![]() |
Hat Sanatı |
![]() |
![]() |
#1 |
Equinox
![]() |
Hat SanatıTÜRK HAT SANATI Türk hat Sanatı denilince, Türklerin İslamiyeti kabul edişlerinden sonra okuma yazma vasıtası olarak seçtikleri Arap asıllı harflerle vücuda getirilen sanat yazıları anlaşılır ![]() ![]() ![]() vermek gerekecektir ![]() ![]() Yazı sanatının İslam kaynaklarında en özlü tarifi "Hat, cismani aletlerle meydan getirilen ruhani bir bendesedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arap hattı, muhtelif devrelerde en fazla işlendiği bölgeye nisbetle, İslam öncesi anbari, hiri, mekki ve Hicret'ten sonrada medeni isimlerini alarak gelişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abbasiler devrinde gittikçe gelişen ilim ve sanat hareketleri sayesinde büyük merkezlerde ve bilhassa Bağdad'da kitap merakı ve bunları yazarak çoğaltan "verrak"lar artmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu gelişmeler olurken küfi hattı da bilhassa mushaf yazılmasında parlak devrini sürüyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Hat Sanatı |
![]() |
![]() |
#2 |
Equinox
![]() |
![]() Cevap : Hat SanatıKULLANILAN ARAÇLAR KALEM Hem musuki aleti(ney) hemde kalem olarak kullanılan kamış, bu kudretiyle İslam ve doğu aleminin esrarlı havasını aksettiren belki yegane alettir ![]() ![]() ![]() Kalem açılıpta kullanılmaya başlandıktan sonra, kağıda temas eden ağız kısmı zamanla bozularak yeniden açılmak icab eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazının kalınlığı arttıkça kalemin ağzına da ona göre açabilmek için, ney kalınlığında kamışlardan (buna kargı kalem denir) veya sert bambu kamışlarından faydalanılır ![]() ![]() Dil gibi uzadığı için kalem dili denilen bu yassı kısmın iki kenarı, kalem ağzının ne kadar genişlikte olması isteniyorsa, ona göre alınır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kesme işlemine kalemi makta'a vurmak veya katt-ı kalem denilir ![]() ![]() ![]() ![]() Kalemi ağzındaki eğrilik kağıda tamamiyle intibak edecek şekilde tutup, yukarıdan aşağı dik olarak hareket ettirmekle ince, sağdan sola yürütmekle kalın harf kısımları yazılmış olur ![]() ![]() Kalemler bazen divit adıyla anılan yandan hokkalı kalem mahfazalarında, bazen de kalemdan (kalemlik) denilen, silindir yahut sandık biçimi, sade veya sanatlı kutular içinde saklanır ![]() ![]() KALEMTIRAŞ Zamanımızda kurşun kalemin içinde döndürülerek açıldığı kalemtıraşla, eskiden kamış kalem açmak maksadıyla kullanılan kalemtıraşın bir şekil benzerliği yoktur ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Hat Sanatı |
![]() |
![]() |
#3 |
Equinox
![]() |
![]() Cevap : Hat SanatıMAKTA Makta 2-3cm eni,10-20 cm boyu olan, 2-3mm kalındığında kemik veya fil dişi bir plakadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() KAĞID Eskiden kağıdlar bugün olduğu gibi doğrudan doğruya yazı yazabilecek şekilde fabrikadan çıkmazdı![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Umumiyetle beyaz renkte olan bu "ham kağıd" lar gözü yorduğundan önce arzu edilen renge boyanır sonra aharlenir (cilalanır), nihayet aharin kağıda tesbiti ve pürüzlerin giderilmesi için mührelenir, yani tazyikle adeta ütülenip parlatılır ![]() Kağıdı boyamak için, ekseriya nebatlardan istifade edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu usulde sürülme yolları leke gibi belli olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tahtanın çok düzgün, içe hafif kavisli ve eksiz olması şarttır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Hat Sanatı |
![]() |
![]() |
#4 |
Equinox
![]() |
![]() Cevap : Hat SanatıMÜREKKEP Tarihimizde ve bilhassa Hat sanatında kullanılan iş mürekkebinin, Çin, (veya Galat: çini) mürekkebiyle karıştırmamalıdırİS MÜREKKEBİ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resmi yazıların kurutulması için yazının üzerine rıh (veya rik) denilen bir çeşit ince kum dökülürdü ![]() ![]() ![]() ![]() Bugünkü kalem sisteminde kullanışlı olamaz: Kamış kalem için mükemmeldir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() RENKLİ MÜREKKEBLER Tarihimizde hayli değişik renklerde mürekkep yapılmışsa da, en ziyade kullanılanları sarı (zırnık), kırmızı (lal), beyaz (üstübeç), ve altın (zer) mürekkepleridir![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lal Mürekkebi : Lotur + Şekerci çöğeni + şap + su muayyen nisbetlerde karıştırılıp kaynatıldıktan sonra suyu alınır ve bunun içine "kırmızböceği" nin kurutulmuşu, iyice dövülerek ilave edilir ![]() ![]() Üstübeç Mürekkebi : Zırnık yerine üstübeç kullanılarak, aynı usulle yapılır ![]() ![]() Altın Mürekkebi : Hususi surette dövülerek mikronla ölçülecek kadar inceltilmiş yüksek ayarlı altın varaklarının koyu arap zamkı mahlulu veya bal yardımıyla bir çini tabakta uzun emekle ezilmesi ve suyla yıkanıp süzülerek bir başka tabağın dibinde toplanması, bize bu mürekkebin esası olan altın zerrelerini verir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Hat Sanatı |
![]() |
![]() |
#5 |
Equinox
![]() |
![]() Cevap : Hat SanatıHOKKA "Küçük Kutu" manasına gelen Arapça bir kelimedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MİSTAR Yazı sanatında yer alan harf veya harfler topluluğunun satır içinde duruşu ve belli bir çizgi hizasında dizilişi, bir takım kaidelerle belirlenmiştir![]() ![]() ![]() Yazma eserin tertibinde, yazının kaplayacağı sahadaki satır düzeni bu maksat için kullanılacak kamış kalemin nokta boyutuna göre hesaplanır ve sahife büyüklüğünde bir mukavva üzerine çizgiyle tespit edilir; satırın başı ve sonu iğne ile delinir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YAZI ALTLIĞI Eski hattatlar sandalyede oturup masa üzerinde yazmazlar, sedir veya mindere yerleştikten sonra, sağ dizlerini dikerek onun üstünde yazarlardı![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Hat Sanatı |
![]() |
![]() |
#6 |
Equinox
![]() |
![]() Cevap : Hat SanatıHAT SANATINDA TÜRKLER ![]() Hamit Aytaç ![]() ![]() Beylikler devrinde ve Osmanlı'nın ilk iki asrında, Anadolu'daki hat sanatı, kalan örneklere nazaran, Abbasilerin Bağdad'daki üstadane tavırlarının bir devamı gibi görülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AKKAM-I SİTTE Bu isimle anılan altı cins yazı birbirine tabi, ikili gruplar halinde gözden geçirilebilir: Sülüs-nesih,muhakkak-reyhani, tevki-rıka![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Harflerindeki yuvarlak ve gergin karakter, ona hattanın elinde en fazla şekil zenginliğine girebilmek ve yeni istiflere açık olmak imkanı vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TA'LİK Bu yazı, aslında Tevki hattının XIV![]() ![]() ![]() DİVANİ - CELİ DİVANİ İran'da resmi yazışmalarda kullanılan ta'lik hattı Osmanlı'ya Akkoyunlular (1467-1501) yoluyla XV![]() ![]() ![]() ![]() TUĞRA Bugün nasıl T![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Hat Sanatı |
![]() |
![]() |
#7 |
edenbulur23
|
![]() Cevap : Hat SanatıÇok bilgilendirici bir paylaşım ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Hat Sanatı |
![]() |
![]() |
#8 |
Equinox
![]() |
![]() Cevap : Hat SanatıHAT SANATINDA OSMANLILAR İstanbul'un fethinden itibaren Osmanlı devleti yalnız askeri ve siyasi bakımından değil, kültür ve sanat cihetinden de yüceliğe erişmişti ![]() ![]() ![]() Kanuni Sultan Süleymen çağında Yakut tavrını en parlak biçimiyle yeniden canlandıran Ahmed Karahisar'ın ( ?-963/1556) yazı anlayışı kendisinden sonra unutulmuş; Şeyh Hamdullah yoluna karşı duramamıştır ![]() ![]() Altı yazının diğer ikisinden biri olan rıka daha cazip bir uslübe bürünerek hatt-ı hicaze adıyla bilhassa hattat imzalarında ve icazetnamelerinde yer almış tevki ise pek ender kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görülüyor ki yazı sanatımızda devamlı bir süzülüp arınma ve üsluplaşma hareketi vardır ve bunlar yazının esasını bozmadan yapılmıştır ![]() ![]() ![]() Zamanla, kendi bünyesi içinde yenilenme kabiliyetine sahip oluşu İslam aleminde pek yaygın bir söz vardır: "Kuran-ı Kerim Hicaz'da nazil oldu, Mısır'da okundui İstanbul'da yazıldı" ![]() ![]() RIK'A Okuyup yazması olan her Osmanlı'nın günlük yazışmalarında kullandığı ve ağzı 1 mm'yi geçmeyen kamış kalemle yazılan rıka hattı, eskiden yazanın kendi anlayışına göre elden çıkıyorken, XIX![]() ![]() ![]() HATTIN BEZENMESİ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir başka bezeme uslübü da motiflerin sulu altınla gölgelendirilerek tahrirle belirgin hale getirilmesidir ki, halkari adıyla anılır ![]() Kitreyle kıvamlandırılmış suyun konulduğu bir dikdörtgen teknede su yüzüne yayılması öd suyuyla sağlanan çeşitli toprak boyaların serpilmesi veya onlara ince telle bazı hoş şekiller verilmesiyle oluşan ebru, suyun üstüne kapatılan kağıda aynen geçirilir, kurutulduktan sonra kesilerek istenilen eb'adda kullanılabilir ![]() |
![]() |
![]() |
|