|  | Alternatör Endüstriyel Alternatörler |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Alternatör Endüstriyel AlternatörlerEndüstriyel Alternatörler Bir çevirici makina tarafından çevrilen hareket enerjisini elektrik enerjisine dönüştüren elektrik makinasıdır  Alternatörler alternatif akım üreteçleridir  Genellikle elektrik enerjisinin şebekeden sağlanamadığı yerlerde kullanılır  Alternatör su türbinleri, rüzgar, dizel motor gibi çeşitli çeviricilerle kullanılabilir  Elektrik ihtiyacı olan çoğu yerde şebeke yedeği olarak yaygın olarak dizel motor ile tahrik edilen alternatörler kullanılır  Dizel motor ile tahrik edilen alternatörler genelde 1500devir/dakika hıza sahiptirler  30kVA'dan küçük güçlerde 3000d/d hızlı alternatörlere de rastlanır  Su türbini ile çalışan alternatörler ise 750 veya 1000d/d gibi düşük devirli alternatörlerdir  Günümüzde fırçalı alternatörler yerini daha modern ve bakım gerektirmeyen voltajın elektronik voltaj regülatörü ile sabitlendiği alternatörlere bırakmıştır  Fırçasız alternatörlerde döner kutuplar rotordadır, döner kutuplar ana rotor olarak da adlandırılırlar  Mil üzerinde ana rotorla beraber ikaz statoru sargıları ve döner diyotlar bulunur  İkaz rotorunda endüklenen üç fazlı gerilim diyotlarda doğrultularak ana rotora verilir  İkaz statorunda ise sabit kutuplar vardır  Otomatik voltaj regülatörü ile ikaz statoruna verilen akım kontrol edilir  Bu sayede ana rotoru besleyen ikaz rotoru kontrol edilmiş olur  Voltaj regülatörü alternatör tarafından üretilen gerilimi kontrol eder  Alternatör çıkış gerilim istenilen değerin altında ise regülatör ikaz statoruna daha fazla akım basarak ana rotor ürettiği manyetik alan şiddetini arttırarak ana klemensteki voltajı sabit tutmaya çalışır  Voltaj regülatörü ikaz statorunu beslemek için gerekli enerjiyi stator sargılarından veya stator sargılarından bağımsız yerleştirilen yardımcı sargılardan alır  Alternatörlerdeki voltaj regülatörleri enerjisini yardımcı sargılardan alması ani yüklemelerde voltajın çökmesini önler ve alternatör voltajının daha stabil olmasını sağlar  Yardımcı sargılı alternatörler ani yüklemelerde nominal yükün %150 si kadar yükü kaldırabilir  Aynı zamanda yardımcı sargı kullanılması halinde kısa devre akımı nominal akımın 3 katına kadar çıkabilir  Yardımcı sargısı olmayan alternatörlerde ise elektrik motoru start akımları gibi ani yüklerde voltaj çöker ve yük kalkmadan alternatör voltajı istenilen değere kaldıramaz  Voltaj regülatörü fazları ölçerek voltajı sabit tutar  Voltaj regülatörünün en etkin şekilde çalışması için regülatörün 3 fazın kontrolünü yaparak voltaj ayarı yapmalıdır  Sadece tek faza bağlı voltaj regülatörlerinde diğer fazlardaki artış veya dengesiz yük hissedilemez  Bir alternatörün gücü iki şekilde ifade edilir  1  Devamlı güç: Alternatörün tam yükte, devamlı, kesintisiz çalışmaya müsait olması 2  Standby güç: Alternatörün belli bir sure çalıştırıldıktan sonra dinlendirilerek soğumaya bırakılması, soğuyan alternatörün tekrar çalıştırılması ile elde edilen güç  Standby güç devamlı gücün yaklaşık 1  1 katıdır  Örnek olarak; Devamlı gücü 100 KVA olan alternatörün standby gücü 110KVA olarak ifade edilir  Piyasada genelde Standby güç verilir  Alternatörün güç tesbiti yapılırken alternatör sargılarının nominal yükte tamamen ısınana kadar çalıştırılması gerekir  Alternatörün phi=0  8 yükte tamamen ısınması için en az dört saat çalıştırılmalıdır  Bir alternatör yarım saat %150 yükte çalıştırılabilir  Yani 100KVA lık bir alternatör 150kVA'lık yük ile yarım saat çalıştırılması alternatörün 150kVA olacağı anlamına gelmez  Yarım saatten fazla çalıştığında alternatör çok fazla ısınacak veya sargıları yanacaktır  Alternatörün gerçek gücü en sıcak olduğu durumda yani en az dört saat çalıştıktan sonra kendini gösterir  Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
|  |