![]() |
Kuran'dan Faydalanmanin Yollari |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kuran'dan Faydalanmanin YollariKur'an'dan Faydalanmanın Şartları Kur'an'dan faydalanmak istersen onu okuyacağın ve dinleyeceğin zaman kalbini ona bağla ve işitme organlarını ancak ona yönlendir ![]() ![]() ![]() Allahu Teâlâ şöyle buyurmuştur: "Muhakkak ki bunda kalbi olan veya hazır bulunup kulak veren kimseler için bir öğüt bulunmaktadır ![]() İşte böyle ![]() ![]() ![]() Bunun tam tesir etmesi için, gerçekleşmesi gereken düsturların, konumlara olan bağlantısının, bu tesirin meydana gelme koşullarının, gerekli şartın meydana gelmesi ve bunlara mani olan etkenlerin kalkması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayet-i kerime'de buyurulan: "Muhakkak ki bunda bir öğüt bulunmaktadır" cümlesi, sûrenin başından bu ayete kadar olan konulara işaret etmektedir ![]() ![]() "Kalbi olan" ifadesine gelirsek, bu da (tesiri) kabul eden yerdir ![]() ![]() "O'nun söyledikleri, ancak 'tan gelmiş bir öğüt ve apaçık bir Kur'andır ![]() ![]() Yani, diri kalpleri ![]() Âyette geçen, "Kulak veren" ifadesi ise; kendisine söylenenlere karşı hazır bulunup kulak vermek ve işitmeyi oraya yönlendirmek demektir ![]() ![]() "Hazır bulunup" ifadesine bakarsak; bundan murad ise, kalbin şahit olması, hazır bulunup, kaybolmaması demektir ![]() İbn Kuteybe der ki: "'ın Kitabını dinlerken kalp ve idrak hazır ve şahit bulunmalı ve asla gafil olmamalıdır ![]() Şu var ki, kalbin başka yerde olması, tesir etmesi için engel teşkil etmektedir ![]() ![]() ![]() Öyleyse, tesir oluşmuşsa ki bu Kur'an-ı Kerim'in bizzat kendisidir Kabul eden yerde oluşmuşsa - ki bu da akleden kalptir-, Şart da meydana gelmişse -ki bu da kulak vermektir-, Maniler de ortadan kalkmışlarsa -bunlarda kalbin gafil olması, âyetin hitabından çıkıp başka şeylere yönelmesidir- O takdirde istenilen tesir meydana gelmiş demektir ![]() ![]() El Fevaid İbni Kayyım el Cevziyye Alıntıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|