![]() |
Deve Devrinden Füze Çağına Örnekler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Deve Devrinden Füze Çağına ÖrneklerDeve Devrinden Füze Çağına Örnekler Bazı çağdaş aydınların iddiaları malum ![]() – İslâm deve devrinde gelmiş, o devrin ihtiyaçlarına cevap vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu arada küçük bir noktayı unutuyorlar tabii ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sebeple bu sefer sizlere, deve devrinden bazı uygulamalar arz etmeyi düşünmekteyim ![]() Tespitlerimiz: Mevlana Şiblinin Sadr-ı İslâm Hazret-i Ömerinden olsun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() – Ya Rabb, Ömerin günahı yüzünden Ümmeti Muhammede kıtlık azabı çektirme! Bu sırada halkın yemediği şeyleri kendi sofrasına koymayı yasaklamış, “Ne zaman halk, et, balık, yağ yiyebilirse o zaman benim soframa da bunlardan koyabilirsiniz ![]() ![]() Ömerin, yönettiği halktan daha fazla yokluk çektiğini söyleyen Eslem, durumu şu sözleriyle ifade etmiştir: – Şayet kıtlık biraz daha devam etseydi, yokluk çekenlerden önce Ömer ölebilirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir örnek daha ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halife buna da razı olmadı; – Hazinede bütün halkın ortaklığı söz konusudur ![]() ![]() Sonra mescidin kapısında halka durumunu anlattı ![]() Hazineden bal almak için izin istedi ![]() – Helal olsun, istediğin kadar al, dediler ![]() ![]() Bu da yine deve devrinden bir yönetici örneği ![]() Bir misal daha ![]() ![]() ![]() Bir gün yolda giderken bir adamın dilendiğini görünce yine sordu: – Neden dileniyorsun? Adam cevap verdi: – Ne yapayım, eskiden gücüm yetiyor çalışıp kazanıyordum ![]() ![]() ![]() ![]() Anlaşılan dilenen, yaşlı bir Hıristiyandı ![]() – Götürün bu adamı da yaşlılık maaşı bağlasınlar ![]() Deve devrinden gelen örnekleri burada kesiyoruz ![]() – Deve devri yöneticilerinin şu duyarlılığı motorlu araç devri yöneticilerinde de var mı? Halkın yokluğuna ortak olup onlar gibi yokluğu yaşıyorlar mı? Dilenen bir yaşlıya rastgelince, götürün bunu da yaşlılık maaşı bağlasınlar, diyebiliyorlar mı? Bunları diyebiliyorlarsa, deve devrine erişmişiz, demektir ![]() ![]() Mısır Valisinin oğlu, bir Kıptînin çocuğunu çarşının içinde evire çevire döver ![]() Döver ![]() ![]() ![]() ![]() Tabii bu anlayış, İslâmdan önceki anlayıştı ![]() ![]() Bu dövme olayını işiten halife Hazreti Ömer, üzülür ve insanların bir kesiminin hâlâ ikinci sınıf vatandaş muamelesine maruz bırakılışını, köle gibi görülüp özgürlüğünden mahrum edilişini asla hoş karşılamaz, çevresine topladığı halka meşhur hitabesini yapar ve der ki: – İnsanlar analarından hür olarak doğarlar ![]() İlave eder: – Kimsesizliğinden dolayı evire çevire dövülerek zulme maruz bırakılan Kıptînin çocuğu, yediği tokatları aynen iade etmeli, böylece kuvvetlilerin zayıfları ezme anlayışına artık bir son verilmelidir ![]() Halifenin emri aynen yerine getirilir ![]() ![]() ![]() ![]() Bir misal daha verelim izin verirseniz: Suriye Gassan kabilesi reisi Cebele, Kâbeyi tavaf ederken fakir köylünün birinin ayağına bastığını anlayınca öylesine bir tokat aşk eder ki, köylü yere düşmekten kurtulamaz ![]() – Sen kim oluyorsun ki, Gassan kabilesi reisi Cebelenin ayağına basacak kadar yakınına sokulabiliyorsun? ![]() ![]() Olay halifenin adaletine intikal ettirilir ![]() Duruma el koyan halife yine İslâmın anlayışını yerleştirecektir ![]() – Cebele, senin yanına yaklaşılamayacak kadar büyük insan, köylünün de senin tokadına müshatak olacak kadar küçük adam olduğu ne ile belli? Üstünlük Allaha itaatle olur ![]() Sözlerine şunu ilave eder halife: – Bu anlayışın yıkılması için adalet yerini bulmalıdır ![]() ![]() Halifenin emri aynen yerine getirilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * * * Ne dersiniz? Bugün de durum aynı mı? Benzeri adalet ve ahlak anlayışına hasret miyiz? Beklediğimiz, geçmiş çağdaki bu adalet anlayışı mı? Varabilirsek ona mı varacağız? Ahmed Şahin |
![]() |
![]() |
|