gülgüzeli
|
Ölmüş Müminleri Kötülemek
Sual: Peygamberlerden başkasına, Evliya veya Cennetlik demenin, yahut Merhum veya Rahmetullahi aleyh demenin, gaibden haber vermek olacağını, bu bakımdan, Abdülkadir-i Geylani hazretlerine veya başka bir zata evliya diyenin kâfir olacağını, söylüyorlar Bunların görüşleri yanlış değil midir?
CEVAP
Eshab-ı kiramın tamamı Cennetliktir Herbirine Radıyallahü anh denir Eshab-ı kiramdan on kişinin, isimleri bildirilerek müjdelenmesi onlara ayrı bir ikramdır Yoksa Sahabenin tamamı Cennetliktir Kur'an-ı kerimde mealen, (Hepsine hüsnayı [Cenneti] vâdettik) buyuruluyor (Hadid 10)
Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Beni gören müslüman Cehenneme girmez ) [Taberani]
Peygamberler, evliyalar şehidler Cennete gireceği gibi, imanlı ölen her günahkâr müslüman da muhakkak Cennete girecektir Onun için ölen müslümanlara "Merhum" veya "Rahmetullahi aleyh" denir Âlimlerin ismi geçince, "Rahmetullahi aleyh"demek ise müstehaptır (R Muhtar)
Hüküm zahire göredir
Müslüman olarak bilinen biri imansız ölse, fakat imansız öldüğü bilinmese, ona hüsnü zan edilerek "Rahmetullahi aleyh" demek caiz olur Dinimiz zahire bakar Aksine bir gayri müslim, müslüman olup, müslümanlığını gizlese, kimseye bir şey söylemediği için herkes onu hıristiyan zannetse, buna müslüman denemez Çünkü dinimiz zahire göre hüküm verilmesini emreder Bu kimsenin imanlı öldüğü bilinmediği için, ona gayri müslim demek caizdir Müslüman olarak yaşayıp da imansız ölen kimse için de, imansız öldüğü bilinmediği için, buna da "Müslüman" demek caizdir Müslüman için de, "Merhum" veya "Rahmetullahi aleyh" demek caiz olur Bunun için Ehl-i sünnet âlimlerinin hepsine hüsnü zan etmeli, isimleri geçince, "Rahmetullahi aleyh" demelidir!
Kâfire müslüman, müslümana da kâfir denmez Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Mümine kâfir diyenin, kendisi kâfir olur ) [Buhari]
Mümin ölüleri iyilikle anmalıdır! Hadis-i şerifte:
(Ölülerinizin iyiliklerini anın, ayıplarını söylemeyin!) buyuruldu [Tirmizi]
İslam âlimlerini rahmetle anmak gerekir Ölen müslüman günahkâr bile olsa, onun iyi olduğunu söylemek caizdir Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Ölen müminin iyi olduğuna şahitlik edilirse, Allahü teâlâ onun kötü olduğunu bildiği halde, "Müslümanların bu ölü hakkındaki şahitliklerini kabul ettim Onun kötülüklerini de affettim" buyurur ) [Bezzar]
(Siz kimin iyiliklerini söylerseniz Cennet ona vacip olur, kimin de kötülüklerini söylerseniz ona da Cehennem vacip olur Siz yeryüzünde Allah’ın şahitlerisiniz ) [Buhari]
(Hangi müslümanın iyiliğine dört kişi şahitlik ederse, Allahü teâlâ onu Cennete koyar Üç, hatta iki kişi şahitlik ederse yine böyledir ) [Buhari]
Seyyid Abdülkadir-i Geylani hazretlerini ve diğer evliyayı kiramı binlerce âlim, iyilikle anmış, Cennetlik olduğunu söylemişlerdir Allahü teâlâ iki müslümanın şahitliğini kabul eder de, birçok âlimin, evliyanın ittifakla söylediği sözleri kabul etmez mi?
Bid’at ehlini kötülemek gıybet olmaz
Sual: Bid'at ehli bazı kimselerin sapıklıklarını söyleyince, "Ölülerin kötü tarafı söylenmez Ayrıca gıybet de olur" deniyor Fakat bu bid'at ehli şahıslar, başta Hz Osman olmak üzere Eshab-ı kiramın çoğunu kötülüyorlar Eshab, bizim ölülerimiz değil mi, onları kötülemek gıybet değil mi?
CEVAP
Bid'at ehlini kötülemek gıybet olmaz Gıybet, bir kimsenin gizli bir kusurunu, arkasından söylemektir Harbilerin ve bid'at sahiplerinin ve açıkça günah işleyenlerin bu günahlarını ve zulmedenlerin ve alış verişte hile yapanların bu fenalıklarını müslümanlara duyurarak, bunların şerrinden sakınmalarına sebep olmak ve müslümanlığı yanlış anlatanların bu iftiralarını söylemek gerekir, gıybet olmaz (R Muhtar c 5, s 263)
Eshab-ı kirama dil uzatanlar, ölü olsun, diri olsun, bunları açıklamak, gıybet olmaz, aksine dinin emrine uymak olur Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Bid'atler çıkıp, Eshabıma kötü söz söylendiği zaman, doğruyu bilen, herkese söylesin! Allahü teâlâ, bildiği [ve gücü yettiği] halde doğruyu söylemeyen böyle âlime lanet eder ) [Deylemi]
Eshab-ı kiramın hepsi müslümandır Bizim ölülerimizdir Hiç kimsenin onları tenkit etmesi caiz olmaz Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Ölülerinizi hayırla anın, iyiliklerini söyleyin, kötülüklerini açıklamayın ) [Tirmizi]
(Ölülerinize sövmeyin, onlar amelleriyle başbaşa kalmıştır ) [Buhari]
(Hz Âişe, "Lanetlik İbni Kays ne yapıyor?" diye sorar Oradakiler "Öldü", derler Hz Aişe hemen, estağfirullah der "Neden önce lanetledin, sonra istiğfar ettin?" diyene, "Resulullah (Ölülerinizi kötülemeyin) buyurduğu için" diye cevap verir ) [İbni Hibban]
__________________
|