifun'a göre) ![]() Memory:Bu evrede hafızadan veri okunabilir ya da hafızaya veri yazılabilir ![]() Write back:Sonuç değeri register dosyasına geri yazılır ![]() Kaynak : Wikipedia |
|
|
|