| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| exlibris, işaretleri, mülkiyet, sanatı, örnekleri, özel | 
|  | Exlibris Sanatı Ve Örnekleri | Özel Mülkiyet İşaretleri |  | 
|  08-03-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Exlibris Sanatı Ve Örnekleri | Özel Mülkiyet İşaretleriExlibris Sanatı ve Örnekleri Özel Mülkiyet İşaretleri   Kitap plakası (Latince “kitaplardan anlamına gelen”) olarak da bilinen Exlibris; yaygın olarak kitabın iç kapağına yapıştırılan, isim, motto, ailevi sembol, nişan veya kitabın sahibini işaret eden bir kompozisyon taşımasıdır  Genelde “…  in kitaplarından biridir” ya da “…  ın  kütüphanesindendir” şeklinde bir ibare ismi takip eder  Grafik-resim anlamını taşıyan exlibrisler, matbaanın icadıyla birlikte yapılmıştır  Değerli el yazması kitaplar, önceleri sadece kilisenin ve prenslerin  ellerinde iken matbaa sayesinde alt düzeydeki soylular ve eğitim görmüş  burjuva sınıfı tarafından da elde edilmiştir  Matbaanın çoğaltımı  sayesinde, kaybolmalardan ve hırsızlıktan korunması için özel mülkiyet  işareti gerekliliği doğmuştur  İsveç ve Norveç Kralı II  Oscar'in kitap plakasi  İlk exlibrisin 15  yy Güney  Almanya’da kullanıldığı bilinmektedir  En eski Exlibris örnekleri  Almanlara aittir  1450 yılında “ıgler-kirpi” takma adıyla bilinen  Johannes Knabenberg için yapılan ve çayırda bir çiçeği ısıran kirpinin  resimlendiği19 cm boyutunda bir exlibristir  Avrupa’da kitabın sahibini  gösteren yazıtlara pek ender rastlanırdı  Taşınabilir exlibris, bir  meleğin omuz verdiği bir kalkanı gösteren özel ahşap kalıplardı ki  bunlar hediyeye kayıt düşülen tarihe bakılırsa 1480 yılında Buxheim’deki  Kartusyen manastırına Biberach’lı Hildebrand Brandenburg kardeş  tarafından hediye edilmişlerdi  Eski yazmalardaki benzer çalışmalar  taklit edilerek yapılan bu ahşap baskı el boyamasıydı  Fransa’da ortaya  çıkarılan en eski exlibris, 1529 tarihli olup Tour-Blanche’lı Jean  Bertaud’a aittir  Anna Van Der Aa’ya ait 1597 tarihli exlibris ise  Hollanda da ortaya çıkarılmıştır  İster küçük boyutlu sembolik bir sanat  olarak olsun, ister kitapları mühürleyen bir mülkiyet işareti olsun,  Exlibris tarihi kesinlikle Almanya ile başlamalıdır  Nedeni sadece en  eski örneklerin Almanlara ait olması değil, bu akımın diğer ülkelere  yayılmadan çok önce, çok sayıda exlibrisin ve birçok sanatçının bu  ülkede bulunmasıdır  Sir Patrick (Peter) Budge Murray'in kitap plakasi  Albrecht Dürer’in, bizzat kendisinin 1503 ile 1515 tarihleri arasında en azından altı tane Exlibris yaptığı ve pek çoğuna da kompozisyon hazırladığı biliniyor  Bazı dikkate değerli  Exlibrisler Lzucas Cranach ve Hans Holbein ve Küçük Ustalar olarak  bilinen Behamlar, Virgil Solis, Matthias Zundt, Jost Amman, Saldorfer,  Georg Hupschmann’ın elinden çıkmıştır  Bu dekorasyon tarzları 17  ve 18  yy’daki birbiri ardısıra İtalyan ve Fransız modasının istilasına ve  modern düşünceler arasında dikkate değer orjinallikte kompozisyonlara  rağmen Almanya’yı ondan sonraki yüzyıllarda ve günümüze kadar etkilemeye  devam etti  Ağır ve çok ağdalı Alman stili komşu ülkeleri çok  etkilememişe benzese de, süslü kitap plakaları ve sahibini gösteren  işretler koyma modasının Almanya’dan çıktığı şüphe götürmez, bu  nedenledir ki hepsinin ötesinde Alman Exlibris Tarihi meraklılarını  ilgilendirmeye devam eder  Exlibris‘in Fransa’da yaygınlaşması 17  yy  dan öteye gitmez  O zamana kadar daha lüks bir alışkanlık olan  kitabı, sahibini gösteren, şahsi bir şeyle mühürlemek düşüncesi kitap  sahiplerinin gözdesiydi  Yüzyılın ortalarından itibaren doğru exlibris  sadeleşmeye başladı  Bu döneme ait pek çok örnek vardır ve hepsi de çok  güzeldir  Burada bir noktaya işaret edilmelidir ki, bugün kıta  Avrupası’nın her yerinde kitap plakasının yerini alan exlibris terimi  Fransa’da doğdu  Kelime Fransız başlıklarında kabul gören bir yazıt  haline geldikten çok sonra diğer milletlerin de şahsi kitaplarında  görülmeye başlandı  Son dönem Elizabeth’ten, son dönem Viktorya’sına kadar pek çok stildeki İngiliz Exlibrislerinin incelenmesi pek çok açıdan son derece ilginçtir  Pek çok çeşidiyle birlikte, farklı  devirlerde süsleme sanatına hakim olan zevki, dürüstlükle sergiler   İngiliz örneklerinden hiçbiri bugün Britanya Müzesi’nin Kral Kütüphanesinde bulunan Sir Nicholas Bacon’ın hediye exlibrisi var ki, bir zamanlar VIII  Henri’ye ait olan dosyaya yapıştırılmış o harika, el boyaması,  zırhlı armadan daha eskiye gitmez  Ondan sonra gelen en eski exlibris  Sir Thomas Tresham’a ait 1585 tarihli olandır  17  yy  ’ın son çeyreğine  kadar orjinal İngiliz Exlibrislerinin sayısı sınırlıdır  Kompozisyonları  son derece sade ve Almanların süslü tarzından hiç bir iz  taşımamaktadır  Prensip olarak sade bir zırh deseni bulunur ve nadiren  de olsa palmiye veya çelenkle birlikte kompozisyon, genelde simetrik bir  kaftan ile sınırlıdır  19  yy Exlibrisleri, kitaptan çok  sahibinin imgeleri haline gelmiş, kişilerin sosyal, kültürel  birikimlerini vurgulayan özellikle, zengin burjuvalar ve asiller  tarafından, bir çeşit kartvizit olarak kullanılmışlardır  İlk Exlibris Derneği,1891’de J  Leicester Warren tarafından Belçika’da  kurulmuştur  Bu dernek, diğerlerine öncülük etmesinin yanısıra, genel  normların belirlenmesi için yaptığı çalışmalar ve koleksiyonerlerin  değişim yapabilecekleri, diğer kişilere ulaştıran, adres bültenleri ile  exlibris sanatının yaygınlaşmasını sağlamışlardır   Günümüz sanatına baktığımızda, exlibris çok uzun bir geçmişe sahip bu sanat dalı, yapıldığı döneme ait kütürel, tarihsel özelikleri günümüze taşıması nedeniyle de ilgi çekmekte, sanatçılar ve koleksiyoncular arasında önemli bir değiş tokuş objesi olarak kullanılmaktadır  Exlibrisler, yüzyıllardır özgün baskıresim teknikleri ile üretilmekte,  exlibris baskıların, sol alt köşesine baskı tekniğinin simgesi, kaç adet  basıldığı ve eldeki baskının kaçıncı olduğu, sanatçının adı, imzası ve  yapıldığı yıl kurşun kalemle yazılmakta, baskılar renkli ise kaç renk  olduğu belirtilmektedir  Osmanlılar döneminden kalma el yazması ve basılmış kitaplarda mülkiyet işareti olarak mühürleri kabul edebiliriz  Mühürler, exlibris türüne girmese de özgün kaligrafik  özellikleriyle ait oldukları kişilerin arması olarak exlibris işlevini  görmüşlerdir  Türkiye’nin exlibrisi tanıması, batıdan alınmış kitaplarla olmuştur  Avrupa ülkelerinde yaygın olarak kullanılan  exlibrisi yapılan kitaplar, ikinci el satışlarla ülkemize girmiş, bu  kitapların sahipleri öldüğü zaman ise yakınları tarafından kütüphanelere  bağışlanmıştır  Milli Kütüphane,Boğaziçi Üniversitesi, Yapı Kredi  Bankası Kütüphaneleri ve Basın Müzesi’nde eski kitapların çoğunda  exlibrisler vardır   Exlibrisler, konulara, sanatçılara, tekniklere göre değerlendirilip meraklıları tarafından toplanmaktadır  Koleksiyoncular, ellerindeki çift baskıları, diğer kişilerle değiştirerek  çok sayıda exlibrise sahip olmakta, bu degiş tokuş sayesinde kendi  koleksiyonlarını kalite olarak geliştirmekte, Exlibris koleksiyonculuğu,  uluslararası ilişkilerin gelişmesini, yeni dostlukların oluşmasını,  farklı dönemlerdeki sanatın ve tekniklerin öğrenilmesini sağlamaktadır  1980’li yıllardan bu yana özellikle, güzel sanatlar eğitimi veren kurumlardaki özgün baskı resim ve grafik tasarım derslerinde, exlibris çalışmaları yapılmaya başlanmıştır  Yurtdışında yapılan exlibris yarışmalarında ve  sergilerinde ülkemizin adını duyuran sanatçılarımızın isimleri  geçmektedir  1996 yılında italya’da yapılan 3  Exlibris Bienali’nde Hasip  Pektaş birincilik, 1997 yılında yine italya’da yapılan “müzik” konulu  exlibris yarışmasında Sema Ilgaz Temel üçüncülük ödülü almışlardır  Exlibris çalışmalarına gönül veren, bu konuda çalışmalar yapan ve onun  yaygınlaştırıması için çaba gösteren sanatçılar; Hasip Pektaş, Y  Faruk  Ünver, Berran Kançal, Sema Ilgaz Temel, Nurhayat Berker, Tülin Aktar,  Reyhan Çezik, Şükrü Ertürk, Ayşegül İzer, Mine Arasan, Devabil Kara       Görselsanatlar  org | 
|   | 
|  | 
|  |