|  | Semahlar Hakkında Genel Bilgi |  | 
|  08-17-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Semahlar Hakkında Genel BilgiAlevi dinsel oyunlarını halk ''semah samah zamah'' gibi yerel sözlerle adlandırır  Semah katı kurallara sokulmamıştır  Bu onun değişimini ve çok çeşitli dallara ayrılmasını sağlamıştır  Böylece çeşitli semah türleri doğmuştur   Semahlar kentlerde kadının baskı ve peçe altında tutulduğu dönemlerde bile kadın erkek birlikte oynanır  Bu doğa ile insanın zo*runlu uyumundan kaynaklanır  Semahlar kökende göçebe toplumun dinsel oyunudur  Göçebe toplumlarda ise kadın erkek ayrımı yerleşiklerdeki gibi katı kurallarla ayrılmaz  Doğa kişiyi günlük yaşamın her kesiminde ve dinsel törenlerde eşit kılar  Böylece semahlar kadın ve erkeklerin birlikte oynadıkları oyun durumuna girer  Yalnız erkeklerce oynanan semah türü neredeyse yok gibidir  Salt erkeklerce oy*nanan semah türüne Sivas Malatya Tokat çevresinde oynanan "Ya Hızır" semahı örnek verilebilir  Oysa bu semahın da kadın erkek karı*şık oynandığı olur  Yalnız kadınlarca oynanan semahlar oldukça çoktur  Karışık yapılan semahlarda kadın ve erkek sayısının birbirine yaklaşık olmasına çalışılır  ''Çark'' semahında olduğu gibi kimi se*mahların yalnız kadınlarca oynanması kural haline gelmiştir   Semahlarda yerel ayrılıklar çok görülür  Bunun kökeni de göçe*be toplum yaşam biçiminin devingenliğinden kaynaklanır  Gerektiğinde kurallar yaşam biçimine göre düzenlenir  Ya da yeni kurallar konur  Semahların başlangıcı oynanışı ve bitiminde görülen bölgesel ayrılıklar biraz da buradan kaynaklanır   SEMAHTA KİŞİ Semahların belli sayıda kişilerce oynanmasına özen gösterilir  Bektaşi semahlarını anlatan kaynaklar semahların 2-4-6-8-10-12 ki*şilik öbeklerce yapıldığını bildirirler  M  Tevfik Oytan semahın başlangıcını şöyle anlatır: "İlk önce dört can semaha kalkar  Bu ilk semah açılış semahı olduğu için mürşit ve cem erenlerinin tümü ayağa kalkarlar  '' Aynı sayılar Vahit Lutfi Salcı Bedri Noyan gibi yazarlarca da verilir   Ancak Alevi semahlarının daha çok 3-5-7-9-12 kişilik öbeklerce yapıldığı gözlenir  Gerçekten Aleviler arasında bu sayılara çok önem verilir  Bu sayıların kutsallığına inanılır  Bu sayılar hayırlı dualar durumunda olan gülkbenklerde de anılır  ''Üçler beşler yediler onlar ikiler'' den yardım ve şefaat dilenir  Son yıllarda semah oyunlarını ko*nu edinen incelemelerde semah oyuncularının sayılan olarak bu sayılar gösterilir  Bizim halktan öğrendiğimiz sayılar da çok kez bu sayıları doğrular durumdadır   Bu durumda semahçıların sayısında bir değişiklik söz konusudur  Vahit Lutfi Salcı M  Tevfik Oytan  Bedri Noyan gibi Bektaşi tarikatının içinden gelen kişilerin böyle bir konuda yanlış yapmış olmaları düşünülemez  Büyük olasılıkla semahçı sayısındaki bu ayrılık  Alevi ve Bektaşi semahlarından kaynaklanır  Bektaşilerin ve Alevlerin bir bölümü birinci sayılarla  Aleviler ise ikinci sayılarla semah ederler   Ayrıca on altı kişilik kırk kişilik ve daha kalabalık toplulukla*rın yaptıkları semahlar vardır  On altı kişilik semahın oynanış biçimi başkadır  Dörder kişi karşılıklı dizilirler  Çaprazlama oynarlar  Kırk kişilik semah ise Fethiye Tahtacıları arasında kadir geceleri yapılır  Yeniden doğuşu canlandıran kırklar olayının anısına dayanır  Ama bu semahın kapalı yerde yapılması zordur  Nitekim çok kalabalık öbeklerce oynanan Yatır Semahları da böyledir   SEMAHTA EZGİ Semahların ezgisi halk müziğinden kaynaklanır ve türkülüdür  Türkü ile oyun iç içedir  Yörelere göre ezgilerde vuruşlarda ayrılıklar görülür  Semah ezgileri genellikle 5-7-9 aksak vuruşlu ya da çift vu*ruşlu havalardır  Ezgiler genellikle bağlama ve keman ile çalınır  Vur*malı ve cafcaflı sazlar kullanılmaz  Böylece oyunun kutsallık işlevi ko*runmuş olur; Çepniler de cemde kesinlikle on iki çalgı bulunur  Bu on iki saz aynı türden olabileceği gibi değişik türlerden de olabilir  Semahlar bu on iki çalgı ile çalınır  Tahtacı cemlerinde ise en az iki en çok on iki çalgı bulundurmak töredir  Genelde Çepni cemleriyle Tahtacı cemleri büyük benzerlik gösterir  Ezgi ve vuruşlarda yörelere göre ayrımlar görülür  Sözgelimi Sıraçlar Köroğlu havası ile semahın yeldirme bölümünü oynarlar   SEMAHTA GİYSİ Semah yapılırken semahçıların üzerindeki giysiler çok renkli ve değişiktir  Daha doğrusu halkın günlük bayramlık giysisidir  Belli bir kalıp söz konusu değildir  Erkekler de bacılar da temiz giysileri ile se*mah yapmaya özen gösterirler  Bu giysi bacı için üçetek giyildiği dö*nemlerde üçetektir  Fistan giyildiği dönemlerde fistandır  Giysilerde de eskiye bağlılık söz konusu değildir  Kurallarda biçime değil öze önem verilir  Biçim özü bozmadığı sürece değişebilir   Giysilerde yerel ayrılıklar görülür  Doğu illerinde baş açık se*mah yapmak uygun bulunmaz  Bacıların başları zaten örtülüdür  Erler ise şapka ile semaha kalkmazlar  Semah yapacak erler başlarına mendil poşu gibi bir şey bağlarlar   SEMAHA KALKIŞ Semaha kalkışta da kimi töreler söz konusudur  Bu töreler böl*gelere göre küçük ayrılıklar gösterir  Doğu illerinde semaha kalkmadan önce el ayak ve yüz yıkanır  Bu bir tür abdest işlevindedir  Kapalı yerlerde yapılan semahlar yalınayak oynanır   Cemde semahlar başlayacağı zaman semahçılar kendiliğinden semaha çıkarlar  Herhangi bir üşengenlik çekingenlik olursa belli ki*şiler toplumun üstelemesi ile kalkarlar  Genelde semaha kalkmak bir onur sayıldığından böyle üstelemelere karşı direnilmez   Anadolu'nun çeşitli yerlerinde cemde ilk semah yapılacağında önce semahçılar dedeye niyaz ederler  Bu nişanın çeşitli bölgelerde değişik biçimlerde olduğu görülür   Denizli'de er bacının önünde niyaz eder  Bacı ise sağ elinin parmaklan sol elinin parmakları üzerinde olarak niyaz edenin sırtına hafifçe dokunur biçimde ona niyaz eder  Bu semah iki kişinin oynadı*ğı bir semahtır  er ayağa kalktığında saz yavaş yavaş ve tatlı kıpırda*nışlarla semahı başlatırlar  Kuşkusuz saz ve söz semaha eşlik eder  Bacı bir elinin avucu ile öbür eline tempo tutar  Er kollarını yana açmıştır bileklerinden başlayarak uygun biçemde kollarını oynatır  Böylece de tempoya uyar  Bunu eşit adımlarla sazın ve sözün vuruşlarına uygun olarak semahçıların oyunu sürdürmeleri izler  Er ile bacı arasındaki aralık sürekli korunur   Erzincan-Maraş yöresinde semaha kalkan er semah başlama*dan bacının elinin içini öper  Ama bu törenin yaygın biçimi bacının erin sağ omzuna niyaz etmesi biçimindedir  İç Anadolu'da Sivas'tan Toroslara değin geniş alanda semahlara böyle başlanır   Kimi bölgelerde semaha erbacı selamlaşması ile başlanır   Antalya Alevilerinin bir bölümünde bacı erin göğsüne bir şedde bağlar  Elmalı'nın Tekke köyünde bu şedde bağlandıktan sonra bacı secdeye varır   Kimi bölgelerde ilk semah yapılacağı zaman dede ve tüm cem erenleri topluca ayağa kalkarlar  Semahçılar gelip dedenin önünde niyaza dururlar  Niyazdan sonra dede ve cem erenleri yerlerine otururlar  Dede bir gülbenk okur  Semaha böylece başlanır  Bundan sonraki semahlarda ayağa kalkılmaz   SEMAHTA FİGÜR Semahlar kökende değişik ve güzel figürlere dayanır  Figürlerin zenginliği ve güzelliği semahların en üstün yanlarından biridir  Kö*kende dinsel görünümde halk oyunu olmalarına karşın kimi ilkelerle öbür halk oyunlarından ayrılırlar  Semahlarda bireyin bağımsızlığı ana ilkedir  Hiçbir semah türünde hiçbir biçimde oyuncular arasında el ele tutuşulmaz  Her semahçı kendi içinde bağımsızdır  semahlarda bağımsız birimlerin bütüne uyumları söz konusudur   Semahlar iki ana figüre dayanır  Bunların başında kuşun uçu*şunu andıran kolların aynı anda kalkıp inişi figürü gelir  İkincisi yürüyüş ve ayak figürüdür  Bunlar arasında da bir uyum vardır  Semahlarda kol ve ayak figürleri dışında vücudun başka bölümlerinin figürleri bulunmaz  Müziğin akışına göre bunlar ivedi ya da yavaş biçimde uyumlu olarak hareket ettirilir  Bu uzun bir vücut eğitimi isteyen bir uğraştır  Öbür halk oyunlarında olduğu gibi semahlarda da çocuklukta başlayan bir öğrenme olayı vardır  Kişi başlangıçta izleyi*cidir  Belli bir yaşa değin semahları izler  Sonra ''gençler''"gönüller'' semahı denen semah türü ile oyunun içine girer  Bu alıştırma daha doğrusu çıraklık dönemidir  Kişi daha sonra oynayış yeteneğine göre öbür semahlarda yerini alır   SEMAH SÖZLERİ Semahlar Türkçe sözlü deyişlerle oynanır  Bu deyişler gizemci halk yazının ürünleridir  Hemen her dönemde Türkçe egemenliğini korumuştur  Başta Hatayi olmak üzeri Pir Sultan Abdal KaygusuzNesimi gibi ozanların deyişleri semah sözü olarak türküleşmiştir  Us*ta halk ozanlarının dizelerinde Türkçe bir kuyumcu ustalığı ile işlen*miştir  Coşkun ve içli bir şiir geleneği ortaya konmuştur  Sonra on1arıizleyen birçok yerel ozan ortaya çıkmıştır   Semah deyişlerinin bir bölümü doğrudan semah sözü olarak yazılmış olmalıdır  Halk ozanlarının yaklaşık olarak tümü bağlama çalar  Bu nedenle aşık sözü halk arasında "ozan bağlama çalan ve türkü söyleyen" gibi geniş anlam içerir  Halk ozanlarının büyük çoğunluğu bu üç yeteneği birlikte taşımışlardır  Böylece kimi ozanların doğrudan semah sözü yazmaları ve türküleştirmeleri doğaldır   Dinsel özle beslenen türküler kimileyin belli kuralları inançları anlatır  Kimi kez ise sevgiyi dile getirir  Kökende sevgi ana konudur  Öbür konular sevgi ekseni çevresine sanılmıştır  Böylece bu dizelerde türkü yolu ile öğütler verilir  Birlik çağrıları yapılır  Sözler dinsel de olsa dindışı da olsa hep yaşama sevinci doludur coşkuludur  Se*mahlar yaşamı kucaklayan türkülerdir  Gerek içerikleri gerek müzik*leriyle öbür türkülerden ayrılırlar  Başka bir bütünlük oluştururlar   Dinsel çarpıcı sözler çevresinde birleşilmiştir  Bu sözlerin ardında yüzyılların acıları başkaldırıları yatar  Nitekim dinsel tören olan cemlerde söylenen tevhitler de aynı işlevdedir  "Tevhit" sözü birlik  birleşme anlamındadır  Bunlar coşku yüklü çağırışlardır  Bütün içinde se*mah ve tevhitler oyun ve türkü aracılığı ile bir olmayı birliği amaçlar  Kimi sözcüklerin müzik ve yinelemelerinden yararlanılır   Semah sözlerinde de yörelere göre değişiklik vardır  Müzik ve türkülerde de sürekli değişik gelirler  Çeşitli yörelerde yeni semah sözleri doğar  Yeni semahlar gelişir  Törenlerin yaşadığı sürece bu değişme ve gelişmeler sürer  Bu durum yaşamın değişken olmasından kaynaklanır  Çeşitli yörelerde semah sözlerinin değişik ezgilerle ve vuruşlarla çalındıkları olur  Semah sözleri ile müzik birbirine uygunluk gösterir   SEMAHIN ORTAMI İlke olarak semahlar dinsel tören olan "cem" ya da "görgü görüm" de yapılır  Kutsal inanç bütünün bir birimidir  Salt oyun işlevinde algılanmaz  Semaha kalkıştan oturuşa değin tüm kurallar yöre*lere göre kimi ayrılıklar gösterse bile belirlenmiştir  Bu kurullar yerine getirilmeden semah dönülmez  Her işlem zincirin bir halkasını oluşturur   Semahların yapıldığı yerlerde etkin bir sıkıdüzen egemendir  tüm görgü töreni boyunca olduğu gibi semahlar süresince de gürültü yapılmaz  Ayrıca semahlar çalınıp söylenirken sigara kullanılmaz  bir şey yenip içilmez  Diz üstü ya da bağdaş kurulup oturulur  Gürültü edenler uygun olmayan davranışta bulunanlara çeşitli cezalar verilir  Bu cezanın biçimi dedenin ve toplumun kararına bağlıdır  Ceza olarak toplum için yiyecek içecek gibi bir şey aldırılabilir  Kişi bir süre *törenden dışarı atılabilir  Ceza verme konusunda da yerel ayrılıklar vardır  Doğuda suçlunun eline bir kova verilir bir süre bir kıyıda bekletilir  Sivas-Malatya yöresinde dara çekilir  Kişinin suçu ağır ol*duğunda asa ile vurularak cezalandırıldığı olur   Alevi dinsel törenleri "Görgü'' "Muhabbet cemi" ve ''Abdal Musa" olmak üzere üçe ayrılır  Görgü cemi yıllık dinsel törendir  İnanca göre bir yıl içinde yapılanların hesabı verilir  Muhabbet cemleri her*hangi bir fırsat nedeniyle bir araya gelindiğinde yapılan cemlerdir  Abdal Musa ise görgülerin sonunda ya da görüm yapılmadığı yıllarda tüm toplumu birlikte tutmak amacıyla bir akşam içine sığdırılan din*sel törenlerdir   Semahlar muhabbet cemlerinde cemin sonuna doğru yapılır  Muhabbet toplantısının sonunda tüm er ve bacılar semaha kalkar  Birinci deste okuyucuları mürşidin iki yanında ikinci deste okuyucu*ları onların karşısında üçüncü deste okuyucuların tören odasının sağ ve sol yanında yer alırlar  Birinci deste deyişin ezgisini okur  İkinciler bu ezgiyi bir üçlü aşağı ve yarım ölçü sonradan başlama üzere çok sesli biçimde yineleyerek izlerler  Parçanın sonundaki "la" sesin*de birleşirler  Birinci bölümün yinelenmesi ve ikinci bölümün okunması da bu biçimde söylenerek sürdürülür  Bu okunuş sırasında yanlarda duran üçüncü destedeki kişiler notadaki seslere ''Ya şah-ı Velayet'' diye tempo tutarlar  Orada semah yapanlar da ezginin ve bağlamanın vuruşlarına uygun biçimde ''Ya Şah   Ya Şah'' diye çağrışırlar   Görgü cemlerinde belli aralıklarla semah yapılır  Ancak bunlar*da da bir sıra izlenir  Önce tören başlar  Çerağ uyandırılır  Aşıklar sazlarına sarılıp bir iki deyiş okurlar  İlk semah bundan sonra cemi yöneten dede ya da babanın izni ile yapılır  Önce ağır ve yavaş hare*ketli semah deyişleri ile başlanır   Semahları cemden ayrı düşünmek ve incelemek yanlıştır  Gerek Aleviliğin kutsal kitabı Buyruk'ta; gerekse halk arasında semah on iki hizmetten biri olarak sayılır  Ancak zaman akışı içinde semahların oynandığı ortamda da bir yumuşama olmuştur  Giderek dede katında yapılan toplantılarda da oynanmaya başlanmış bunu daha geniş eğlentilerde oynanması izlemiştir  Katı kurallara girmeyen Alevi toplumu ''dinsel ortam'' kuralında da direnmemiştir  Mutlu günlerdeeğlencelerde bir banş şöleni gibi barış sevinci içinde yapılır olmuştur  Topluluğu daha canlı daha neşeli tutabilme işlevini üstlenmiştir  Gü*nümüzde düğünlerde bile oynanmaktadır   SEMAHTA DÜZEN Semah oyununa önce yavaş hareketli semahla başlanır  Bu ge*nelde oyunların yaygın kuralıdır  Yavaş oyun bir giriş bir ısındırma amacı güder  Ardından ivedi hareketli bir bölüm gelir  Semahlarda da bu kural geçerlidir  Semahlar genellikle ''ağırlama'' ve ''yeldirme'' bö*lümleri olmak üzere iki bölümden oluşur  Doğal olarak ilk semah ağırlamadır  Kişinin oyuna hazırlanması amacı güder  Söz ve ezgi bu ağırlamaya göre seçilmiştir  Hareketler de bu düzene uygundur   Ağırlama cemde ayak kesilmeksizin yapılan ilk semah olarak tanımlanır  Ağırlamada erler kollarını sağa sola hareket ettirirler  Bacılar kollarını omuz düzeyinden daha yukarıya kaldırmamak üzere aynı hareketi yan tarafa doğru yaparlar  Söz ve ezgiye uygun olarak ayaklar ileri geri atılır   Semahlar konusunda yaptığım araştırmalarda genellikle Semahtan bahsederken ''oyundur"''oynanır'' gibi sözcüklerde karşılaştım  Kendisinin kitabından faydalandığım Sayın Yazar Fuat Bozkurt'ta semahlar konusunu anlatırken oyun oynanır semahçı gibi sözcükler kullanmıştır  Bana göre aslında bu sözcükler yerine icra edilir dönülür ve semazen sözcüklerinin kullanılması daha uygundur   Semahlar dinsel nitelikler taşıdıklarına göre diğer halk oyunlarından ayrılmalıdırlar  Alevi toplumunda kesinlikle ''Semah oynama'' veya "Semah oyunu'' gibi terimler kullanılmaz  "Semah dönme'' veya "dönülür" gibi sözler kullanılır   Semahların oyun mudur? değil midir? konusunda Sayın İbrahim ÖZER (İbrahim Dede) şöyle düşünüyor: İnsanlar maneviyatta ve tasavvuf ilmine göre basamaklarla inanarak ve inandıkları o güçle Allah'a varmayı düşünürler  Bunu şu şekilde tarif edebiliriz   1  Şeriat Kapısı 2  Tarikat kapısı 3  Marifet Kapısı 4  Sırr-ı Hakikat Kapısı Semah'ın tarifi şöyle düşünülebilir  Şeriat kapısında yani birin*ci basamakta adı geçen semah bir folklor oyunu olarak düşünülür ve her yörenin kendine has figürleriyle icra edilir   Tarikat kapısında yani ikinci kapıda semah gerek Alevilerde gerek Mevlevilerde gerek Kadirilerde gerek Nakşibendilerde yapılan ibadetin bir nevi bir bölümü olarak düşünülebilir  Aleviler bu semahı bağlama eşliğinde yaparlar  Mevleviler bendir eşliğinde yaparlar Kadi*riler ve Nakşibendiler davulbazlar eşliğinde yaparlar   Üçüncü kapı ve üçüncü basamak olan marifet kapısında semah ilahi bir aşkın vermiş olduğu bir iksirdir  Bu aşk geldiğinde o insan sokakta bile dönebilir  Ve hiç bir çalgıya ihtiyaç görmeksizin de*mircinin demire vurmuş olduğu tempoyu dahi kendine bir müzik kabul ederek o aşka ve meşke kendini kaptırır ve böylece 4  kapı olan Hakikat kapısına yol bulduğuna inanarak kendisini tatmin etmiş olur   Henüz birinci basamakta olan kişiler için semah bir oyun sayılabilir  Çünkü burada kişi henüz çıraklık dönemindedir ve ibadet olayının içine girmemiştir  Bir nevi acemilik dönemidir  Tarikat kapısına gelince semah oyun olmaktan çıkar  Çünkü kişi Semahın ibadetin bir parçası olduğunu anlamıştır ve bunu ibadet amacıyla yapmaktadır   SEMAH ÇEŞİTLERİ: 1) KIRKLAR SEMAHI Kökenini Kırklar Cemi?nden alan Semahtır  Aleviler arasında en yaygın semahtır  Hz  Muhammet?inHz  Ali?nin ve kadın- erkek canların yer aldığı 40 kişinin bulunduğu Kırklar Meclisi?ni sembolize eder  Üç zamanlıdır  Dua ağırlama ve yeldirme (hızlı) bölümlerden oluşur  Genellikle cemlerde yaşlı canlar bu semahı dönerler  Aleviler arasında en yaygın dönülen semahtır  2) TURNALAR SEMAHI Turna kuşunun Alevi edebiyatında özel bir yeri vardır  Turna ile Hz  Ali arasında bir ilişkinin olduğu varsayılır  Turna semahı turna kuşunun figürlerine dayanır  Hareketler; turnanın hareketlerine benzer  Yavaş ve olgundur  ?Yemen ellerinden beri gelirken Turnalar Ali?mi görmediniz mi? Havanın yüzünde semah dönerken Turnalar Ali?mi görmediniz mi?? 3) KIRAT SEMAHI Semahların geneli kadın ve erkek canların birlikte dönmesine karşın Kırat Semahını bacılar dönerler  Bu semahta; güneş çevresindeki gezegenlerin dönüşü sembolize edilir  Eski Türk inançları Kırat Semahının düşün eksenini oluşturur  Bu aynı zamanda Türk tarihinde atın önemine vurgu yapar  ?Kırat bu dağları aşmalı bugün Dostun ellerine düşmeli bugün    ? 4) TAHTACI SEMAHI Antalya- Toros yöresindeki Tahtacı Türkmenler?in döndüğü semaha bu ad verilir  Bir bacı ile bir erkek can birlikte semah dönerler  Daha fazla kişi ile dönülen ve adına Tahtacı Semahı denenlerde vardır  Semahlarda ellerin yukarıdan alıp aşağıya verme şeklindeki figürü Hak?tan alıp halka vermek anlamına gelmektedir  Bu sosyal bölüşümdeki adaleti sembolize eder  5) TRAKYA SEMAHI Semahlar; bulundukları yörenin halk dansları ile etkileşim içinde bulunurlar  Bu nedenle yöresel farklılıklar görülür  Trakya semahları da yöredeki halk sanatının zaman zaman etkisini ifade etmektedirler  6) URFA SEMAHI Bu semahta Urfa?daki Türkmen Aleviler?in adeta damıtılarak korunan semahlarıdır  Bunlar içinde en özgünü ise; Urfa- Kısas Semahıdır  Urfa Semahı da genel özellikleri ile birlikte biraz Urfa etkisini de taşımaktadır  7) AFYON SEMAHI Afyon denilince akla Emirdağ?ın Karacalar Köyü Alevilerinin döndüğü semahlar gelir  Figürsel olarak belkide Türkistan Şaman törenlerine en yakın semahlardır  Muhammet- Ali Semahı Sikke Semahı ve İllallah Semahı en bilinen Afyon yöresi semahlarındandır  Kadın ve erkek canlar birlikte semah dönerler  Genellikle 6 bacı 6 erkek birlikte semaha kalkarlar  8) RODOS SEMAHI Osmanlı döneminde Anadolu?dan Rodos?a yerleştirilen Alevi Türkmenler?in döndüğü semahlardır  Semah?ın yerel kültürden etkilenmediğini söylemek olası değil  Bu nedenle Rodos Semahı; Anadolu- Rodos karışımı bir birleşim sayılır  9) LADİK SEMAHI Adını Samsun- Ladik?ten alan Ladik Semahını 8 bacı 8 erkek can döner   Semaha şu deyişle başlanır: ?Salını salını geldim köyüne Güzeller başıma toplansın diye Herkes sevdiğini almış yanına Güzeller pazarı kurulsun diye? 10) HACIBEKTAŞ SEMAHI Hacı Bektaş Veli?ye saygı semahıdır  8-12 can ile dönülür  Sağ el göğüste mühürlenmiş olarak semaha başlanır  Söylenen nefeslerden birisi: ?Değişmek istemem bin peygambere Yarab dertlilere pir eyle beni?dir  11) HUBUYAR SEMAHI 5 Bacı 4 erkek can ile dönülür  Kollar sarkık öne doğru eğilmiş olarak semaha başlanır  Semah sırasında; hem kendi hem daire ekseni etrafında dönerler  Semahlar içinde ritmik olarak en hareketli dönülen semah sayılır  ?Beylerimiz elvan gönül üstüne Ağlar gelir pirim Abdal Musa?ya Urum abdalları postun eğnine Bağlar gelir Pirim Abdal Musa?ya    ? | 
|   | 
|  | 
|  |