|  | Faust (Goethe) Dr. Faust Hikâyeleri |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Faust (Goethe) Dr. Faust HikâyeleriDr  Faust Hikayeleri Faust serileri 16  yy'dan bu yana Avrupa edebiyatının en yaygın olan serilerinden sayılmaktadır  Tarihte var olan Johann Faust hakkında edinilen eksik bilgi ve skandalize olmuş hayatının sonu, masal ve efsaneler oluşturma konusunda işe yaramış ve onun hayatı ile ilgilenen yazarlara girişim imkanı sunmuştur  Çok farklı versiyonlar ile geri dönen Faust serilerinin özellikleri, Faust'un bilgi ve güç edinme çabalarını, şeytan ile yaptığı antlaşmayı ve cinsel tutkularını kapsamaktadır  Popüler kültürde Faust imajı, delilik ve şarlatanlık olarak nitelendirilirken, 18  yy'dan bu yana Faust serilerinin değeri oluşmaya başlamıştır  Ana temayı ise insanın, inancın gücü ve bilimsel anlayışın güvenilirliği arasında yarattığı şüphe oluşturmaktadır  Faust, ben-merkezci bir şekilde kendini ispatlama ve sosyal bir öğrenme arasındaki mücadelenin ortasında kalan, sınırlarını aşarak çaba gösteren bir kişidir  Rönesans ve Barok Afsunnameler (büyü kitapları), 1500 yılından bu yana Johann Faust'a atfedilen büyü sözlerini içermektedir  Mucizeye olan inancın azalması nedeniyle Faust'a karşı edebi bir ilgi oluşmaya başlamıştır  Ortaçağ mütevazılığinden kurtulan; fakat özgüvenini küstahlığa dönüştüren bir kişi örneği olarak Faust, beğenilen vanitas (boş beşeriyet düşkünlüğü; ölü doğa türü) sembolüne bir örnek olmuştur  Aynı zamanda tüm düzlemlerde kaçık ve şirret bir imaj sergilemektedir  Johann Faust'un hayatını ele alan ilk kapsamlı eser 1587 yılında yayımlanmıştır  Matbaacı Johann Spies, hikaye olarak da bilinen Historia von D  Johann Fausten adlı eseri yayımlamıştır  Eser, çoğu efsanevi öğelerden oluşan, çok sayıda hikaye ve fıkrayı içermektedir  Spies, Faust'un Teoloji ve Tıp öğrenimi, büyücülük ile uğraşısı ve Faust'u sonunda cehenneme götüren şeytanla olan antlaşması hakkında bilgi vermektedir  Açıkçası yazarın Hıristiyan tavrı tanımlanmaktadır  Kitap, dindar bir yaşam için olumsuz bir Faust tablosunu ve bir nasihati sergilemektedir  Aynı zamanda büyük bir popülerlik elde etmiştir  1588 ve 1611 yılları arasında İngilizceye, Felemenkçeye, Fransızcaya ve Çekçe'ye çevrilmiştir  Faust serileri böylece yurt dışına yayılmayı da başarmıştır  1589 yılında İngiliz Christopher Marlowe "Historia" eserinin dramatik bir versiyonunu oluşturmuştur  Die tragische Historie vom Doktor Faust başlıklı bu eser, tüm esaslı seri unsurlarını içermektedir; fakat Faust figürü, Rönesans tarzı net bir karakteri yansıtmaktadır  Küstahça dünyanın üzerinde bir güç talep etmekte; teoloji ve ahirete olan yönelimi küçümsemektedir  Burada da kötü sona neden olan büyüye ve şeytana ruhunu satmaktadır  Buna rağmen Marlowe'da, açıkça figürlerine karşı bir sempati görülmektedir  Faust figürüne olumlu bir yön kazandıran ilk Faust çalışmasıdır  Marlowe'un dramı, 1600 yılında İngiliz oyuncular tarafından Almanya'ya getirilmiş ve gezici tiyatrolar tarafından ele alınmıştır  Faust, irtical komedinin baş figürüne benzetilmesiyle birlikte tuhaf bir figür olmuştur  Serilerin sahneye koyulan sayısız metinlerini temsil eden Faust figürleri, mizahi figür ve şeytan figürü arasında değişmektedir  Çoğunlukla kukla oyunu, dresaj, bale ve fişek eğlenceleri arasında bir sirk eğlencesine araç olmaktadır  Ausburglu gösteri uzmanı Rudolf Lang, Faust konusuna ilişkin bir köpek numarasıyla (1717-21) Avusturya ve Almanya çevrelerinde etki yaratmıştır ve kendisini büyücülük ithamlarına karşı ciddi bir şekilde savunmak zorunda kalmıştır  1750 yılından bu yana Faust serilerinin kullanımında, yüksek ve popüler kültür arasında sürekli derinleşen bir uçurum görülmektedir  Aydınlanma Çağında, Faust figürlerinin yerinde olduğuna ve esas itibariyle değer kazanmasına ilişkin çabalar baş göstermiştir  Gotthold Ephraim Lessing 1757'de, 17  edebi mektubunda, kendisinin tasarlamış olduğu Faust dramasından bir bölüm yayımlamıştır  Faust bu dramada, bilginin peşinde koşan bir Rönesans insanını temsil etmektedir  Bilgi uğruna gösterilen bu çaba nedeniyle şeytan tarafından korunmaktadır  Faust'u sembolleştiren aydın sanatçı ve bilim adamlarının temelde olumsuz figürler olmamaları gerekmektedir  Lessing bu eserini asla tamamlayamamıştır  Değerli kılma çabaları, 1775 yılından bu yana "Fırtına ve Coşku" döneminde farklı bir boyut daha kazanmıştır  Birçok genç yazar bu sorunu ele almıştır  Faust, onların arzularını, monoton, uygarlaşmış ve doğaya yabancı olan bir dünyadan zihinsel-duygusal bir maceraya dönüştürmüştür  Paul Wiedmann, Faust'un ailesi tarafından ziyaret edildiğini ve dönüşünü konu alan timsali bir drama ele almıştır  Jakob Michael Lenz'in Höllenrichter isimli eserinde Faust'un hayatı, aşktan uzak bir cehennem azabı olarak anlatılmaktadır  Friedrich Maximilian Klinger'in romanı Fausts Leben, Thaten und Höllenfahrt ise, Aydınlanma Çağı taşlamaları ve Fırtına ve Coşku dönemi öykülerinin bir karışımından oluşmuştur  Hiç kesintiye uğramayan bu gelenek, 19  yy'ın sahne melodramı şeklinde genişlemiştir  Bu bağlamda Ferdinand Kringsteiner'ın Johann Faust (1811) ve Ernst August Klingermann'ın Faust (1815) adlı eserleri, popülerlik kazanan etkileyici dramlardır  Louis Spohr ise, operası Faust için, önemli bir içeriğe sahip olacak müziğini oluşturmak üzere, bu serilerde etkileyici bir detay araştırmasına girmiştir  Faust figürü popüler kültürde değiştirilmeden dursa da bu figürün yüceltilmesi, son benimseniş dönemlerinde önemini yitirmiştir  1808 yılında Goethe, Faust  Der Tragödie erster Teil isimli eserini yayımlamıştır  Eserine, kendisini dine mensup etmeden ikircimli, ümit dolu bir son yüklemiştir  Bu eser, tüm Faust serilerinin en önemlisi olmuştur  1832 yılında yayımlanan ikinci bölüm ise daha çok bir sahne oyunu formatında kültür eleştirel bir denemedir  Goethe yaklaşık 60 yıl boyunca Faust serileriyle ilgilenmiştir  Faust'u, kendisini kilise vesayetinden kurtaran modern bir entelektüel, insancıl ve Rönesans insanı olarak tasvir etmiştir  Goethe'nin Faust çalışmaları, bilgiye ulaşma ve farklı deneyim yaşama arzusu üzerinde yoğunlaşmıştır  Arzu ettiği evrensel bilgiyi kendi gücü ile elde edemeyen Faust'un kendisini kabul ettirmek zorunda olması, bu bilimsel trajediyi doruk noktasına çıkarmıştır  Goethe, esas olmayan çirkin bir anlayışla yolu ile şeytanla olan antlaşmayı yerinde göstermiştir  Daha önceleri Lessing, bu öğrenme hırsını, insanların en soylu eğilimleri olarak nitelendirmiştir  Ayrıca Goethe, Faust'un bilgi arayışını Gretchen trajedisi ile ilişkilendirmiştir  Faust tarafından baştan çıkarılan Gretchen, kendisine zıt olan masumiyetin kişileştirilmesidir  Friedrich Theodor Vischer'in Faust  Der Tragödie dritter Teil (1902) isimli Goethe parodisi kendini gösterememiştir  Buna rağmen Faust serileri, Bale ve Opera sahnelerinde sayısız versiyonları ile gündemde kalmıştır  Bunların en ünlüsü, 1859 yılında sahnelenen, coşku ve duygu yüklü olan Faust olmuştur  İlk Amerikan müzikali The Black Crook (1866) ise Faust serilerini, konuşulan bir sahne spekülasyonuna ilişkin ipucu olarak yansıtmaktadır  20  yy  Eski rejimin kati yıkılışı ve dünya savaşlarının getirdiği sonuçlar, 20  yy'da Faust serilerine ilgi gösterilmesiyle şekillenmeye başlamıştır  Heinrich Mann yeniden, "Professor Unrat" (1905) isimli eserinde olumsuz, kibirli ve gülünç bir Faust figürü yaratmıştır  Kardeşi Thomas Mann ise, 1947 yılında yayımlanan romanı Doktor Faustus ile 1587'de ele aldığı Historia adlı esere intikal etmektedir  Olayı, 1900 yılının başladığı döneme taşımakta ve Almanya'nın orta sınıf halkını eleştirmektedir  Michail Bulgakow'un hiciv eseri Der Meister und Margarita ise Sovyet rejiminin halkını yansıtmaktadır  Hans Eisler'in 1952 yılındaki seslendirilmeyen opera libretosu "Johann Faustus" adlı eserinde Faust, 1525 yılı civarında gerçekleşen mücadelede, çiftlerin çiğnenen haklarını temsil etmektedir  Kukla tiyatrosu, Max Jakob'un sorumluluğundaki Hahnstein kukla sahnesi tarafından bir festival eğlencesinden bir tiyatro formuna taşındıktan sonra, yine 20  yy'da Faust figürü, kukla oyunu çerçevesinde yeniden canlılık göstermiştir  Faust kukla oyunlarının ileri gelen yazarları arasında Max Jakob Friedrich Arndt'ın (Hahnstein baş figürü) yanı sıra Walter Büttner ve Otto Schulz-Heising bulunmaktadır  Günümüzde hala Gerd J  Pohl (Piccolo kukla oyunu), Andreas Blaschke (Köln figür tiyatrosu), Harald Sperlich (Hohenloch figür tiyatrosu), Dr  Johannes Minuth (Freiburg kukla sahnesi) ve Stefan Kügel gibi geleneğe sahip çıkan kukla oyuncuları, bir Faust oyununu temsil etmektedir  Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
|  |