|  | Wolfgang Amadeus Mozart Yaşamı |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Wolfgang Amadeus Mozart YaşamıYaşamı Gezi yılları 1771'de Mozart  İlk yıllarında, Mozart birçok Avrupa gezisine çıktı  Bunlardan ilki 1762 yılında, Bavyera Elektörlüğünün başkenti Münih'te, Bavyera Kurfüstü (Elektör prensi) 3  Maximillian'ın sarayında verdiği konserdir  Aynı yıl Prag ve Viyana'da da imparatorluk saraylarında konser vermiştir  Uzun bir konser turu, 3 buçuk yıl sürer ve Wolfgang'i babası ile beraber Münih, Mannheim, Paris, Londra (burada ünlü İtalyan çellocu Giovanni Battista Cirri ile çalmıştır), Lahey, tekrar Paris, Zürih, Donaueschingen ve Münih'te konserler vermiştir  Bu gezisi sırasında, Mozart birçok ünlü müzisyenle tanışır ve kendisi de bu müzisyenlerin eserlerine aşina olur  En önemli esin kaynaklarından biri Johann Christian Bach'tır, onunla da 1764-1765 yıllarında Londra'da arkadaş olmuşlardır  Bach'ın eserleri birçok kez Mozart'ın esinlendiği eserler olarak gösterilmiştir  Tekrar Viyana'ya 1767'de giderler ve burada 1768 yılının Kasım ayına kadar kalırlar  Bu gezi sırasında Mozart çiçek hastası olur ve iyileşmesi babası Leopold tarafından Tanrı'nın oğlu için sevgisini temsil etmektedir  Salzburg'da geçen bir yıl sonunda, üç kez İtalya'ya yolculuğa çıkmıştır  1769 Kasım'ından, 1771 Mart'ına kadar, 1771'in Ağustos'undan Kasım ayına kadar ve 1772 Ekim'inden 1773 Mart'ına kadar  Mozart bu dönemde üç opera besteler: "Mitridate Re di Ponto" (1770), "Ascanio in Alba" (1771) ve "Lucio Silla" (1772)  Üç opera da Milan'da oynanmıştır  Bu gezilerin ilkinde, Mozart Venedik'te Andrea Luchesi ile ve G  B  Martini ile Bologna'da buluşur ve Accademia Filarmonicanın bir üyesi olarak kabul edilir  İtalya'daki yolculuğunun şu an efsanevi olan bir hikayesi de, Gregorio Allegri'nin Miserere'sini Sistina Şapeli'nde duyar ve tamamını hafızasından yazar, yalnız bunu yaparken parçadaki küçük hataları düzeltir ve böylece Vatikan malının ilk illegal kopyasını üretir  23 Eylül 1777'de annesi ile beraber Mozart, Münih, Mannheim ve Paris'i kapsayan bir Avrupa turuna gider  Mannheim'da, o dönemin en iyisi Mannheim orkestrası ile çalar  Aloysia Weber'e aşık olur, ancak O da daha sonra Wolfgang'den ayrılır  4 yıl sonra da, Aloysia'nın kız kardeşi Constanze ile evlenir  Paris'e başarısız ziyareti sırasında da, annesi 1778 yılında ölür  Viyana'da Mozart Mozart'ın Viyana'daki evi  1780 yılında, Mozart'ın ilk büyük operası İdomeneo Münih'de oynanır  Ertesi yıl, Viyana'yı patronu, Prens Başpiskopos Colloredo ile ziyaret eder  Salzburg'a geri döndüklerinde, opera şefi olan Mozart, isyanını arttırır ve başpiskoposun müzik işleriyle ilgilenmek istemez  Bu düşüncelerini söylemesiyle de başpiskopos desteğini çeker  Mozart bundan sonra, aristokrasinin ilgisiyle özgür olarak Viyana'da müziğini geliştirmek için yerleşir  Bu bir nebze de Türk tarihi için önem taşır  Türklerin Avrupa'da moda olduğu o yıllarda, Mehter ritminden esinlenen Mozart, 11 numaralı La Majör Piyano Sanatı'nın ( K  311) 3  bölümünde "Ronda alla Turca" (Türk Marşı)'nı besteler  Ayrıca Viyana'da Türk elçinin kızı Zaide için adına arya besteler  4 Ağustos 1782'de, babasının istememesine rağmen Constanze Weber (d  1763 - ö  1842) ile evlenir  Constanze'nin babası Fridolin Weber, Carl Maria von Weber'in Franz Anton Weber'den üvey kardeşidir  6 çocukları olmasına rağmen, sadece 2 tanesi çocukluktan sonra yaşar: Carl Thomas Mozart (d  1784 - ö  1858) ve Franz Xaver Wolfgang Mozart (d  1791 - ö  1844) (daha sonra küçük bir bestekar olmuştur)  İki çocuğu da evlenmemiş veya da yetişkin olabilmiş çocuğu olmamıştır  Carl'ın Constanza isminde bir kızı olur, o da 1833'de çocukken ölür  1782 yılı Mozart'ın kariyeri için verimli bir yıldır: operası (Saraydan Kız Kaçırma (Die Entführung aus dem Serail)) müthiş bir başarıya ulaşır  Bu operasında bahsedilen saray, Topkapı Sarayı olmayıp, Akdeniz kıyılarında bir yazlık saraydır yani yazlık köşktür  Opera Türk'lerin bulunduğu Osmanlı ülkelerinde geçmektedir  Selim Paşa'nın ve harem ağası Osman'ın tutsağı olan Konstanze ve İngiliz hizmetkarı Blonde'yi, Konstanze'nin nişanlısı bir İspanyol soylusu olan Belmonto kaçırmaya çalışır  En sonunda da Selim Paşa Belmont ve Konstanze'nin birleşmesine razı olur  Ardından konserlere çıkan Mozart, kendi piyano konçertolarının yönetmenliğinin yanı sıra, solo olarak da enstrümanlar çalar  1782 ve 1783 yılları arasında, Mozart Johann Sebastian Bach ve George Frideric Handel'in eserlerine sahip olan Baron Gottfried van Swieten sayesinde aşina olur  Mozart'ın bu eserleri çalışması üzerine, Barok tarzında yeni bir müzik tarzı ve dili yaratmasını sağlar  Sihirli Flüt (Die Zauberflöte) bu örneklerden biridir ve finali de 41  Senfoni'dir  1783 yılında Wolfgang ve Constanze, babası Leopold'u Salzburg'da ziyaret ederler ancak babası Constanze'yi iyi karşılamaz  Ancak bu ilham, Mozart'ın duasal eserlerinden biri, Grosse Messe (Do Minör Büyük Ayini) henüz bitmemiş olsa da Salzburg'da gösterime girer ve hala en tanınmış eserlerindendir  Wolfgang eşi Constanze'nin Leopold'ün sevgisini almak için başrolde solo şarkı söylemesini sağlar  1780'lerin ortalarında Mozart  Viyana'daki ilk yıllarında, Mozart Beethoven'ın da hocası olan 100'ün üzerinde senfoni bestelemiş Franz Joseph Haydn ile tanışır ve arkadaş olurlar  Haydn ne zaman Viyana'yı ziyaret etse beraber yaylı kuartet çalarlar  Mozart'ın Haydn'a çaldığı 6 kuartet (K  387, K  421, K  428, K  458, K  464, ve K  465) 1782 ile 1785 yılları arasında yazılmıştır  Bunlar Haydn'ın Opus 33 setine karşı bir yanıttır  Haydn'a yazdığı bir mektupta Mozart şu sözleri yazar: "Çocuklarını büyük bir dünyaya göndermeye karar veren bir baba, onlara o dönemde meşhur bir insanın koruması ve öncülük etmesi gerektiğini düşünmüştü  Sonunda en iyi dostlar haline gelmişlerdi  Ben de aynı yolla, size 6 çocuğumu gönderiyorum    Lütfen onları nezaketle bir baba, bir yol gösterici ve bir arkadaş olarak alınız!    Ancak, size yalvarıyorum; lütfen babalarının gözlerinden kaçan hatalar için anlayış gösteriniz ve saygı duyduğum cömert dostluğunuzu esirgemeyiniz  " Haydn bunun üzerine Mozart'a büyük bir hayranlık duydu ve Mozart'ın son 3 serisini dinledikten sonra babası Leopold'a "Tanrı üzerine ve dürüst insanlığım üzerine size derim ki, çocuğunuz yüzyüze veya ismiyle tanıdığım en büyük bestekardır  Zevki ve daha önemlisi, bestekarlığın en derin bilgisine sahip  " 1782 ila 1785 yılları arasında, Mozart piyano konçertolarında solo olarak çıktığı seri konserler verir ve bunlar en güzel çalışmaları olarak kabul edilir  Bu konserler finansal açıdan da başarılı olmuştur  1785'den sonra ise, Mozart sahneye daha az çıkar ve sadece bir kaç konçerto yazar  Maynard Solomon bunu Mozart'ın elindeki yaralardan dolayı olduğunu söylemektedir, başka bir bakış açısına göre ise halk artık ona aynı ilgiyi göstermemektedir  Mozart 18'inci yüzyıldaki Avrupa'daki Aydınlanma Dönemi'nden de esinlenir ve 1784 yılında Mason olur  Locası spesifik olarak deist yerine katoliktir ve babası 1787'de ölmeden önce de babasını kendi inanışına çekmeye çalışır  Sihirli Flüt (Die Zauberflöte), sondan ikinci operası, da masonik alegoriler içermektedir  Mozart ayrıca Haydn ile aynı mason locasındadır  Mozart hayatında nadiren maddi zorluklar yaşamıştır  Ancak, bu yaşadığı zorluklar birçok kez abartılmış ve romantikleştirilmiştir  Ancak, arkadaşlarından birçok kez borç almıştır ve birçok borcu ödenmemiş şekilde ölmüştür  1784 ile 1787 arasında bugün de ziyaret edilen Domgasse 5'te St  Stephen Katedrali arkasında, yedi odalı bir apartmanda yaşamıştır  Burada 1786'da " Figaro'nun Düğünü (La nozze di Figaro) operasını bestelemiştir  Figaro'nun Düğünü'nün 1786 yılındaki ilanı  (Prag) Mozart ve Prag Mozart'ın Prag ve halkıyla özel bir ilişkisi vardır  Buradaki seyircisi, Figaro'yu Viyana'dakilerden daha fazla kutlamıştır  "Meine Prager verstehen mich" (Praglılarım beni anlıyor) sözü de Bohemya'da oldukça ünlü olmuştur  Birçok turist, Prag'daki izlerini takip eder ve Mozart Müzesi, yaşadığı Bertramka Villası'nda oda orkestralarını dinlerler  Prag şehri, Mozart'a hayatının geri kalanında finansal olarak komisyonlar aracılığıyla destek sağlamıştır  Don Giovanni 29 Ekim 1787'de Estates Tiyatro'sunda gösterime girmiştir  Mozart son operası Titus'un merhameti (La Clemenza di Tito) 6 Eylül 1791'de, yine bu şehirde Leopold II'nın Bohemya Krallığı taç giyme töreninde gerçekleşmiştir  Mozart bu görevi, Antonio Salieri'nin açıkca reddetmesi üzerine almıştır  Son hastalığı ve ölümü Mozart'ın son hastalığı ve ölümü incelenmesi oldukça zor bir konudur  Romantik efsaneler ve birbiriyle uyuşmayan teoriler mevcuttur  Birçok araştırmacı, Mozart'ın hastalığının yükselme durumunda anlaşamaz - özellikle hangi noktada Mozart hastalığı hakkında haberdardı ve bu eserlerini etkiledi  Romantik bakış açısı, hastalığının giderek kötüye gittiğine ve bunun da eserlerine paralel bir şekilde yansıdığını savunur  Bunun karşısında ise, günümüzdeki bazı araştırmacılar, durumunun iyi olduğunu ve ölümünün ailesi ve arkadaşlarına ani bir şok etkisi yarattığını belirtirler  Mozart'ın son sözleri: "Ölümün tadı dudaklarımda    Bu dünyadan olmayan bir şey hissediyorum" der  Hastalığının asıl sebebi de bir varsayımdır  Ölüm kayıtları "hitziges Frieselfieber" (mühim darı tanesi ateşi) der ve bu, sebebi modern tıpta açıklanabilen bir tanım değildir  Birçok teori önerilmiştir, bunların arasında, trişinoz, civa zehirlenmesi ve ateşli romatizma da vardır  Hastaların kanatılması o dönemde genelde uygulanan bir anlayıştı ve bu da sebepler arasında gösterilir  Mozart, 5 Aralık 1791 tarihinde gece 1 sularında Viyana'da ölür  Hastalığının yükselmesi ile, son calismasi Requiem ile birlikte Zauberflöte'dir  Yalniz Zauberflöte'yi ölümünden önce bitirir ve sahnelere cikarip ünlü yapar, ama Requem'i bitiremeden ölür  Bu iki calismasina daha bir kaç gün önce başlamıştır  Popüler efsaneye göre, Requiem'de Mozart kendi ölümünü düşünerek bu besteyi yapmıştır ve bu dünyadan sonrasından bir haberci bunu madii olarak desteklemiştir  Belgeselerdeki bulgular, bu anonim desteğin Schloss Stuppach Kontu Franz Walsegg tarafından geldiğini ispatlamıştır  Eserin büyük bir çoğunluğu da, Mozart'ın sağlığı yerindeyken yazılmıştır  Genç bir bestekar ve Mozart'ın öğrencisi Franz Xaver Süssmayr, Constanze tarafından Requiem'i bitirmesi için görevlendirir  İlk görevlendirilen Süssmayr değildir, Constanze öncelikle Joseph Eybler'e başvurur, ancak Eybler beceremez ve görevi reddeder  Ölmeden 1 yıl önce Mozart  İsmi yazılmayan bir mezar taşıyla öldüğü için, genelde Mozart'ın parasız ve unutulmuş olarak öldüğü söylenir  Ancak, Viyana'da eskisi kadar yüksek yaşam standartlarında yaşamasa da, komisyonlardan iyi bir gelir elde ediyordu  Yılda yaklaşık olarak 10,000 florin kazanıyordu, bu da 2006'ya göre 42,000 Dolar (ya da 63,000 YTL) etmektedir  Söz konusu miktar O'nu 18'inci yüzyılda Dünya'da en fazla para kazanan %5'in içerisine sokar  Ancak, servetini kontrol edemiyordu  Annesi hakkında "Wolfgang ne zaman yeni bir şeyler kazanırsa, kendisini ve malını etrafına veriyordu" demiştir  Oldukça masraflı yaşamı da, o'nu birçok kez kredi almaya yöneltmiştir  Birçok yalvarış mektupları hala günümüzde vardır, ama fakirliğine değin harcamalarına olduğu kadar fazla bir delil yoktur  Toplu bir mezarda değil, 1785 Avusturya kanunlarına göre halka ait bir mezara gömülmüştür  St  Marx mezarlığındaki orijinal mezarı kaybolsa da, anıtsal mezartaşları buraya ve Zentralfriedhof'a yerleştirilmiştir  2005'te Avusturya'nın Inssbruk Üniversitesi ve Maryland-Rockville'deki DNA laboratuvarlarında, Avusturya Müzesi'ndeki Mozart'ın kafatasının ona ait olup olmadığı araştırılmış ve bu ananesinin ve yeğeninin DNA'leriyle karşılaştırılmıştır  Test sonuçları yetersiz kalmıştır ve DNA örneklerinin birbiriyle bir alakasını bulamamışlardır  1809'da Constanze Danimarkalı diplomat Georg Nikolaus von Nissen (d  1761 - ö  1826) ile evlenir  Yeni eşi de Mozart'ın büyük bir hayranıdır ve Mozart üzerine bir biyografi yazar  Ömrü süresince bunu bitiremese de, öldükten sonra, Constanze bitirmiş ve yayınlamıştır  Dünya tarihinin belki de gelmiş geçmiş en büyük müzik dehasının sadece 35 yıllık bir ömür yaşaması ve bu ömüre 626 ölümsüz eser bırakması, kendisi belki de müzik dünyasının en büyük kazançlarından biri olsa da, kısa ömrü de müzik dünyasının en büyük kayıbıdır  Ölümünden bu yana geçen iki asırlık zaman içinde, her kuşak onun eserlerinde bir başka anlam ve güzellik bulmuştur  Eserlerindeki derin anlam ruhlara işledikçe Mozart'ın insanlığa yardımı daha da önem kazanacaktır  Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
|  |