![]() |
Yenilikçi Birey Zinde Toplum... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yenilikçi Birey Zinde Toplum...“Toplumumuz ve toplumdaki her şey kokuşmuş” ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplum yenilenmeyi başarmak isterse, kabiliyetli insanlar için uygun bir atmosfer oluşturmalıdır ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Modern toplum bireyi frenleyen unsurlarıyla mücadele ettiğimiz sürece, toplumları ve bireyleri yenileten yaratıcı kıvılcımı kaybederiz ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yenilikçi Birey Zinde Toplum... |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yenilikçi Birey Zinde Toplum...BÜYÜME, ÇÜRÜME VE YENİLENME Sürekli yenilenen sistem “ Çürümeye karşı oldukça bağışıklık kazanmış, kendini sürekli yenileyen bir toplum düşünelim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ele alınması gereken, yalnızca toplumların canlılığı olmayıp, kurumların ve bireylerinde canlılığıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlar, beşeri kurumların yükseliş ve yıkılışlarında rol oynayan faktörlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu noktada şu soruyu sorabilirsiniz: “ Öyleyse, bir bireyin (veya bir örgütün yada toplumun) katılaşmada veya ihtiyarlamada olgunlaşmasına imkan yok mudur? Yapılacak olan, bu ikisi arasındaki farkı bilerek yaşlılığın önüne geçmek değil midir?” Her bireyin, örgütün veya topumun olgunlaşması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yenilikçi Birey Zinde Toplum... |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yenilikçi Birey Zinde Toplum...BİRAZ ESKİ, BİRAZ YENİ Büyüme, çürüme ve yenilenme sürecini modern anlamda ele alırken sürekliliğe ve beşeri kurumların değişimine aynı ağırlığa vermemiz gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bizi Arnold Toynbee tarafından en geniş şekilde tanımlanmış bir kavrama götürür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KENDİNİ YENİLEME Bilgeler, “Büyümeye devam edin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Artık bundan sonra eğilmeleri gereken, kişisel gelişmeyi engelleyen nedenler (bireyin anlaşılası güç bir şekilde tasarlayıp, inşa ettiği hapishaneden kurtarılması) veya diğer bir deyişle kişinin kendini yenilemekteki yetersizliği söz konusu olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Olgunlaştıkça, hayatta ilgi duyduğumuz konuların alanı ve çeşitliliği giderek daralır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evlilik, yeni bir kente göç etme, iş değiştirme veya ulusal alarm gibi büyük değişikliklerin alıştığımız kapıları bozması sonucu etrafımıza ördüğümüz ağın bizi nedenli hapsettiğini birdenbire fark ettiğimiz pek çok durumlar olmuştur ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yenilikçi Birey Zinde Toplum... |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yenilikçi Birey Zinde Toplum...KENDİNİ GELİŞTİRME Bazı kimselerin kendilerini yenileyebilmelerine karşılık bazılarının bu yeteneğe sahip olmamalarının nedenini kimse bilmiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğretim sisteminin nihai hedefi, bireye kendi öğrenimini sürdürme sorumluluğunu vermektir ![]() ![]() ![]() ![]() KENDİNİ BİLME Ancak yeteneklerinin keşfedilmesi, kendini geliştirmenin yalnızca bir yönü ve belki de en kolay yönüdür ![]() ![]() ![]() ![]() Niebuhr şöyle diyor: “Benliğini keşfetmek bir bakıma kendinin sırrını bilmektir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yenilikçi Birey Zinde Toplum... |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yenilikçi Birey Zinde Toplum...BAŞARISIZLIĞIN CESARETİ Olgun kimselerin, gençlere oranla öğrenmeye daha az istekli olmalarının bir nedeni de risklerle karşılaşmaya daha az gönüllü olmalarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Resmi öğretimin iyi yönlerinden biride öğrencinin seçmemiş olduğu çeşitli türdeki faaliyetlerde kendisini sınamasını zorunlu kılmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() SEVGİ Kendini yenileyen insanın diğer bir özelliği de, diğer insanlarla karşılıklı olarak verimli bir ilişkiye girmiş olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ŞEVK Kendini yenileyen insan, üst düzeyde şevke sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kurumun elde ettiği servet arttıkça bunu yaşatan şevk azalır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yenilikçi Birey Zinde Toplum... |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yenilikçi Birey Zinde Toplum...ÇOK YÖNLÜLÜK YENİLEME İÇİN ÖĞRENİM Genç bir insana bir dizi katı inançlar aşılamakla, onun erken yaşta eskimesine neden oluruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GENEL BİLGİ VERME VEYA UZMANLAŞMA Yenilenme için yapılan öğretim büyük ölçüde, çok yönlülüğü geliştirmeye yöneliktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uzun vadede bizi en iyi sonuçlarına götürecek en etkin araç kuşkusuz öğretim sistemidir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yenilikçi Birey Zinde Toplum... |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yenilikçi Birey Zinde Toplum...YENİLİK - GÜNEŞİN ALTINDA YENİ BİR ŞEY Lyman Bryson şöyle diyor, “ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Açık bir toplumun kurumsal yapısı kendi başına bir yenileme aracı değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geçmişte gerek ilkel gerekse uygar insan toplumdaki statükoyu tehlikeye sokan, yenilikler değil, temel yiyecek maddelerinin kıtlığı, hastalık, komşu toplumların düşmanlığı, daha üstün teknolojiler karşısında rekabet gücünü kaybetme, içten çürüme gibi her zaman karşılaşıla gelen krizlerdir ![]() ![]() ![]() Hava trafiğinin kontrolüyle ilgili yeni bir teknoloji üzerinde çalışan bir kişi şunları söylemişti: “ Çalışmalarımı henüz tamamlamadım, ancak tamamlamış olsam bile bu teknoloji bugün insanlar tarafından kabul edilmeyecektir, çünkü insanlar bu konuda şu anda yeterince endişeli değiller ![]() ![]() ![]() Yenilenmeye ilişkin açık bir fikre sahip olmada karşılaşılan en önemli engel, yenilikçi hakkında dar görüştür ![]() ![]() ![]() ![]() Dikkatimizi yalnızca geçmişin ünlü kişileri üzerinde toplarsak yenilenme sürecini hiç bir zaman tümüyle anlayamayız ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yenilikçi Birey Zinde Toplum... |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yenilikçi Birey Zinde Toplum...YARATICILIK Yenilenmenin kaynağı olarak bireylerden söz ederken, akla son günlerde aniden üne kavuşan büyülü “yaratıcılık” kelimesi geliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yaratıcılık süreci genellikle bilinçli olarak başlatılmaz ve kontrol edilemez ![]() “Yaratıcı güce sahip olan kişilerin genel görüşleri bazı ortamların yaratıcılığı öldürdüğü, bazı ortamların da güdülerin ortaya çıkmasına fırsat sağladığı yolundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine bazı araştırma sonuçları, yaratıcı ve diğer orijinal kişiler tarafından paylaşılan bazı ortak özelliklerin olduğunu göstermektedir ![]() 1-) Açıklık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2-) Bağımsızlık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3-) Esneklik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4-) Deneyimle Kurallara Ulaşma Yeteneği ![]() ![]() ![]() 5-) Devrimci ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yenilikçi Birey Zinde Toplum... |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yenilikçi Birey Zinde Toplum...YENİLENMENİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER ZİHİN KELEPÇELENMESİ Yenilenmeyi başarabilmek için, yenilenmeyi nelerin engellediğini anlamamız gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Felaketlerin, genellikle, yeniden doğuşun bir başlangıcı olması acı bir gerçektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuralların ve geleneklerin sayısı arttıkça toplumda kişilerin davranış uygunluğuna daha çok önem verir ![]() ![]() ![]() ![]() Değişimin girdabından kaçmak isteyenlerin başvurdukları ortak bir hile de, yüksek ahlak değerleri konusunda ısrar etmektir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yenilikçi Birey Zinde Toplum... |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yenilikçi Birey Zinde Toplum...KAZANILMIŞ HAKLAR Kişilerin yada örgütlerin başlangıçtaki esnekliklerini ve girişimcilik gücünü azaltan süreçlerden hiçbiri, zilyetlikte sonuçlanan değişmeler kadar halk arasında memnunlukla karşılanmamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanı yük altına sokan birikimler ün, statü gibi maddi olmayan türden de olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yenilikçi Birey Zinde Toplum... |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yenilikçi Birey Zinde Toplum...TİRANSIZ TİRANLIK FORMÜLLERİN TİRANLIĞI Bir toplumun ilerlemesine yada gerilemesine neden olan değişimin gelgitleri, yaşadığımız günlük olaylar girdabının çok derinlerinde vücut bulur ![]() ![]() ![]() Çağdaş toplumların özelliği karmaşık örgütlerdir, öyle olmak da zorundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sık sık yapılan bir başka yanlış da, kişi üzerindeki baskıları liberal/ muhafazakar yada kamu/ özel sektör sorunlarına dayandırmak eğilimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kitlesel üretim ancak merkezleştirilmiş kararlarla mümkün olabilmektedir Ve çağdaş toplum bu tür bir merkezleştirmede inanılmayacak kadar beceriklidir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yenilikçi Birey Zinde Toplum... |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yenilikçi Birey Zinde Toplum...ÖZGÜRLÜK İÇİN ÖRGÜTLENMEK Büyük örgütler kişinin özgürlüğünü her zaman kısıtlamaz, bazı açılardan da genişletir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bugün için umutlandırıcı şey, merkezleşmiş örgütsel bütünleşmelerinin doğasında varolan katılığı ve özgürlüğü tehdit eden unsurları taşımayan örgütsel süreçleri oluşturabileceğimiz bazı mücadele alanlarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YENİLENMENİN KOŞULLARI KURUYAN DALLAR VE FİDELER Bir toplum için yenilenme zorunluluğunu hissetmek yeterli değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Siyasi gücün şekillenmesinde payı olan örgütlenmiş ve örgütlenmemiş pek çok gurup toplumda esnekliği sağlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yenilikçi Birey Zinde Toplum... |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yenilikçi Birey Zinde Toplum...MUHALİFLERİ KORUMAK Muhalifleri korumak için çeşitli çözümler ileri sürülmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnandığını söyleme özgürlüğüyle ilgili savaş hiç bir zaman bitmeyecektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YENİLENMEK İÇİN ÖRGÜTLENMEK SİSTEMLİ ŞEKİLDE YENİLİK Bir bütün olarak toplumda aradığımız esneklik ve uyum yeteneği örgütler içinde gereklidir ![]() ![]() ![]() Yenilenmeye ilgilenenler için bazı yönetim sorunları özellikle ilginçtir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yenilikçi Birey Zinde Toplum... |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yenilikçi Birey Zinde Toplum...TEMBELLİK VE HAREKETSİZLİK Tüm uzmanların farkında olmalarına rağmen yönetim literatüründe”yenilenme için örgütlenmek” konusunda gereğince ele alınmamış bir sorun bulunmaktadır: Örgütün sade, esnek ve yönetilebilir bir büyüklükten ayrıntıya, katılığa ve tembelliğe doğru hemen hemen kaçınılmaz gidişiyle nasıl başa çıkacaktır? Askeri tarih bu soruyu aydınlatıcı şekilde ortaya koymaktadır ![]() ![]() ![]() Bu sorun yalnızca askeri örgütlere özgü değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YENİ ÖRGÜT BİÇİMLERİ Örgütlerle ilgili melankolik düşüncelerimizin pek çoğu, talimatların yukarıdan aşağıya doğru akışına göre bölümler, şubeler ve daireler halinde yapılandırılmış klasik sanayi kuruluşlarına yada devlet bürokrasiye ilişkindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yenilikçi Birey Zinde Toplum... |
![]() |
![]() |
#15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yenilikçi Birey Zinde Toplum...BİREYCİLİK VE SINIRLARI KAYITSIZLIK İnsanlar yalnızca çeşitli kimyasal maddelerle bir kova suyun bileşimi değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan sosyal bir varlık olmasından dolayı, sosyal sistemden söz etmeden bireycilik hakkında konuşmak anlamsız olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böyle bir insan için kendi toplumu, onun dünyasını oluşturur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KAÇIŞ Yirminci yüzyıl başlarında herhangi bir gözlemci bu tarihsel sürecin bireysel özerkliğin doruk noktasıyla son bulacağına kolaylıkla inanabilirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat sonra yirminci yüzyıl totalitarizmi karşısında, yetişmesi yüzyıllar alan ulu özgürlük çınarı kurumaya başladı ![]() ![]() ![]() Çağdaşlık uygarlık bireyin kendi geleneklerine ve ailesine olan bağlarını zayıflattığında, toplumsal açıdan bu daha çok özgürlük yada yabancılaşma ve toplumsallaşmama sonucu doğurabilir ![]() ![]() ![]() Birey ile onun dışında oluşan değerler arasındaki anlamlı ilişki bireysel özgürlükle çalışma halinde değildir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|