![]() |
Sedef Sanatı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sedef SanatıSedef Kakma Sanatı Sedefkârlık ![]() Sedef; Midye ve istiridye gibi deniz hayvanlarının kabuğundan elde edilen sedefcilikte kullanılan pırıltılı gökkuşağı renklerini yansıtan değişik renklerde sert taşçıl deniz kabuğu ![]() Sedef, sıcak denizlerin akıntılı sularında Tuz, kireç ve fosfordan oluşan kalker bir maddedir ![]() Sedefin aslı, bilindiği gibi deniz yumuşakçalarının kabuklarıdır ![]() ![]() Çok çeşidi bulunmasına karşılık sedefçilikde yalnızca belirli özelliklere sahip olan sedefler kullanılmıştır ![]() Sedefin bir sanat eserinde ya da süsleme olarak kullanılabilmesi için işlenebilir kalınlıkta olması, gökkuşağının renklerini yansıtması renklerin göz zevkine uyması gerekmektedir ![]() ![]() Sedefkâr; Sedef üzerinde çalışan, sedef kullanarak eşya yapan, sedef işleyen kimse ![]() Sedefçi ile Sedefkâr arasındaki fark; Sedefkârlar, ince marangozluk işleri yapan kişilerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yazılı kaynaklara baktığımızda, 15 ![]() ![]() ![]() Müzenin 1505 tarihli hazine defterinde sedefli eşyaların varlığı bildirilmektedir ![]() Hatta Raht Hazinesine ait defterlerde sedefli eğer takımlarının kayıtlarına rastlamaktayız , fakat bu takımların üzülerek günümüze ulaşamadığını söylemeliyiz ![]() 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönemde sarayda sedefkârların bir atölyesinin bulunduğunu ve sedefkârların burada geometri dersi okudukları da kaynaklarda yer almaktadır ![]() Bu yüzyılda saray atölyesinden Mehmet Usta, Dalgıç Ahmet ve Mimar Mehmet Ağa yetişmiştir ![]() ![]() 17 ![]() ![]() ![]() Bu dönem eserleri, Sultan Ahmet Cami Revan ve Bağdat köşkleri, Valide Sultan Dairesi, Yeni Valide Cami, en güzel örneklerdir, 1 ![]() ![]() ![]() Evliya Çelebi, 4 ![]() ![]() Sedef, renklerinin albenisi, işlenebilme özelliği ve gökkuşağının tüm renklerini yansıtmasıyla ilgi çekmiş, Sümerlerden beri çeşitli amaçlarla kullanılmıştır ![]() Sedefçilik doruk noktasına Osmanlı döneminde ulaşmış, en özgün örnekleri bu dönemde verilmiştir ![]() Edirne'deki 2 ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönem eserleri II ![]() ![]() ![]() ![]() 20 ![]() ![]() ![]() Küçükyalı'lı İsmail Usta ve Nerses Ustanın ölümüyle de bu dönemin son sedefkarları tarih sayfalarındaki yerini almıştır ![]() ![]() Vasıf Usta ; Cumhuriyet Döneminin ilk yıllarında yüzen bir sergi haline getirilen Karadeniz gemisi ile çıktığı Avrupa gezisi sırasında, bu vapurun bir kamarası, Atatürk tarafından kendisine, atölye olarak tahsis edilmiş ![]() Ve bu yolculuk sırasında yaptığı çalışmalarda, çekmeceler, levhalar, çeşitli müzik aletleri yapmıştır ![]() Vapurun geziye çıkmadan önce Atatürk tarafından da ziyaret edilmesi Cumhuriyet döneminin ilk yıllarında sedef sanatı için önemlidir ve ilginçtir ![]() Yaşamının son yıllarında Güzel Sanatlar Akademisinde görev yapmış, o dönemde yaptığı sedefli kapı yüzyılın son sedefçilik örneği olarak Topkapı Sarayı Hırka-i Saadet Dairesine konmuştur ![]() Günümüzde ise özel tercih ve çabalarla bazı sanatçılar tarafından sayılı çalışmalar devam etmekde ![]() Salih Balakbabalar ve Zeki Kuşçuoğlu gibi hocalarımız tarafından akademik olarak da yaşatılmakta ve gelecek nesillere taşınmasında çaba ve gayretlerin son bulmadığını ispatı olmaktadır ![]() Sedef işçiliğinde sedefle beraber birçok malzemede kullanılırdı ![]() Bu malzemelerin başında ağaçlar gelirdi, kakma yönteminde oyulmaya elverişli ceviz, yapıştırma tekniğinde ise hava değişiminden pek fazla etkilenmeyen ıhlamur ağacı kullanılırdı ![]() Maun, abanoz, pelesenk yine tercihler arasındaydı ![]() İnce çıta ve kaplamaların çeşitli renklerde boyanmasından oluşan filetolar, bağa, fildişi ve kemikler de sedef işçiliğinin diğer malzemelerini oluştururdu ![]() Sedefe şekil verirken kullanılan kıl testere, 1560 yılında saat zembereğinden eğe ile hazırlanan ince kıl testereler kullanılmasıyla ilk temellerini attı ![]() Kıl testere bu sanatın en önemli aleti ve ustalık göstergesi oldu ![]() ![]() ![]() Sedef Sanatından Kullanılan 3 Teknik Gömme; Gömme tekniğinde önce sedeflenecek işin iskeleti hazırlanırdı ![]() Bu iskelet için genellikle ceviz, abanoz ve meşe ağaçları seçilirdi ![]() ![]() Sonra sedeflerin yerleri tespit edilir, bu yerler iki ya da üç m ![]() ![]() Oyulan yere göre kesilen sedef sıcak tutkalla yapıştırılırdı ![]() ![]() Usta sanatçılar bu tür yapıştırıcı kullanırdı ![]() Yapıştırmadan sonra kaba tesviye, tüm gömme işlemi tamamlandıktan sonra ise ince tesviye yapılırdı ![]() Kaplama; Kaplama tekniğinde masif ağacın üzeri kaplanır sonra bu kaplama üzerine süsleme uygulanırdı ![]() Sedefin konacağı yerler ise boşaltılırdı ![]() Bu tarzın en zor yanı ham süsleme malzemesinin inceltilmesi ve kaplama kalınlığına indirilmesiydi ![]() Çoğunlukla aynalar ve çekmeceler bu teknikle yapılırdı ![]() Macunlama; Macunlama tekniğinde işlenmeyecek kadar küçük sedefler belirli bir zemine yerleştirilir ![]() Aralarında ki boşluklar ağaç tozu ve tutkal karıştırılarak yapılmış macunla doldurulurdu ![]() Bundan sonra, önce sedefler görülünceye dek takozlu zımparayla kaba ve ince tesviye, ardından da cilalama işlemi yapılırdı ![]() Sedef eşyalar yapıldıkları yöreye, yapım tekniğindeki kimi ayrıntıya ve motiflerine göre farklılıklar gösterir, Eser-i İstanbul, Şam işi, Viyana işi ve Kudüs işi olarak isimlendirilirdi ![]() Bunlardan ilk ikisi tamamen Osmanlı karakteri taşırlar; gömme veya kaplama tekniğiyle hazırlanan "İstanbul işi" eserlerde; fildişi, bağa (kaplumbağa inceltilmişi) ve kemik gibi yardımcı unsurlar kullanılır ![]() ![]() Sedef ve diğer malzemenin daha ziyade geometrik biçimlerde kullanıldığı bir işçilik şeklidir ![]() ![]() Kaynak;Osmanlı Esnafı; Burçak Evren sayfa: 121 |
![]() |
![]() |
|