Prof. Dr. Sinsi
|
Kara Resimler Resimlerin Özgün Durumu
Resimlerin özgün durumu
Sopalı Kavga (Duelo a garrotazos)
Goya, Manzanares yakınlarında, San Isidro Şapeli'nin ve çayırının tam karşısındaki bu evi Şubat 1819'da satın aldı Muhtemelen bu evde, Leocadia Weiss ile dedikodulardan uzak bir yaşam sürmeyi planlıyordu, çünkü kadın o zamanlar Isidore Weiss ile evliydi Ressam Leocadia ile bir ilişki yaşıyordu ve muhtemelen kadının gayrimeşru kızı olan Rosario'nun babasıydı Goya, aynı yılın kasım ayında, Goya Doktor Arrieta'ya Tedavi Olurken (Goya atendido por el doctor Arrieta) isimli tablosunda sarsıcı bir şekilde tasvir ettiği ağır bir hastalık geçirdi Dolayısıyla evdeki ilk duvar resimlerini 1819 yılının şubat ve kasım ayları arasında yapmıştı Bu resimlerde, (örneğin Sopalı Kavga) kırsal alan manzaraları içindeki küçük insan figürleri vardı
Manzara ve Kafalar (Cabezas en un paisaje), muhtemelen, o zamanlar kayıp olan on beşinci kara resimdir ve New York'taki Stanley Moss koleksiyonunda saklanmaktadır
Aragon bölgesinin neşeli havasını yansıtan bu resimlerin üzerine, Goya'nın hastalığı ve o dönemde ortaya çıkan iç savaşın çalkantılı sonuçları sebebiyle daha karamsar resimler çizildi Bozal'a göre ilk resimler de Goya'ya aittir ve sonraki resimlerde bunlardan parçalar kullanılmıştır Glendinning ise, ressamın Quinta del Sordo'yu satın aldığında, evin duvarlarının zaten resimlenmiş olduğunu öne sürer Her durumda, evdeki son resimlerin yapılış tarihi en erken 1820 olabilir Eserlerin tamamlanışı ise 1823'ten sonraki bir tarihte gerçekleşmiş olamaz, çünkü Goya, Rafael del Riego'nun düşüşünden sonra, kendisine yönelik saldırılardan kaygılanarak Bordeaux'ya gitmiş, çiftliği de oğlu Javier'e bırakmıştı
Son zamanlarda ortaya atılan bir teoriye göre Kara Resimler, ressamın oğlu Javier Goya tarafından yapılmıştır Ancak Goya'nın eserleri hakkında en geniş bilgiye sahip iki uzman olan Bozal ve Glendinning bu varsayımı reddeder, çünkü böylesine olağandışı bir gerçeğin, Goya'nın dönemdaşları tarafından biliniyor olması gerekirdi Ayrıca Goya'nın tüm eserlerine baştan sona hakim olan resim tekniği, kaliteli fırça işçiliği, grotesk insan tipleri ve saplantılı temalar, Kara Resimler'de de görülür Bu durum, resimlerin Javier tarafından çizildiği iddiasını çürütmektedir
Antonio Brugada tarafından çıkarılan envanterde, alt katta yedi, üst katta sekiz resmin olduğundan behsedilmekteydi Ancak Prado Müzesi'ne üst kattan da sadece yedi resim getirildi Charles Yriarte 1867'de, bilinen on dört resimden başka, bir resmin daha mevcut olduğunu, ancak bu resmin, kendisi çiftliği ziyaret ettiğinde, Marques de Salamanca'nın evine taşınmak üzere çoktan sökülmüş olduğunu yazmıştı Çoğu eleştirmen bu kayıp resmin, boyutları ve teması uygun olduğu için, New York'taki Stanley Moss koleksiyonunda bulunan Manzara ve Kafalar (Cabezas en un paisaje) olduğunu düşünmektedir
Resimlere ilişkin belirsiz bir başka nokta da, giriş kapısının üst tarafına çizilmiş olan Çorba İçen İki İhtiyar'ın alt katta mı üst katta mı yer aldığıdır Bu ayrıntı haricinde, Quinta del Sordo'daki resimlerin dağılımı aşağıdaki şekildeydi:
Kara Resimler'in Quinta del Sordo'daki özgün yerleşimini gösteren diyagram
Alt kat: Burası dikdörtgen şeklinde tek odadan oluşuyordu Odanın uzun duvarlarında, kenarlara yakın ikişer pencere vardı Pencerelerin arasında iki büyük manzara resmi yer alıyordu: Odaya giren kişiye göre sağda San Isidro Festivali ve solda El Aquelarre Girişin karşısındaki kısa duvarın ortasında bir pencere vardı Pencerenin sağında Judith ile Holofernes, solunda Çocuklarını Yiyen Satürn yer alıyordu Kapının iki yanında ise La Leocadia (Satürn'ün karşısında) ve İki İhtiyar (Judith'in karşısında) bulunmaktaydı
Üst kat: Alt kat ile aynı büyüklükteydi ama uzun duvarların ortasında tek pencere vardı Bu iki pencerenin iki yanında birer resim bulunuyordu Girişe göre sağdaki duvarın, girişe yakın tarafında Fantastik Görü, uzak tarafında San Isidro Kaynağına Hac vardı Soldaki duvarda ise yakın tarafta Yayınevi : tropos, uzak tarafta Sopalı Kavga yer alıyordu Girişin karşısındaki kısa duvardaki tek pencerenin sağına Gülen Kadınlar, soluna Okuyan Adamlar çizilmişti Girişin sağında Yarı Batık Köpek, solunda ise muhtemelen Manzara ve Kafalar vardı
İki kapıdan birinin üstünde, Glendinning göre alt katta, Çorba İçen İki İhtiyar bulunuyordu
Resimlerin bu yerleşimi ve özgün durumu, yazılı anlatımların yanı sıra, evin yıkılması ihtimaline karşı 1863 ile 1873 yılları arasında Prado Müzesi tarafından J Laurent'e çektirilen katalog fotoğrafları sayesinde bilinmektedir Ayrıca resimler, kapılar, pencereler ve alçak tavan ile birlikte, alçıdan yapılmış klasik frizlerle çerçevelenmişti Duvarlar, dönemin kraliyet ve burjuva evlerinde olduğu gibi, VII Fernando'nun kurduğu Real Fabrica de Papel Pintado'da (Kraliyet Duvar Kağıdı İmalathanesi) üretilmiş kağıtlarla kaplıydı Alt kattaki duvar kağıtlarında meyve motifleri, üst kattakilerde çapraz düzenlenmiş geometrik şekiller vardı J Laurent'in çektiği bu fotoğraflarda resimlerin tuvale aktarılmadan önceki durumu da görülebiliyordu Örneğin El Aquelarre isimli resmin sağ tarafında bugün mevcut olmayan bir bölüm vardı
El Aquelarre'nin J Laurent tarafından çekilen fotoğrafı (1863 - 1873)
Resmin şimdiki durumu
Kaynak : Wikipedia
|