08-13-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Karaman Başyayla Yöresinde Giyim-Kuşam
Türkün bede (estetik) zevkini en iyi anlatan giyim kültürüdür Giyim örtünmenin ötesinde baça baçına değerler manzumesidir Giyim bizim insanimizin ^ahisi yetiyle bütünleşip, kişiliğinden bir parça olur
Araştırmamızda Başyayla yöresinde üç zengin giyim kültürü olduğunu tespit ettik Öyle ki; iç, bel gün, yad farkına, sosyal konum durumuna göre çeşitlilik arz etmektedir
Bu günün zevksizliğinin, dünde olmadığı gerçeğini ifade etmek mecburiyetindeyim
yöre insanime içinde bulunduğu kikçilik bunalımını ifade etmek güç fakat anlamak mümkündür
Başyayla Yöresinde Erkek Kıyafetleri:
Şalvar : Uzun peyim, uçkur yırtmacı arkada, yandan cepli Beyaz, siyah, mavi (boyama) ketenden yapılıyor Kumaşı kendileri dokuduğu gibi, hazır da alınabiliyor çalkarların dayanıklı olması için kasık boşluğundan diz altına kadar daircik denen (kuzu ve keçi postu), 5uha, kadife gibi kalın kulaçlardan yapılıyor
Başyayla yöresinde Kadın kıyafetleri
   Başörtülü (oyan yemeni, tülbent vs ) sağlar uzun ince belik örgülü, içlik kollan yan kısa
Çallar, peyimi yüksek, keten, pamuklu kulaçlardan yapılıyor Ayakta, çarık, çorap (nakışlı veya düz)
Özel günlerde ve günlük giyilen kıyafet:
Baş: Baça fes takip üzerine oyan yemeni bağlanıyor Fes�in on kısmına Ahilik (altın liradan yapılmış) ve siren (bir nevi briç) denen takılar bağlanıyor Boyuna dizi ve tek altın takılıyor Saclar uzun ve ince örgülü, boncuklarla süsleniyor
Makyaj ve giyim aksesuarlar:
Takılar:
Boncuk, sağ örgüsünde kullanılıyor
altın, boyun takısı ve fes üzerine yapılan alınlıklar da kullanılıyor Bilezik alışkanlığı yok Gümüş takılarda kullanılmıyor
Makyaj:
Sürme ve rastık, göz ve kaç boyamasında
kına, ellere ve enseye yakılıyor
Acıgöl yöresinde kısa bir stere halkın boğan (Boy garı) da giyilmiş incesi olmayan bu kıyafet sonra tekrar bırakılmıştır
ÜÇ etek
Her yafta bayan giyebiliyor ^Ogünlükle genç kızlar tercih ediyor
Yemeni ve Fes
Ahilik (Sari lira denen altınlarla süsleniyor) sağlar ince sik örgülü Bele kadar uzatılıyor Boncuk ve benzeri ^eylerle süsleniyor Boyuna tek yada di*zi altın takılıyor
Salta: On sırma nakışlı Kadife ve*ya sert kulaçlardan yapılıyor (Çuha gi*bi)
tic Etek kolu kısa Eller ve enseye kına yakılıyor
Kemer: Boncuk breme kemer veya çubuklu yün dokuma kulaçtan çal
çan en alt katinin baden sol tarafa püskül (El örme boncuk ve benzeri çaylarla süslenmişe takılıyor
Üç etek : Boydan, önden çift, arkadan tek parça (kırmızı tonlu ipeksi kulaçtan yapılıyor )
Paçası büzgülü don (Pijama bolluğunda £içekli basmadan yapılıyor)
Çorap: Nakışlı, elden örme yün
Çarık: Dövme deriden
Karavli: önü güllü bir cedit yemini
Çeket (Palto) Entari
Kadifeden yapılan bu giysiyi daha üç orta yad evli kadınlar tercih ediyor Aksesuarları 115 etekle ayni Ayaklarda ise daha üç ucu güllü karameli denilen yemini giyiliyor Mavinin tonlan, bordo ve yenil kadifeler tercih ediliyor
Çeket: Sade ve süslemesiz Yakadan baçlaşarak on kısımları çerim denen büklümlü kalın ipliklerle zincir çeklinde süsleniyor
Belde daha üç boncuk örme kemer takılıyor
Entari : Tara boy ve kollu olarak dikiliyor Altta paçası büzgülü don gi*yiliyor
ERKEK KIYAFETLERi
Şalvar: Tiftikten dokunan, dokuma kulaçtan yapılıyor Peyimler aşağıda Siyah yada Maviye boyanmış, kaput be*zinden iç çalman yapılıp, kasıklardan diz altına kadar (On kısma) kuzu veya keçi postu geçiriliyor
Nakışlı Çorap: Dövme deriden yapılma cenk
Kebe: Yün yada tiftikten dokunmuş, kumaşlardan yapılan kolsuz palto Dokunduğu malzemenin tabu rengiyle giyiliyor Uzunluğu diz altı ile ayak bileği arasında değişiyor
Poşu: İpekli kulaçlardan yapılan pofu çubuk desenli, kenarlar püsküllüdür
BAŞYAYLA'DA ASKER VE HACI UĞURLAMA KARŞILAMA
Askerlik Anadolu insani için topluma kabul edilmenin nişanesidir şeref kabul edilmiş, asker ocağı peygamber ocağı sayılmıştır Başyayla�da de insanlar ayni olguyu kabul etmiş, karşı düşüncelere asla itibar etmemiş
Askere gidecek gençler (tertipler) günler öncesinde, bayram sevinci yaşar gibi askere gidecek olmanın heyecanlı mutluluğunu yaşıyorlar Birbirlerini davet edip ortak davetlere katılıyorlar
Köyden ayrılma günü gelince sabahtan köy meydanına toplanıyorlar imamın heyecancı duasıyla, meydanda onlarla vedalaşıp, tören kalabalığa ile birlikte meskun mahal dışına kadar uğurlanıp gönderiliyorlar
Hacı uğurlama karşılama; benzer törenle yapılıyor Ancak, hacı adayı ise bir hafta, on gün öncesinde yemek yedirip helalleşiyorlar Hacıların dönüşlerinde coşkuyla karşılanıyor Hacıların avuç içi ve gözleri öpülüyor Hacıların anlattıkları edeple, huşu içinde dinleniyor Hacılar köye ulaşmadan önce, köylüler kamlar, at arabalar ile hemen hemen koy halkının tümü hac ilan karşılamak için bayraklar ile (sancak da çıkarılıyormuş) koyun dışına akın ediyorlar Hacılar koy dışına karşılanıp evlerine kadar eşlik ediyorlar
|
|
|