|  | Şiilik Mezhebi |  | 
|  11-25-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Şiilik MezhebiŞiilik Mezhebi İslam dininde Sünnilik'ten sonra en yaygın mezheptir  Şiilik siyasal bir akım olarak ortaya çıkmış, sonradan mezhep haline dönüşmüştür  Şii sözcüğü Arapça'da "yandaşlar, yardımcılar, birine uyanlar" anlamına gelir  Terim olarak da halifeliğin Hz  Ali'ye ve onun soyundan gelenlere ait olduğunu savunanlar için kullanılmıştır  Şiiler'e göre Hz  Muhammed sağlığında Tanrı'nın buyruğu üzerine Hz  Ali'yi halife olarak seçmişti  Ama ölümünden sonra Müslümanlar'ın büyük bölümü bunu tanımayarak sırasıyla Hz  Ebubekir'i (632-634), Hz  Ömer'i (634-644) ve Hz  Osman'ı (644-656) halifeliğe getirmişlerdi  Hz  Ali ise ancak Hz  Osman'ın öldürülmesi (656) üzerine halife olabilmişti  İlk üç halife döneminde gittikçe yaygınlaşan tartışmalar Hz  Ali döneminde çatışmaya dönüştü ve Müslümanlar birbirine düşman kamplara bölündüler  Hz  Ali'nin öldürülmesi (661) ve Muaviye'nin Şam'da halifeliğini ilanetmesi Müslümanlar arasındaki ayrılıkları daha da derinleştirdi  Muaviye'nin halifeliğini tanımayan Hz  Ali yandaşları halifeliğin Hz  Ali soyuna ait olduğu inancıyla oğlu Hz  Hasan'ı halife tamdılar  Ama Hz  Hasan'ın kısa bir süre sonra halifelikten vazgeçmesi Şiiler arasında da bölünmeye yol açtı  Bir bölümü Hz  Hasan'ın halifeliği devrettiği Muaviye'ye uyarken, bir bölümü Hz  Hasan'a bağlılıklarını sürdürdüler  Şiiler Hz  Hasan'ın ölmesinden (667) sonra kardeşi Hz  Hüseyin'i halife tanıdılar  Hz  Hüseyin'in 680'de Muaviye'nin oğlu Yezid tarafından Kerbela'da öldürtülmesi Şii hareketine yeni boyutlar getirdi  Şiilerin bir bölümü Muhtar es-Sakafi'nin çevresinde toplanarak Hz  Ali'nin üçüncü oğlu Muhammed el-Hanefi'yi halife tamdılar  Şiiler'in büyük bölümü ise Hz  Hüseyin'in oğlu Ali Zeynel-âbidin'e bağlarıdılar  Ondan sonra da Zeynel-âbidin'in soyundan gelen sekiz kişiyi imam (halife) tanıdılar  Şii inancına göre 869'da doğan ve babası Hasan el-Askeri'nin 873'te ölmesi üzerine imamlığa geçmesi gereken 12  imam Muhammed el-Mehdi gizlenmiştir; aslında sağdır ve kıyametin kopmasından önce ortaya çıkarak dünyaya adaletli bir düzen getirecektir  12 imam inanana bağlı olan Şiiler İmami-ye topluluğu olarak anılır  İmamların sayısına ve soy zincirlerine göre Şiiler birçok kola ayrılmıştır  Bunların en önemlileri Ali Zeynel-âbidin'in oğlu Zeyd'e bağlarıanların oluşturduğu Zeydiye ile altıncı imam Cafer Sadık'tan sonra yerine geçen Musa Kâzım'ı değil, öbür oğlu İsmail'i imam olarak kabul eden İsmaili-ye'dir  İsmailiye yedi imamdan sonrasını tanımadığından Sebiye (Yedi İmamcılık) olarak da anılır  Bunun dışında, Şii inançlarından yola çıkmakla birlikte sonralarıçok farklı bir nitelik alanNusayrilik ve Dürzilik ile ayrı bir din SayılarıBabilik de vardır  Şiilik'te Hz  Ali'ye ve onun soyuna bağlılık gösterilmesi ibadetlerde ve toplumsal yaşamda özel bir önem taşımakla birlikte birçok dinsel buyruğun yerine getirilmesinde Sünnilik ile Şiilik arasında büyük farklılıklar yoktur  Özellikle altıncı imam Cafer Sadık'm sistemleştirdiği İslam hukuku kurallarına uyan İmamiye'ye bağlı Şiiler bu bakımdan Sünniler'e en yakın topluluğu oluştururlar  Şiiler İslam tarihinde Karmatiler (894-977), Büveyhiler (932-1062) gibi egemen devletler, Fatımiler (909-1171) gibi halifelik merkezleri yaratmış olmakla birlikte, başta İran olmak üzere İslam dünyasının hemen her yerinde dağınık topluluklar olarak yaşadılar  Şiilik ilk kez 16  yüzyıl başında İran'da Safevi egemenliğini kuran Şah İsmail döneminde (1501-24) resmi mezhep durumuna getirildi  Şiilik bugün İran dışında Yemen'de (Zeydiye kolu) de resmi mezheptir  Ayrıca Irak, Suriye, Mısır, Pakistan ve Hindistan'da da çeşitli Şii toplulukları yaşamaktadır  Ayrıca bak  ALİ, Hz  ;   EBUBEKİR, Hz  ; HALİFELİK; KERBELA OLAYI; OSMAN, HZ  ; SÜNNİLİK   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
|  | Cevap : Şiilik Mezhebi |  | 
|  04-30-2010 | #2 | 
| 
Şengül Şirin   |   Cevap : Şiilik MezhebiŞiilik: İslamiyet’te, Peygamberin ölümünden sonra kimin halife olacağı tartışmasına bağlı olarak Müslümanların ikiye ayrılmasının sonucunda ortaya çıkan iki mezhepten biri  Peygamberin ölümü üzerine, Ali bin Ebutalib’in ilk halife olması gerektiğini söyleyenlerin bağlandığı siyasi bir akım olarak ortaya çıkan Şiilik, daha sonra sünni inançtan ayrılan bir mezhep durumuna getirilmiştir  Buna göre, şiilik bir mezhep olarak, halifeliğin Allah’ın  buyruğuyla Ali’ye verilmiş olduğunu,  yalnızca Ali’nin soyundan gelenlerin halife sayılabileceğini, Ali’nin  soyundan gelenlerin, on iki imamın kutsal bir kişilik taşıdığını, Ali’yi  sevenleri sevmek, onu seçmeyenleri sevmemek gerektiğini belirtir   | 
|   | 
|  | 
|  |