![]() |
Kur'an Mantık Dilidir!... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kur'an Mantık Dilidir!...Kur'an Mantık Dilidir! ![]() ![]() ![]() KUR’AN Mantık Dilidir ! ![]() ![]() ![]() Bir bütün olarak mütalaa edildiğinde, Kuran’da geçen, Allah’a ait ifadeleri iki temel grupta toplamak mümkündür ![]() İlk bölümü oluşturan hükümler, sembolik /mecaz/ misaller niteliğinde olup, şekilci bir anlayışı dile getirmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci gruba ise Allah’ı mücerret (soyut) bir hüviyetle betimlemeye çalışan hükümler girmektedir ![]() ![]() ![]() Birinci grup hükümler, insanın algılama kapasitesine göre Allah’ ı tarif etmektedir ![]() Bu tür tanımlama teşbih, yani idealize edilen bir insan anlayışını, ikinci grup hükümlerdeki tarifler ise soyut bir varlığın bilinemezci (agnostik) yanlarını sergilemektedir ![]() Kuran’ın, Yaratıcı’ daki bu ikilemci görüntüsü, muhakeme ve tefekkürden yoksun İslam dünyasında önemli tartışmalara zemin hazırlamış ve iki farklı Yaratan anlayışının doğmasına neden olmuştur ![]() ![]() Konunun derinliğine vakıf olamayan bu tutum, kuşkusuz Allah/insan arasında bir perdenin yerleşmesine, temelde Kuran’ı algılamada sapmalara ve kişilerin kendi hayallerinde biçimlenen bir İlahın doğmasına vesile olmuştur ![]() Değerli dostlarım, çoğu kez değindiğim gibi, Kuran’da birçok yerde “İlah” kavramı geçiyor ![]() ![]() “İlah” kavramı, tapınılacak bir varlıkla değil, tüm boyutları kapsayan bir başka boyut, Ulûhiyet kemalâtı ile alâkalıdır ![]() Şayet, tevhidin orijin manası idrak edilebilse, Yaratıcıyı İlahlığa bağlamanın doğru olamayacağı anlaşılırdı ![]() Nitekim,Kuran’da, Allah’ı tanımlamada kullanılan “Rabbu külli şey”, “Rabbul alemiyn”, “Rabbül’ meşarik’i velmağrib’i”, gibi ibarelerle anlatılan örnekler var ![]() ![]() ![]() ![]() Öyle anlaşılıyor ki, Kuran hükümlerinde geçen tüm bu açıklamalar; “Seni, iki elimle yarattığıma secde etmekten alıkoyan nedir?” ayetinde olduğu gibi, topluma ait bir kültürün temel olması,insan beyninin yerleşik veri tabanı, yani zihinsel düzeyiyle ilintilidir ![]() Hiç kuşkusuz, zaman ve mekândan bağımsızlığı tanımlayan ALLAH kavramı, yukarıdaki, özellik arz eden değerlendirmelerle vasıflandırılamaz ![]() Kuran’ın kıyamete kadar, her asırda geçerli olan genel hakikâtleri içerdiğini ( burada gelişen teknolojiyi kastettim, yoksa hakikât tektir ve değişmezdir), temel bir nedenden yoksun ve içi boş ideolojik bir kelam bütünü olmadığını söylemek, en gerçekçi tanımlama olmaktadır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|