![]() |
Baskı Sanatı Nedir - Özgün Baskı Resim Tarihcesi - Türkiye'de Baskı Sanatın |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Baskı Sanatı Nedir - Özgün Baskı Resim Tarihcesi - Türkiye'de Baskı Sanatın![]() BASKI SANATI Baskı kelime ve resimlerin mekanik olarak mürekkep kullanarak çoğaltılmasıdır ![]() ![]() Baskı tekniğinin ilk doğuşunun Çin ve Kore olduğu sanılmaktaydı ![]() ![]() ![]() İnsanlık kültürünün tarihi yazının icadı ile başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() Görsel sanatların başlangıcı M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mağara duvarlarına yapılan resimlerin gayesi resim yapmak, sanat icra etmek değil ruhlardan ve doğal güçlerden korunmaktı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Paleolitik kültür insanı yaşamını, sürekli değiştirdiği aletler ile oluşturduğu çizimler ise ilk çizilmiş (resim-grafik) eserlerdir ![]() Yazının bulunmasından önce grafik sanatları yapılıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Baskı grafiği mühür kalıplarının boyayı başka bir yüzeye aktarma işlevini görmesiyle başlar ![]() ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() M ![]() ![]() ![]() ÖZGÜN BASKI RESİM Çeşitli araç ve malzeme kullanarak doğrudan veya kalıplar yolu ile kağıda veya benzeri malzeme üzerine sanatçı tarafından yapılıp basılan resimlere “özgün baskı resim” denir ![]() ![]() Batı dillerinde; İtalya’da stampa, Fransa’da estampa, İngiltere’de print sözcüğüyle tanımlanan bu teknik, dilimizde “Özgün Baskı” olarak karşılığını bulmuştur ![]() 1970 yıllarına kadar sanatçısı tarafından yaratma süreci içinde kalıbı oyarak basılan resimlere gravür, resim sanatının bu dalına da gravür sanatı denirdi ![]() ![]() ![]() ![]() Özgün baskı resim, sanatı kitlelere aktarmada etkin bir sanat dalıdır ![]() Günümüzde başka dillerde, özgün baskı resim teriminin yerine “grafik sanatlar” “Baskı Sanat”, “çoğaltma sanat”, “Elle Basılmış Resim Sanatı”, “gravür sanatı”, “Kazı Resim Sanatı” gibi terimler kullanılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ÖZGÜN BASKI RESİM TARİHÇESİ İnsanoğlu tarih öncesi devirden itibaren kaya, boynuz, gibi sert yüzeylere resimler yapmışlardır ![]() ![]() ![]() Asıl baskı sanatı ise kağıdın bulunmasıyla gerçekleşir ![]() ![]() ![]() Baskı yöntemleri önceleri kilise emrinde çalışan zanaatçılar ve kuyumcular tarafından kullanılıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() “Asitle yedirme tekniği bu tekniklerden daha sonra yapıldığı sanılmaktadır ![]() ![]() Baskı sanatının ilk ustaları Antonio Pollaiuolo’dur (1429-1498) ![]() ![]() ![]() Asitle yedirme tekniğini “etechina” gerçek etkisini 17 ![]() ![]() Rembranolt asitle yedirdiği alanların içine kuru kazıylolada müdahale etmiş ve yüzeyde ton zenginliğini arttırmıştır ![]() ![]() Regensbur’da Aldolfer, Numberg’de Dü’rer, Pormo’da Parmigisna bu teknikleri denemişlerdir ![]() 17 ![]() ![]() ![]() 1704 yılında Newton’un renkle ilgili keşifleri, 1711’de Jogues Christophe’le Blond üç ayrı kalıpla giriştiği renkli baskı çalışmaları yapılmıştır ![]() Taşbaskı 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İpekbaskı ise Uzakdoğu’da çok önceden bilinen bir teknik olmasına karşın Avrupa’da baskı tekniği olarak kullanılması çok sonra 19 ![]() ![]() Özgün baskı sanatı bu yüzyılın başından itibaren teknik gelişimi ile sanatçıların dolaysız ifade araçlarından biri haline gelmiş sadece özgün baskı ile üretim yapan sanatçılar ve özgün baskı atölyeleri kurulmuştur ![]() Örneğin, tahta baskı yüzyıl boyunca Alman Ekspresyonistleri, Munch ve Vollotan tarafından yeniden canlandırılmıştır ![]() İngiliz asıllı Stanley William Hayter baskı sanatçılarının grup halinde çalışarak yeni teknik ve anlatım olanaklarını geliştireceklerine inanarak 1927 yılında Paris’te “Atölye 17” adı ile baskı atölyesini kurmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Amerikan sanatında ise 1950’lerin Pop Sanatı, özellikle serigrafi ve litografi tekniklerinde endüstri kültürüne özgü üslubu ile uluslar arası etkilerinde öncülük yapmıştır ![]() ![]() TÜRKİYE’DE BASKI SANATININ TARİHİ Türkiye’de baskı ilk defa 1533’de Osmanlı devletine gelen Flaman Ressam Pieter Coeck’un katıldığı süre boyunca yedi adet İstanbul gravürü yaptığı bilinmektedir ![]() Sultan Ahmet’teki atmeydanında Sultan Süleyman’ın maiyeti başta olmak üzere bu yedi değişik görünümler içeren yedi adet gravür Coeck’un ölümünden sonra 1553’te basılan özel bir albümde toplanmıştır TÜRKİYE’DE ÖZGÜN BASKI RESİM SANATI Özgün baskıresim kalıpları, genelde, elle yapılan işlemlerle ve sanatçısı tarafından yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() Örneğin yaratma ve biçimlendirme olayının gerektiği baskı aktarmaları ışıkla aktarmalar gibi işlemleri uygularken yardımcı baskı, ışıkla kopya teknikleri ve diğer yardımcı tekniklerden yararlanır ![]() ![]() ![]() ![]() Özgün baskı teknikleri ile hazırlanan kalıptan baskıyı da sanatçısı genellikle kendisi yapar ![]() ![]() ![]() ![]() Grafik sanatlar dalında uzmanlaşma özellikle cumhuriyetin ilanından sonradır ![]() ![]() ![]() Eski dinsel motiflerin modern bir anlayış ve düzen içinde uygulandığı, Emin Barın’ın çalışmaları grafik alanındaki çağdaş gelişmeye uygundur ![]() ![]() ![]() Said Maden kitap kapaklarına düzen getirmiştir ![]() ![]() ![]() Cemal Nadir Güler, Turhan Selçuk, Ferruh Doğam, Ali Ulvî, Semih Balcıoğlu, Tonguç Yaşar, Tan Oral gibi sanatçılarımız Türkiye’de çağdaş Türk grafik sanatının temellerini atmışlardır ![]() Özgün Basılı Resim grafik sanatının özünü oluşturur ![]() ![]() ![]() ![]() 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özgün Baskı işleminde: Düşünülmüş, tasarlanmış özgün bir grafik ürünün kalıp yoluyla çoğaltılmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Baskı Sanatı Nedir - Özgün Baskı Resim Tarihcesi - Türkiye'de Baskı Sanatın |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Baskı Sanatı Nedir - Özgün Baskı Resim Tarihcesi - Türkiye'de Baskı SanatınGrafik Sanatların Tanımı Grafik Sanatlar resim, heykel, mimari ve dekoratif sanatlar gibi plastik sanatların önemli kollarından biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grafik Sanatlar iki ana bölüme ayrılır: 1) Özgün Grafik Sanatlar Burada grafik sanatçısı bir ressamdır ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Reklam Grafik Sanatlar Reklam, ekonomik gelişmede satışa çıkarılan mallar, ürünler ve kavramlar hakkında topluma bilgi vermek ve onların satın alınmasını sağlamak için ikna etmektir ![]() a) Göze hitap eden reklamlar: Afiş, pankart, broşür, katalog, gazete ve mecmua reklamları vs ![]() ![]() ![]() b) Kulağa hitap eden reklamlar: Radyo ve çığırtkan reklamlar c) Hem göze hem de kulağa hitap eden reklamlar: Sinema ve televizyonlar Reklam Resmi Çalışmaları Reklam resmi çalışmalarında konu ne olursa olsun aşağıdaki işlem sırasını izlemek çalışmayı kolaylaştıracaktır ![]() 1- Konu iş esasına göre tespit edilir ![]() ![]() 2- Çalışılan konu ile ilgili çok geniş bilgi toplanıp benzeri çalışmalar izlenip kaynaklar taranır ve her aşamada bazı notlar alınır ![]() 3- Kaynak taraması sonucunda oluşan bilgi yoğunluğuna göre pek çok ön eskiz oluşturulur ![]() 4- Ön eskizlerden yola çıkarak daha büyük boyutlarda daha sağlam çizgilerde, konu renkli ise renkli geliştirilmiş eskizler hazırlanır ![]() 5- Geliştirilmiş eskizler grafikeri orijinal’e ulaştırır, bunun için çok iyi etüt edilmelidir ![]() 6- Orijinal yapılırken amaca uygun araç gereçler iyi belirlenmelidir ![]() 7- Belirlenen araç gereçler kullanım sırasına göre masada konulmalıdır ![]() 8- Amaca uygun kalite ve boyutta kağıt seçilip çalışma masasına bantla tutturulur ![]() 9- Kurşun kalemle yazılar hariç diğer öğeler geliştirilmiş eskize tekniğe uygun olarak çizilir ve renklendirilir ![]() 10- Orijinal çalışması asıl işin boyutundan küçük olmalıdır daha büyük çalışılabilir ![]() 11- Yazılı kısımlar bilgisayarda dizilip orijinal’e eklenmelidir ![]() ![]() Amblem Tasarımları Amblem kuruluşun çalışma alanlarını piyasada adı hakkında oluşmuş düşünceleri anlattığından bir yerde kuruluşun imzasıdır ![]() 1- Amblem tasarımı gotik ürün tasarımında en zor ürünlerinde en zorudur ![]() ![]() 2- Harfle mi, şekille mi hem harf hem de şekil kullanarak mı yoksa tamamen soyut bir biçimler mi oluşturacağınıza karar verilmelidir ![]() 3- Amblem çalışmalarında siyah zeminde beyaz, beyaz zeminde siyah lekeler aramak iyidir ![]() 4- Biçim aramalarında geometrik bizim aramak tasarım çalışmalarını kolaylaştırır ![]() 5- Tasarım yapılırken orijin yazıyla bütünleşmesi yararlıdır ![]() ![]() 6- Amblem firmanın imzası olarak kabul edildiğinden iştigal alanını yansıtmalıdır ![]() 7- Amblemde kartvizitlerden tutun her türlü matbu evrak üzerinde her türlü reklam arasında kullanıldığında kolay basılabilir nitelikte olmalı, hem tipo hem de ofset makinelerde basılabilmelidir ![]() 8- Çok renkli olmamalı, çok renkli olsa bile tek renkle de anlatılabilir şekilde olmalıdır ![]() 9- Tonlu amblemler kullanışlı değildir ![]() ![]() 10-Basit ve akılda kalıcı kalmak mesajı bir bakışta vermelidir ![]() Kart, Mektup, Zarf ve Fatura Başlığı Tasarımı 1- Bu tasarımlarda önce antetli kağıt düzenlenmesine gidilir ![]() ![]() ![]() 2- Tanıtma kartı ve kartvizit tasarımlarında alan dar olduğundan alanın çok iyi değerlendirilmesi ve yazıların çok küçük olması gereklidir ![]() 3- Antetli kağıt düzenlemelerinde amblem ve orijin firma yazısı kağıdın sağ, sol yada ortasına yerleştirilebilir ![]() ![]() ![]() 4- Antetli zarf düzenlemeleri antetli kağıtla uygun olmalı, antetli kağıttaki veriler olmalı; ancak pul yapıştırmak için yeterli boşluk bırakılmalıdır ![]() 5- Fatura tasarımı antetli kağıdın düzenlemesi ile paralel; ancak maliye Bakanlığının istekleri doğrultusunda gerekli bilgileri vermelidir ![]() Antetli Kağıt: firma amblemi, firma orijin yazısı, adresler ve telefon numaraları, faks ve e-mail, tarih için yeterli uygun yer bulunacak ve yazışma için yeterli yer bırakılacaktır ![]() ![]() Antetli Zarf: Tarih hariç antetli kağıttaki tüm veriler bulunacaktır ![]() ![]() Kartvizit: antetli zarftaki verilerin tümü bulunacak; ayrıca kartın hamili olduğu kişinin ismi ve unvanı bulunacak ![]() ![]() Baskı Teknikleri Bir yüzeydeki şekli diğer bir yüzeye geçirme işlemine baskı denir ![]() 1- Yüksek Baskı 2- Düz Baskı 3- Çukur Baskı 4- Oyma Baskı 5- Grafik Baskı 6- Elektrostatik Baskı 1- Yüksek Baskı: Kalıbın tümsekte kalan yüzeyinden baskı yüzeyine aktarıldığı baskı sistemidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Linol Baskı: Yüzeyin düzgün ve yumuşak Linol muşambasıyla yapıldığı bir baskı türüdür ![]() Ağaç Baskı: Ağacın dokusundan yararlanılan ve yine yüksek baskı yöntemiyle kullanılan baskı türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2-Düz Baskı: Bu sistemde baskılanacak biçim yüzeyi düz olan bir kalıptan baskı yüzeyine aktarılır ![]() ![]() ![]() ![]() Litograf Baskı: Taş üzerine resim yazı veya şekil yapılarak çoğaltılması tekniğidir ![]() ![]() Ofset Baskı: Taş baskı esaslarında hareket edilerek bulunmuş ve geliştirilmiş bir sistemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Çukur Baskı: Kalıbın çukur kısımlardaki boyanın baskı üzerine aktarıldığı baskı sistemidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Baskı sistemi iki şekilde incelenir: Çinko Baskı: Çinko plaka üzerine görüntünün işlenip baskılandığı baskı sistemidir ![]() ![]() ![]() Kifdrup Baskı: Bu baskı sistemi oyulmuş bakır kalıplardan baskı yapan bir sistemdir ![]() ![]() ![]() 4- Oyma Baskı: Bu baskı sistemi düz bir yüzeyde şeklin veya yazıların bulunduğu kısımların oyularak boyayı geçirebilecek hale getirilmesi prensibine dayanır ![]() Baskı iki grupta incelenir: Şablon Baskı:Bu baskı sistemi için malzeme olarak teneke, karton, deri ve plastik malzemeler gibi kalın bant veya çıkartma kağıdı gibi yapışkan yüzeylerde kullanılabilir ![]() ![]() Seregraf Baskı:Şablon Baskını geliştirilmesiyle elde edilmiş bir baskı türüdür ![]() ![]() ![]() ![]() 5- Fotoğraf Baskı: Bu metotta kalıp olarak ışığı belli oranlarda geçiren bir negatif film ve ışık kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() 6- Elektrostatik Baskı: Bu metal aynı elektrik yüklü kutupların birbirini itmesi, zıt kutupların birbirini çekmesi prensibine dayanır ![]() ![]() Ambalaj Tasarımı Ürünün taşındığı ambalaj kağıdı, poşet, kutu, şişe, metal kap vs ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Afiş Tasarımı Afişler bir konuyu anlatmak için duvara asılan büyük boyutlu grafikli ürünlerdir ![]() - Dikkat çekici ve ilginç olmalı - Konu bir seferde anlaşılabilmeli yani süratten etkilenmemeli - Sade ve anlaşılabilir olmalı - Resim tüm alanın yarısından fazlasını veya tümünü bağlamalı ![]() |
![]() |
![]() |
|